Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Claudia_
#3060013
Onze draak heeft weer eens een steentje te pakken gekregen, omdat we op vakantie gaan over een paar dagen (zul je net zien) en we al eens vaker hebben meegemaakt dat er 3 stenen in haar maag zaten waardoor ze geopereerd moest worden wilde ik toch eens vragen wat de kans is dat de steen alsnog met de ontlasting naar buiten komt. De steen heeft ze vrijdagmorgen gegeten, bij de dierenarts laten spugen maar de steen kwam helaas niet mee en was naar de onderkant van de maag gezakt. Geven haar tussendoor soms wat ontbijtkoek, maar volgens mij heeft de ontbijtkoek hetzelfde effect

Ze heeft gisteravond voor het laatst gepoept, mooie drol, hebben we uitgebreid zitten analyseren  :biggrin2:, maar er zat geen steen in helaas, ok was misschien ook nog te vroeg.
Vandaag nog geen ontlasting gehad.

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat iets uit de maag de weg door de darmen heeft afgelegd richting uitgang? Dag of 2 of wel langer?
Kan ik dit proces helpen door het "soepeler" te maken, bijvoorbeeld beetje olie toevoegen bij haar vlees, zodat het wat makkelijker "glijdt" zeg maar.
Kapselt de steen zich normaal gesproken niet in door de voeding(en ontbijtkoek) die ze krijgt op een dag, zodat het uiteindelijk zo vanuit maag naar de darmen gaat?

Ze oogt verder goed, is speels, eet en drinkt, heeft niet overgegeven erna.

Vind het lastig inschatten van hoe of wat, hoop dat jullie me iets meer duidelijkheid kunnen verschaffen (vanwege de kennis die jullie hebben), ik wil de DA ook niet de hele tijd lastig vallen ;)

Alvast bedankt.

Toevoeging: steen was ongeveer 4 a 5 cm groot in de lengte, breedte cm of 2 a 3 ofzo, leek iets scherper randje te hebben op de rontgen te zien.
Laatst gewijzigd door Claudia_ op zo 18 jan 2015, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Claudia_
#3060017
En kan het zijn dat die steen gewoon lekker in de maag aanwezig blijft?
Steen was niet zo groot als de eerste keer dat ze stenen had gehad... toen was maag echt afgesloten en bleven ze dus in de maag hangen.
Gebruikersavatar
Door Onix
#3060026
Ik zou deze steen echt niet durven laten passeren zo, dan moet je echt een hele grote hond hebben. De doorsnede van een dunne darm in bij een labrador ongeveer 2 cm. Daar zit wel wat rek in, maar 3 bij 5 vind ik wel heel groot. Apart dat de dierenarts je zo weg last gaan trouwens met dit formaat steen erin. neemt ie wel een risico mee.

Bij sommige dierenartsen is het mogelijk om dmv een scopie onder sedatie wat uit de maag en begin dunne darm te halen. hoeft ze niet geopereerd en loop je geen kans meer dat het vast loopt.
Laatst gewijzigd door Onix op zo 18 jan 2015, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Claudia_
#3060037
Ze is een Bullmastiff van 45 kg, dus wel een grote hond.
We kijken het voor nu nog even aan, maar het plan was sowieso om maandag en uiterlijk dinsdag weer langs te gaan voor een foto. We gaan een week later op vakantie en mocht een operatie nodig zijn, dan wil ik dat wel ruim voor de vakantie geregeld hebben.

Ze willen, mocht het nodig zijn, ook eerst een scopie doen en als dat niet lukt met een operatie de steen verwijderen. Maar wilden het toch even afwachten, ook omdat ze wel vaker stenen uitgepoept heeft (zonder dat we wisten dat ze ze uberhaupt had gegeten).
De DA dacht zelf dat de steen te zwaar zou zijn voor een scopie.

Kan ook iets kleiner zijn hoor, maar zeker niet groter dan 4 cm, er stond een soort schaalverdeling naast op de rontgen en hij was niet groter dan 4 herinner ik me net.

Sja, het risico, misschien wel inderdaad... hadden ze het beter meteen kunnen doen misschien. :(
Door Lizzy
#3060160
Ik weet ook niet of je moet wachten tot de steen ergens in de darmen voor problemen gaat zorgen.... :-\. Kan iemand als Paul Mandigers 'm er niet uit halen, uit de maag, met een kijkoperatie?
#3060178
Ik ken iemand met hetzelfde probleem....hond (Golden)  is al eerder geopereerd wegens stenen in de maag (zelfde grootte als bij die van jouw hond)...nu heeft het probleem zich weer voorgedaan enkele maanden geleden: 4 stenen in de maag, 3 zijn er pas na enkele weken uitgepoept, één is blijven zitten....men heeft besloten niet te opereren, vooralsnog...
Door miik
#3060230
Paar jaar terug was ik verhuisd naar een tuin met stenen/kiezels.
Mijn hondje Mickey (boomertje van 8 kilo) kreeg rare klachten, veel drinken, veel plassen, maar geen afwijkend bloedbeeld... Nou ja, lang verhaal in het kort. Ze bleek vol te zitten met stenen. Ze barfde buiten en at blijkbaar met haar vlees ook de stenen op...
Maar dat waren vrij kleine stenen. Zij is niet geopereerd. Geloof wel dat we haar een paar dagen laxeer middel hebben gegeven wat meer voeding.... (en daarna heel snel alle stenen uit de tuin).
Maar in jouw geval zou ik ook een kijk operatie overwegen denk ik,...
Gebruikersavatar
Door kiara
#3060238
ik zou het ook zeker eruit laten halen,ik heb een cairn terriertje gehad die achteraf 6 jaar met een speelgoedmuis in der maag rondgelopen heeft ,wij dachten dat ding is er allang uit,nergens last van gehad al die jaren niet,totdat ze nu bijna 3 jaar geleden begon te spugen en dat hield niet op die dag,naar de da foto gemaakt nou je gelooft het niet ,de da ook nauwelijks maar daar zat de piepmuis met zijn neus vast in de uitgang van der maag,geopereerd ,kwam nog iets bij wat pas gezien werd toen ze open was,2 tumoren aan der eierstokken,wel wakker geworden en mee naar huis,maar sávonds dood,ze was 12

en ooit iemand gesproken ook golden of labrador die had het al zo vaak gedaan stenen eten die had nu met wandelen muilkorf om,die man zei het word mij nu te kostbaar
Gebruikersavatar
Door Hope
#3060247
Ik zou niet wachten op problemen maar laten verwijderen.

En kijken wat je kan doen om het probleem te voorkomen. Muilkorfje, stuk van de tuin afzetten, noem maar iets.
Door Claudia_
#3060350
Ik moest van mijn vriend wel even nuanceren, er stond een schaalverdeling bij op de rontgenfoto, en daar was 4 cm aanzienlijk, het steentje was nog niet de helft van de schaalverdeling zeg maar, dus wellicht dat de steen wel iets kleiner was. :P

Ik wil sowieso dinsdag een extra rontgenfoto laten maken en misschien dat ik er vanavond al over bel als ze vandaag nog niet gepoept heeft. Mocht blijken dat de steen nog steeds in de maag zit, dan willen we waarschijnlijk ook een operatie inderdaad... dan wil ik ook zeker niet langer wachten tot het wellicht wel een probleem gaat worden. En daarbij gaan we ook op vakantie en ga ik liever op vakantie als alles verwijderd is dan wachten, wachten. Dan zit ik ook niet lekker op mijn vakantieadres.

Vind t lastig...  :o

Stenen zijn verwijderd uit de tuin, maar een klein stukje van 50 bij 50 cm is nog niet betegeld, en daar had madame het steentje weer uitgehaald natuurlijk. >:( >:(

Verder is ze wel heel vrolijk en blij, eet goed, drinkt goed, alleen nog geen drol met steen, en ik hoop zo dat die vandaag wel gaat komen :(

Vorige stenen die wel vast zaten in haar maag en darm waren wel aanzienlijk groter trouwens, toen zorgden 2 exemplaren voor afsluiting van maag naar darmen en zat er een in de darmen al. Dat waren echt van die witte kiezelstenen.
Laatst gewijzigd door Claudia_ op ma 19 jan 2015, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door