Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rebekka
#3059792
Onze poes Pip krijgt dus sinds kort kvv. Eerst leek ze altijd hongerig, maar de laatste tijd wil ze haar bakje niet meer opeten. Nu is het zo dat wij in de straat een probleem situatie hebben met een andere kat. Hier wordt nog diplomatiek aan gewerkt zeg maar, maar kort omschreven is ze de kat van een buurvrouw die verhuisd is en ze heeft de kat niet meegenomen. Wel kwam ze eerst twee keer per dag, toen 1 keer per dag en nu slaat ze af en toe een dag over om haar poes te voeren. Als ze er niet is schreeuwt die kat de hele buurt bij elkaar. De nieuwe buren, waar ze voor de deur staat is uiteindelijk gezwicht en zet een bakje voer buiten, voor ALS de poes honger heeft. Je begrijpt het probleem.... Ik vermoed dat Pip regelmatig "uit eten gaat". En nu? ik weet niet beter dat brokjes en vers samen vloeken...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3059812
Dit is echt een vervelende situatie! Je kat binnenhouden vind ikzelf geen optie :S misschien zou je eens met de buren kunnen praten en de situatie uitleggen. Hun vragen om dat bakje met eten weg te halen, of dusdanig te zetten dat jou kat er niet bij kan? Begrijp alleen niet goed, als deze kat van de vorige eigenaar is kan je toch plaatselijk asiel bellen met de vraag of ze die kat kunnen vangen met een Vang kooi?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door spikkel
#3059813
Heel vervelend en ook asociaal om je kat niet mee te nemen. De katten van mij gingen in het verleden ook een paar huizen verderop eten. Het eten werd voor hun katten onder afdak gezet. Hier werden de bakjes ook niet meer leeggegeten. Ik kwam erachter toen de oudste kat elke dag ging braken, hier zat onverteerbare brok in.
Gelukkig kon ik wel met eigenaar praten, en de brokjes werden dan ook binnen gezet.
Volgens mij , wat ik heb gelezen, is het niet zo heel slecht om te combineren brok en rauw.
Mijn kat had nog nooit brok gehad, dus waarschijnlijk dit braken.
Persoonlijk vind ik het geen goede combinatie.

Je zou de kat kunnen vangen en de opvang bellen om hem op te halen. Of gaan praten met je buurvrouw hoe te handelen in deze situatie. Vergeet niet als deze kat geen vast mandje krijgt, dat ze een halve zwerfkat wordt. Vervelend want als ze ziek wordt etc is er ook niemand die de kat laat behandelen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3059856
Ik vind je kat binnenhouden een geweldige optie.
Bel het asiel of de zwerfkattendienst voor de achtergelaten kat en probeer de tuin en het uitzicht vanuit huis zoveel mogelijk vrij te houden van andere katten.
Door Rebekka
#3059873
Wat betreft de poes van de oude buren. We zijn daar idd wel volop mee bezig. Het lastige is dat de buurvrouw zelf gelooft in de uitspraken van een of andere kattenfluisteraar, die zegt dat de poes pas mee wil naar het nieuwe huis, als de zeker weet dat ze er blijft wonen.. (en nog meer van dergelijke dingen) De dierenbescherming zegt dat een kat wel een slaapplekje vindt, dat ze dus regelmatig komt kijken en voeren en dat er dus geen reden is om in te grijpen. Ze zorgt tenslotte nog voor de poes. De nieuwe buurvrouw wil de poes absoluut niet in huis nemen, dus zet het eten nu tijdelijk buiten neer. Al met al een heel complexe situatie, die best wel sneu is. Wij zijn er als buren mee bezig. Bijna hadden we haar zover dat ze de poes meenam, maar helaas was zij op het laatste moment, met het in de bench doen weer "ontsnapt".

Pip binnen houden is geen optie. Het beestje wordt daar doodongelukkig van. Ik heb haar juist om die reden uiteindelijk naar buiten laten gaan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3059878
Ik ben van mening dat iedere kat - mits niet verwilderd- binnen te houden is, onder bepaalde condities. Maar dat is een hele andere discussie.
Als je wil dat Pip goed haar kvv blijft eten en er geen conflicten met de ingewanden komen, is het zaak Pip van het voer van de buurtkat vandaan te houden.
Door Martine-Tom
#3059903
[quote="koekje"]
Ik ben van mening dat iedere kat - mits niet verwilderd- binnen te houden is, onder bepaalde condities. Maar dat is een hele andere discussie.
Als je wil dat Pip goed haar kvv blijft eten en er geen conflicten met de ingewanden komen, is het zaak Pip van het voer van de buurtkat vandaan te houden.
[/quote]Dat dacht ik ook altijd..en toen kreeg ik Doki...heb er echt ALLES aan gedaan om het hem naar zijn zin te maken binnen, halve huis verbouwd, de zolder en de grote slaapkamer als kattenkamer ingericht, de tuin afgezet, de schuur als kattenhol ingericht, hoge planken, vele krabpalen, meerdere kattenbakken...niks maar dan ook niks helpt tegen zijn sproeien en agressieve gedrag, het enige wat helpt is hem vrij buiten laten.
Er zijn gewoon echt katten die je niet binnen kan houden als je je huis ook enigzins heel en niet ondergezeken wil houden...
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3060015
Precies, Martine-Tom. Ze maken elkaar met oud&nieuw hier het leven al zuur, hoeveel speelgoed er ook ligt. En dat is dan nog maar 1,5 dag (en daarna nog een halve). Dan zijn ze het al zat, met elkaar en met het opgesloten zijn. Een kat die ooit het buitenleven geproefd heeft hou je niet meer binnen in een normaal/doorsnee huis, als je ook nog tuin voor jezelf wil overhouden.
Door Rebekka
#3060041
Nou moet dit geen buitenkat vs binnenkat discussie worden, maar ik heb idd ook die ervaring.  De keus is vaak gevaar buiten vs meer kwaliteit van leven. Ik koos uiteindelijk voor de kwaliteit van leven, maar begrijp heel goed dat sommigen kiezen voor de veiligheid.
Door Martine-Tom
#3060042
Nouja, ook buiten de deur eten is dan een risico, Doki doet het niet in elk geval, of er moet een stuk kip of biefstuk liggen ofzo, buren hebben een schaaltje brokjes voor de egels staan en daar loopt ie met opgeheven hoofd langs  ;D
Maar als je je kat niet binnen of in de tuin kan houden is snacken bij de buren iets wat je neit kan voorkomen vrees ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door