Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#3059831
Hoe houden jullie de vacht bij van een hond die eig. niet lang genoeg meer staan kan om een goede  onderhoudsbeurt voor de vacht te ondergaan?  De vacht hoeft niet in show conditie te komen,  maar zo links en rechts voel ik echt we dat de vacht kort aan de huid aan het klitten of vervilten is. Ik zou dat graag eruit halen, maar Senta kan  niet zo lang meer staan  :-\
Met twee personen?
in etappes?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3059839
Hier gebeurd het meeste liggend. Maar dan nog kan dat te vermoeiend zijn (lang op 1kant liggen)  dus dan doen we het liggend in etappen. (Vandaag 1 kant borstelen en 2 voeten staand knippen, morgen de rest)
De dingen die staand moeten gebeuren ook in etappen. 1of 2 pootjes knippen. Weer gaan liggen, ondertussen wat anders doen en dan weer staan en overige pootjes knippen.
Door Lil
#3059842
wat je niet wilt horen: op de bank laten liggen en dan gezellig ernaast gaan zitten en kammen.
Dus kan ze op een tafel liggen?

In etappes lijkt mij het gemakkelijkste. Elke dag paar minuutjes.
Door Lil
#3059849
Angelique schreef: Een etappe is bij mij wel iets van 1,5 uur ofzo hoor, niet een paar minuutjes.
Maar ik neem aan dat jij een trimtafel hebt of ga je op de grond zitten als de hond mag blijven liggen?

Bij ts kan de hond niet meer zo lang staan en als zij gaat liggen, tja dan kom je er als baas niet meer bij vrees ik.
Door Lida. S
#3059895
Liggend en in etappes.
Zelf houd ik het ook niet langer dan een half uurtje vol. Mijn honden zien er daarom meestal ontoonbaar uit. Lichaam aan 1 kant geschoren, 2 poten geschoren, alles, behalve de kop enz. Maar de honden vinden het best
Gebruikersavatar
Door choopy
#3059900
Bij Darky doe ik het ook in etappes en hij mag het merendeel erbij liggen.
Omdat hij kammen echt niet leuk vind en het niet trekt lang te staan, hou ik zijn broek nu kort met een tondeuse.
Ziet er misschien niet heel mooi uit, maar scheelt hem heel veel stress en scheelt veel vervilte klitten. Daarbij kan hij met het scheren ook blijven liggen en dat vind ie prima.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3059927
Lil schreef: Maar ik neem aan dat jij een trimtafel hebt of ga je op de grond zitten als de hond mag blijven liggen?

Bij ts kan de hond niet meer zo lang staan en als zij gaat liggen, tja dan kom je er als baas niet meer bij vrees ik.
Uiteraard heb ik een trimtafel. Dat is wel een noodzakelijk iets als je honden met flinke vachten hebt en je wilt zelf ook nog een rug overhouden. 
Door hamada
#3059951
Ik minimaliseer het kammen van Joy tot het absolute minimum en ze wordt geregeld geschoren (niet kaal, 1a2 cm.) Dit om kammen onnodig te maken. Klitten in oren en oksls worden er uit geknipt, geen gepest met kammen.
Joy is wel wat ouder, maar vooral door haar syringo minder in staat gedoe aan haar lijf te verdragen. Wat ik doe, gebeurt als ze rustig op de bank ligt en steeds in zeer korte etappes.
Joy is een cavalier, dus normaal gesproken hoort dat ras niet geschoren of geknipt te worden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3059952
Angelique schreef: Een etappe is bij mij wel iets van 1,5 uur ofzo hoor, niet een paar minuutjes.
;D
Vachten he. Paar minuten ben je al bezig eer je alle kammen hebt gepakt  :biggrin2:

Kaio ligt op de mat op de grond, heel fijn voor de rug * not* maar wel gezellig voor de tv  :P
Maar eigenwijs stuk vreten wil niet op de nieuwe tafel liggen.

Maar ik heb dus ook dat zijn vacht moeilijkers is, vilteriger. Moet wel zeggen dat ik de les pooches borstel wel erg handig vind, misschien is die ook wel handig voor een berner.
Wat ik ook bemerk, harken ed kammen doen hem veel meer pijn, zijn ribben zijn gevoelig geworden ( ouderdom), dus die borstel is echt een uitkomst, dat vind hij wel nog fijn en je krijgt het er redelijk goed mee uitgekamt.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3059973
hamada schreef: Ik minimaliseer het kammen van Joy tot het absolute minimum en ze wordt geregeld geschoren (niet kaal, 1a2 cm.) Dit om kammen onnodig te maken. Klitten in oren en oksls worden er uit geknipt, geen gepest met kammen.
Joy is wel wat ouder, maar vooral door haar syringo minder in staat gedoe aan haar lijf te verdragen. Wat ik doe, gebeurt als ze rustig op de bank ligt en steeds in zeer korte etappes.
Joy is een cavalier, dus normaal gesproken hoort dat ras niet geschoren of geknipt te worden.
Hier idem hoor, de oudste staat kort. Die heb ik afgelopen jaar voor het eerst geschoren in het voorjaar. Oksels en liezen scheer ik bij alle honden kort. Verder is de vacht van antiekje zo dun dat het niet vreselijk meer klit, maar dat neemt niet weg dat periodiek omderhoud wel noodzakelijk blijft. En dat doen we dus liggend. En dat liggen leren ze al als pup.  Verder kies ik altijd voor comfort en is "wat hoort" absoluut ondergeschikt, dat is leuk in de showring, daarbuiten moet je het jezelf, maar vooral je (oude) hond zo makkelijk mogelijk maken.
Door kaszi
#3059991
Angelique schreef: Hier idem hoor, de oudste staat kort. Die heb ik afgelopen jaar voor het eerst geschoren in het voorjaar. Oksels en liezen scheer ik bij alle honden kort. Verder is de vacht van antiekje zo dun dat het niet vreselijk meer klit, maar dat neemt niet weg dat periodiek omderhoud wel noodzakelijk blijft. En dat doen we dus liggend. En dat liggen leren ze al als pup.  Verder kies ik altijd voor comfort en is "wat hoort" absoluut ondergeschikt, dat is leuk in de showring, daarbuiten moet je het jezelf, maar vooral je (oude) hond zo makkelijk mogelijk maken.
Zo gebeurt het hier ook. 
De oude dame wordt kort geschoren (1 X per jaar) en de anderen kort onder de oksels en in de liezen. Soms durf ik ook net achter de oren wat te knippen, de vacht is meestal wat fijner en vettiger daar en klit ook wat sneller. 
Kort zetten gebeurt in de late lente en zo kan het voor de winter weer netjes ingroeien. 
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door