Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3057200
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus wil me graag even voorstellen. Ik ben Jeannette, 30 jaar en we krijgen over 2 dagen een Zwitserse Witte Herderspup :D. We gaan haar Nova noemen. In eerste instantie zouden we een pup uit een B-nestje krijgen, vandaar de naam Bright Nova als stamboomnaam (dus gebruikersnaam). Uiteindelijk krijgen we nu een teefje uit een ander nestje, maar de naam was een blijvertje  ;), al heeft ze nu een andere stamboomnaam gekregen.
Ik woon samen met mijn (sinds kort) verloofde :biggrin2:, samen hebben we een dochtertje van 6 maanden  :D en twee poezebeesten. Mijn vriend en ik zijn allebei opgegroeid met honden en we willen dit geluk ook voor ons dochtertje. Na een hoop gedoe met één van mijn poezen met voer, en reacties hierop qua blaasontsteking, overgeven e.d. Was ik voor onze pup alvast opzoek naar het beste voer. Nu kwam ik wederom het Barf-principe tegen. Dit kwam ik ook al tegen bij nieuw voer zoeken voor onze poezen, maar die trekken hun neus op bij iets rauws, eigenlijk bij alles wat niet op een kattenbrok lijkt. Er gaat zelfs nog geen stukje zalm in, maar op het voer dat ze nu krijgen doen ze het goed. Maar goed, bij onze pup wil ik dit wel gaan proberen. De ouders van onze pup, bij de fokker krijgen als extraatje wel eens een runderknie en de pups trekken daar ook al met veel geduw een lekker stukje vlees vanaf. Dus denk dat het Nova wel zal smaken! Nu heb ik me al redelijk ingelezen en heb een begin van het menu gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Ik weet nog niet wat ze weegt dus heb er nog geen hoeveelheden bij vermeld.

Orgaanvlees wil ik verdelen in 50% pens en 50% verdeeld in 3: hart, nier, lever.
Ik weet dat ik pens en orgaanvlees niet in dezelfde maaltijd mag geven, maar we willen sowieso 2 maaltijden per dag aanhouden.
In het begin zal Nova zo'n 4 maaltijden per dag krijgen.

Dag 1  konijnkarkas + runderstoofvlees + gemalen kalkoen + groenten + 1 ei
Dag 2  eendennek + orgaanvlees  + groenten
Dag 3  kippenrugstukjes + paardensnijsels + gemalen kip + groenten + 1 sardientje
Dag 4  kippennek + orgaanvlees + groenten
Dag 5  konijnkarkas + runderstoofvlees + gemalen kalkoen+ groenten + 1 ei
Dag 6  eendennek + orgaanvlees + groenten
Dag 7  kippenrugstukjes+ paardensnijsels + gemalen kip + groenten + 1 sardientje

Er zit enige regelmaat in dit menu, dit wil ik dan laten doorlopen in de tweede week enz. Dus dag 1 van week 2 zal gelijk staan dag 4 van week 1.
De gemalen kip en kalkoen heb ik erbij gedaan om de groente in te mixen.

Vragen:
Ziet dit er een beetje goed uit?
Welk orgaanvlees kan ik het beste gebruiken?
Nova is een pup van een groot ras, dus wil ik 6% aanhouden voor de hoeveelheden. Is dit correct?
We wonen in het zuiden van Limburg, dus als iemand adresjes heeft in de buurt om producten te kopen...... :biggrin2:

Ik hoor het graag van jullie  :)
Laatst gewijzigd door Bright Nova op di 13 jan 2015, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#3057253
Welkom! Spannend joh, nieuwe pup  :biggrin2:

Zo wat dingen die opvallen (al ziet ht er goed uit hoor, voor een eerste menu!):

- Pens en orgaan mag niet samen? Het is niet echt praktisch, maar heb nog nooit gehoord dat het niet mag
- 2 eieren per week zou teveel kunnen zijn in het begin, kunnen ze diarree van krijgen. Ik hou max 1 ei per 10 kilo aan
- hier op barfplaats wordt max 2x per week nekken geadviseerd, er staat 3x in het menu. Kwartelkarkas is nog een mooie beginnersbot voor kleine pupjes
- wat houdt de gemalen kalkoen/kip in? Is dit puur spiervlees? Zo ja, dan is het voor jezelf praktischer om bijv op dag 1 runderstoofvlees te geven, op dag 3 gemalen kalkoen, dag 5 paard, dag 7 gemalen kip
- o ik zie nu dat je het gemalen vlees wilt gebruiken om de groenten in te mixen. Hier gaat de groentemix puur de voerbak in met de maaltijd, wordt gewoon opgegeten. Hangt dus van je pupje af
- rundernier en runderlever kun je beter niet teveel geven, tenzij het bio is. Verder kun je al het orgaanvlees gebruiken dat je kunt vinden
- 6% is prima om mee te beginnen. Valt Nova af, doe je meer, wordt ze tonnetje rond, doe je minder ;)
#3057339
Echt helemaal niks aan, zo'n witte herder pup  ;D

je menu ziet er volgens mij prima uit. Er wordt inderdaad gezegd om niet meer dan 2x per week nekken te geven, maar om te beginnen voor een paar weken zal het wel meevallen toch?
Pens en orgaan kan je volgens mij gewoon bij elkaar geven...ik doe dat wel in ieder geval. Maar die van mij is al volwassen. Even kijken hoe het gaat met de ontlasting. Maar je kan je menu altijd weer aanpassen! Je moet toch elke week de hoeveelheden gaan aanpassen, dus dat komt vast helemaal goed.

in plaats van gemalen spul geven, kan je er ook voor kiezen om het spiervlees in kleine stukjes te knippen en dat door de groentes te husselen. Even kijken of ze dat opeet, anders kan je altijd nog gaan malen , ja toch. En als ze de groentes lekker vindt, kan je daarna het spiervlees in steeds minder kleine stukjes knippen. Je wil het liefst dat ze op het vlees kauwen.
#3058957
Bedankt voor jullie reacties!
Ik was gelukkig al goed op weg  :)
Sinds gisteren is onze Nova lid van ons gezin en we zijn nu al helemaal gek op d'r!

[quote="Wodans avonturen"]

- Pens en orgaan mag niet samen? Het is niet echt praktisch, maar heb nog nooit gehoord dat het niet mag
- 2 eieren per week zou teveel kunnen zijn in het begin, kunnen ze diarree van krijgen. Ik hou max 1 ei per 10 kilo aan
- hier op barfplaats wordt max 2x per week nekken geadviseerd, er staat 3x in het menu. Kwartelkarkas is nog een mooie beginnersbot voor kleine pupjes
- wat houdt de gemalen kalkoen/kip in? Is dit puur spiervlees? Zo ja, dan is het voor jezelf praktischer om bijv op dag 1 runderstoofvlees te geven, op dag 3 gemalen kalkoen, dag 5 paard, dag 7 gemalen kip
- o ik zie nu dat je het gemalen vlees wilt gebruiken om de groenten in te mixen. Hier gaat de groentemix puur de voerbak in met de maaltijd, wordt gewoon opgegeten. Hangt dus van je pupje af
- rundernier en runderlever kun je beter niet teveel geven, tenzij het bio is. Verder kun je al het orgaanvlees gebruiken dat je kunt vinden
- 6% is prima om mee te beginnen. Valt Nova af, doe je meer, wordt ze tonnetje rond, doe je minder ;)

[/quote]

Misschien heb ik dat van orgaan en pens wel verkeerd begrepen dan  :-\ Ik zal 1 keer nek vervangen. Kan ik ook Fazantkarkas gebruiken ipv kwartel?
[quote="Simone V"]
Echt helemaal niks aan, zo'n witte herder pup  ;D

in plaats van gemalen spul geven, kan je er ook voor kiezen om het spiervlees in kleine stukjes te knippen en dat door de groentes te husselen. Even kijken of ze dat opeet, anders kan je altijd nog gaan malen , ja toch. En als ze de groentes lekker vindt, kan je daarna het spiervlees in steeds minder kleine stukjes knippen. Je wil het liefst dat ze op het vlees kauwen.
[/quote]

Oh wat een mooierd, onze Nova is nu nog een en al pluizenbol!  ;D

Denk dat ik het gemalen vlees weglaat, mocht ze de groenten niet willen eten kan ik dat altijd nog proberen.

[quote="CindyMayella"]
Appelflap (Appie
#3059079
Fazant kan prima! Heb alleen geen idee hoe hard dat is voor een pupje. KVV is inderdaad gemalen. Ik vond het zelf een fijne overstap van brok, naar KVV, KVV met een kippenvleugeltje/nekje per dag, naar barf, zodat ik zeker wist dat het goed ging met vleesbot verteren. Als KVV gebruikte ik smuldier, mooi makkelijk uit de supermarkt, maar daar zijn ze hier niet zo over te spreken ;) was overigens niet een bewuste keuze die stappen. Ik las de tip van smuldier omdat ik gesloopt was van 3x per nacht naar buiten te moeten terwijl we 3 hoog in een flat woonden. Zou voor minder poep en plas zorgen (wat het ook deed). En dan ga je verder lezen en kwam ik bij barf uit haha

Vers is inderdaad perfect met portioneren als je het kan vinden
Door Ruisje
#3059083
[quote="Wodans avonturen"]
Fazant kan prima! Heb alleen geen idee hoe hard dat is voor een pupje. KVV is inderdaad gemalen. Ik vond het zelf een fijne overstap van brok, naar KVV, KVV met een kippenvleugeltje/nekje per dag, naar barf, zodat ik zeker wist dat het goed ging met vleesbot verteren. Als KVV gebruikte ik smuldier, mooi makkelijk uit de supermarkt, maar daar zijn ze hier niet zo over te spreken ;) was overigens niet een bewuste keuze die stappen. Ik las de tip van smuldier omdat ik gesloopt was van 3x per nacht naar buiten te moeten terwijl we 3 hoog in een flat woonden. Zou voor minder poep en plas zorgen (wat het ook deed). En dan ga je verder lezen en kwam ik bij barf uit haha

Vers is inderdaad perfect met portioneren als je het kan vinden
[/quote]
Bij Smuldier valt er weinig vleesbot te verteren. Dat zit er namelijk niet in. :biggrin2:
In Smuldier zit een calciumsupplement. Om te wennen aan vleesbot verteren, begin je met de zogenaamde beginnersbotten, en als je toch eerst met kvv wilt beginnen, zoek je er met bot voor de calcium.
#3059351
[quote="Ruisje"]
Bij Smuldier valt er weinig vleesbot te verteren. Dat zit er namelijk niet in. :biggrin2:
In Smuldier zit een calciumsupplement. Om te wennen aan vleesbot verteren, begin je met de zogenaamde beginnersbotten, en als je toch eerst met kvv wilt beginnen, zoek je er met bot voor de calcium.
[/quote]

Ik bedoelde het kippennekje of -vleugeltje per dag  ;)
Door Ruisje
#3059452
[quote="Wodans avonturen"]
Ik bedoelde het kippennekje of -vleugeltje per dag  ;)
[/quote]
Ja, dat weet ik. ;) Maar omdat je kvv noemde als fijne stap tussen brok en barf en Smuldier als kvv noemde, wilde ik het toch even zeggen. ;) Niet iedereen voert ook een  nekje of vleugeltje bij de kvv en dan ga je een hond met alleen deze kvv zonder bot niet wennen aan het verteren van vleesbot.
#3060293
Onze Nova doet het echt super!
Ze leert zo snel  8)

Ik ben nu de laatste aanpassingen aan het doen aan mijn menu, echter zijn we er dus achter gekomen dat Nova nogal snel haar brokken naar binnen werkt.
Dus ben ik bang dat ze de nekken ook in ene keer naar binnen werkt. Ik had al gelezen dat sommigen de nekken even platslaan? Zijn er nog andere tips voor het schransen eventueel tegen te gaan?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door