Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3059043
Even een vraagje:

Appie (ruwharige teckel, 2,5 jaar jong, 8 kilo), krijgt sinds vorig jaar zomer (september) Barf; daarvoor alleen KVV (Smuldier, Lotgering)....... Nu hebben we het idee, dat, nu het kouder is, hij een beetje aan het afvallen is, omdat ie meer energie nodig heeft om 'warm' te blijven als ie buiten loopt.......
Ten 1ste, klopt dat, of kan dat????? Zo ja, moeten we hem meer geven en wat dan?

Dit is wat hij nu krijgt:
4 dg per week 125 gr vleesbot, waarvan 2 dg nek, 2 dg karkas, 125 gr aan spier, orgaan en groente;
1 dg per week 250 gr pens;
1 dg per week 250 gr kvv (meestal kip, naturis), en
1 dg per week 250 gr zalmkarkas.

Hij zou eigenlijk maar 160 gr totaal mogen krijgen, maar dat was te weinig, dus langzaam opgevoerd tot 250 gr totaal per dag. In principe is het voldoende wat hij krijgt, maar nu hebben we het idee dat hij iets meer mag/moet krijgen..... Vorige winter was natuurlijk niet zo koud, dus toen is het ons niet opgevallen..... Het is maar een licht verschil hoor, maar Het viel ons wel op.... Van de zomer was hij ook iets afgevallen toen we terug kwamen van vakantie, maar mn schoonmoeder heeft onwijs veel met hem gelopen :D, terwijl wij zelf al veel lopen.....

Ik ga morgen mn bestelling ophalen, dus dan kan ik evt spiervlees en/of orgaan extra portioneren... Of evt een ander spiervlees erbij doen....

Thanks alvast!
Door Envie
#3059077
Kan me zo voorstellen dat bij flinke kou meer energie nodig is. Of honden die continu buiten zijn.  Maar dat lijkt me nu niet het geval. Bovendien heeft een ruwhaar een extra laagje, toch? Verder zou ik voeren op t oog. Ribben moet je kunnen voelen zonder echt te drukken. De kvv's waren volgens mij wel wat de vettere soorten. 160gram totaal lijkt me te weinig.
Door Lizzy
#3059084
Mijn Froetietoetie werd me ineens dun, toen het wat kouder werd! Ze weegt nu denk ik 23 kg en ze moet 25 kg wegen en ze eet dik 1 kg per dag. En dat is niet genoeg. Dus ik ga gewoon weer meer voeren.
Door Ruisje
#3059092
Sergi kreeg gemiddeld (ook vorig jaar winter) zo'n 350gr per dag. Sinds vorige maand krijgt hij 400+ gram. Lily (6 kilo) is ook iets omhoog gegaan; van 250 naar 275gr.
Zodra het weer warmer wordt ga ik wel weer terug naar de 'normale' hoeveelheden.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3059099
Meer spiervlees, orgaan of groente? Qua bot gaat het moeilijk om extra te geven; 1 kg karkas of nek is precies 8x125 gr (dus 8 dg elk 125 gr bot)..... Welk spiervlees is wat vetter eventueel? Ik heb paardensnippers besteld; daar krijgt ie 65 gr van; zou ik daar dan iets meer van moeten geven of een ander spiervlees erbij die iets vetter is?
Gebruikersavatar
Door Irta
#3059178
Hier geven ze het zelf altijd al aan. In de zomer hebben ze duidelijk minder trek dan in de winter (net als mensen eigenlijk). Goed op de signalen letten dus ;)
Door Ruisje
#3059204
CindyMayella schreef: Meer spiervlees, orgaan of groente? Qua bot gaat het moeilijk om extra te geven; 1 kg karkas of nek is precies 8x125 gr (dus 8 dg elk 125 gr bot)..... Welk spiervlees is wat vetter eventueel? Ik heb paardensnippers besteld; daar krijgt ie 65 gr van; zou ik daar dan iets meer van moeten geven of een ander spiervlees erbij die iets vetter is?
Inderdaad alles, dus gewoon het totale menu.
Maar als je nu op een vleesbotpercentage van 50% zit, zou je ook alleen spiervlees en eventueel orgaan wat kunnen verhogen, maar dat hangt af van je menu nu. Het moet wel in balans blijven!
Als het er nog niet door zit, kun je in de groentenmix ook wat gekookte zoete aardappel doen.
Door smulpaap
#3059229
Hier eten ze ook meer hoor . En zeker als het koud(er) is .
Ik voer dan wat meer lamsvlees bv .
En ik heb een groentenmix voor ze . Als het koud is krijgen ze in plaats van groentenmix 2 x per week zoete aardappel .
Je zou bv ook een tam eendenkarkas kunnen voeren dat is ook wat vetter
Door Lizzy
#3059294
Ik ben zelfs zo ver gegaan dat toen ze 22 kg woog, ik haar havermout ben gaan geven 's morgens, 24 uur geweekt in geitenmelk. Met rauwe honing. En een banaan. Dat smurfje vond dat ZO lekker, was zo zoet om te zien (ze viel er echt op aan). Nu is ze weer "dik" genoeg om dat meteen te laten vallen. Want gezond vind ik het niet. Je ziet al dat het niet gezond is omdat het gebit er gelijk goor van wordt, met een paar dagen tijd. Maar goed, ze had dat extraatje echt even nodig (ze had ook ontzettend gespuugd na het eten van zeesterren op het strand).

Maar verder ben ik dus van alles gewoon meer gaan voeren. En de stukken vet die ik van het lamsvlees, geitenvlees, eend en dergelijk afsnijd (normaal gesproken) laat ik er bij haar nu gewoon aan zitten. Ze begint al lekker bij te komen.

Ze at dus normaal zo'n 800 a 900 gram. Nu zit ze op 1100 a 1200 gram.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3059498
Je moet inderdaad wel opletten dat het in balans blijft he.

Wat je kan doen is een dagportie bot extra uithalen en over 2 dagen verdelen en diezelfde dagen een extra portie orgaan verdelen en dan spiervlees en groenten ook extra over de volgende 2 dagen verdelen.  Zo kan je dagelijks wat meer voeren (de helft erbij om precies te zijn), zonder dat je je bot anders moet gaan portioneren.


Wat je ook kan doen is gewoon dagelijks wat kvv extra toevoegen. Dat is compleet op zich en kan je dus gewoon toevoegen zoveel je wil ook bij je barfdagen, zonder dat het invloed heeft op je barfmenu.
Of een barfdag extra en dan de kvvdag verdelen over de week... Je moet zelf eens nagaan wat je het liefst wil doen en dat je het handigst vind.
Zolang de verhoudingen maar blijven kloppen, is het prima.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3059532
Dat doe ik hier ook, kvv (of in mijn geval zelf gemalen) toevoegen. Ik heb het in porties van 150 gram in de vriezer liggen.

Verder is de richtlijn echt een richtlijn.
Hope weegt 29 kilo en krijgt per dag 450 gram barf.
Nelson weegt 28 kilo en krijgt per dag 975 gram.
Het zijn allebei labradors en ze gaan allebei elke dag flink mee wandelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door