Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Monique77
#3059051
Ik geef het als snackje, maar puur op gevoel onder het mom ... Het is gedroogd (al slaat dat misschien nergens op haha)

Hoewel mijn honden geloof ik wel blij zouden worden als ik 800 gram pensstaafjes in hun bak leg als voer  :P
Door Ruisje
#3059071
Misschien nog wat voedingswaarde, maar dat zal afhankelijk van de droogtijd en temperatuur zijn. Geen idee of er nog wat over is van de waardevolle enzymen in pens.
Wij geven het, net als alle gedroogde 'dingetjes' als snackje.
Gebruikersavatar
Door pike
#3059090
Hieronder de voedingswaarde van gewassen pens (van Wikipedia, Engels)
De meerwaarde van vuile pens zit hem in de resten van de maaginhoud van het dier die er nog in/aan zitten. Maar wat in de gewassen pens zit zit in elk geval ook in de vuile pens. En wat er tijdens drogen verloren gaat van het beetje vitamines wat er in zit, ik heb geen enkel idee. De mineralen verdampen niet lijkt me dus die blijven er in.

Nutritional value per 100 g (3.5 oz)
Energy 355 kJ (85 kcal)
Carbohydrates
0 g
Sugars
lactose
0 g
0 g
Dietary fibre 0 g
Fat
3.69 g
Saturated 1.291 g
Monounsaturated 1.533 g
Polyunsaturated .180 g
Protein
12.07 g
Vitamins
Vitamin A equiv. (0%) 0 ?g
Thiamine (B1) (0%) 0 mg
Riboflavin (B2) (5%) .064 mg
Niacin (B3) (6%) 0.881 mg
Pantothenic acid (B5)
(2%) 0.1 mg
Vitamin B6 (1%) .014 mg
Folate (B9) (1%) 5 ?g
Vitamin B12 (58%) 1.39 ?g
Vitamin C (0%) 0 mg
Vitamin D (0%) 0 ?g
Vitamin E (1%) .09 mg
Vitamin K (0%) 0 ?g
Trace metals
Calcium (7%) 69 mg
Iron (5%) .59 mg
Magnesium (4%) 13 mg
Manganese (4%) .085 mg
Phosphorus (9%) 64 mg
Potassium (1%) 67 mg
Sodium (6%) 97 mg
Zinc (15%) 1.42 mg
Other constituents
Water 84.16 g
Door Envie
#3059630
Ik wil het ook niet als vervanging van de normale variant geven hoor, maar soms eens een keer als vervanging van een portie pens. Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik wacht nog even af.....
Gebruikersavatar
Door pike
#3059641
Dat kan je natuurlijk altijd wel eens een keertje doen. Ik heb op kampeervakantie ook wel eens gedroogde pens meegenomen (en ander orgaan). Thuis zie ik er de voordelen niet zo van, het drogen is dan toch alleen maar extra werk? Of wou je van die gedroogde staafjes in de winkel kooen mischien. Dat zou niet mijn voorkeur hebben.
Door Lizzy
#3059737
Als je de pens op 40 en max. 50 graden droogt, zal er vast nog wel het e.e.a. aan enzymen en bacterieen levend blijven. En op lage temperaturen blijven veel voedingsstoffen ook nog wel bewaard. Als je op deze lage temperaturen droogt, bederft het wel snel.
Gebruikersavatar
Door pike
#3060385
Envie schreef: ::) de staafjes uit de winkel  :)
mjah daar geef ik niks voor,  en ze stinken ook nog ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door