Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kaszi
#3058857
Onze oude dame 13 jaar wordt langzaamaan doof.  Op zich geen probleem, enkel tijdens wandelingen hoort ze me niet als ik haar roep.  Ze loopt veel los en wil haar dit privilege niet ontnemen, heeft iemand tips om haar attent op me te maken als het nodig is?
We wandelen daar waar er geen wagens zijn en waar er geen gevaar is, maar soms heb ik haar graag bij mij als er andere honden of zo aankomen.
Door Lida. S
#3058889
Een heel bekend probleem. Geen idee hoe je dit kunt oplossen. Ik liet Tinka toen ze doof werd toch wel gewoon loslopen, maar hield haar extra in de gaten. Ze liep regelmatig de totaal verkeerde kant op, en als ze me dan niet meer zag, ging ze nog harder de verkeerde kant oplopen. Goed voor mijn conditie, want ik moest er achteraan, maar slecht voor het hart.
Als ik in huis ben, en mijn dove kleintjes (14 jaar) horen mij niet dan helpt het als ik op de grond stamp. Die trilling voelen ze wel, maar dan zijn ze hooguit 3 of 4 meter bij mij vandaan. In het donker werkt een zaklamp heel goed, daar komen ze direct op af, maar ik zou in het donker toch niet graag op onbekend terrein met ze lopen.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3058894
vind t buiten ook wel af en toe wat...
hij schrikt zich t lazarus als er ineens een vreemde hond bij hem staat...
zeker met pups die hem raken vind ie minder prettig...
ik laat hem los...maar vraag wel mensen dat ze hun hond een beetje bij zich moeten houden ivm.
  jammer dat er weinig begrip voor is
Door **Jolanda**
#3058897
Ik zou ook denken aan een trilband. Leren dat trillen het nieuwe commando voor 'hier komen' is. (of iets dergelijks)
Dit kun je volgens mij vrij makkelijk aanleren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3058907
Een trilbandje werkt natuurlijk alleen als ze nog redelijk goed kunnen zien.
Mijn hondje van 14 is als zelfstandig werkend hondje gewend om ver van je vandaan te lopen. Hem laat ik nu wat vaker aan een lange flexi lopen. Afgezien van het feit dat hij vrijwel helemaal niets meer hoort, ziet hij ook heel slecht. Een trilbandje heeft dan helaas geen nut, want waarheen moet hij dan lopen om naar je toe te komen  :-\

Edit: Bedenk me opeens, dat ik hem natuurlijk ook kan leren om "af" te gaan op de trilling.
Dan rent hij in ieder geval niet steeds verder weg als hij me kwijt is  :)
(Zelfs de herdersfluit hoort hij niet meer  :-\)
Laatst gewijzigd door doranto op vr 16 jan 2015, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3058910
Inderdaad trilbandje is leuk bedacht, maar hier ook in combi met slecht zien.

Maar hé mijn hond is beetje doof en beetje blind en niet volledig.

Dus: ik fluit, dat hoort hij wel (of hij reageert is een tweede  :P ::) Nee, ik moet hem geen onrecht aandoen stilstaan doet hij dan eigenlijk altijd wel). Of in de handenklappen dat hoort hij ook. Hogere en hardere stem. Hoger hoort hij beter dan lager.
Hij blijft vanzelf dichter bij mij in de buurt, omdat hij niet meer zo snel is. Dus hij rent geen 100 m meer voor mij uit (afgezien van feit of je wilt dat een hond zo ver uit je buurt gaat. Mogen ze hier eigenlijk geen van alle). Voor de sport werd dat wel gevraagd, maar bij de dagelijkse wandelingen heb ik altijd gezegd: te ver en dan weten ze dat ze moeten wachten of terug moeten komen, maar niet verder bij mij vandaan mogen.
Door kaszi
#3058929
pearlsofpassion schreef: Ik dacht aan een lichtsignaal, maar trilbandje is waarschijnlijk een beter idee.
Er zijn toch genoeg trillende zaken die je van op afstand kan bedienen?  :)
Tips...

Trilbandje, maar misschien nog wel andere trillende dingen met afstandsbediening die ik gewoon aan haar bandje kan hangen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3058949
gewoon heel simpel lichaamstaal,mijn dochter heeft er 1 van 18 jaar,stokdoof,ziet nog wel beetje ,wij werken dus met lichaamstaal,werkt perfect
Door **Jolanda**
#3058953
kiara schreef: gewoon heel simpel lichaamstaal,mijn dochter heeft er 1 van 18 jaar,stokdoof,ziet nog wel beetje ,wij werken dus met lichaamstaal,werkt perfect
Maar daarvoor moet de hond wel naar je kijken ;)
Als hij stokdoof is en voor je uit loopt, kun je op je kop gaan staan, draaien, op je hurken gaan zitten, achteruit lopen of wat dan ook, dat zal de hond niet zien en dus ook niet reageren ;)
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3058978
**Jolanda** schreef: Maar daarvoor moet de hond wel naar je kijken ;)
Als hij stokdoof is en voor je uit loopt, kun je op je kop gaan staan, draaien, op je hurken gaan zitten, achteruit lopen of wat dan ook, dat zal de hond niet zien en dus ook niet reageren ;)
Ik herinner me de dalmaat van Hetty op een konijnenlijntje: Hoe heet ze ook alweer? Oh, roep maar wat, ze is toch doof :biggrin2:
Door Ruisje
#3058991
Buzzer miste één oog en was best doof (of het was oostindisch) vanaf 13 jaar. Hij liep regelmatig met anderen mee en het enige wat ik kon doen was hem ophalen. En dan keek die piraat me aan alsof ie zeggen wou: "Verrek je hebt gelijk, ik hoor bij jou!" :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door