Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Laura2004
#305869
Ik ben van plan Ziggy 10 dagen bibi te geven en daarna met haar ook te gaan barfen. Nu zat ik te lezen op de ingredienten en daar stond op dat het allemaal van de rund afkomstig is. Dan kan het toch niet compleet zijn, want als je barft(daar bedoel ik zelf samenstellen mee) dan moet je toch allerlei soorten vlees geven. En ook soms vis en dit zit er ook niet in. Ik vraag me af hoe het dan kan dat dit wel compleet is, maar als ik mijn hond altijd alleen maar rundvlees en de organen daarvan zou geven (als ik zelf samenstel) dan komt hij toch iets te kort of zie ik dit verkeerd. Ik snap het niet helemaal.
Door Lizzy
#305884
Nou, er zit natuurlijk ook nog kippenbot in versvlees (in Bibi). En er zit visolie in. En bij mijn weten is het allemaal precies berekend en uitgevlooid en zitten er dus precies voldoende vitamines en mineralen in het voer. Zoals wordt voorgeschreven.

Maar BARF en versvlees moet je (vind ik) niet met elkaar vergelijken. Het is een totaal ander principe. Versvlees (en ook brokken en blikvoeding) gaan er vanuit dat je iedere dag dit voer geeft (ze hebben overigens natuurlijk wel meerdere smaken!). Het MOET dus alle vitamines en mineralen bevatten, tenslotte eten ze het iedere dag. Versvlees is dan ook qua principe een beetje vergelijkbaar met brokken/blikvoeding (in die zin dat je dus ook iedere dag dezelfde brokken voert en die dingen moeten dus compleet alle vitamines en mineralen bevatten - verder houdt de vergelijking natuurlijk op).

Nou, wat BARF is dat weet je, hoef ik je niet uit te leggen. Het is gewoon niet te vergelijken. Ander principe. Mag ik vragen waarom je eerst Bibi wil geven? Waarom ga je niet gewoon direct barfen?
Door Laura2004
#305901
Ik heb haar eerst Bibi gegeven, zodat haar maagzuur wat zuurder wordt en zodat ze dus straks als ze gaat barfen de botten enzo goed kan verteren. Want anders kan ik haar de eerste twee weken alleen maar kip geven enzo en dan komt ze toch wat tekort? Want in het begin kun je toch het beste alleen kippebotjes geven en dat geef ik nu dus naast bibi en volgende week ga ik beginnen met het geven van ribbetjes en dat soort dingen. Dus vandaar dat ik het zo doe. Ik heb het met mijn honden niet zo gedaan. Die heb ik eigenlijk meteen volledig laten barfen (ik wist niet dat het risico's met zich mee bracht), maar met Ziggy wil ik wat voorzichtiger zijn en aangezien ik niks heb waar ik botten mee kan vermalen leek Bibi mij wel een goed alternatief.
Door Lizzy
#305902
[quote="Laura2004"]
Ik heb haar eerst Bibi gegeven, zodat haar maagzuur wat zuurder wordt en zodat ze dus straks als ze gaat barfen de botten enzo goed kan verteren. Want anders kan ik haar de eerste twee weken alleen maar kip geven enzo en dan komt ze toch wat tekort? Want in het begin kun je toch het beste alleen kippebotjes geven en dat geef ik nu dus naast bibi en volgende week ga ik beginnen met het geven van ribbetjes en dat soort dingen. Dus vandaar dat ik het zo doe. Ik heb het met mijn honden niet zo gedaan. Die heb ik eigenlijk meteen volledig laten barfen (ik wist niet dat het risico's met zich mee bracht), maar met Ziggy wil ik wat voorzichtiger zijn en aangezien ik niks heb waar ik botten mee kan vermalen leek Bibi mij wel een goed alternatief.
[/quote]

Van brokken naar barf is prima te doen hoor! Je kunt vlees geven met eierschaalpoeder. Of vlees met kippennekjes. Dat doe je een paar dagen en dan pak je - als het goed gaat - gewoon het volgende botje, bijv. vleugeltjes. En als dat goed gaat bijv. eendennekjes. En als dat goed gaat parelhoenkarkasjes ofzo. Nou, en dan kun je de volgende botten toch al weer gaan geven. In dat andere topic wat je geopend had kreeg ik de indruk dat je de eerste week al lamsbotten wilde gaan geven. En dat vond ik nou wel weer een tikkie snel. Maar goed, zo kan het dus ook.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 apr 2005, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#305903
Het gaat al prima met de nekjes en ze heeft ook al vleugeltjes op, dus ik denk dat ze al gauw gewoon mee kan barfen. Ze heeft ook al een rauw ei op met schil en dat vond ze heerlijk. Ze is echt een geboren barfer. Ze lust alles zelfs haas. En ze heeft nergens last van.
Ze is bijna 8 maanden moet ik dan nog steeds 45 gram per kilo lichaamsgewicht rekenen en vanaf waneer kan ik haar gewoon hetzelfde geven als een volwassen hond. Dat is toch 20 gram per kilo lichaamsgewicht of heb ik dat verkeerd.
Door Laura2004
#305904
En ik wilde niet meteen de eerste week lamsbotten gaan geven hoor. Ik wilde alleen weten na hoeveel tijd dat ongeveer kon.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door