Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sannuh
#3058772
Hoi,

Doordat mijn hondje een acute alvleesklierontsteking heeft gehad geef ik hem kompleet vers vlees onder de 11% vet.
Nu wil ik hem af en toe ook barf gaan geven (mede omdat ik dan meer kan controleren of het dier een fijn leven heeft gehad en bio kvv is heel duur. Het hoeft niet persé biologisch te zijn, als het maar niet uit de bio-industrie komt. Dat eet ik zelf nmlk ook nooit.)
Nu zou ik dus heel graag willen weten wat ik hem het beste kan geven wat niet te vet is. Ik ken wat boeren in de buurt waar ik rund, lam en kip kan kopen.
Laatst gewijzigd door sannuh op vr 16 jan 2015, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3058793
Veel wild is mager en dus geen bio-industrie.
Hert, patrijs, haas, wild konijn, enz...
Eend en gans valt normaal onder vettere diersoorten, maar als je echt filet kan krijgen en daar het vet mooi afhalen, valt dat volgens mij goed mee.
Als je van de bio-industrie wegblijft, heb je volgens mij de meest vette soorten zowiezo al uitgesloten.  Rund, lam en geit moet je opletten, daar zit vaak veel vet in, zeker geit.
Vrijgrazende hooglanderrunderen of natuurgrazers zijn echter vaak niet erg vet.  Vrijlopend paard ook niet.
Bot van fazant en wilde eend is ook niet erg vet.

Verder geen lever van eend of gans voeren en van het hart en nieren het vet volledig afhalen. Dan zit je volgens mij wel goed.

Ik voer heel erg weinig vet in mijn menu, ik weet dat.  Niet bewust om medische redenen maar mijn katten zijn niet zot van vet...  ::)
Ik heb echter wel geen idee hoeveel vet er nog in vlees zit, in het vlees zelf als het vet er vanaf is...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 16 jan 2015, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3059121
pearlsofpassion schreef: Veel wild is mager en dus geen bio-industrie.
Hert, patrijs, haas, wild konijn, enz...
Eend en gans valt normaal onder vettere diersoorten, maar als je echt filet kan krijgen en daar het vet mooi afhalen, valt dat volgens mij goed mee.
Als je van de bio-industrie wegblijft, heb je volgens mij de meest vette soorten zowiezo al uitgesloten.  Rund, lam en geit moet je opletten, daar zit vaak veel vet in, zeker geit.
Vrijgrazende hooglanderrunderen of natuurgrazers zijn echter vaak niet erg vet.  Vrijlopend paard ook niet.
Bot van fazant en wilde eend is ook niet erg vet.

Verder geen lever van eend of gans voeren en van het hart en nieren het vet volledig afhalen. Dan zit je volgens mij wel goed.

Ik voer heel erg weinig vet in mijn menu, ik weet dat.  Niet bewust om medische redenen maar mijn katten zijn niet zot van vet...  ::)
Ik heb echter wel geen idee hoeveel vet er nog in vlees zit, in het vlees zelf als het vet er vanaf is...
Aan wilde ganzenfilet en wilde eendenfilet zit geen kruimeltje vet. Ik heb het regelmatig ook voor onszelf er zit echt geen vet aan.
Ganzenboutjes zijn ook mager. Het vet bij die wilde vogels zit onder de huid en als die er afgestroopt is dan is het ook "weg vet".
Door kakocavi
#3059126
Bij gevogelte moet je inderdaad het vel verwijderen, daar zit het meeste vet in. Paard, konijn en hert zijn meestal ook mager, net als wild en exoten als struisvogel en kangoeroe. Hersenen zijn vrij vet.
Door sannuh
#3059388
Ok, dank jullie wel!

En van de rund bijvoorbeeld die alleen in de winter binnen staat en de rest van het jaar buiten loopt, wat kan ik dan het beste nemen?
Is runderhart bijvoorbeeld minder vet dan pens? Is spiervlees vetter of juist orgaanvlees of? (waarschijnlijk wat domme vragen voor een ervaren barfer)
Gebruikersavatar
Door pike
#3059394
Domme vragen bestaan niet.
Het ligt niet zo zwart-wit. Je hebt mager rundvlees en vet rundvlees. Hangt er maar vanaf waar het vanaf is gesneden en hoe het dier is gevoerd. Ook een lam neeft magere delen vlees, maar die liggen doorgaans bij de slager in de vitrine en niet in de barfwinkel.
Hart is niet vet, maar aan het hart kan wel behoorlijk wat vet zitten. Een teveel kan je eraf snijden. Hetzelfde geldt voor pens. Pens zelf is niet vet maar er kunnen aardige klodders vet aanzitten. Kan je wegsnijden. Zelfde geldt voor nier, die liggen in het lichaam ingebed in vet ter bescherming. Soms koop je ze zonder vet, soms met. Je kan het wegsnijden. Aan lever zit nooit vet.
Zelf probeer ik voor alles adressen te vinden die orgaan en spiervlees leveren zonder overdadig vet. Want dat gooi ik weg terwijl ik daar wel voor betaal. En mijn kiloprijs dus een stuk hoger uitvalt. Goedkoop wordt dan duurkoop. Bovendien levert het extra werk op al dat wegsnijden. Pluspuntje: de meeuwen zijn er blij mee.
Door kakocavi
#3059422
sannuh schreef: Ok, dank jullie wel!

En van de rund bijvoorbeeld die alleen in de winter binnen staat en de rest van het jaar buiten loopt, wat kan ik dan het beste nemen?
Is runderhart bijvoorbeeld minder vet dan pens? Is spiervlees vetter of juist orgaanvlees of? (waarschijnlijk wat domme vragen voor een ervaren barfer)
Rundvlees kan zowel vet als mager zijn. Maar vet is goedkoop, dus bij spiervlees kun je het beste de hoogste kwaliteit nemen. Degomeat en Herbyversvoer hebben bijvoorbeeld verschillende soorten, waarbij de duurdere varianten amper tot geen vet hebben. Je kunt het vet er ook afsnijden, maar dan ben je even duur uit en het kost een hoop tijd. Bij hart zit het vet aan de buitenkant, dus dat kun je gemakkelijk met een scherp mes verwijderen. In de levercellen kan zich vet opstapelen, dit kun je er niet uitsnijden. Kalfslever is magerder dan lamslever, lever van gans en eend (ook wild) kun je beter vermijden. Hart, lever en nier moet je sowieso voeren. Hersenen zou ik dus vermijden vanwege het vetgehalte (zit wel veel omega 3 in). Milt bevat geloof ik ook wel wat vet, maar dat weet ik niet zeker.
Laatst gewijzigd door kakocavi op za 17 jan 2015, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3059424
Uiteraard heeft een hond wel vet nodig. Maar geen overtollig vet. Als je overtollig vet wegsnijdt dan blijft er altijd nog genoeg vet over. En ik vind een keertje hersenen geen kwaad kunnen. Ik geef ze niet apart als orgaanvlees; mijn honden krijgen met enige regelmaat konijnenkoppen, daar zitten hersenen in. En soms een halve lams- of reekop, daar zitten ook hersenen in. Er zitten ook waardevolle stoffen in hersenen.
Door kakocavi
#3059434
Met vermijden bedoel ik ook niet dat hersenen helemaal niet gegeven moeten worden, maar wel met mate en niet als vast onderdeel van het menu. Misschien was ik daarin niet duidelijk. Vette vis zou ik bijvoorbeeld ook wel blijven geven, vanwege de omega 3. Een beetje vet krijgt elke hond met een compleet menu trouwens wel binnen via lever, vette vis en spiervlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door