Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rebekka
#3058075
Een vraagje,

Wanneer kun je overgaan op een niveau hoger kwa botten. Mijn hond eet nu  2 weken barf (daarvoor KVV) en eet aan vleesbot konijnenruggen, kippenvleugels, eendenkarkas en bosduifkarkas. Ik moet een paar dagen overbruggen omdat mijn vleesleverancier maar eens in de twee weken langskomt. Nu heb ik kippenbouten gekocht, maar ik vraag me af of hij ze al mag hebben. Ik dacht, dan geef ik dat met nog wat pens dat ik in de vriezer heb liggen.

(ja logistiek gaat het nog niet zo soepel, maar dat komt wel, haha)
Door malimaniac
#3058088
Als ze konijnenrug en eendkarkas goed eten en verteren zou ik kippenbouten ook wel aan durven. Hoe gaat het verder? In het begin hadden jij en je hond wat opstart problemen toch?
Door Rebekka
#3058166
Ik lees dat idd wel vaker: goed verteren, maar mss een stomme vraag: Hoe zie je dat, dat hij het goed verteert?
Zijn de botten niet te groot voor een hond die nog maar 2 weken bot eet. Hij kauwt volgens mij overigens wel goed, ik hoor de botten altijd volop kraken.

Hoe het verder gaat... tja... Op zich zie ik niet al die voordelen die de meesten zien. Ik zie op dit moment ook een hoop nadelen. Ten eerste is het minimaal 2 keer zo duur heb ik berekend. Tijn zijn vacht is vaak aan het stinken, maar dat wijt ik nog aan het ontgiften, waar hij duidelijk last van heeft (gehad). Zijn ontlasting is erg onrustig. Meestal krijtpoep, brokkenpoep en daarna hele dunne soms slijmerige diarree. (allemaal in 1 wandeling) voorheen hadden we alleen de laatste twee. Hij laat vaak scheetjes, wat hij daarvoor eigenlijk nooit deed. Ik denk dat dat komt door het snelle eten. Voorheen gaf ik elk brokje los uit de hand. Slechts zelden vulde ik zijn bak.

Anderzijds zie ik hoe lekker hij het vindt en hoeveel lol hij in het eten heeft. Dat was mijn voornaamste reden om barf uit te proberen, dus we houden nog even vol, misschien dat het later beter gaat. En wellicht eet hij dan ook minder als hij wat ouder is. (nu 1000 gr, 22 kilo, 11 maanden)

Ook voor de poes ben ik nog een beetje aan het twijfelen of het meerwaarde heeft. Ook daarvoor wil ik het iets langer uitproberen.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3058427
Lijkt wel veel wat de hond nu krijgt.

Krijtpoep dat kan betekenen dat hij te veel botwerk krijgt.

Heb je een menu?
Door Ruisje
#3058468
Voer je nog steeds hetzelfde menu wat je hier hebt geplaatst? Wel iets meer nu.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=3

In je menu houdt je 50% vleesbot aan. Ik denk dat dat voor jouw hond wat te veel is als je met zijn poep op straat kan krijten. ;) Zouden ze hier ook doen trouwens.
Ik zou eens wat minder vleesbot en meer spiervlees gaan voeren (40-45% vleesbot) en kijken hoe het dan gaat.
Door Rebekka
#3058606
okee, bedankt voor de tip! 

Ik ga binnenkort weer een nieuw menuutje maken. Ik moet namelijk volgende week weer bestellen. Dan zal ik het  veranderen en weer even hier posten. Als ik minder bot ga geven, gaat hij dan niet ook meer aan de diarree, want dat heeft hij ook...
Door Ruisje
#3058612
Rebekka schreef: okee, bedankt voor de tip! 

Ik ga binnenkort weer een nieuw menuutje maken. Ik moet namelijk volgende week weer bestellen. Dan zal ik het  veranderen en weer even hier posten. Als ik minder bot ga geven, gaat hij dan niet ook meer aan de diarree, want dat heeft hij ook...
Ik zou een tijdje probiotica erbij geven voor zijn ontlastingproblemen. Volgens mij  (en nu praat ik na ;))  heeft Solgar een goede, wordt hier regelmatig geadviseerd en gebruikt.
Door Rebekka
#3058615
Hier weer een beginnersvraagje ;) : Probiotica... is dat gewoon zo'n flesje "melk"uit de supermarkt, of bij de drogist, of bij de dierenwinkel. Of is gewoon yoghurt ook goed?
Door Ruisje
#3059500
Rebekka schreef: Hier weer een beginnersvraagje ;) : Probiotica... is dat gewoon zo'n flesje "melk"uit de supermarkt, of bij de drogist, of bij de dierenwinkel. Of is gewoon yoghurt ook goed?
Nee, dat is geen 'melk' of yoghurt uit de super. ;) Daar zit wel wat in, maar dat is maar heel weinig. Dan schiet het nog niet op. ;) Kijk in natuurvoedingswinkels of online even googlen op (Solgar) probiotica. ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3059507
Voer je 1 keer per dag?
Want als je 2 keer per dag voert en vb vleesbot apart van orgaan en spier voert, zou het kunnen dat de vreemde ontlasting daarvan komt...

Anders is het misschien aanpassingsproblemen die wel overgaan als hij een tijdje op vers staat, en dat zou bij mij wel iets zijn dat ik schaar onder: nog niet ideaal verteren...  ::)
Ik zou denk ik iets meer beginnersbotten geven en dat wel even volhouden.  Eendenkarkas is schijnt al vrij hard, de rest is wel zacht...
Door Rebekka
#3059672
Nee Tijn krijgt 2 keer per dag eten. Hij is nog pup. (11 mnd)  Eendenkarkas heeft hij maar 2 keer gehad. dus daar ligt het niet aan. Hij krijgt tot nu toe altijd orgaan, spiervlees en bot in 1 bak. (ga ik wel veranderen, zie menu elders) En altijd binnen de verhoudingen die ik heb berekend met de rekenhulp. (50%vleesbot)

hoe zie je het als iets nog niet helemaal verteerd is? ik dacht dat die krijtpoep juist door teveel bot was. Wat is het verschil tussen deze twee?
Door Lizzy
#3059736
Rebekka schreef: Nee Tijn krijgt 2 keer per dag eten. Hij is nog pup. (11 mnd)  Eendenkarkas heeft hij maar 2 keer gehad. dus daar ligt het niet aan. Hij krijgt tot nu toe altijd orgaan, spiervlees en bot in 1 bak. (ga ik wel veranderen, zie menu elders) En altijd binnen de verhoudingen die ik heb berekend met de rekenhulp. (50%vleesbot)

hoe zie je het als iets nog niet helemaal verteerd is? ik dacht dat die krijtpoep juist door teveel bot was. Wat is het verschil tussen deze twee?
Als je hond structureel stukjes bot zichtbaar in de ontlasting heeft, verteerd hij dat bot niet goed. Stukjes bot in de ontlasting komt ook voor bij honden die het wel goed verteren maar dan is dat omdat het botwerk wat te hard was en dan is het vaak goed verpakt (zit het dus in de drol). Honden die moeite hebben met bot, hebben ook gewoon slechte ontlasting en het is vaak te dun/slap. Als je teveel bot geeft, krijg je krijtpoep. Je pup heeft het dan prima verteerd, het bot, maar scheid een deel van het bot uit (als poeder en dus goed verteerd!) via de ontlasting. De ontlasting is direct bij het verlaten van het lichaam heel licht (tot wit - hier moet je ook weer een onderscheid maken, BARF honden die niet teveel bot krijgen poepen vaak bruine poep en een dag of 1 a 2 later ligt er nog een witte drol. Dat is normaal. De andere stoffen in de poep verteren namelijk eerder dan het bot), hard, droog en korrelig.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3059748
Rebekka schreef: Nee Tijn krijgt 2 keer per dag eten. Hij is nog pup. (11 mnd)  Eendenkarkas heeft hij maar 2 keer gehad. dus daar ligt het niet aan. Hij krijgt tot nu toe altijd orgaan, spiervlees en bot in 1 bak. (ga ik wel veranderen, zie menu elders) En altijd binnen de verhoudingen die ik heb berekend met de rekenhulp. (50%vleesbot)

hoe zie je het als iets nog niet helemaal verteerd is? ik dacht dat die krijtpoep juist door teveel bot was. Wat is het verschil tussen deze twee?
Ja, krijtpoep is van teveel bot, maar aangezien jouw hond zowel krijtpoep als diarree in 1 poepbeurt neerlegt, is er blijkbaar een scheiding tussen vertering van bot en de rest.  Ik dacht dat dat misschien ook wel een teken van nog geen ideale vertering kon zijn. Ofwel weet ik er gewoon niet genoeg vanaf en zie ik dat compleet verkeerd...  ::) Ik probeerde wat logisch mee te denken...  :)
Luister maar naar wat anderen met ervaring zeggen.  ;)
Door Lizzy
#3059751
pearlsofpassion schreef: Ja, krijtpoep is van teveel bot, maar aangezien jouw hond zowel krijtpoep als diarree in 1 poepbeurt neerlegt, is er blijkbaar een scheiding tussen vertering van bot en de rest.  Ik dacht dat dat misschien ook wel een teken van nog geen ideale vertering kon zijn. Ofwel weet ik er gewoon niet genoeg vanaf en zie ik dat compleet verkeerd...  ::) Ik probeerde wat logisch mee te denken...  :)
Luister maar naar wat anderen met ervaring zeggen.  ;)
Nou, ik vind dit geen gekke gedachten hoor.
Door Lizzy
#3059755
Ik bedoel, er kan inderdaad sprake zijn van beide. In de regel zie je bij teveel bot geen diarree. Dus als er wel sprake is van diarree of dunne ontlasting, kan het zijn dat de combinaties die je voert niet ideaal zijn, je hond misschien nog niet optimaal verteerd (en dus geen kippenbouten), kan het zijn dat je hond wormen heeft of werkt de darmflora om een andere reden nog niet ideaal. Ik vind probiotica een perfect advies. En als de ontlasting niet recent is onderzocht op wormen, zou ik dat doen, mest laten onderzoeken (en zeker niet zo maar een worm-kuur in je hond stoppen want die maken de darmflora alleen maar fragieler).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door