Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3057659
Nadat één van de vlaamse reuzen heel jong is overleden zat het andere ooitje van bijna 1 (het waren twee zusjes die bij elkaar zaten) al een tijdje alleen. Vermaakte zich prima, we hebben een vrij grote ren (3,5 x 2 met twee binnenhokken waar ook onder geschuild kan worden) ze sloopte niet en kreeg regelmatig bezoek van wilde konijntjes. Toch vind ik dat een konijn niet alleen hoort te zitten dus op zoek naar een gecastreerde ram.  Omdat twee vorige konijnen vochten kan de ren heel makkelijk in tweeën gesplitst worden, we hebben er nu dus een gecastreerde ram (ook 1 jaar oud) bij. Ze zitten naast elkaar in de ren.

De eerste 1,5 dag kwam hij niet uit het binnenhok, toen maar geholpen, dat vond hij prima. Hij toonde geen interesse in de ooi maar ik zag later wel dat hij langs de aangrenzing gepoept had (markeren?). De ooi was maar wat geïnteresseerd, bij later even snuffelen totaal geen agressie, oortjes rechtop en staartje neutraal. Bij ram evenzo. Ik heb ze zojuist even van hok gewisseld om aan elkaars geur te wennen (gelezen dat dit de koppeling bevordert). Als ik dit nog een keer herhaal en ik zie geen agressie naar elkaar door het gaas zal ik ze dan gewoon eind van de week eens bij elkaar doen? Hoe doen jullie dit? Er wordt ook geschreven dat dit op neutraal terrein moet ivm de territoriale aard van konijnen. Ik vind het heel interessant nu ik er meer over lees en had er nooit zo bij nagedacht omdat ik altijd 2 konijnen tegelijk nam. Één keer ging het wel mis met een later bijgeplaatst konijn en die hebben we toen gewoon apart gehouden. Nu wil ik toch zoveel mogelijk begeleiden tot een goed resultaat  :).
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op zo 01 feb 2015, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Summerditches
#3057678
Ik heb heel lang veel konijnen gehad zelfs nog met een cavia er bij..nu al jaren niet meer trouwens ..maar ik heb ze inderdaad wel altijd op neutraal terrein kennis maken. Zette ik een totaal ander deel van de tuin af en daar zette ik ze dan samen in.
Door Martine-Tom
#3057696
Ik koppelde ook altijd op neutraal gebied, echt ergens waar ze beiden nog nooit geweest zijn...wat de laatste keer dus de badkamer werd  :P
Als het daar goed ging gingen ze de ren in waar ik met nog iemand bij stond, ging dat zonder grommen en ander machtvertoon gingen wij de ren uit maar bleven er wel bij staan, en als dat ook goed ging liet ik ze gewoon. Mocht er wel iets gebeuren ging er een schot in het midden van de ren en zette ik ze de volgende dag weer op een ander neutraal terrein, meestal was dat eigenlijk al genoeg, zeker bij man/vrouw koppelen, ooit een keer man/man gedaan dat ging iets minder soepel, maar is uiteindelijk ook gelukt  :)
Door Nynke
#3057697
toen ik nog konijnen had liet ik ze aan elkaar wennen in een voor hun allebei rare/enge situatie. Dat was in mijn geval een lege badkuip. Dat vonden ze allebei eng waardoor ze troost bij elkaar zochten. Na een uurtje samen in de ren gezet en het was voor altijd goed  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3057761
Op neutraal terrein gaat het beste.
Dan zie je ook het beste of het klikt, zonder dat er territoriaal gedrag in het spel is.  Ze maken dan rustig kennis en als dat goed gegaan is ben je al een heel eind. 
Eens ze rustig bij elkaar zijn, bij elkaar liggen, evt likken en vooral samen eten op het neutraal terrein zet je ze allemaal samen in de gehele ren.  Meestal is dat binnen een 4-5 dagen wel goed bij groepjes (koppels kan na een uurtje al), maar beter te lang dan te kort.  Maak de ren op voorhand wel schoon, want geurmerken zijn ook wel belangrijk.  Het is niet nodig alles te ontsmetten, maar gewoon een schoon hok is wel bevorderlijk.  Als je niet helemaal zeker bent kan je ook ontlasting van uit het neutraal terrein (en dus van hen drie) meenemen naar de ren.  Maar dat is niet echt nodig eigenlijk.

Je kan ook koppelen op eigen terrein met wisselen ed, maar das lastiger, en duurt een stuk langer. En het vergt wel dat je hun gedrag goed kan lezen zodat je op tijd kan ingrijpen. 
Zowiezo bij groepskoppelingen is het wel handig als je een beetje weet wat je moet verwachten. 
Rijden mag, opjagen evt ook, maar bijten niet.  Dan moet je ze even uit elkaar halen om de gemoederen te bedaren.  Als ze met oren plat vooruit schieten is dat aggressief gedrag en geen goed teken. Daar komt vechten van.  Negeren, snuffelen en nieuwsgierig zijn is een goed teken.  Wat op de grond stampen kan, dat wil zeggen dat er eentje nerveus is, hoeft geen probleem te zijn, maar als dit konijn paniekeert en blijft opspringen vanaf iemand anders naar hem kijkt, ben je beter hem er even uit te halen om tot rust te laten komen en na 10-tal minuutjes opnieuw te proberen.
De eerste uren van de koppeling zijn cruciaal en blijf je het beste in de buurt.  Eens dat dat goed gaat, kan je ze gerust wat meer alleen laten en af en toe subtiel checken of ze bij elkaar liggen en of ze samen eten.
Een doos of tunnel voor wat afleiding is ook altijd goed bij een koppeling en zorg dat ze zeker altijd hooi te knabbelen hebben.  Dat kalmeert.  Dat leg je best gewoon in het midden op de grond.

Op deze site: www.hetknabbelthuisje.tk Kan je onder 'info' een documentje over koppelen (wel bij koppeltjes, maar je kan er wel tips uit gebruiken), en aggressie-signalen vinden bij konijnen.
Dat zou ik zeker eens doorlezen.  ;)
Door DJ_Doerak_Tucker
#3057781
Super bedankt! Dan wordt het bij ons ook de badkamer  :biggrin2:. Overzichtelijk (even het badmeubel van onderen dicht maken zodat ze daar niet onder kunnen) en vreemd voor beiden. Eigenlijk verwacht ik geen problemen, volgens mij zijn ze beiden niet zo moeilijk maar goed je weet nooit. Ik had inderdaad al wat gelezen over signalen en wat wel en niet 'mag' onderling. In dat voorbeeld ging het koppelen wel in heel kleine stapjes dus ik was even benieuwd wat de ervaringen hier zijn. Morgen maar eens een poging wagen met mijn man erbij. Heel benieuwd!

@Nienke: ik vind die badkuip ook wel een heel goed idee, ga ik overwegen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3057803
Ik zie net dat ik het verkeerd begrepen had.
Ik dacht dat je een rammetje bij 2 voedsters wilde zetten, maar nu zie ik dat het gewoon een mannetje en vrouwtje betreft. Das eenvoudiger, dus dan kan het perfect op een dagje rond zijn.  ;)
Door DJ_Doerak_Tucker
#3057820
pearlsofpassion schreef: Ik zie net dat ik het verkeerd begrepen had.
Ik dacht dat je een rammetje bij 2 voedsters wilde zetten, maar nu zie ik dat het gewoon een mannetje en vrouwtje betreft. Das eenvoudiger, dus dan kan het perfect op een dagje rond zijn.  ;)
Ik dacht al dat je het verkeerd begrepen had  ;), ik zal laten weten hoe het verlopen is!
Door K&D
#3057860
Ik heb Floor destijds gewoon bij Harry in het hok gepleurd (zo ongeveer) en hij was op slag verliefd. Zij had ook weinig keus...maar ze waren dol op elkaar.
Maar Harry pruimde Lotje absoluut niet. Dat was vechten. En dus kreeg Lotje weer een andere vriend en samen een eigen verblijf. Als het klikt dan klikt het. Als het niet klikt dan gaat het dat meestal ook niet doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3058168
Das wel een beetje straf om het zo te stellen hoor.
Konijnen hebben nu eenmaal territoriumdrang, dus ze gewoon bij elkaar pleuren is gewoon geen goed idee.  Als je ze gewoon rustig koppelt, gaat het meestal wel goed en neem je geen risico's op verwondingen.  Das maar een kleine moeite om hen rustig te laten kennismaken.
Als het goed gegaan is om hen gewoon bij elkaar te zetten, dan heb je gewoon heel erg veel geluk gehad. Je hebt natuurlijk liefde op het eerste gezicht. Maar meestal gaat dat niet goed gaan en dat wil helemaal niet zeggen dat ze niet overeen kunnen komen en dat, als je ze normaal koppelt ze niet heel hun leven gelukkig kunnen zijn.  De liefde kan ook groeien en het is gewoon eigen aan konijnen dat ze niet zo gemakkelijk nieuwelingen accepteren op hun terrein. 
Er is geen reden om aan te nemen dat ze niet gelukkig kunnen zijn als ze niet meteen verliefd zijn op eigen terrein, integendeel, zeker niet bij een koppel van man en vrouw.  Ik heb genoeg voedsters gehad waar je echt geen man zomaar bij moest zetten want die zouden niet de tijd genomen hebben om kennis te maken hebben, voordat ze zouden aanvallen.  Dat zit er gewoon in.
Maar met even kennismaken op ongekend terrein of rustig wat tijd geven met een draad tussen gaat een koppel van man en vrouw doorgaans vrijwel vanzelf. 2 van hetzelfde geslacht is nooit zo verstandig en veel meer kans dat die op een keer ruzie krijgen, zeker als ze nog intact zijn.

Ik heb hier een tijd geleden ook vertelt van mijn koppeling van een nieuwe ram die niet erg goed liep.  Het probleem zat hem tussen hem en mijn andere ram, met de meiden ging het meteen wel goed. Groepskoppelingen zijn dan ook een stuk lastiger dan koppeltjes, dat is altijd zo. 
De nieuwe ram was nog te kort gecastreerd en probeerde mijn eerste ram te dekken. Daar kon die niet mee lachen uiteraard en daar heeft hij wel een paar maanden moeilijk over gedaan.  Ik heb toen heel rustig aan met draad ertussen laten wennen en daarna alsnog op ongekend terrein gekoppeld.
Het heeft een tijdje geduurt, maar uiteindelijk is dat ook gelukt.  Als je er niet zoveel ervaring mee hebt, kan je denken dat het nooit goed zal komen, maar ik wist wel dat het van karakter echt wel moest passen. Raf moest gewoon wat kalmeren en aan het idee wennen...  ::)
Sinds ze gekoppeld zijn, nu toch ook al een dik half jaar, hebben ze nog geen 1 keer woorden gehad.  De jongens kunnen het prima met elkaar vinden. Eens die knop om gaat...
Maar als ik ze gewoon bij elkaar had gestoken, en niets gedaan had ik zeker een dood konijn gehad.  :-X  Als ze echt vechten, krijg je vieze wonden en abcessen, dus moet je ten alle tijde vermijden. Beter een beetje te veel op zeker spelen dan te veel willen en bijtwonden hebben. Want dan moeten ze uit elkaar en moet je weer opnieuw beginnen en wordt het gebeten konijn vaak veel te bang om de koppeling nog goed te laten verlopen.

Het is gewoon niet omdat een dier sociaal is dat je ze zomaar bij elkaar kan zetten als ze elkaar niet kennen. Dat moet je niet verwachten. Gerbils vb zijn ook zeer sociale dieren die je niet alleen kan houden, maar die los daarvan ook erg moeilijk te koppelen zijn.  Wil niet zeggen dat het niet kan, maar je moet gewoon weten wat je doet, anders heb je zeker een dode.
Cavia's koppelen wel gemakkelijk.  Hangt van de diersoort af en van het individu uiteraard.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 15 jan 2015, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3066846
Zo, het heeft even geduurd vanwege andere lopende dingen maar zonet de konijnen voor het eerst gekoppeld op een stuk afgezet terras. Genoeg ruimte. Volgens mij ging het niet verkeerd voor een eerste keer. Hier het filmpje Een hele omschrijving, ik heb goed geobserveerd en vind het erg leuk om ervan te leren. Ben erg benieuwd wat jullie ervan zeggen!

De blonde, ooitje, toonde eerst weinig interesse en hupste wat rond. Oren niet helemaal recht omhoog en staartje normaal. Ik had voer in het midden gelegd. De grijze, gecastreerde ram, ging eerst een beetje wortel knagen en toen achter 't ooitje aan. Oren rechtop en zijn staartje lag wat meer vlak met de grond de hele tijd. Hup, het duurde maar even of hij zat erop. De ooi bleef even zitten in rust maar ging er toen vandoor. De ram bleef haar constant achtervolgen maar ondernam geen nieuwe poging. Hij bleef op veilige afstand. Zij ging op onderzoek uit en leek ook wel een uitgang te zoeken. Later liep ze op hem af en snuffelden ze aan elkaars neus. Even later, dit zie je ook op de video, dekt zij hem. Toch om hem even te laten weten dat zij de baas is? Daarna liet hij haar iets meer met rust en ging nog wat eten en ook wat rondsnuffelen. Toen kon hij het toch niet laten en ging steeds weer naar haar toe, zij lag in het stukje sneeuw languit in rust. Als hij naderde (zo'n 30 cm bij haar in de buurt kwam) dan gingen haar oren platter en gromde ze. Hij probeerde haar later toch weer te dekken waarop zij met haar hoofd hem weg duwde met wat herrie erbij. Hij dekte haar op haar hoofd, daarop heb ik wel ingegrepen en hem weggehaald.

Na dit alles werd het wat onrustiger en begonnen ze wat meer te rennen, zij nam daarbij initiatief en hij volgde ::). Ik had het idee dat zij nu toch echt wel geïrriteerd was want ze wilde steeds rustig gaan liggen maar hij kwam er steeds aan. Toen heb ik besloten dat het genoeg was voor vandaag. Morgen weer een poging. Toen ze weer in hun hok zaten gingen ze zichzelf meteen wassen, is dat een soort stress ontladen voor hen?

Edit: filmlink geplaatst.
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op zo 01 feb 2015, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3066854
DJ en Doerak schreef: Zo, het heeft even geduurd vanwege andere lopende dingen maar zonet de konijnen voor het eerst gekoppeld op een stuk afgezet terras. Genoeg ruimte. Volgens mij ging het niet verkeerd voor een eerste keer. Het filmpje is aan het uploaden  :). Een hele omschrijving, ik heb goed geobserveerd en vind het erg leuk om ervan te leren. Ben erg benieuwd wat jullie ervan zeggen!

De blonde, ooitje, toonde eerst weinig interesse en hupste wat rond. Oren niet helemaal recht omhoog en staartje normaal. Ik had voer in het midden gelegd. De grijze, gecastreerde ram, ging eerst een beetje wortel knagen en toen achter 't ooitje aan. Oren rechtop en zijn staartje lag wat meer vlak met de grond de hele tijd. Hup, het duurde maar even of hij zat erop. De ooi bleef even zitten in rust maar ging er toen vandoor. De ram bleef haar constant achtervolgen maar ondernam geen nieuwe poging. Hij bleef op veilige afstand. Zij ging op onderzoek uit en leek ook wel een uitgang te zoeken. Later liep ze op hem af en snuffelden ze aan elkaars neus. Even later, dit zie je ook op de video, dekt zij hem. Toch om hem even te laten weten dat zij de baas is? Daarna liet hij haar iets meer met rust en ging nog wat eten en ook wat rondsnuffelen. Toen kon hij het toch niet laten en ging steeds weer naar haar toe, zij lag in het stukje sneeuw languit in rust. Als hij naderde (zo'n 30 cm bij haar in de buurt kwam) dan gingen haar oren platter en gromde ze. Hij probeerde haar later toch weer te dekken waarop zij met haar hoofd hem weg duwde met wat herrie erbij. Hij dekte haar op haar hoofd, daarop heb ik wel ingegrepen en hem weggehaald.

Na dit alles werd het wat onrustiger en begonnen ze wat meer te rennen, zij nam daarbij initiatief en hij volgde ::). Ik had het idee dat zij nu toch echt wel geïrriteerd was want ze wilde steeds rustig gaan liggen maar hij kwam er steeds aan. Toen heb ik besloten dat het genoeg was voor vandaag. Morgen weer een poging. Toen ze weer in hun hok zaten gingen ze zichzelf meteen wassen, is dat een soort stressontladen voor hen?
Heb het topic niet gelezen, maar hier haal ik ze niet uit elkaar tijdens een koppeling.
Telkens als je dat doet begint de strijd weer opnieuw.

Zolang ze elkaar niet verwonden gewoon lekker laten zitten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door