Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door artcoco
#3057304
Hoi allemaal,

Wij hebben sinds november een heerlijke Bengaal bij ons wonen. Hij was vooral brok/blik gewend, maar had als kitten wel kippennekjes gegeten, vertelde zijn vorige eigenaar. Hoe meer ik me zelf verdiepte in de overbodigheid van granen, groenten en goedkope vullers in vrijwel alle commerciële kattenvoeding, hoe duidelijker het me werd dat ik mijn kat gewoon liefst een dieet geef dat bij hem past. We zijn begonnen met KVV (bevroren 'worsten' van Oervoer). Veel daarvan kon ik na veel proberen en met blik mengen bij de buren inleveren (met totaal niet kieskeurige honden op rauwvoer). Kippennekken gingen prima, grotere stukken vlees ook... dus langzaam ging het BARF idee bij mij groeien.

En ja, zelfs de smaken die als 'worst' niet naar binnen gingen, zoals duif, gaan als karkas prima. Gisteren voor het eerst een eendagskuiken geprobeerd, hij ging naar de kinderen grommen als ze in de buurt kwamen - zo blij was hij met zijn prooi.

Nu heb ik wel nog een vraag, hij eet bij het karkas lang niet alle botten. Je hoort hem wel kauwen en knagen, er gaat zeker bot in. Maar in de berekening vlees-bot-orgaan ben ik bang dat hij te weinig bot binnenkrijgt als hij alleen maar afkluift. Ik ben bij de zwaardere botten al wat gaan helpen (heb er zelfs een wildschaar voor gekocht!).

Moet ik me direct zorgen maken, eventueel bijvullen met een supplement? Ik denk wel dat het een kwestie van steeds meer wennen is, hij krijgt vast steeds meer weg (zal die spierpijn in zijn kaken hebben soms!). Hoe erg is het om een tijdelijk scheve verhouding te hebben? Ik heb ook nog blikjes als back-up, zoalsAlmo legend kipschenkel, 75% vlees - hoopte dat daar dan alles in zit, ook voor als hij iets categorisch weigert, om dan te mengen, want oh, wat houdt hij nog van blik! Dus ik zou die ook nog kunnen geven als de verhouding bot echt te laag blijft.

Erg leuk in elk geval om ook zo actief met kattenvoeding bezig te zijn. Zelf eten we ook vooral vers/compleet, dus het is niet zo'n rare stap. En verder is het echt genieten om je kat letterlijk een kluif te zien hebben aan zijn voer, hap-slik-weg is misschien makkelijk, maar een beetje uitdaging kan geen kwaad lijkt me zo! Hij glanst als nooit tevoren, zit lekker in zijn vel, leert steeds weer bij - net als ik!

Groetjes,
Corina
Door Ruisje
#3057324
Welkom op Barfplaats, Corina!

Ik weet niet welke percentages vleesbot, spiervlees en orgaan je aanhoudt, maar als hij echt veel te weinig bot binnen zou krijgen, zou je dat toch merken aan de ontlasting.

Dus ik wil vragen naast een foto van de kat, ook zijn menu eens te plaatsen. :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3057326
Welkom!

Ik zou de vleesbotten meer gaan hameren en dan hem langzaam meer aan vleesbot laten wennen. Ik zou op dit moment niet met supplementen in de weer gaan, aangezien hij zeker wel bot eet.
Door artcoco
#3057376
Tuurlijk show ik hem graag! Dit is Storm, hij is bijna drie en we kregen hem omdat hij zijn vorige huis volplaste door ruzie met zijn broer. Ik ben nog bezig om hem in actie op de foto te krijgen, want dat is hem ten voeten uit. Maar dan zie je meestal een bewogen vlek...

Afbeelding

En dan mijn berekeningen...

Hij weegt 5,2 kilo, zou minimaal zo 156 gram per dag mogen hebben dus. Omdat hij best actief is (we gaan elke dag een paar keer echt met hem spelen, liefst buiten) rond ik het rustig naar boven af.

Ik ben in mijn schatting uitgegaan van 80 gram vleesbot, 50 gram spier en 30 gram orgaan (ik kreeg bij aankoop van een pakket koe van koopeenkoe.nl een heel runderhart erbij, gegarandeerd diervriendelijk en zo goed als biologisch - dat zit in kleine pakketjes in de vriezer, heb ook kippenmaagjes en levertjes liggen, dus dat is al helemaal ingevuld).

Heb toen geprobeerd zoveel mogelijk complete prooien te bestellen, duifkarkas, konijn karkas, patrijs, parelhoen. En daarbij wat dingen waarvan ik dacht dat het wel goed zou gaan, kippennekken, eendennekken. Hele vis. Spiervlees van ree. En wat KVV - lam, vissoorten. Zodat hij in elk geval ook een heleboel verschillende dieren zou krijgen. Hij eet heel graag rauwe gamba's, maar dat is een zeldzame snack (nogal prijzig ook). Net als de eendagskuikens. Halve vriezer hier zit dus vol met koopeenkoe (voor ons) en de andere helft rauw kattenvoer - geen diepvriespizza hier! ;)

Ik heb ook kippenvleugels gehamerd, maar dat was totaal geen succes - lag gewoon de hele dag in zijn bakje uit te drogen (om maar niets te zeggen van de klodders rauwe kip die opeens op mijn keukenkastjes kleefden!). Wat ik heel gek vind, want kippennekken gaan er wel goed in.

Zijn ontlasting, hij gaat elke dag, dus kan ik goed bijhouden, is best hard. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar echt stevige drollen. Heb er wel eens in geknepen (zaten ze in een zakje!), vond ze flink hard hoor. Geen obstipatie denk ik, want hij gaat met gemak, duurt niet lang en je hoort ze zo plok-plok-plok in de bak landen. Vanmorgen, na zijn eerste kuiken, was het lichtbruin. Maar normaal donker. Het is niet veel, zo drie/vier kleine stukken. Hij plast lekker veel, vaak wel twee keer op een dag en een goede, flinke natte klont. Dat zit denk ik wel goed.

Blij dat jullie geen alarm slaan, want goed een dieet samenstellen vind ik toch best een verantwoording. Grappig genoeg lijkt het een beetje op borstvoeding geven, je kunt allemaal dingen berekenen, maar uiteindelijk moet je kind/kat gewoon goed bekijken en het vertrouwen hebben dat het goed gaat. Je niet laten verleiden tot elke dag wegen, dingen hopeloos moeilijk maken. Als de grote lijnen kloppen, je de gezondheid ziet blaken, dan moet er iets goed gaan. Maar met mijn eerste kind twijfelde ik net zo hard aan alles en tekorten kunnen zich natuurlijk ook ongemerkt steeds meer ophopen. Zeker bij een kat zie je pas wat als het eigenlijk te laat is...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3057401
Nou, op borstvoeding lijken. Dat is heel makkelijk: tiet eruit en kind eraan en dat gewoon volledig op verzoek.
Bij een menuutje van de katten is het wel even nadenken en wat berekenen en oudere katten meestal ook niet op hun verzoek. Sien zou dat overigens wel graag willen  8)
Door Ruisje
#3057409
artcoco schreef: Tuurlijk show ik hem graag! Dit is Storm, hij is bijna drie en we kregen hem omdat hij zijn vorige huis volplaste door ruzie met zijn broer. Ik ben nog bezig om hem in actie op de foto te krijgen, want dat is hem ten voeten uit. Maar dan zie je meestal een bewogen vlek...

Afbeelding
Storm is echt een knapperd!! En hij doet nu alles netjes op de bak neem ik aan. ;)
artcoco schreef: En dan mijn berekeningen...

Hij weegt 5,2 kilo, zou minimaal zo 156 gram per dag mogen hebben dus. Omdat hij best actief is (we gaan elke dag een paar keer echt met hem spelen, liefst buiten) rond ik het rustig naar boven af.

Ik ben in mijn schatting uitgegaan van 80 gram vleesbot, 50 gram spier en 30 gram orgaan (ik kreeg bij aankoop van een pakket koe van koopeenkoe.nl een heel runderhart erbij, gegarandeerd diervriendelijk en zo goed als biologisch - dat zit in kleine pakketjes in de vriezer, heb ook kippenmaagjes en levertjes liggen, dus dat is al helemaal ingevuld).

Heb toen geprobeerd zoveel mogelijk complete prooien te bestellen, duifkarkas, konijn karkas, patrijs, parelhoen. En daarbij wat dingen waarvan ik dacht dat het wel goed zou gaan, kippennekken, eendennekken. Hele vis. Spiervlees van ree. En wat KVV - lam, vissoorten. Zodat hij in elk geval ook een heleboel verschillende dieren zou krijgen. Hij eet heel graag rauwe gamba's, maar dat is een zeldzame snack (nogal prijzig ook). Net als de eendagskuikens. Halve vriezer hier zit dus vol met koopeenkoe (voor ons) en de andere helft rauw kattenvoer - geen diepvriespizza hier! ;)

Ik heb ook kippenvleugels gehamerd, maar dat was totaal geen succes - lag gewoon de hele dag in zijn bakje uit te drogen (om maar niets te zeggen van de klodders rauwe kip die opeens op mijn keukenkastjes kleefden!). Wat ik heel gek vind, want kippennekken gaan er wel goed in.
Met 80gr vleesbot zit je aan de 50%. Dat is voor een kat best veel, dus als hij daarvan wat bot laat liggen is dat niks erg! Karkas is geen compleet prooidier, het meeste spiervlees en de organen zitten daar niet meer aan. ;) Complete hele kwartels zouden er bij Storm wel ingaan, denk ik.
artcoco schreef: Zijn ontlasting, hij gaat elke dag, dus kan ik goed bijhouden, is best hard. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar echt stevige drollen. Heb er wel eens in geknepen (zaten ze in een zakje!), vond ze flink hard hoor. Geen obstipatie denk ik, want hij gaat met gemak, duurt niet lang en je hoort ze zo plok-plok-plok in de bak landen. Vanmorgen, na zijn eerste kuiken, was het lichtbruin. Maar normaal donker. Het is niet veel, zo drie/vier kleine stukken. Hij plast lekker veel, vaak wel twee keer op een dag en een goede, flinke natte klont. Dat zit denk ik wel goed.
Als je 'plok-plok-plok' hoort en ze zijn stevig, dan komt hij echt geen bot te kort. Bij echt te weinig vleesbot hoor je waarschijnlijk een doffe plof en raad ik je niet aan erin te knijpen. :biggrin2:
De kleur van de drol kan variëren aan de hand van wat hij gegeten heeft. Daar weet Koekje ook heel veel van. ;) In een eendagskuiken zit eigeel, dus dat verklaart de lichte kleur.
artcoco schreef: Blij dat jullie geen alarm slaan, want goed een dieet samenstellen vind ik toch best een verantwoording. Grappig genoeg lijkt het een beetje op borstvoeding geven, je kunt allemaal dingen berekenen, maar uiteindelijk moet je kind/kat gewoon goed bekijken en het vertrouwen hebben dat het goed gaat. Je niet laten verleiden tot elke dag wegen, dingen hopeloos moeilijk maken. Als de grote lijnen kloppen, je de gezondheid ziet blaken, dan moet er iets goed gaan. Maar met mijn eerste kind twijfelde ik net zo hard aan alles en tekorten kunnen zich natuurlijk ook ongemerkt steeds meer ophopen. Zeker bij een kat zie je pas wat als het eigenlijk te laat is...
Gaat volgens mij goed met Storm!
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 13 jan 2015, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#3057412
artcoco schreef: Tuurlijk show ik hem graag! Dit is Storm, hij is bijna drie en we kregen hem omdat hij zijn vorige huis volplaste door ruzie met zijn broer. Ik ben nog bezig om hem in actie op de foto te krijgen, want dat is hem ten voeten uit. Maar dan zie je meestal een bewogen vlek...

Afbeelding

En dan mijn berekeningen...

Hij weegt 5,2 kilo, zou minimaal zo 156 gram per dag mogen hebben dus. Omdat hij best actief is (we gaan elke dag een paar keer echt met hem spelen, liefst buiten) rond ik het rustig naar boven af.

Ik ben in mijn schatting uitgegaan van 80 gram vleesbot, 50 gram spier en 30 gram orgaan

Hier zit ik op 50% spiervlees en 30% vleesbot, omgekeerd van wat jij doet dus. Daardoor misschien de harde ontlasting?

(ik kreeg bij aankoop van een pakket koe van koopeenkoe.nl een heel runderhart erbij, gegarandeerd diervriendelijk en zo goed als biologisch - dat zit in kleine pakketjes in de vriezer, heb ook kippenmaagjes en levertjes liggen, dus dat is al helemaal ingevuld).

Ik mis nieren, hart 7%, lever 5% en nier 3% :)

Heb toen geprobeerd zoveel mogelijk complete prooien te bestellen, duifkarkas, konijn karkas, patrijs, parelhoen.

Duif en patrijs heb ik geen ervaring mee, maar parelhoen is erg hard. Krijgen mijn katten niet weggekauwd. Kwartelkarkas werkt hier super goed, en kipkarkas zonder de rugstukjes ook

En daarbij wat dingen waarvan ik dacht dat het wel goed zou gaan, kippennekken, eendennekken. Hele vis. Spiervlees van ree. En wat KVV - lam, vissoorten. Zodat hij in elk geval ook een heleboel verschillende dieren zou krijgen. Hij eet heel graag rauwe gamba's, maar dat is een zeldzame snack (nogal prijzig ook). Net als de eendagskuikens. Halve vriezer hier zit dus vol met koopeenkoe (voor ons) en de andere helft rauw kattenvoer - geen diepvriespizza hier! ;)

Ik heb ook kippenvleugels gehamerd, maar dat was totaal geen succes - lag gewoon de hele dag in zijn bakje uit te drogen (om maar niets te zeggen van de klodders rauwe kip die opeens op mijn keukenkastjes kleefden!). Wat ik heel gek vind, want kippennekken gaan er wel goed in.

Katten zijn raar ;)

Zijn ontlasting, hij gaat elke dag, dus kan ik goed bijhouden, is best hard. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar echt stevige drollen. Heb er wel eens in geknepen (zaten ze in een zakje!), vond ze flink hard hoor. Geen obstipatie denk ik, want hij gaat met gemak, duurt niet lang en je hoort ze zo plok-plok-plok in de bak landen. Vanmorgen, na zijn eerste kuiken, was het lichtbruin. Maar normaal donker. Het is niet veel, zo drie/vier kleine stukken. Hij plast lekker veel, vaak wel twee keer op een dag en een goede, flinke natte klont. Dat zit denk ik wel goed.

Blij dat jullie geen alarm slaan, want goed een dieet samenstellen vind ik toch best een verantwoording. Grappig genoeg lijkt het een beetje op borstvoeding geven, je kunt allemaal dingen berekenen, maar uiteindelijk moet je kind/kat gewoon goed bekijken en het vertrouwen hebben dat het goed gaat. Je niet laten verleiden tot elke dag wegen, dingen hopeloos moeilijk maken. Als de grote lijnen kloppen, je de gezondheid ziet blaken, dan moet er iets goed gaan. Maar met mijn eerste kind twijfelde ik net zo hard aan alles en tekorten kunnen zich natuurlijk ook ongemerkt steeds meer ophopen. Zeker bij een kat zie je pas wat als het eigenlijk te laat is...
Ik ben zelf met de kattenvoeding bezig sinds we een pup hebben en hun brok op was. Heb in korte tijd al veel geleerd en zie mezelf niet meer snel teruggaan naar brok :) het is even zoeken naar je draai, zeker met een kieskeurige kater als Pim... Maar ach, we komen er wel! ;D
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3057841
Parelhoen is in mijn ervaring niet zó hard, zachter dan biologische kip. En bio kip eten ze hier met gemak..  :P Alleen het duurt even voordat ze gewend zijn aan hardere botten. Hoewel parelhoen een van de eerste dingen was die ik gaf, binnen 3 maanden geloof ik. Duif is erg zacht, patrijs is ook geen grote vogel maar als het echt wild is kan het wel wat hard zijn nog misschien. Denk net zoiets als parelhoen.

Kwartelkarkas is superzacht, dat kun je nog knippen met een schaar. En inderdaad een grote favoriet hier bij de katten. In die van Degomeat zitten nog organen. Ik weet niet hoe dat bij andere leveranciers is, maar ik geef het op een dag dat ze wat minder orgaan krijgen, bijv. nier.
Door artcoco
#3058004
Ha, dat stelt me goed gerust! Ik had ook vergeten de polderhoen- en eendenlevertjes te melden. Dus heb als orgaan levertjes, maagjes en runderhart. Niertjes... moet ik nog even aan komen. Gruwel er zelf van, maar ach, ik eet ook geen hele eendagskuikens!

En nee, inderdaad is een karkas meer bot dan wat anders (er zitten vaak wel nog wat orgaantjes in zag ik). Als hij daar dan de hardste stukken van laat liggen, is dat nog best oké dus. Kwartel ging erg slecht, maar ik heb er meer, dus ga het gewoon nog een keer proberen.

Bedankt voor jullie input en geruststelling! (en de complimenten voor mijn mooie vent, hij is ook nog eens heel speels, aanhankelijk en luistert - voor een kat - best goed!)
Corina
Door artcoco
#3058048
Oja, eigenlijk dus toch die borstvoeding...
Beide lijken heel simpel, je geeft een kind gewoon de borst, je geeft een kat gewoon voeding zoals hij van nature zou eten.

Maar we leven in een moderne tijd, moeders slapen niet altijd samen met kinderen,  werken, afkolven - voor je het weet wordt iets heel simpels en natuurlijks toch nog complex. Krijgt je kind wel voldoende achtermelk, hoeveel afgekolfde melk moet het eigenlijk? Invriezen? Verlies je dan niet teveel voedingswaarde? In een wereld waar kunstmatige voeding de standaard is (ook bij artsen), kan het best lastig zijn. Zo ook in een wereld waar blik en brok als makkelijk en compleet ervaren wordt. Ik lees hier ook over dierenartsen met onbegrip door gebrek aan kennis.

Voor een groot deel is gezond verstand voldoende, zeker bij kind nummer twee liet ik me niet gek meer maken. Maar dat hield ook in dat ik veel goed onderbouwde informatie bijeen had gezocht, goed wist waar ik mee bezig was. Dan laat je je ook minder snel uit het veld slaan.
#3058177
Van duif en parelhoen blijft bij mijn beste knager ook nog een deel liggen, dus zo gek is dat niet.
Misschien leert hij het nog, misschien blijft het zo dat hij wat laat liggen.
Als hij het nog leert, zou het wel kunnen dat je het botgehalte iets zal moeten laten zakken omdat de ontlasting anders te hard wordt.
Als de ontlasting echt dikke grijs-witte bollen wordt, is er zeker te veel botgehalte. Als je dat ooit ziet, ben je beter voor de zekerheid iets te zakken, zodat er geen kans op verstopping is.
Het is wel normaal dat er weinig ontlasting is en dat het droge keutels zijn.  En dat de kleur verschilt van lichtbruin tot donkerbruin ook.  Maar grijs-wit is dus niet  de bedoeling.
Door 1eboa
#3058207
Ik zit al jaren op BP, maar dan bij de hondentopics. Mijn dochter heeft een siamees van 7 maanden, die willen we ook op vers/barf zetten. We zijn nu een maandje bezig, maar een kat is beslist geen hond in eetgedrag, even wennen dus. Wat hij bij de vorige eigenaar at blijft gissen. Een aantal dingen gaan goed hart, kip en wat kvv met vis, vaak moeten we het nog mengen met sheeba. Hij weeg 3 kg, is al 1 kg gegroeid, prima dus, hij eet ongeveer 2 ons per dag. Kan hij al vleugeltipjes eten of kippennekjes? Ik probeer hem hetzelfde te geven als mijn honden, dat gaat redelijk. Graag een helpend handje van jullie! Groetjes Boa en Suki
Door artcoco
#3058216
Hoi Boa, jij ook welkom! Ik denk dat je meer reacties zult krijgen in een nieuw bericht. Nu is jouw stukje onder die van mij terecht gekomen.

Mijn grote liefde, een kat die we van mijn tweede tot twintigste in huis hadden, was ook een Siamees. Heerlijk apart beest, dat ook toen al (jaren 80-90) stiekem het liefst rauw voer at, maar in die tijd kwamen de meeste mensen niet veel verder dan runderhart of een stukje vis. Ik hoorde gisteren van mijn moeder dat hij wel degelijk eendagskuikens had gegeten! Ben heel nieuwsgierig naar jullie Siamees. Dus ik zal de andere even voor zijn: heb je een foto?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door