Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3057008
Via een vriendin in Duitsland gehoord dat sterilisatie van teefje ook nadelen heeft, anderen dan die we al wisten: mogelijkheid incontinentie en dikker worden, slechtere vachtconditie. Zij kwam aan met enkele medische artikelen in duits ( helaas ) waar meer alarmerende gezondheidsrisico's naar voren kwamen, die eigenlijk pas kortere tijd geleden aan het licht gekomen zijn ( met name verminderd schildklierfunctioneren, verhoogd risico botkanker, hemangiosarcoom, huidtumoren...) Resultaten / conclusies van diverse studies o.a.
"Evaluation of the risk and age of onset of cancer and behavioral disorders in gonadectomized Vizslas (Risiko und Erkrankungsbeginn von Krebs und Verhaltensstörungen bei kastrierten Vizslas). Is er iemand op barfplaats die meer hierover weet, lectuur, eigen ervaringen etc.?
#3057135
Het blijft een moeilijke vraag. Ik heb mijn teefje net laten steriliseren, na veel leeswerk en overleg met meerdere Da's waaronder de fokker. Na haar loopsheid kwam er een baarmoederontsteking opzetten. En ondanks een flinke AB-kuur is die niet over gegaan. Baarmoeder incl. rommel is er nu uit. Veel teefjes lopen op latere leeftijd het risico om mamatumoren te ontwikkelen. En om dan de heleboel eruit te halen, inclusief melkstrengen, is een grote operatie met veel risico volgens deze DA's.  Er zullen waarschijnlijk meer dingen meespelen bij het al dan niet ontwikkelen van gezondheidsproblemen. Er zijn ook genoeg teefjes die gesteriliseerd oud worden. Het handjevol die ik ken zelfs op brok. 
#3057360
Envie schreef: Het blijft een moeilijke vraag. Ik heb mijn teefje net laten steriliseren, na veel leeswerk en overleg met meerdere Da's waaronder de fokker. Na haar loopsheid kwam er een baarmoederontsteking opzetten. En ondanks een flinke AB-kuur is die niet over gegaan. Baarmoeder incl. rommel is er nu uit. Veel teefjes lopen op latere leeftijd het risico om mamatumoren te ontwikkelen. En om dan de heleboel eruit te halen, inclusief melkstrengen, is een grote operatie met veel risico volgens deze DA's.  Er zullen waarschijnlijk meer dingen meespelen bij het al dan niet ontwikkelen van gezondheidsproblemen. Er zijn ook genoeg teefjes die gesteriliseerd oud worden. Het handjevol die ik ken zelfs op brok.
Vrouwen lopen het risico om op latere leeftijd borstkanker te ontwikkelen. Laat je daarom op jonge leeftijd je borsten weghalen? Geen mens die op dat idee komt, maar met honden is het tegenwoordig heel normaal. Hoe jonger hoe beter  :-X

Ik kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarbij je om medische redenen laat steriliseren of catreren, maar niet dat je dat preventief laat doen omdat later misschien... Dat past bij mij in een ander topic dat hier momenteel in de bar loopt: Geld in het laatje van de da over de rug van het dier.  >:(
#3057383
Zomaar het mes erin hoor je mij ook niet zeggen hoor. Mijn reu is intact, en ondanks dat hij vervelend naar andere reuen is, laat ik dat zo. We ontwijken de losloopgebieden met hem. Ook omdat de goldens relatief gevoeliger zouden kunnen zijn voor de ontwikkeling van tumoren. Maar een teefje die gelijk al begint met baarmoederontsteking, wat dus niet met AB onder controle te krijgen is, en waarmee ik geen fokplannen heb, daar neem ik verder geen risico mee.
Laatst gewijzigd door Envie op di 13 jan 2015, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#3057417
Envie schreef: Zomaar het mes erin hoor je mij ook niet zeggen hoor. Mijn reu is intact, en ondanks dat hij vervelend naar andere reuen is, laat ik dat zo. We ontwijken de losloopgebieden met hem. Ook omdat de goldens relatief gevoeliger zouden kunnen zijn voor de ontwikkeling van tumoren. Maar een teefje die gelijk al begint met baarmoederontsteking, wat dus niet met AB onder controle te krijgen is, en waarmee ik geen fokplannen heb, daar neem ik verder geen risico mee.
Maar dan heb je op zich een medische indicatie.
Waar het hier over gaat is het puur en alleen castreren omdat er ooit misschien wel eens wat mis zou kunnen zijn.
#3057426
denk dat er ook heel veel mensen gaan twijfelen omdat de dierenartsen allerlei "voordelen"naar voren  brengen en de negatieven dingen niet vertellen,is mij ook gebeurd.
En ja ook niet castreren zijn uiteraard ook consequenties aan verbonden,ook zelf meegemaakt (cairn terrier teefje 12 jaar oud had iets ingeslikt dus foto,maar daar kwam ook naar boven dat ze 2 eierstok tumoren had ter grote van tennisbal,heb ze gezien,operatie gehad ,is thuis sávonds overleden dus ja dat kan ook)
Ik vind het ook moeilijk om het wel of niet te doen,wel weet ik zeker niet eerder als 3 jaar oud,mijn berner is geholpen de sint nog niet ,maar twijfel dus,de chi ook nog niet.
#3057548
kiara schreef: denk dat er ook heel veel mensen gaan twijfelen omdat de dierenartsen allerlei "voordelen"naar voren  brengen en de negatieven dingen niet vertellen,is mij ook gebeurd.
En ja ook niet castreren zijn uiteraard ook consequenties aan verbonden,ook zelf meegemaakt (cairn terrier teefje 12 jaar oud had iets ingeslikt dus foto,maar daar kwam ook naar boven dat ze 2 eierstok tumoren had ter grote van tennisbal,heb ze gezien,operatie gehad ,is thuis sávonds overleden dus ja dat kan ook)
Ik vind het ook moeilijk om het wel of niet te doen,wel weet ik zeker niet eerder als 3 jaar oud,mijn berner is geholpen de sint nog niet ,maar twijfel dus,de chi ook nog niet.
Wat ik meegekregen heb, is dat een castratie na de vierde loopsheid, wat voorkomen van eierstok/mamatumoren betreft, praktisch geen effect meer heeft.
Hier nog een studie  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23279535 Niet omdat ik voor castratie ben...maar om informatie te verzamelen. Was het maar niet zo moeilijk  :-\
#3059203
Onze inmiddels bijna 13 jarige dame is ruim een jaar geleden ontstokt. Dat was domweg nodig omdat haar eierstokken overactief bleven. Ze is er enorm van opgeknapt, vrolijker geworden en heeft geen 'moodswings' meer. Baarmoeder is blijven zitten wegens in orde en we hebben behalve een castratenvacht geen nadelen ondervonden tot nu toe.
Ik ben geen voorstander van jonge castratie. Alleen indien noodzakelijk wordt er ontstokt.
#3061072
Mijn teef is dus op 8 jarige leeftijd gesteriliseerd ivm mammatumoren..Ze is wel wat aanhankelijker geworden maar wat echt opvalt is haar enorm zucht naar eten. Niet normaal. En ik zie dat haar vacht ook wel aan het veranderen is. Ik hoop overigens dat het hier bij blijft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door