Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tumtum
#3056375
Hallo allemaal,
Ik heb eeder al bij de rubriek "zelf samenstellen" om raad gevraagd, nu kom ik hier advies vragen over eigenlijk hetzelfde probleem:
Fasco (ongeveer vier jaar) heeft al sinds de vroege zomer regelmatig diarree. Hij krijgt Barf sinds begin april, de diarree begon pas twee maanden later. In juni is zijn ontlasting onderzocht, 85€ armer maar niets gevonden. En steeds terugkerend diarree. Verder niet ziek, gewoon fit, vrolijk, actief. Drinkt normaal. Eet wel vaak gras.
Bij navraag bij de rubriek "zelf samenstellen" bleek eerst al, dat ik te weinig bot gaf. Samenstelling herzien, anti diarree middel gegeven, op zoek gegaan naar probiotica en bij afwezigheid daarvan wat bifidusyoghurt gegeven. Beide tot alles weer normaal was en er dan weer meegestopt.
Ik woon in Zuid frankrijk en daar is probiotica moeilijk te krijgen, ook voor mensen. Fransen zijn ook erg bang voor zelfmedicatie en voor voedingssupplementen, dus dat kan alleen op recept. Bovendien zijn er in de wijde omtrek hier geen Barf-dierenartsen, dus bij elke vraag over diarree komen ze met medicinale brokken aanzetten. En krijg ik ruzie omdat ik niet wil ophouden met Barf. Dus ik zoek het liever nog even zelf uit voor ik weer iets aan de dierenarts vraag.
Omdat Fasco toch steeds weer te zachte, brijige poep kreeg, met soms ineens eenmalig weer echt vloeibare donkerbruine diarree, ben ik wat systematischer gaan kijken wat er aan de hand kon zijn. Ik heb de volgende dingen opgemerkt:
Hij krijgt bijna direct diarree als hij orgaan krijgt. Dat heb ik dus voorlopig even geschrapt.
Er is geen verband te vinden tussen diarree en ander eten. Hij krijgt afwisselend kip, kwartel, parelhoen, konijn en lam. Wel of geen groentenmix geven maakt niet uit voor al of niet diarree.
Elke vorm van diarree gaat snel over ( binnen een a twee dagen) na anti diarreemiddel plus bifidusyoghurt.
Als hij dan weer drollen poept, zijn die regelmatig een beetje " ingepakt" in wat slijm. Volgens dierenartssites op internet betekent dit vaak dat er een darmontsteking zit.

Toen ik zover was, heb ik  een paar weken geleden besloten maar eens  door te gaan met de bifidusyoghurt nadat de diarree weer over was. En ziedaar: sindsdien heeft hij helemaal geen diarree meer. En het lijkt erop dat er ook minder slijm bij zijn ontlasting zit.
Mijn conclusie is dat hij dan vermoedelijk toch een darmprobleem heeft. Misschien een ontsteking, misschien geen goede darmflora. Dus zoek ik nu een goede probiotica.
Vandaag was ik bij een bio-winkel waar ik zocht naar Dr.Vogels Aciforce. Dat hadden ze niet, maar toen kwam de eigenaar aanzetten met een proefzakje Psyllium. Volgens hem hèt middel tegen darmproblemen en ook ter bevordering van de darmflora. Het zakje bevat alleen de "zemelen" van de plant zonder verdere toevoegingen.
Nu had ik graag jullie advies hierover. Kan ik dit geven, zo ja in wat voor hoeveelheden en hoe toe te dienen?  Ofkan ik beter een anderevorm van probiotica geven waarin de juiste bacterieën zitten? Of moet ik het allebei doen? Of gewoon doorgaan met die bifidusyoghurt?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Marieke
Door Lizzy
#3056529
tumtum schreef: Hallo allemaal,
Ik heb eeder al bij de rubriek "zelf samenstellen" om raad gevraagd, nu kom ik hier advies vragen over eigenlijk hetzelfde probleem:
Fasco (ongeveer vier jaar) heeft al sinds de vroege zomer regelmatig diarree. Hij krijgt Barf sinds begin april, de diarree begon pas twee maanden later. In juni is zijn ontlasting onderzocht, 85€ armer maar niets gevonden. En steeds terugkerend diarree. Verder niet ziek, gewoon fit, vrolijk, actief. Drinkt normaal. Eet wel vaak gras.
Bij navraag bij de rubriek "zelf samenstellen" bleek eerst al, dat ik te weinig bot gaf. Samenstelling herzien, anti diarree middel gegeven, op zoek gegaan naar probiotica en bij afwezigheid daarvan wat bifidusyoghurt gegeven. Beide tot alles weer normaal was en er dan weer meegestopt.
Ik woon in Zuid frankrijk en daar is probiotica moeilijk te krijgen, ook voor mensen. Fransen zijn ook erg bang voor zelfmedicatie en voor voedingssupplementen, dus dat kan alleen op recept. Bovendien zijn er in de wijde omtrek hier geen Barf-dierenartsen, dus bij elke vraag over diarree komen ze met medicinale brokken aanzetten. En krijg ik ruzie omdat ik niet wil ophouden met Barf. Dus ik zoek het liever nog even zelf uit voor ik weer iets aan de dierenarts vraag.
Omdat Fasco toch steeds weer te zachte, brijige poep kreeg, met soms ineens eenmalig weer echt vloeibare donkerbruine diarree, ben ik wat systematischer gaan kijken wat er aan de hand kon zijn. Ik heb de volgende dingen opgemerkt:
Hij krijgt bijna direct diarree als hij orgaan krijgt. Dat heb ik dus voorlopig even geschrapt.
Er is geen verband te vinden tussen diarree en ander eten. Hij krijgt afwisselend kip, kwartel, parelhoen, konijn en lam. Wel of geen groentenmix geven maakt niet uit voor al of niet diarree.
Elke vorm van diarree gaat snel over ( binnen een a twee dagen) na anti diarreemiddel plus bifidusyoghurt.
Als hij dan weer drollen poept, zijn die regelmatig een beetje " ingepakt" in wat slijm. Volgens dierenartssites op internet betekent dit vaak dat er een darmontsteking zit.

Toen ik zover was, heb ik  een paar weken geleden besloten maar eens  door te gaan met de bifidusyoghurt nadat de diarree weer over was. En ziedaar: sindsdien heeft hij helemaal geen diarree meer. En het lijkt erop dat er ook minder slijm bij zijn ontlasting zit.
Mijn conclusie is dat hij dan vermoedelijk toch een darmprobleem heeft. Misschien een ontsteking, misschien geen goede darmflora. Dus zoek ik nu een goede probiotica.
Vandaag was ik bij een bio-winkel waar ik zocht naar Dr.Vogels Aciforce. Dat hadden ze niet, maar toen kwam de eigenaar aanzetten met een proefzakje Psyllium. Volgens hem hèt middel tegen darmproblemen en ook ter bevordering van de darmflora. Het zakje bevat alleen de "zemelen" van de plant zonder verdere toevoegingen.
Nu had ik graag jullie advies hierover. Kan ik dit geven, zo ja in wat voor hoeveelheden en hoe toe te dienen?  Ofkan ik beter een anderevorm van probiotica geven waarin de juiste bacterieën zitten? Of moet ik het allebei doen? Of gewoon doorgaan met die bifidusyoghurt?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Marieke
Een slijmlaag om de ontlasting wil niet perse zeggen dat er een ontsteking zit. Volgens Juliette de Bairacli Levy is dit juist een goed teken omdat de darm rotzooi naar buiten aan het werken is. Maar het kan best zijn, dat de darmwerking niet optimaal is. Heeft je hond in zijn leven antibiotica gekregen?

Overigens heeft je hond wel orgaanvlees nodig. Voor vitamine A en D, onder andere. Kun je niet bijv. 5% van het totaal aan orgaanvlees geven, om te beginnen, en dit verdelen over 7 dagen?

Een goede probiotica: ik vind zelf Solgar Advanced 40+ Acidophilus erg goed. Deze kun je ook bij I-herb bestellen in Amerika. En verder is die van Dr. Mercola voor honden en katten ook erg goed. De dosering van Dr Mercola staat op de verpakking. De dosering van Solgar: de helft van de volwassen mensen dosering is prima. Ik denk zelf dat probiotica goed werk kan verrichten en dat je een langdurige kuur kunt geven.
Door tumtum
#3056544
Dag Lizzy,
Dankjewel voor je reactie.
Fasco is een asielhond dus ik weet niets van zijn verleden. Hij is nu drie jaar bij mij en heeft in die tijd enkele malen een antibioticum injectie gehad, steeds ivm kleine operaties (castratie, hondenbeet en gras aar verwijderd). Ik meen me te herinneren dat daar steeds ook een tablettenkuur bij hoorde (Kesium?) maar de laatste keer is al mee dan een jaar geleden. Een half jaar voordat die diarree begon.
Orgaanvlees gaf ik al in heel kleine porties per dag bij zijn gewone voer. Ik ben er nu even mee gestopt tot de boel wat rustiger is, dan wil ik er weer voorzichtig mee beginnen.
Dank voor je suggesties voor goede probiotica. Zou je ook kunnen aangeven of die Psyllium die ik hier nu heb liggen, daar wel of niet voor gebruikt kan worden, en zo ja in welke hoeveelheid dan? Of denk je dat hij beter eerst een andere probioticum kan krijgen?
Ik vroeg me ook af of het zin heeft hem een kuur te geven met Panacur, ervan uitgaand dat hij misschien toch Giardia kan hebben. Bij het algemeen onderzoek in juni is zijn ontlasting ook daarop getest, maar dat was maar op ontlasting van 1 keer en ik las later dat je minstens van drie dagen moet opsparen en dat dan nog het resultaat niet altijd duidelijk is. binnenkort moet hij voor zijn inentingen naar de DA en normaal willen ze dan dat je vooraf ontwormt. Dat zou ik dan met Panacur kunnen doen, ik zag dat Petmeds dat kan leveren. Wat denk jij?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3056561
Eerst even over het enten.
Enten kan je alleen aan een gezond hond, en dat is jou hond helaas niet. Dus ik zou dat (nu) niet doen.
Ontwormen deed ik echt niet als het niet absoluut noodzakelijk was. Dat doet de darm vaak meer kwaad dan goed en het is ook echt overbodig als er geen besmetting zit.
Kan je geen wormkit bestellen bij Het Woud en dit naar Frankrijk laten sturen?

Wat zijn je percentages orgaan nu? Geef je bijvoorbeeld ook pens?
En geef je 1/3 nier, 1/3 lever en 1/3 hart of had je dat anders verdeeld?
Met orgaan zou ik ook echt niet zomaar stoppen. Voor een paar dagen kan dat wel, maar niet te lang!
Door san :)
#3056575
psyllium heeft bij mijn hond veel goeds gedaan! in ieder geval om de darmen iets meer rust te geven. ik had de colon clean. daar zat ook prebiotica bij in.
mijn hond van 12 kilo kreeg een theelepel door zijn eten heen. overtollig vleesvocht haalde ik wel weg
Door tumtum
#3056585
Dank jullie wel voor de adviezen.
Hope, een inenting overslaan lijkt me ook riskant, vooral hier in de 'wildernis' met veel kleiner en groter wild enzoveel mogelijkheden om snel iets naar binnen te schrokken. Ik laat Fasco mede daarom ook al bijna niet meer los. Tot het probleem ondercontrole is. Ik vind hem trouwens afgezien van die diarree - nu al twee weken niet dankzij de bifidus denk ik - gewoon heel gezond en fleurig.
Ontwormen wordt hier door de DA standaard gevraagd voor de inenting. Ik kan dat natuurlijk overslaan en net doen of ik het wel gegeven heb. Mijnvraag over de panacur heeft eerderverband met het feit dat ik nog altijd denk dat hij best een giardia besmetting kan hebben. Ik kan het alleen nietlaten testen zoals het in NL kan, want de DA hier heeftnoet zo'nsnaptest, dus ik moet ontlasting brengen, dan vult de DA een formulier in, ik moet een cheque geven voor 85€, zij stopt dat samen in een speciale envelop.  En dan kan ik vervolgens 20 km rijden naar een postkantoor waar dat ding wordt verzonden na nog weer zeven formulieren te hebben ingevuld. Gezien het opsturen moet je dit allemaal doen in het begin vd week, anders is hetweer te lang onderweg. Het is dus een heel gedoe.
Wat is een wormkit van Het Woud?
Re orgaanvlees, ikgaf inderdaad ongeveer 1/3 van alles plus af en toe klein beetje schone pens. Kan moeilijk aan andere komen. Ik gaf de porties al in heel kleine beetjes per dag, maar zodra er iets van orgaan bij zat was het mis. Nu doe ik het een ruime week helemaal niet en alles gaat goed. Zodra het stabiel blijft ga ik er weer meebeginnen en anders zal ikextra vitaminen geven.
San, dank voor je reactie. Ik twijfel nog of die Psyllium nu gegeven kan worden of beter even wachten en eerst de darmflora herstellen via probiotica. even kijken wat andere forumleden vinden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3056631
tumtum schreef: Dank jullie wel voor de adviezen.
Hope, een inenting overslaan lijkt me ook riskant, vooral hier in de 'wildernis' met veel kleiner en groter wild enzoveel mogelijkheden om snel iets naar binnen te schrokken. Ik laat Fasco mede daarom ook al bijna niet meer los. Tot het probleem ondercontrole is. Ik vind hem trouwens afgezien van die diarree - nu al twee weken niet dankzij de bifidus denk ik - gewoon heel gezond en fleurig.
Ontwormen wordt hier door de DA standaard gevraagd voor de inenting. Ik kan dat natuurlijk overslaan en net doen of ik het wel gegeven heb. Mijnvraag over de panacur heeft eerderverband met het feit dat ik nog altijd denk dat hij best een giardia besmetting kan hebben. Ik kan het alleen nietlaten testen zoals het in NL kan, want de DA hier heeftnoet zo'nsnaptest, dus ik moet ontlasting brengen, dan vult de DA een formulier in, ik moet een cheque geven voor 85€, zij stopt dat samen in een speciale envelop.  En dan kan ik vervolgens 20 km rijden naar een postkantoor waar dat ding wordt verzonden na nog weer zeven formulieren te hebben ingevuld. Gezien het opsturen moet je dit allemaal doen in het begin vd week, anders is hetweer te lang onderweg. Het is dus een heel gedoe.
Wat is een wormkit van Het Woud?
Re orgaanvlees, ikgaf inderdaad ongeveer 1/3 van alles plus af en toe klein beetje schone pens. Kan moeilijk aan andere komen. Ik gaf de porties al in heel kleine beetjes per dag, maar zodra er iets van orgaan bij zat was het mis. Nu doe ik het een ruime week helemaal niet en alles gaat goed. Zodra het stabiel blijft ga ik er weer meebeginnen en anders zal ikextra vitaminen geven.
San, dank voor je reactie. Ik twijfel nog of die Psyllium nu gegeven kan worden of beter even wachten en eerst de darmflora herstellen via probiotica. even kijken wat andere forumleden vinden.
Tja, hoe het in Frankrijk zit met de entingen weet ik niet inderdaad. Ik weet alleen dat ik mijn honden (ik heb er nu 2 behoorlijk ellendig door de enting) niet laat enten als het niet écht heel erg noodzakelijk is.

Dit is de site waar ik (en met mij nog veel meer bp-leden) mijn wormkit bestel. Je verzameld zelf wat ontlasting in en stuurt dat op. De uitslag heb je ontzettend snel binnen. http://www.wormbestrijding.nl/
Je zou ze even kunnen bellen of mailen om te vragen of ze ook vanuit Frankrijk ontvangen. Ze zijn simpelweg de beste als het gaat om wormtesten.
Door san :)
#3056679
psyllium kan sowieso geen kwaad. verstoort voor zover ik t weet ook de probiotica niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3056695
san :) schreef: psyllium kan sowieso geen kwaad. verstoort voor zover ik t weet ook de probiotica niet.
Nee, dat klopt.
Ik geef het ook wel aan de paarden. Het is zeker te proberen!
Door tumtum
#3057246
Dag allemaal,
Gisterenavond begonnen met probiotica (halve dosering van volwassenen) èn Psyllium (theelepeltje). Had de bifidusyoghurt dus maar weggelaten.
Vanochtend had Fasco een beetje zachte drol, maar vanmiddag ineens weer een dunne vieze gele brij.
Weet niet of dat van die middelen kan komen, maar ga maar gewoon even door.
Heb ook gemaild met Het Woud, datkan ook vanuit Frankrijk dus dat is besteld.
Ik hoop toch dat het met de probiotica gaat lukken dit steeds terugkerend probleem op te lossen.
Door san :)
#3057250
overigens heb ik een hond die al snel lichtgekleurde zachte ontlasting krijgt van bijvoorbeeld kip en parelhoen en kwartel soms ook. andere diersoorten gaan wel goed
Door Irish
#3057251
Ik heb slechte ervaring met mijn hond ''zo maar'' op de probiotica zetten. Ivan had vaak dunne ontlasting, vaak ook geel. Als ik hem probiotica gaf, werd het erger. Ik denk dat zijn darmen te zwak waren om de probiotica te handelen, dunno..  :-\ Ik ben begonnen met een maand lang L-glutamine te geven om zijn lekkende darm/leaky gut te helen (is via de zoekfunctie ook wel het een en ander over te vinden hier op Barfplaats) en pas na die maand probiotica gaan geven :)
Door tumtum
#3057269
Nou Irish ik ben echt niet zomaar met die probiotica begonnen, Dat is echt na rijp beraad.
ik heb ook geen idee of er sprake is van een leaky gut syndroom. Ik denk zelf veel eerder aan toch een Giardia infectie of iets dergelijks. Dat ga ik laten onderzoeken zodra de wormkit van Het Woud binnen is.
Ik denk dat ik het nu toch het beste stapje voor stapje kan doen, dus nu eerst die probiotica proberen. Ondertussen de uitslag van Het Woud afwachten. Tegen dat die binnen is, weet ik ook of de probiotica wel of niet verbetering geeft. Als dat niet zo is, ga ik weer iets anders proberen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3057285
tumtum schreef: Nou Irish ik ben echt niet zomaar met die probiotica begonnen, Dat is echt na rijp beraad.
ik heb ook geen idee of er sprake is van een leaky gut syndroom. Ik denk zelf veel eerder aan toch een Giardia infectie of iets dergelijks. Dat ga ik laten onderzoeken zodra de wormkit van Het Woud binnen is.
Ik denk dat ik het nu toch het beste stapje voor stapje kan doen, dus nu eerst die probiotica proberen. Ondertussen de uitslag van Het Woud afwachten. Tegen dat die binnen is, weet ik ook of de probiotica wel of niet verbetering geeft. Als dat niet zo is, ga ik weer iets anders proberen.
Zou ik ook doen.
Tot de uitslag van het woud binnen is deed ik even niet teveel.
Mocht het op de probiotica erger worden kan je er mee stoppen.
Door san :)
#3057515
en ik zou toch ook de kwartel en kip eens schrappen. merkte het zelf hier ook weer. had toevallig nog bio kipvleugels liggen en ja hoor vanmorgen was het weer licht van  kleur en breierig. terwijl op haas-konijn-geit- eend - ree- kalkoen het wel goed gaat.
baat het niet dan schaadt het ook niet dit een weekje even te schrappen

persoonlijk zou ik zelf eerst gaan proberen met probiotica dan met l glutamine, voor zover ik weet is dit juist raadzaam op advies van een dierenarts te gebruiken
Laatst gewijzigd door san :) op wo 14 jan 2015, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door