Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3056987
Hoi Allen,

Onze poes Miep is ongeveer 13 jaar oud.
Ik heb al eerder een bericht hier geplaatst in het verleden toen zij maar in huis op dezelfde plek bleef plassen.
Dat niet alleen, dit in combinatie met blaasgruis en blaasontsteking.
We zijn de hele malle molen doorgegaan en paar keer blaas laten prikken, echo van de nieren etc.
Niets hielp.

Ik ben toen van de voorgeschreven Anti Struviet brokken van Royal Canin afgestapt en ben met Vers vlees begonnen.
Ik kwam uiteindelijk bij Carnibest Diabeet terecht omdat daar geen granen en rijs t in zit, ik had begrepen dat katten met struviet hier niet goed op reageren.
Al vrij snel zag ik resultaat en we hebben bijna een jaar lang geen problemen meer met haar gehad, gelukkig.
Tot voor kort, Ze plast weer op haar oude plekje binnen tegen de keukendeur.
Vandaag heb ik de urine met een pipetje opgezogen en weggebracht naar de DA.
Er bleek bloed, behoorlijk wat struviet, en ontstekingscellen in te zitten.

Ik heb Novacam meegekregen en er werd mij sterk aangeraden om te stoppen met het verse vlees en aan de anti struviet brokken van Royal Canin over te gaan.
Omdat de struvieten volgens hun nooit weg zullen gaan op deze manier en ze de problemen zou blijven houden.
Maar de problemen met struviet heb ik een jaar gleden ook niet kunnen oplossen met brok maar juist met vers vlees.
Dus jullie begrijpen dat ik heel huiverig ben om dat te doen.
Ik wil wat het beste is voor haar, iemand enig idee wat ik zou moeten doen?
Ik heb gezegd dat ik er eerst nog even over na wil denken, de Novacam krijgt ze natuurlijk al wel (pijnstiller/ontstekingsremmer).

1 verandering wat zij heeft meegemaakt is de geboorte van onze zoon, dus wie weet is de verandering in de gezinssituatie stressvol geweest, geen idee, we merken dat verder niet aan haar gedrag maar dat is ook erg moeilijk te zien aan katten natuurlijk.
Maar mijn vraag is hoe kan ik zorgen dat de struviet oplost zonder op brok over te gaan?

Vriendelijke Groetjes,
Annerieke.
#3056997
Ik heb het vandaag ook al in een ander topic gepost, maar hier is rauw voer wel degelijk de oplossing geweest voor onze kater. Het was een kwestie van leven en dood bij hem, en sinds we zijn overgestapt heeft hij nooit meer problemen gehad. Dus wat je DA zegt klopt echt niet. Op dieetbrokken kreeg hij trouwens ook gewoon gruis, kon helemaal niet plassen, moest (alweer) geopereerd worden, etc. Levensgevaarlijk dus....

Wil je kat geen zelf samengesteld menu eten?
Stress kan idd ook een trigger zijn maar wat je daar aan zou moeten doen????  :-\
Laatst gewijzigd door Irta op ma 12 jan 2015, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#3057000
Heb je al die tijd steeds kvv zonder rijst of graan blijven geven?
Dus steeds carnibest diabetes of een ander merk zonder rijst?

Want de koolhydraten zorgen inderdaad voor struviet.

Bij de meeste katten is vers alleen voldoende om het te verhinderen. Er zijn echter katten bij wie dat niet voldoende is.  Genetische aanleg of dergelijk, het is niet precies geweten.
Stress-gerelateerde blaasproblemen komen inderdaad ook wel vaak voor, dus het is goed mogelijk dat er een link is met een stress-event. 

Voor nu zou ik aanraden je wat verder in te lezen op internet op struviet bij versvoeren. Je kan beginnen in de katten-bib hier. Daar staat een mooi artikel over struviet op de 3e en 4e pagina van het topic over blaasproblemen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html
Je kan ook bij een vers dieet bijzuren met een vb cranberry- of appelazijn.  Er zijn toch wat goede ervaringen mee, ookal is de werking niet helemaal bewezen.
Wat ik ook zou aanraden is pH-sticks kopen en thuis regelmatig de pH van haar urine testen. Je wil namelijk ook niet te laag in pH gaan, want dan is er kans op vorming van Calciumoxalaat en das nog een stuk enger (meer kans op steenvorming en niet met een dieet op te lossen). 
Dus het is af te raden zomaar blind extra te gaan verzuren, je kan best de pH opvolgen. 
Dat is wel wat men in brokken ook doet. Men voegt kunstmatige verzuurders toe in de voeding, voor alle katten gelijk. Nochtans hebben die niet allemaal dezelfde mate van behandeling nodig. ;)
Vlees is natuurlijker en werkt meer bufferend op de ideale pH, dus het is eenvoudiger af te stellen op je individuele kat hoeveel verzuurder je moet toevoegen.

In eerste instantie moet je iets meer gaan verzuren dan wat normaal de ideale pH is, omdat ze met struviet zit en je die opgelost wil krijgen.  Regelmatig weer laten checken is dus ook de boodschap.  Soms komen die urinetests negatief terug, ookal is er nog wat struviet, dus hou daar rekening mee. Test voldoende voor je de pH weer wat hoger laat komen.
Eens de struviet weg is, is er kans dat je weer van de verzuurders af kan zonder dat haar struviet terugkomt.  Het kan ook zijn dat ze altijd een beetje extra verzuurder nodig heeft.  Het is wel de bedoeling een stabiele manier van voeden op te stellen eens haar struviet weg is, dus niet dat je heel intensief moet blijven bezig zijn met haar dieet. Eens het vastligt, zou dat wel goed moeten blijven werken.  Ik zou wel aanraden haar voor de rest van haar leven goed op te volgen met af en toe pH-testen en om de zoveel tijd eens een stuviettest laten uitvoeren.

Als je je onzeker voelt en je DA niet wil meegaan in het feit dat je vers wil blijven voeren, kan je je ook richten tot een pro-verse DA.  Die kan je eventueel ook begeleiden met testen, opvolgen en behandeling.
#3057084
Ik had eerst eend van Carnibest is ook zonder graan e.d. Maar op 1 of andere manier leek ze het beter te doen op Kip diabeet van Carnibest.
En omdat ik heb begrepen dat het volledige voeding is heb ik haar sindsdien daar op gehouden.
Dus altijd hetzelfde en hetzelfde merk.

Ik was ook echt overtuigd dat de voeding na de eerste keer de oplossing voor haar blaasproblemen waren, dat ben ik nog steeds wel alleen zit ik nu met het probleem dat ze het weer krijgt.

Ik zal idd eens moeten gaan kijken naar de DA in de buurt die pro/vers is, zijn er zo weinig..
Enig nadeel is dat wij een kattenluik hebben en dat Miep 24 per dag naar buiten kan, ze is ook niet binnen te houden daar doe je haar echt geen plezier mee.
Ze is wel veel thuis hoor, maar ze wil echt zelf bepalen of ze naar binnen en buiten kan en wanneer.
Ze is ook een echte opportunist en zal ook zeker op jacht gaan naar lekkers, dus ja of ze dus alleen onze voeding krijgt.. is dus niet met zekerheid te zeggen.

Ik ga eens even in de bieb kijken, dankjewel. Ik zal me goed inlezen alvorens te gaan verzuren, maar klinkt zeker interessant want ik wil echt niet naar brok terug.

En een ander nadeel is dat zij wel een bak heeft, er meerdere heeft en allerlei soorten vulling geprobeerd maar ze wil er niet op, doet haar behoefte buiten, vervelend ik weet het maar we hebben zat katten gehad die dat wel deden en haar is het niet aan te leren..
Ik maak er op zich niet zo´n punt van alleen dat je dus niet even makkelijk haar urine kan testen, tja alleen als ze dus binnen plast.
Dus dat is nog even een dingetje.

Ik woon in Zwolle, iemand enig idee of daar een dierenarts in de buurt te vinden is die pro-vers is?
Alvast bedankt!
Gr. Annerieke.
#3057733
Hmmm, das inderdaad wel lastiger om haar urine op te volgen.
Heeft ze niet de gewoonte om na het ochtendmaal even een plasje te maken? Of bij het opstaan?
Anders zou je daar gebruik van kunnen maken om haar op dat moment even richting bak te manouvreren.  Ik weet niet of dat haalbaar is, maar probeer het een beetje subtiel te doen zodat ze niet doorheeft dat je haar dwingt. Katten zijn daar gevoelig aan...  ::)

Kwestie van haar eten zou ik toch eens wat andere smaakjes proberen. Eens kijken of ze ook andere dingen lekker vind.  Het kan carnibest diabeet zijn, maar er zijn ook andere merken waar geen koolhydraten in zitten.  Haaksbarf vb is een goede. Tinlo ook, maar die hebben en nogal hoog botgehalte dus kan je best wat spiervlees bij geven.
Het zou wel kunnen dat als ze wat meer afwisseling in eten krijgt thuis, ze meer geneigd is om thuis te komen eten. Ale, dat valt te proberen toch...
Zelf iets vangen en opeten, is geen probleem want das ook rauw vlees, maar ergens anders brok of blik snaaien, is wel slecht. 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door