Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door dogofamilie
#3056746
Okey laat ik nu toch maar het verhaal wat uitgebreider neer zetten al die losse vragen kom ik er natuurlijk ook niet mee.
Laat ik beginnen met het voorstellen van de honden,twee dogo argentino's een teef van 7,5 en een reu van 11mnd.
De teef heeft al zolang ik dr heb last van allergie voor voer ze heeft altijd op brok gezeten en altijd problemen tot ik cavom ging geven dit is echt jaren goed gegaan.in mei kwam de reu erbij en die at gewoon de cavom mee.tot opeens de teef weer een oorontsteking kreeg de tweede in zeer korte tijd zonder aantoonbare reden,maar dit is voor mij wel altijd het alarm geweest en de reu op dat moment een maand of 6 kreeg wel aanzienlijk veel rode plekken,dus ik de zak maar eens gecontroleerd en wat bleek cavom had de samestelling veranderd het vlees was ver te zoeken en graan in overvloed GVD dacht ik nou weer die hele zoektocht opnieuw.
Daar had ik dus echt geen zin in dus over op kvv van lotgering,nou dat heb ik geweten allebei rood en stink oren toen heb ik hier al de vraag neeggezet en ja ontgifting.ik heb er kuurtje chlorella bij gedaan en idd dat hielp wel.ik ben toen wel gestopt met rund geven en ben overgegaan naar wildmix en 100%lam dat ging echt al een heel stuk beter.Maar toch ben ik niet tevreden ze glimmen wel maar er zijn ook nog steeds rode plekkjes en jeuk en bovendien heeft de teef inmiddels een bruin roze bilpartij,nou geef ik al een maand of 2 alleen nog s ochtends lotgering en s avonds BARF.de teef heeft nog wat moeite met het kluifwerk maar gaat vooruit.
Nu de vraag naast dat alle tips natuurlijk welkom zijn.
Via een van de lijntjes van hier komt er vrijdag geit en lam binnen.geit kennen ze nog niet lam wel.ik wil ze nu dus 4tot 6 weken op geit,lam,konijn en vis zetten.en dan een kuur groene leem geven.kan ik dat zo doen.
En dan zit ik me te bedenken dat de reu prime val granulaat krijgt ivm aanwijzingen voor HD.maar dat is natuurlijk ook rund hebben jullie daar nog een vervangend advies voor.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3056764
Hoi Dogofamilie!

Tja, brokken... Veel honden reageren zo op brokken.

Je geeft nu lotgering en barf. Wat voer je precies? Wil je eens op een rijtje zetten wat ze op welke dagen te eten krijgen?

Welk vleesbestandsdeel zat er in de brok? Ik vermoed kip. Of lam misschien?
Dit is belangrijk om te weten!

Er zijn nog allerlei opties, maar dan is het wel eerst handig om te weten wat de honden nu precies te eten krijgen.


En dan even een heel ander puntje...
Zou je na je punt een spatie en een hoofdletter willen gebruiken? Dat leest een heel stuk minder chaotisch  ;)
Gebruikersavatar
Door dogofamilie
#3056930
O jeee ik zal beter opletten hoe ik type.
Nou ik ben even naar het tuincentrum gefietst om naar de ingredienten te kijken maar er wordt niet eens een diersoort benoemd.
Granen,vlees en dierlijke bijproducten. Ik schrok me net opnieuw dood ik zou zo'n zak nu dus echt nooit meer aanschaffen.
Wat ze krijgen
S'ochtends
de  reu 500gr lotgering om de dag wildmix of lam.
de teef 250gr lotgering om de dag wildmix of lam.
S'avonds
de  reu een barfmaaltijd van 400gr van konijn,kip,kwartel of vis met lams of runderorgaan.en om de dag een pens maaltijd
voor de teef hetzelfde maar dan 200gr.
De maaltijden bestaan uit
10% orgaan als in hart en lever
10% pens
45% vleesbot
35% spiervlees 10% van de groenten erbij omdat ik daar nog over aan het inlezen ben.
De reu krijgt s'avonds over zn maaltijd prime val puppy granulaat en bij elke maaltijd een vit c tablet deze krijgt de teef om de dag.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3057054
Ach ja, vele van ons zijn begonnen op brokken en vele van ons zouden het ook nooit meer in huis halen!

Wat ik zou doen is de kip even uit je menu schrappen. Vaak wordt dit in de brokken gebruikt als vleessoort en de kans is groot dat je hond daar een allergie voor heeft ontwikkeld.

Verder zou ik eens kijken of je de honden volledig op barf kan zetten omdat je dan én weet wat je voert én weet welke kwaliteit dat is.
Wat je zou kunnen doen is kijken hoe het gaat op een goed barfmenu zonder toevoegingen. Geef ze dat eens een week of twee en kijk dan wat er gebeurd. Gaat dat goed dan kan je daarna eventueel de gelatinaat toevoegen.
Waarom voeg je trouwens extra vitamine c toe? Met een goed menu is dat niet nodig.

Ik zou de kip vervangen door iets anders, liefst iets wild. Haas bijvoorbeeld, ree of hert.
Geef ook echt 1/3 hart, 1/3 nier, 1/3 lever. Dat zijn organen die echt niet mogen ontbreken in je menu. Verder zien je percentages er goed uit.
Gebruikersavatar
Door dogofamilie
#3057063
Mijn gevoel was zelf ook al om de kip er zeker uit te laten.
Het orgaan geeft ik idd in die verhouding maar ik kan niet altijd aan nier komen dat schijnt via de islamiet niet zo makkelijk,ja rundernier en dat wil ik dus niet geven.
Maar ik moet gewoon even de webshops uitpluisen.
De vit c geef ik met name de reu van 11mnd omdat mij verteld is dat vit c een positief effect heeft op de botpbouw. En van de  reu is met 8mnd een foto gemaakt omdat zn broertje HD optimaforma en ED heeft. Mijn reu had op de foto's zeer ondiepe heupkommen en moest ik dus alles doen om de botopbouw te ondersteunen. En met 18mnd weer een foto maken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3057080
dogofamilie schreef: Mijn gevoel was zelf ook al om de kip er zeker uit te laten.
Het orgaan geeft ik idd in die verhouding maar ik kan niet altijd aan nier komen dat schijnt via de islamiet niet zo makkelijk,ja rundernier en dat wil ik dus niet geven.
Maar ik moet gewoon even de webshops uitpluisen.
De vit c geef ik met name de reu van 11mnd omdat mij verteld is dat vit c een positief effect heeft op de botpbouw. En van de  reu is met 8mnd een foto gemaakt omdat zn broertje HD optimaforma en ED heeft. Mijn reu had op de foto's zeer ondiepe heupkommen en moest ik dus alles doen om de botopbouw te ondersteunen. En met 18mnd weer een foto maken.
Dan zou ik de reu gewoon die vitaminen geven als dat is aangeraden, maar het teefje gaf ik het niet.
Als je op de webshops kijkt (zoals bijvoorbeeld de site van degomeat) kan je bestellen wat je maar wil. Er zijn ook winkels waar je af kan halen en anders kan je altijd nog kijken bij vraag en aanbod.
Gebruikersavatar
Door dogofamilie
#3057085
Degomeat...ik zal eens kijken.
De teef zal ik idd geen vit c meer geven.
En verder dus over op helemaal BARF en de lotgering echt maar achterwege laten.
Zal ik met de groene leem of id dan ook wachten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3057088
dogofamilie schreef: Degomeat...ik zal eens kijken.
De teef zal ik idd geen vit c meer geven.
En verder dus over op helemaal BARF en de lotgering echt maar achterwege laten.
Zal ik met de groene leem of id dan ook wachten.
Groene leem kan je zeker doen, maar houdt wel rekening met een fikse reactie.
Ik zou niet meer dan een theelepel per dag geven gedurende twee weken.
Gebruikersavatar
Door dogofamilie
#3057096
Dan denk ik dat ik dat wel ga doen. Maar ik las iets over chips die afgestoten zouden worden maar dat lijkt mij een broodje aap verhaal.
Net bij degomeat gekeken en jeetje die heeft keus.
Alvast bedankt trouwens voor je hulp.
#3057172
dogofamilie schreef: O jeee ik zal beter opletten hoe ik type.
Nou ik ben even naar het tuincentrum gefietst om naar de ingredienten te kijken maar er wordt niet eens een diersoort benoemd.
Granen,vlees en dierlijke bijproducten. Ik schrok me net opnieuw dood ik zou zo'n zak nu dus echt nooit meer aanschaffen.
Wat ze krijgen
S'ochtends
de  reu 500gr lotgering om de dag wildmix of lam.
de teef 250gr lotgering om de dag wildmix of lam.
S'avonds
de  reu een barfmaaltijd van 400gr van konijn,kip,kwartel of vis met lams of runderorgaan.en om de dag een pens maaltijd
voor de teef hetzelfde maar dan 200gr.
De maaltijden bestaan uit
10% orgaan als in hart en lever
10% pens
45% vleesbot
35% spiervlees 10% van de groenten erbij omdat ik daar nog over aan het inlezen ben.
De reu krijgt s'avonds over zn maaltijd prime val puppy granulaat en bij elke maaltijd een vit c tablet deze krijgt de teef om de dag.
Goede tips van Hope! Het viel me op dat je momenteel 110% voert, normaal zou je 25% spiervlees voeren? Als je de kip schrapt, zou ik eventuele eieren ook schrappen mocht je die geven
Door Ruisje
#3057237
Hope schreef: Dat is een broodje aap inderdaad.
Groene leem en chips gaan prima samen.
Gaat wel niet over de chip, maar uitwendig groene leem en bijvoorbeeld een stalen pin in het lijf is dus geen 'broodje aap'. Ik weet dat mijn topic over het 'broodje aap' onlangs erover niet meer gevolgd wordt, maar dat van het uitwendig gebruik is wel waar en heb ik erop gezet. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door