Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3056582
Onze Juna is deze maand 11 geworden. Ze is een mix  labrodor/ bordercollie .  Het is een  lieverd maar ook een slimme tante die weet wat ze wil.
Maar sinds een maand of 2  ( zoiets )  vind ik dat ze anders is.  ik kan het niet echt goed uitleggen maar het is alsof ze  geen rust kan vinden.
ze eet goed , barf,  1 keer/ dag.  wandeld fijn mee, ook op de lange wandelingen,  ik vind dat ze genoeg energie heeft. Gaat na de wandeling ook wel  lekker liggen slapen maar zo door de dag is ze onrustig.  ze loopt  me overal achterna , terwijl ze vroeger me wel in de gaten hield maar ook gewoon bleef liggen. Ze komt vaak om aandacht vragen,  laat zich dan ook niet gemakkelijk  wegsturen,  ze mogen  bijv niet bedelen.  Ik  vind ook  dat ze slechter luistert. Ze hoort vlgs mij wat slechter maar mevrouw heeft ook niet altijd zin om te luisteren lijkt het wel. 
en wat ze ook heel  vaak doet is als wij bijv op de bank zitten dan gaat ze met haar rug naar ons toe , op een afstandje, voor ons zitten , komt niet  naar me toe maar blijft daar als zo'n standbeeld zitten. dat is echt nieuw.
Ze heeft vlgs mij geen pijn, en ik merk lichamelijk ook  niets aan haar/.  Ze had een bultje onder haar buik, dat is door dierenarts beoordeeld en dat was niks.  dit was vorige maand. Hij vond haar verder in goede conditie voor een hond van haar leeftijd.
Wat moet ik hier mee ??  is het  gewoon aandacht vragen ?
#3056587
Onze border collie is ook op leeftijd en ik vind haar ook wat anders in gedrag. Ze komt vaker om aandacht vragen en accepteert ook meer verzorging, ze lijkt het juist wel fijn te vinden om een extra dekentje te krijgen enzo. Maar de onrust herken ik alleen als onze dame zich niet lekker voelt. Misschien kun je haar eens door een holistisch arts laten nakijken, wij hebben goede ervaringen met Tannetje.

Natuurlijk kan minder goed horen en of zien ook voor onrust en meer bevestiging vragen zorgen......
Succes!
#3056589
hier ook eentje van 11 en ja die zn gedrag is ook veranderd....
ziet t allemaal zo helder niet meer en zn oren doen t ook niet meer vergeleken met toen ie een jonge god was...
is me ook weleens kwijt....zelfs in de kamer..
kan ook een hele tijd staan en naar t zelfde punt kijken..daar haal ik hem dan uit door te zeggen van; ga maar af jongen en dan kwispelt ie en gaat liggen....
echt onrustig is ie niet..integendeel
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 12 jan 2015, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3056590
Als je denkt dat beginnende dementie een rol kan spelen dan zou ik contact opnemen met Tannetje of zo. Kun je fijne 'medicatie' (natuurlijk) tegen geven. Hond van moeders heeft daarmee nog lang een hondwaardig bestaan gehad en verder....

Boris was een mega knuffel, maar nu is dat toch anders. Of hij wilt juist niet aangehaald worden (gromt dan  :o :o :o echt ongekend, ga de pijnmedicatie maar eens bijstellen maar hij toont verder geen pijn). Hij zoekt dus of juist steun dat ik denk wat vreemd of hij wilt juist helemaal alleen zijn (hond met verlatingsangst verleden dat alleen gaat liggen slapen ipv erbij komt liggen).

Luisteren, breek mijn bek niet open  :-X :-X :-X :-X

Hond die altijd op het woord onmiddellijk luisterde, ik werd kwaad als ik een commando twee maal moest uitspreken of hij vertraagde als reactie zo was ik gewend dat commando in letterlijk elke omstandigheid altijd onmiddellijk werd uitgevoerd als een raket zo snel. En nu... nu roep ik hem, oren bewegen, soms kijkt hij mij aan en er gebeurd niets. Niet als ik boos word, niet als ik met koekjes zwaai niet als ik op mijn kop zou kunnen staan (geloof dat hij mij dan eerst ging uitlachen en dan alsnog niet zou luisteren  ::) :P :biggrin2:). Echt hij luistert niet meer. Gewoon niet. Doet ook niets verkeerd, zal niemand in de weg lopen, wacht voor fietsers, gaat niet naar honden maar komen als ik roep neuh... ik ben toch binnen 10 m afstand, raak je niet kwijt en veroorzaak geen overlast laat mij toch met rust schijnt hij te denken. Ik heb hem vorige week zijn prijzenkast en wedstrijdboekjes laten zien en het artikel dat Cynophilia geschreven heeft aangezien hij 3 GG examens op rij met alles een 10 gehaald had. Meneer lachte eens hard en zei volgens mij recht in mijn gezicht; dus ik heb zo braaf geluisterd, dat hoef ik niet meer.

Goede vriendin van mij heeft ook twee honden van meer dan 13 jaar oud en die hebben sinds een jaar hetzelfde gedrag. Goed luisterende honden die niet meer luisteren, helemaal niet meer wat je ook probeert....
#3056600
Doet me denken aan een artikel van monique bladder
http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... nd-dement/

zelf is onze bijna 11 jarige nog even koppig, nee nog koppiger. Luistert wel beter, maar dat komt omdat beloningssnoepjes nu helemaal het einde zijn want hij heeft altijd honger.
Maar gezien zijn blauwe gloed in zijn ogen is zijn zicht wel minder. Merk je ook als we met waterwerk bezig zijn, soms weigert hij gewoon. Maar dat is geen weigering, hij ziet slecht dus wordt onzeker waar naartoe te gaan. dus aan ons om hem te helpen en niet het onmogelijke van hem te vragen. Verder is ie soms wat vaker knuffeliger, in zijn vorm ik wil knuffels en dat moet wel nu!
En ach ja dat bevestigen wij dan wel weer  ::)
Ja en zijn coordinatie is slechter, bijt wat vaker in mijn vingers en krijg veel eerder een kopstoot .... Dat wist ie eerder wel precies in te schatten.
#3056626
Ik merk het bij Joep ook en die is verre van dement, maar hij is idd nog aanhankelijker. Hij piept tegenwoordig zelfs een beetje als ik wegga en hij bij Eddie "moet" blijven.... Nou was hij altijd al een eigenwijze drollewieps, maar ook dat is "erger" geworden. Hij is ook veel minder onder de indruk als ik op mijn strepen ga staan.... Hij ziet ook slechter, heeft een behoorlijke blauwe waas over zijn ogen en zijn oren.... ach die waren altijd al niet zo geweldig.  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#3056632
Astrid wordt in maart 11 jaar en slaapt veel.
Kan best nog een uurtje wandelen en heeft vaak nog haar dolle 5 minuten.
Wel is ze aanhankelijker geworden dit misschien omdat ze niet meer zo goed hoort.(ziet gelukkig nog goed)
Ook is Astrid kieskeuriger met eten geworden.
Vrat in het verleden alles van barf nu alleen nog maar kvv( de vertering van botten was niet optimaal)
en alleen nog maar bepaalde merken.
Vet knobbelen heeft Astrid ook veel
en de dierenarts adviseerde om ze te laten zitten.
Astrid heeft hier verder geen last van.
#3056646
Kaio schreef: Doet me denken aan een artikel van monique bladder
http://www.moniquebladder.nl/blog/2014/ ... nd-dement/

zelf is onze bijna 11 jarige nog even koppig, nee nog koppiger. Luistert wel beter, maar dat komt omdat beloningssnoepjes nu helemaal het einde zijn want hij heeft altijd honger.
Maar gezien zijn blauwe gloed in zijn ogen is zijn zicht wel minder. Merk je ook als we met waterwerk bezig zijn, soms weigert hij gewoon. Maar dat is geen weigering, hij ziet slecht dus wordt onzeker waar naartoe te gaan. dus aan ons om hem te helpen en niet het onmogelijke van hem te vragen. Verder is ie soms wat vaker knuffeliger, in zijn vorm ik wil knuffels en dat moet wel nu!
En ach ja dat bevestigen wij dan wel weer  ::)
Ja en zijn coordinatie is slechter, bijt wat vaker in mijn vingers en krijg veel eerder een kopstoot .... Dat wist ie eerder wel precies in te schatten.
Interessant artikel !  bedankt !
en blij te lezen dat er meerdere zijn die het herkennen. Bedankt voor de tips ook.
Juna is onze eerste hond die hier oud wordt,  ik maakte me al zorgen dat ik iets over het hoofd zag.
#3056648
Hier willen ze best wel goed luisteren. Zeker Tommy wil het liefste nog werken (zijn lust en zijn leven!), maar hij kan dat niet meer omdat hij met zijn bijna 14 jaar vrijwel stokdoof is  :-\
Lichamelijk gaat werken trouwens ook al lang niet meer. Maar al liggend het beestenspul (kippen, eenden, geiten) goed in de gaten houden gaat gelukkig nog prima!  :) , alhoewel hij ook steeds minder ziet.
Laatst gewijzigd door doranto op ma 12 jan 2015, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3056753
Doranto schreef: Hier willen ze best wel goed luisteren. Zeker Tommy wil het liefste nog werken (zijn lust en zijn leven!), maar hij kan dat niet meer omdat hij met zijn bijna 14 jaar vrijwel stokdoof is  :-\
Lichamelijk gaat werken trouwens ook al lang niet meer. Maar al liggend het beestenspul (kippen, eenden, geiten) goed in de gaten houden gaat gelukkig nog prima!  :) , alhoewel hij ook steeds minder ziet.
O ja, Boris kán heel erg goed luisteren. Zeker als hij wil werken, dan is hij echt de hond die op een workshop alles en iedereen de broek uit doet met zijn gedrag. Gaat eigenlijk meer om de situatie van alle dag. Boris kom hier en dan als antwoord terug krijgen flikker op. Is er verkeer/ruiter etc. dan komt hij wel onmiddellijk op hier maar voor een voetganger ben je mal  ::) :P :biggrin2:

Lichamelijk tja gaat niet goed.
Vertering van rauwe voeding lukt niet. Hoewel wij zaterdag hebben afgesproken om gekookte kvv te gaan proberen en zelfs dat proberen terug te brengen naar rauw. Van de blikvoeding (goede met echt vlees en zonder zooi) krijgt hij toch wel heul erg slappe ontlasting en de vertering doet het weer dus nu even gekookte kvv proberen.

Lichamelijk: ogen hebben geen grijze waas, die zijn grijs. Gehoor is best goed. Speuren doet hij met de dag slechter, dus denk dat de reuk achteruit gaat. En de artrose met de bespiering die weg is: een complete ramp. Hoewel wat is een ramp? Hij heeft lol, wandelt 2x per dag 45-60 minuten. Dat gaat wel, maar hij ligt wel vaak op zijn gat. Eens kijken of ik onder begeleiding van de fysio de rolstoel nog eens ga proberen. De laatste keer leek zijn rug dat niet aan te kunnen.
#3056759
Het gaat hier met ups and downs. De ene dag denk ik: "Jeetje, ze wordt nu toch wel echt oud." Dan wil ze niets, vindt alles druk en wil gewoon op een rustig, stil plekje slapen. De dag erna gaat ze als een speer, loopt lekker mee te hobbelen over het strand en is happy.

Zolang die dagen de overhand hebben, ben ik happy. Ze mag alles en hoeft niets. Avondwandelingen bepaalt zij de route en de lengte. Ik volg braaf.  ;D

Oren zijn prima, neus ook, eten doet ze als een dijkwerker, 100% BARF.

Het lijf is iets minder soepel en stabiel en ja, als het licht erin schijnt, zie je een waas over haar ogen, maar ach, als dat het enige is.  :)

Gedragsmatig is het dus gewoon Wodje, iets gemoedelijker, eigenwijzer, rustiger, maar op z'n tijd nog even obsessief (vooral met mensen (it's the huuuuuuuumans, I like them! eten en snacks) als altijd.
Als ik er al een gedrags-kwalificatie aan zou moeten geven dan is het dat ze  vooral thuis meer op zichzelf is en drukte af en toe vermijdt.
#3056824
Ziggy van mij ging altijd met haar rug naar ons toe zitten als een standbeeld als ze me iets duidelijk wilde maken, meestal was het dat ze wilde eten en heel soms dat ze naar buiten moest (als ze diarree ofzo had).
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door