Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door monster
#3055738
Ik heb even hulp nodig bij het rekenen. Ik heb het laatste jaar veel kvv gevoerd,omdat Dribbel niet goed meer kon knagen. Nu heb ik gisteren 6 kg. kippenpoten gekocht in een Turkse winkel.. Er zit heel veel vlees aan, je moet het bot gewoon zoeken. Reken ik dit als bot of als deels spiervlees. Normaal zijn de kippetjes veel bot., maar dit is eigenlijkvoor menselijke consumptie.
Door Ruisje
#3055748
Ik heb dan wel geen kippenpoten, maar bij fazanten- of eendenpootjes met vlees reken ik 30% kaalbot en 70% vlees. De ontlasting is hier dan goed.

Wat ik gedaan heb om het te berekenen is een paar pootjes versneden: zoveel mogelijk vlees van het bot gehaald en toen alles apart gewogen en het gemiddelde percentage berekend. (alleen vlees : hele poot = vleespercentage)
Het losse vlees heb ik toen uiteraard als spiervlees gevoerd en de kale botjes in de kliko gemikt. Maar of je dit met de kippenpoten wilt doen? ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 10 jan 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door monster
#3055871
Geweldig, dat is precies wat ik heb gekocht. Maar ja, ik ben natuurlijk al 40 jaar vegetarier, weet ik veel dat dit kippendijen zijn. Heel erg bedankt voor de duidelijke foto met percentages. Precies wat ik nodig had. Ik moet er dus gewoon bot bijgeven, i.p.v. nog meer spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pike
#3055912
monster schreef: Geweldig, dat is precies wat ik heb gekocht. Maar ja, ik ben natuurlijk al 40 jaar vegetarier, weet ik veel dat dit kippendijen zijn. Heel erg bedankt voor de duidelijke foto met percentages. Precies wat ik nodig had. Ik moet er dus gewoon bot bijgeven, i.p.v. nog meer spiervlees.
Wat op de foto staat is geen kippendij maar een kippenpoot, met rugstuk.
Het onderste deel van de poot heet drumstick, het bovenste deel is de dij. Tussen beide zit dus een gewricht. En bovenaan de dij daaraan vast zit in dit geval een stukje van de rug.
Als je een kippedij koopt zit daar nooit rug aan (heb ik tenminste nog niet meegemaakt)

Op de foto's is het goed te zien:
bovenaan midden zie je het bot van de dij met een stukje rug eraan, rechts het vlees dat daar af komt
de foto's daaronder zie je het bot van de drumsstick met daarnaast het vlees wat daar weer af komt
en onderaan rechtszie je een foto van de afgehakte drumstick

Met dank aan Dory die deze foto's gemaakt heeft. Ze komt helaas al heel lang niet meer op het forum.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door