Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3055610
Nee niet weer een molentopic  :biggrin2:
Maar om mijn vragen niet te laten ondersneeuwen in het reeds lang bestaande en gebruikte, pagina's lange topic (het heeft me uren gekost om het weer eens een beetje door te spitten  ::) zou ik graag willen weten hoe de eigenaren van deze molen er na meer dan een jaar over denken:
Onder andere Mowgli, Kiara, Sphynxlover zouden er een moeten hebben en waren er na aanschaf zeer tevreden over.

Wat ik graag zou willen weten is
-of ze er na meer dan 1 jaar gebruik nog steeds tevreden mee zijn
-welk soort botten ze er in vermalen
-hoe klein ze die botten al dan niet knippen
-hoe gemakkelijk/of moeizaam de diverse botten gemalen worden
-of hij vaak tussendoor uit elkaar moet om opgehoopt spul (bot, pees, vel, vet e.d.) weg te halen
-of de bijgeleverde schijven afdoende zijn
Kortom, wat zijn de negatieve en wat zijn de positieve punten?

Het gaat mij dus enkel om info over de genoemde molen Jupiter Germany no. 8
#3055635
Ik heb de Jupiter 8 en ben er dik tevreden mee. Als "voorsnijder" voor vleesbotten gebruik ik een 15 mm. schijf welke ik bij Vuur en rook besteld heb. Tot nu toe heb ik de volgende vleesbotten gemalen: konijn, kip, parelhoen, fazant, hele kwartel. Fazant was de hardste soort, dat ging prima. De vulopening is niet zo groot, dus moet je je vlees wel in kleine stukken snijden.
Later schrijf ik meer, moet nu weg...
#3055803
Mowgli schreef: Ik heb de Jupiter 8 en ben er dik tevreden mee. Als "voorsnijder" voor vleesbotten gebruik ik een 15 mm. schijf welke ik bij Vuur en rook besteld heb. Tot nu toe heb ik de volgende vleesbotten gemalen: konijn, kip, parelhoen, fazant, hele kwartel. Fazant was de hardste soort, dat ging prima. De vulopening is niet zo groot, dus moet je je vlees wel in kleine stukken snijden.
Later schrijf ik meer, moet nu weg...
De Jupiter 8 heeft, als ik me goed herinner, een vermogen van 320 Watt. Dat is genoeg om te malen, omdat het binnenwerk van prima kwaliteit is. Ik kan ook achter elkaar blijven malen zonder pauze. Als ik vleesbot maal, wordt het er niet snel doorheen gejast, ik heb wel het gevoel dat de machine hard moet werken, vooral bij fazantkarkassen omdat die vrij hard zijn. Maar alles komt er prima doorheen en ik vind geen slijpresten zoals ik bijvoorbeeld wel bij een handmolen had als ik vleesbot en zelfs spiervlees maalde. Dat mag ook niet, omdat de Jupiter gecertificeerd is om in de gastronomie te gebruiken.

Als je het vlees(bot) in half bevroren toestand maalt, dan loopt de boel niet zo snel vast en blijven er ook niet zo snel resten achter. Het zou ook niet vast moeten lopen als het niet bevroren is, maar ik zou me kunnen voorstellen dat gevogelte met vel misschien beter in half bevroren toestand gemalen kan worden, omdat het vel eventueel kan gaan vastlopen? Zelf heb ik dit nog niet geprobeerd, omdat ik vanwege de kwaliteit liever zo min mogelijk ontdooi, omdat ik mijn gemalen mixen later weer invries.

Als ik kippenvleugels maal, dan snij ik deze door op de scharnier. Je zou ze ook op de scharnier kunnen "openvouwen", maar omdat ik deze in bevroren toestand verwerk, moet ik ze doorsnijden, anders passen ze niet door de vulopening. Alle andere stukken vlees(bot) en orgaan snij ik dus ongeveer op het formaat van een halve kippenvleugel. Uit veiligheidsoverwegingen is de vulopening klein.

Ik kan wel adviseren om voor vleesbot een 16 mm. schijf te bestellen als voorsnijder, omdat met kleinere gaten de boel zou kunnen vastlopen. Na het "voorsnijden" kun je een kleinere schijf gebruiken, hoewel ik dat voor Mowgli niet doe, zodat hij nog iets te kauwen heeft. Het spiervlees snij ik ook met de 16 mm. schijf. Orgaanvlees gaat met de kleinste gatenschijf, zodat ik het beter kan mengen, bovendien lust mijn mimoosje niet altijd alle orgaansoorten en ik heb gemerkt, dat als het zo fijngemalen is, dat hij zijn mixen met de bah-soorten wél eet.

De Jupiter is makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Bovendien kan hij ook achteruit draaien voor het geval er iets is vastgelopen.

Ik heb mijn vleesmolen inmiddels al 2,5 jaar en ben er nog steeds dik tevreden mee.
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 10 jan 2015, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#3055808
Hadden een Kenwood vleesmolen die met zwaarder werk de geest gaf... Nu voor 470,00 een Maxima Vleesmolen MMM32 die industrieel is en wel karkassen ed maalt en ook een terugstand heeft.

Met de laatste zijn we enorm tevreden.

Jou molen lijkt ook in de lichte categorieën te zitten...
#3055812
Een ander Barfplaatslid, Spfynxlover, heeft trouwens ook de Jupiter 8, Martijn van Vuur en Rook verwees mij door naar haar om naar ervaring met deze vleesmolen te vragen. MIsschien kun je haar ook nog een pb sturen om naar haar ervaring te vragen.
BusKay schreef: Hadden een Kenwood vleesmolen die met zwaarder werk de geest gaf... Nu voor 470,00 een Maxima Vleesmolen MMM32 die industrieel is en wel karkassen ed maalt en ook een terugstand heeft.

Met de laatste zijn we enorm tevreden.

Jou molen lijkt ook in de lichte categorieën te zitten...
Op de website van de fabrikant lees ik dat deze een netto gewicht van 56 kg. heeft  :o Die haal je dus niet even uit de kast om wat barf te malen... Wij hebben hier een "kookhol" die dus zó klein is, dat wij daar geen plek hebben voor andere apparaten dan onze koelkast, fornuis, koffiezetter en Maggimix. De Jupiter wordt dus voor gebruik uit de "rommelkast" gehaald en na gebruik daar weer netjes in teruggezet.
Het is misschien een een vleesmolen uit de lichte categorie, maar doet zijn werk prima. Ik weet niet wat jij precies onder het "zwaardere werk" verstaat?
#3055831
Hmmm ik vind de reacties niet echt geweldig positief tot nu toe. Jammer genoeg.
BusKay schreef: Hadden een Kenwood vleesmolen die met zwaarder werk de geest gaf... Nu voor 470,00 een Maxima Vleesmolen MMM32 die industrieel is en wel karkassen ed maalt en ook een terugstand heeft.

Met de laatste zijn we enorm tevreden.

Jou molen lijkt ook in de lichte categorieën te zitten...
En met die lichte bedoel je de Jupiter neem ik aan?  Ja ik krijg nu toch de indruk dat hij niet veel beter is dan de Kenwood. Beter dan mijn maandagmorgenexemplaar dat wel.
Die Maxima, daar draai je je karkassen door met een 8 mm schijf???? En dat doet hij zonder problemen? Of heb je daar ook een andere schijf bij?
Ik heb wel even aan een meer profi exemplaar zitten denken, maar inderdaad het grote gewicht (is het nu 36 of 56 kg bij Maxima?) en formaat is een probleem, die zet ik niet zomaar even onder in mijn keukenkastje en vervolgens op het aanrecht. Bovendien trilt dan mijn aanrecht van de muur ben ik bang ::) dan moet ik naar de schuur verhuizen en daar een vaste plek creëren. Manlief ziet me aankomen  :biggrin2: € 470 is de ex btw prijs overigens  :-X Hij ziet me nog eens aankomen  ;D ;D
#3055832
Mowgli schreef: Ik kan wel adviseren om voor vleesbot een 16 mm. schijf te bestellen als voorsnijder, omdat met kleinere gaten de boel zou kunnen vastlopen.
Zou je voor mij een foto willen maken van deze schijf en hem voor me op willen meten ? Doorsnee en dikte ?
Ik heb zelf de gastroback fleiswolf en ben daar super tevreden over, alweer een paar jaar, maar ik zou graag een andere schijf erbij hebben.....
#3055834
Pike, ik zou eens nadenken over deze:
http://www.shoppingfever.de/product_inf ... CgfaKEl5w=

Ik heb hem nu 4 of 5 jaar en hij draait nog als een trein.
Ik heb er van de week zelfs knoert harde kalkoen vleugels doorheen gedraaid... oke, wel eerst met een takkenschaar in stukjes gedaan, maar toch. Je moet wel lief zijn voor de machine, dus in stukken, niet te snel en hem de tijd geven het te malen...
En ja, hij loopt vast op pezen en vellen, maar dat doen ze allemaal is mijn ervaring. Idd deels bevroren gaat dat beter.
Ik maal zelf eendenekken, gans en eendkarkas, konijnkarkas, pens, vlees, vis/heek/makreel/zalmkop in stukken, alles van kip, parelhoen, fazant, pratrijs, etc... 
#3055840
pike schreef: Hmmm ik vind de reacties niet echt geweldig positief tot nu toe. Jammer genoeg.

En met die lichte bedoel je de Jupiter neem ik aan?  Ja ik krijg nu toch de indruk dat hij niet veel beter is dan de Kenwood. Beter dan mijn maandagmorgenexemplaar dat wel.
Die Maxima, daar draai je je karkassen door met een 8 mm schijf???? En dat doet hij zonder problemen? Of heb je daar ook een andere schijf bij?
Ik heb wel even aan een meer profi exemplaar zitten denken, maar inderdaad het grote gewicht (is het nu 36 of 56 kg bij Maxima?) en formaat is een probleem, die zet ik niet zomaar even onder in mijn keukenkastje en vervolgens op het aanrecht. Bovendien trilt dan mijn aanrecht van de muur ben ik bang ::) dan moet ik naar de schuur verhuizen en daar een vaste plek creëren. Manlief ziet me aankomen  :biggrin2: € 470 is de ex btw prijs overigens  :-X Hij ziet me nog eens aankomen  ;D ;D
Pike, ik weet dat ik eigenlijk niet mag reageren, ::) maar ik doe het toch. ;) Mijn machine weegt 20 kilo, trilt NIET het aanrecht van de muur (oliebad, het is geen opgevoerde mixer), maalt karkas door een 13mm schijf (hard vleesbot wel kleiner maken) en kost geen €470. Als je in de buurt komt, kom je 'm maar even lenen om te proberen. :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 11 jan 2015, 05:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door