Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Gwendolyn
#3041482
Mijn kvv gevoerde (gesteriliseerde)teef (ruim 6 jaar) is sinds een aantal weken niet in orde.
Mijn dierenarts lijkt in het duister te tasten, maar ik maak me inmiddels flink zorgen.

Het begon met het feit dat ze opeens veel meer ging drinken en plassen. Ze dronk pakweg 1 a 1 1/2 ltr water per dag, ze weegt 16.5 kg
Ik ben naar de dierenarts geweest voor urine en bloedonderzoek. Daaruit kwam op dat moment dat het sg van haar urine te laag was. Bloedbeeld was normaal, alleen een kleine afwijking in haar leverwaardes. Vreemd genoeg (?) was er één licht verhoogd, maar de ander juist laag normaal. Ze woog ook vier ons minder tov van vorige meting, maar daar zat maanden tussen. Advies van de da was aankijken en eventueel na veertien dagen opnieuw urine inleveren.
Het viel me ongeveer gelijktijdig ook op dat ze veel honger leek te hebben, ik ben haar daarom ook meer gaan voeren.
Dat had tot gevolg dat ze onmiddelijk minder ging drinken, maar nog steeds meer dan voorheen.
Gisteren heb ik opnieuw urine ingeleverd, wat gelijk is onderzocht.
Uitslag: sg goed, maar ph waarde 8.4 en er is wat eiwit in haar urine gevonden.
Vandaag de dierenarts gesproken die haar eerder ook gezien heeft en het enige advies wat ik meekrijg is opnieuw een bepaling doen van hoeveel ze precies drinkt en volgende week opnieuw urine inleveren.

Maar het zit me niet lekker. Ze is duidelijk niet zichzelf, ze slaapt veel meer, trekt zich soms terug terwijl ze normaal het liefst tegen je aan ligt. Andere honden ruiken ook veel meer onder haar staart, dus die ruiken ook duidelijk iets.
En ik vraag me af of ik wel kan afwachten of dat ik beter elders heen kan voor een second opinion.
Iemand hier enig idee hoe erg terecht mijn zorgen zijn?
Door Gwendolyn
#3041502
Dat had ik ook al gezien idd, maar het leek me beter om een eigen topic te openen.
Lexi is een grieks zwervertje. Ik heb afgelopen zomer een dna test laten doen, daar kwam uit dat ze 25% bretonse spaniel en 25% duitse herder is.
Qua uiterlijk lijkt ze nog het meest op een te groot Markiesje of een Bordercollie.

Jij overigens ook sterkte, ik vind vooral de onzekerheid vreselijk.
Laatst gewijzigd door Gwendolyn op wo 17 dec 2014, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3041503
Gwendolyn schreef: Mijn kvv gevoerde (gesteriliseerde)teef (ruim 6 jaar) is sinds een aantal weken niet in orde.
Mijn dierenarts lijkt in het duister te tasten, maar ik maak me inmiddels flink zorgen.

Het begon met het feit dat ze opeens veel meer ging drinken en plassen. Ze dronk pakweg 1 a 1 1/2 ltr water per dag, ze weegt 16.5 kg
Ik ben naar de dierenarts geweest voor urine en bloedonderzoek. Daaruit kwam op dat moment dat het sg van haar urine te laag was. Bloedbeeld was normaal, alleen een kleine afwijking in haar leverwaardes. Vreemd genoeg (?) was er één licht verhoogd, maar de ander juist laag normaal. Ze woog ook vier ons minder tov van vorige meting, maar daar zat maanden tussen. Advies van de da was aankijken en eventueel na veertien dagen opnieuw urine inleveren.
Het viel me ongeveer gelijktijdig ook op dat ze veel honger leek te hebben, ik ben haar daarom ook meer gaan voeren.
Dat had tot gevolg dat ze onmiddelijk minder ging drinken, maar nog steeds meer dan voorheen.
Gisteren heb ik opnieuw urine ingeleverd, wat gelijk is onderzocht.
Uitslag: sg goed, maar ph waarde 8.4 en er is wat eiwit in haar urine gevonden.
Vandaag de dierenarts gesproken die haar eerder ook gezien heeft en het enige advies wat ik meekrijg is opnieuw een bepaling doen van hoeveel ze precies drinkt en volgende week opnieuw urine inleveren.

Maar het zit me niet lekker. Ze is duidelijk niet zichzelf, ze slaapt veel meer, trekt zich soms terug terwijl ze normaal het liefst tegen je aan ligt. Andere honden ruiken ook veel meer onder haar staart, dus die ruiken ook duidelijk iets.
En ik vraag me af of ik wel kan afwachten of dat ik beter elders heen kan voor een second opinion.
Iemand hier enig idee hoe erg terecht mijn zorgen zijn?
Een pH waarde van 8.4, daarvan denk ik onmiddellijk: blaasontsteking. En ik weet niet of er ook al kristalletjes in de urine gezien werden, maar de kans op struviet is nu groot. Eiwit in de urine kan ook door een ontsteking komen. Maar, bij een hoge pH waarde zoals deze van jou: ik weet niet of je dierenarts het eiwit verlies met een urine stripje heeft vastgesteld? Deze zijn namelijk qua eiwit niet betrouwbaar als de pH waarde hoger is dan 7.0.

Ik denk dus dat je hond mogelijk blaasontsteking heeft. En deze behandeld moet worden.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3041951
Alhoewel ik mijn hele leven al tussen de honden leef, ben ik medisch gezien niet zo onderlegd als velen hier. Ik zie veel adviezen voorbij komen waarvan ik denk: Wauw, dat jullie dat weten!
Bij de klachten van jouw hondje denk ik echter gelijk aan mijn Dwarreltje die al 5 jaar medicijnen slikt tegen Cushing. Zonder die medicijnen gaat ze gewoon bij de waterbak zitten en blijft doordrinken. Ook haar honger is ontembaar. Ze vreet gewoon, of het nu appel, komkommerschil, tomaat, of lekker vlees is en alles wat er tussen in bestaat.
Heeft ondertussen ook een echte hangbuik ontwikkeld. Als je die buik wegdenkt (bv  van bovenaf kijkt), is ze absoluut niet (te) dik. Maar die buik... :-[ Echt een Cushingbuik.

Door de medicatie (Vetoryl) is het drinkgedrag onder controle. Honger zal ze altijd hebben, ik kom daarin tegemoet door veel gezond spul te geven waar weinig in zit, zoals dus komkommer e.d.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar beter teveel info dan te weinig ;)  Na het vermoeden destijds van da dat het wel eens Cushing kon zijn, is ze getest via haar bloed. Dat schijnt de enige mogelijkheid te zijn om het zeker te weten. Ook qua leeftijd zou het kunnen; Cushing openbaart zich vaak als het dier wat ouder wordt (Dwarreltje was 10 toen het ontdekt was).
Door Gwendolyn
#3055236
Sorry dat ik helemaal niet meer reageerde, er kwam een overlijden en vervolgens kerst en oud en nieuw tussendoor. En ondertussen zijn we verder gegaan met onderzoeken.
En we weten eigenlijk nog steeds niks. Bij de laatste keer urine onderzoek was haar pH 8.0. Er is ook urine op kweek gezet, maar er is geen bacteriele infectie aanwezig.
Een echo laat geen afwijkingen zien, nog van blaas en nieren, maar ook niet van lever, maag of darmen.
Het lijkt er op dat ze meer drinkt vanwege pijn elders.
Vast staat inmiddels ook dat ze flinke rugpijn heeft, ze kan geen trap meer lopen en de bank op klimmen gaat zeer voorzichtig (als ik de kans krijg til ik haar, maar soms is ze me gewoon voor).
Pijnstillers zorgden voor enorme buikpijn, dus die zijn weer van het programma geschrapt.
Ze lijkt momenteel het meest last van haar rug te hebben, doet heel rustig aan en oogt inmiddels echt als een ziek hondje.
De internist waar we geweest zijn vermoedt dat het drinken niet van haar rugpijn komt, maar eerder door een voedselintolerantie.
Er is ons dus aangeraden om een eliminatiedieet te beginnen en om haar Omeprazol te gaan geven.
Heeft iemand daar ervaring mee bij honden?

En hoe zinnig is het om aan te nemen dat maag/darmpijn de reden van het veel drinken is en niet haar rugpijn?

Waar ik verder mee blijf zitten, is dat er nog steeds geen enkele verklaring is voor de afwijkende ph waarde. Veel drinken zou daar niets mee moeten doen.
We merken verslechtering van haar rugpijn op, dus na het weekend gaan we in elk geval een rontgenfoto van haar rug laten maken.
Door Gwendolyn
#3055264
Ze kan niet tegen nsaid's blijkt, dus mag in elk geval geen rimadyl of carprodyl. Het enige dat mij vertelt is, is dat ik bij voorkeur niet met pijnstilling aan de slag moest.
Heb daaruit wellicht ten onrechte geconstateerd dat alle pijnstilling niet kan.
Maar weet dus niet wat wel en niet een nsaid is en heb op dit moment sowieso alleen carprodyl in huis.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3055411
Ik zou ook zoeken naar een pijnstiller die wel goed gaat. Er zijn zoveel verschillende. Je zou het ook nog in de natuurlijke hoek kunnen zoeken. Onze hond (heeft spondylose) doet het nu heel goed op een combinatie van trocxil en duivelsklauw. Als jou hond niet goed op NSAID's reageert is trocoxil misschien geen goed idee, maar om je een idee te geven.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de pijn in haar rug voor de verdere klachten kan zorgen, of voor een verergering daarvan. Pijn geeft stress en verkramping en dat heeft invloed op het hele lichaam. Dus ik zou beginnen met een goed stukje pijnbestrijding en dan verder zoeken.
Gebruikersavatar
Door Onix
#3055588
Is ze onderzocht op buitenlandse ziektes(leishmania, ehrlichia en barbesia)? Want die willen nog wel eens verhoging van de leverwaarden, vage klachten en pijnklachten geven.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3055590
Onix schreef: Is ze onderzocht op buitenlandse ziektes(leishmania, ehrlichia en barbesia)? Want die willen nog wel eens verhoging van de leverwaarden, vage klachten en pijnklachten geven.
Ja dat is ook iets waar ik aan dacht, om dat te onderzoeken. Succes en hopelijk voelt je hond zich snel beter!
Door Lizzy
#3055603
Ik zou zelf als eerste naar een osteopaat gaan. Die kan zowel iets met de rug als met de blaas. En verder zou ik zelf pH waarde sticks kopen zodat je de pH waarde van de urine van tijd tot tijd zelf kan meten. En de urine aan gaan zuren met vitamine C en biologische appelazijn. Eventueel nog cranberry erbij. En dan aanzuren tot een pH waarde van rond de 6.5. Want doe je niks, gaat ze struviet ontwikkelen. Als ze dat al niet heeft. Ik zou zelf ook Solidago geven ter ondersteuning van de nieren. En Mariadistel ter ondersteuning van de lever.

Ik vind er geen logica in zitten, meer drinken door buikpijn als gevolg van een voedsel intolerantie.... Ik zou zelf zelfs zeggen: onzinnig.

Wat voor eliminatie dieet doe je nu?

Hoe is het met het vele drinken eigenlijk? Niks in veranderd? En met de honger?
Door Gwendolyn
#3055612
Dank alvast voor alle reacties.  :)

Leishmania etc is nog niet uitgezocht, dat is idd wel een goed idee. Zou wel bummer zijn, ze is ruim zes jaar weg uit Griekenland inmiddels, dus ik waande me inmiddels wel redelijk veilig.

Ik heb inmiddels andere pijnstiller, hoewel de dierenarts me aanraadt om bij voorkeur niet te gebruiken.
Ook is er vandaag (praktijk in de buurt heeft gelukkig zaterdag spreekuur) een rontgenfoto gemaakt.
Spondylose is het in elk geval niet. Wel zagen ze een hoop gasvorming in de darmen, wat het idee maagklachten onderschrijft.

We gaan elimineren met hert, ik kon vandaag pas halen, want ik moest een eindje uit de richting om er aan te komen, dus we beginnen morgen.

Honger heeft ze niet meer, ik ben haar meer gaan voeren. Dat moet alleen wel terug, want ze als gevolg daarvan in een maand ruim een kilo aangekomen.
Het drinken is iets minder geworden en vooral wisselender. Op sommige dagen drinkt ze niet substantieel meer dan ze voorheen deed, op andere dagen drinkt ze nog steeds een waterbak of drie (iets minder dan een liter) leeg.

We zijn overigens vandaag dus voor het eerst bij een andere kliniek geweest en daar heb ik wel echt een goed gevoel bij. Ze lijken daar echt gemotiveerd om te achterhalen wat er aan de hand is, dit in tegenstelling tot mijn eigen dierenarts die met tegenzin verwees en eigenlijk vooral vond dat ik me aanstelde. En die dingen gewoon over het hoofd heeft gezien ( hele rugpijn verhaal is elders geconstateerd, eigen arts vond het niet terug). We gaan dus denk ik maar van dierenartspraktijk wisselen.

Zelf ph sticks kopen vind ik ook wel een goed idee. Ik zal eens uitzoeken waar ik die kan krijgen.
Ik heb appelazijn in huis, alleen geen biologische, kan ik die ook gewoon gebruiken om te verzuren?
Gebruikersavatar
Door Onix
#3055740
Fijn dat je een kliniek hebt gevonden waar ze je iig serieus nemen. Niks is zo vervelend als een dierenarts die vindt dat je zeurt. Ik hoopte eigenlijk dat die een beetje aan het uitsterven waren zo in de 21ste eeuw.

Leishmania etc kunnen heel lang latent in een hond aanwezig zijn en pas tevoorschijn komen als de weerstand verlaagd. Nou is 6 jaar zonder klachten wel heel lang, maar helaas heb ik vaker honden gezien die jaren nooit klachten hadden en er toch ziek van werden. Ik duim voor een andere diagnose!

Met de appelazijn heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door