Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TessaThomas
#3055576
Tessa begint weer beter te eten qua barf, dus wil ik weer meerdere barfdagen invoeren. Ik ben volgens mij alleen veel te moeilijk aan het denken voor beide honden? Ik kom namelijk in de knoop. Groente krijgen ze sinds kort erbij (ja, Tessa eet het eindelijk!) maar dat reken ik als extra's en niet in het menu, omdat ik compleet in de war raak ervan. Het probleem is dus dat ze op dit moment een aparte visdag hebben, een aparte pensdag en ik al groente voer bovenop de grammen die ze krijgen. Met de rekenhulp raakte ik in paniek, want de groente moest dan op 0 en het orgaan kwam ik niet uit door de pensdag  :-[

Het bot vind ik makkelijk voor beide, 500 gram voor Tay en 250 gram voor Tessa en dan even kijken hoe het gaat. Maar dan het spiervlees? Hoeveel moet ik daarvan geven? Ik had het via de rekenhulp op 30% gezet, maar ik kom er niet uit. Dan zou het 150 gram zijn en 50 gram orgaan, maar dan mis ik nog 50 gram.  :-\ Moet ik er dan 200 gram spiervlees van maken voor Tessa en 400 spier en 100 orgaan voor Tay?

Ik ben het ff kwijt, heel stom?
Door Ruisje
#3055591
Het is ook een ingewikkeld verhaal geworden. ;) Als je nu eens hier opschrijft hoeveel eten Tay en Tessa per dag moeten krijgen, hoe vaak je kvv voert en hoeveel vis en pens je nu voert of wil gaan voeren, dan wordt het makkelijker helpen.
De groenten geef je erbij zonder mee te rekenen, laten we die er buiten. ;)
#3055596
Ruisje schreef: Het is ook een ingewikkeld verhaal geworden. ;) Als je nu eens hier opschrijft hoeveel eten Tay en Tessa per dag moeten krijgen, hoe vaak je kvv voert en hoeveel vis en pens je nu voert of wil gaan voeren, dan wordt het makkelijker helpen.
De groenten geef je erbij zonder mee te rekenen, laten we die er buiten. ;)
Ehh, ja  ::) :biggrin2:

Tay eet 1000 gram per dag, Tessa eet 500 gram. Even een voorbeeldje qua weekmenu wat ik wilde gaan doen:

Dag 1: Tay 1000 gram KVV, Tessa 500 gram KVV
Dag 2: Tay 1000 gram pens, Tessa 500 gram pens
Dag 3: Tay 1000 gram barf, Tessa 500 gram barf
Dag 4: Tay 1000 gram KVV, Tessa 500 gram KVV
Dag 5: Tay 1000 gram barf, Tessa 500 gram barf
Dag 6: Tay 1000 gram KVV, Tessa 500 gram KVV
Dag 7: Tay en Tessa beide een zalmkop, zalmlijf of een paar hele vissen. Hele vissen krijgt Tay maximaal 700 gram en Tessa maximaal 350 gram.

Dat is meteen ook het dilemma, juist omdat de vis en pensdag goed gaan, houd ik maar 2 dagen volledig barfen over. Een derde dag zou nog wel kunnen, maar voorlopig even nog niet. Eerst kijken hoe het eten blijft gaan.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3055618
Ik zou het wat simpeler houden qua percentages enzo, maar dat ben ik  :biggrin2:

Voor Tay bijvoorbeeld: 500 gram vleesbot, 300 gram spiervlees, 150 gram orgaan (dus lever, nier en hart. misschien de soorten verdelen over die 2 dagen) en wat groentes.
Door Martine-Tom
#3055619
Ik zou ook niet zo moeilijk doen, gewoon 50% bot, 35% spier en 15% orgaan (hart, lever, nier) op barfdagen  :)
Orgaan mss zelfs nog wel wat lager omdat dat in kvv ook voldoende zit.
Door Ruisje
#3055623
Tessa voor 2 barfdagen:
500gr vleesbot
500gr spiervlees
150gr orgaan (hart:75, lever: 50 en nier: 25gr)

Tay voor 2 barfdagen:
1000gr vleesbot
1000gr spiervlees
300gr orgaan (hart: 150, lever: 100 en nier: 50gr)

Voor het orgaanvlees heb ik ongeveer de helft van normaal berekend, omdat ze 3 dagen KVV krijgen waar ook orgaanvlees inzit. Als je weet hoeveel en welk orgaanvlees er in de kvv zit, kunnen we dat eventueel nog aanpassen.

De dagporties zijn dan respectievelijk 150gr en 300gr meer, maar omdat je minder vis geeft komt het gemiddelde dagportie per week gewoon op 500gr en 1000gr per dag.
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 10 jan 2015, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#3055671
Hylos schreef: Ik zou het wat simpeler houden qua percentages enzo, maar dat ben ik  :biggrin2:

Voor Tay bijvoorbeeld: 500 gram vleesbot, 300 gram spiervlees, 150 gram orgaan (dus lever, nier en hart. misschien de soorten verdelen over die 2 dagen) en wat groentes.
Dat had ik dus in mijn hoofd, alleen net iets minder orgaan ivm kvv. Alleen op de een of andere manier was ik even compleet kwijt wat ik aan het doen was.

Ruisje, ze zijn qua vis gewend dat ze een dag minder krijgen, alleen krijgen ze die dag net wat meer snacks of een beetje kvv erbij. (Tessa KVV, Tay heeft dan de hele dag getraind, dus veel extra's gehad haha)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door