Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door miekjevdv
#3055491
Mijn jonge Beagle van bijna 7 maand heeft al een week zachtere ontlasting dan normaal.

Het is begonnen nadat hij vorige week zaterdag voor de eerste keer een halve Fazant gekregen heeft (nadat het verteren van eendenekken en kwartel goed ging). Deze heeft hij mooi opgegeten, goed op geknaagd.
Nadien had hij een klein beetje diarree, met daarin nog enkele stukjes onverteerd bot (dus de vertering loopt nog niet optimaal, met de rest van de fazant wacht ik nog even) en ik dacht gewoon dat de verhouding spiervlees/bot niet optimaal was. Dus ik dacht na 2 dagen zal dat wel over zijn.

De diarree is wel over maar nu blijft zijn ontlasting toch veel zachter als anders.
Het is geen diarree meer, het loopt/spuit er niet uit. Hij moet ook niet meer dan anders poepen. (1 à 2 keer per dag)
Zijn poep komt er in redelijk mooie vorm uit, maar je kan direct zien dat het veel zachter is als normaal. Ook zit er wel altijd wat slijm bij.
Hij perst ook niet meer dan anders.

Heb de poep al nagekeken en er zijn geen wormen te zien, ook geen bloed.

Voor de rest heeft hij er geen last van. Hij eet goed, drinkt goed, is heel actief (zoals altijd), haalt kattenkwaad uit, heeft geen krampen.
Dus daarom wil ik nog niet direct naar de DA gaan, want anders steekt die hem toch maar vol met producten die misschien niet nodig zijn.

Nog even vertellen dat hij tijdens de wandelingen wel altijd iets vind om op te eten (typisch Beagle). Hij heeft ondertussen het woordje Los geleerd en laat dan ook het meeste los, maar er zijn natuurlijk ook nog wel dingen die hij opeet voor ik het gezien heb. Hij is vooral zot van papieren zakdoeken.

Ik ga hem probiotica van Phytonics beginnen geven, maar die word dinsdag pas geleverd.

Kan ik hem ik die tussentijd al probiotica voor mensen geven? (dan wel de kinder dosis)

Is er nog iets dat ik kan doen?

Voor de rest krijgt hij KVV van Alaska, Haaksbarf, Tinlo, Tamro en Naturis. 1 keer per week vette vis, 1 keer per week een eitjes en af en toe een beetje manuka honing.
Ik ga hem nu ook een paar dagen geen extra gedroogde snacks (gedroogde pens, gedroogde oren) geven om zijn darmen zo min mogelijk te belasten.

Naturis Kvv heeft hij nog maar 1 keer gehad. 1 dag voor de Fazant. Dus misschien ligt het aan de premix die in naturis word gebruikt. Misschien kan hij daar niet tegen , maar dan zou ik denken dat het nu toch al over zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3055524
Ohw, dan is dat dus uitgesloten. Wat je nu het beste kunt doen weet ik helaas niet, maar er zullen vast wel mensen reageren die dat wél weten.
Beterschap in iedergeval!
Door miekjevdv
#3055578
Hij eet ook wel meer gras als anders.
En hij is heel kieskeurig wel sprietje hij opeet. Het gras dat hier in de tuin groeit is niet het goede. Daar eet hij niet van.
Hij eet enkel het gras op dat we tijdens de wandeling tegen komen.
Laatst gewijzigd door miekjevdv op za 10 jan 2015, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3055600
Je kunt hem prima mensen probiotica geven hoor! De halve mensendosering is goed. Het kan door de fazant komen maar het kan ook toeval zijn dat het daar van is. Ik weet niet, ging het om gemalen fazant, in KVV? Want fazant zit echt tjokvol met granen :-X. Ik ben er mee gestopt, met het voeren van fazantkarkas omdat zowel de maag als krop helemaal vol zit met granen!

Ik zou een paar dagen Okugest geven (kinder dosering) en probiotica. En het dan even aankijken. En als dat na een paar dagen geen verbetering geeft, zou ik zelf Psyllium Husk erbij gaan geven.
Door miekjevdv
#3055646
Het gaat om volledige fazant. Mijn vader heeft die van een Collega. Die kweekt fazanten en had er nog 2 over.

Ik heb ze zelf gepluimd, proper gemaakt en verdeeld.
Ik heb de maag en krop uitgespoeld.

KVV van Fazant heeft hij wel al gehad en dat ging toen goed.
Door Ruisje
#3055658
Hier voer ik ook fazant (Sergi een halve) zonder maag en krop. Maar hij heeft nog nooit problemen met z'n ontlasting daarna gehad.
Je schrijft dat als het van de kvv met premix zou komen het al over had moeten zijn, maar dat geldt ook voor de fazant. Die kreeg hij de dag erna.
Misschien was iets niet meer goed met de fazanten ??? Of, en daar gok ik meer op, heeft hij echt iets goors/ziek tijdens een wandeling opgevreten. Ik zou inderdaad probiotica geven, maar het wel in de gaten houden!
Door miekjevdv
#3055705
Het kan zijn dat hij iets walgelijks heeft opgegeten tijdens de wandeling. Als hij aangelijnd loopt kan ik het goed in de gaten houden.
Maar hij loopt ook elke dag los. Wat hij dan opeet weet ik natuurlijk niet. Ik ga hem de komende dagen op de wandelingen aan de lijn houden. Dan ben ik zeker dat hij niets opeet.

Ik heb probiotica van Phytonics, Psyllium Husk van groene Os en groene leem van Vertargil besteld.

De probiotica ga ik geven van zodra hij toekomt. Dat zal dinsdag of woensdag zijn. Ondertussen krijgt hij probiotica voor mensen, de halve dosis.
De Psyllium Husk hou ik nog even opzij, voor als het na een paar dagen niet beter is.

En de groene leem heb ik gewoon besteld om mijn honden apotheek aan te vullen. En om in de toekomst misschien eens te gebruiken, want hij is volledig ingeënt, is ontwormd en heeft iets tegen de vlooien gehad. Enten en ontwormen was in oktober, ontvlooien was in december omdat hij enkele vlooien had (zelf gezien) en er duidelijk last van had. Dus hij heeft wel al wat gif binnen. Ik weet het, niet slim van mij, maar ja soms laten wij ons nog overhalen door de DA.

Okugest heb ik niet in huis. Waar kan ik dat kopen?
Laatst gewijzigd door miekjevdv op za 10 jan 2015, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3055861
Okugest is van VSM en kun je bij de drogist kopen.

En een kuurtje groene leem is inderdaad niet zo'n gek idee hoor! Even lekker ontgiften! Het kan zijn dat je hondje daar wel even last van krijgt. Qua ontgiftingsverschijnselen. Maar daar moet hij dan even doorheen.
Door miekjevdv
#3056092
Gisteren en vandaag al de halve volwassenen dosis van mensen probiotica gekregen.
En zijn 1ste poepje daarjuist zag er terug normaal uit.

Dus ik ga nog even de probiotica blijven geven en dan zal het wel over zijn.
Door miekjevdv
#3057403
Ook vandaag een perfect poepje.
Ik hoop dat het na de Naturis maaltijd ook zo blijft.

Ik blijf de probiotica nog even geven.

@ Lizzy
Kan ik die groene leem samen met de probiotica geven?
Hoeveel geef ik aan een hond van 15kg?
Hoelang geef ik die groene leem?
En wat zouden de ontgiftingsverschijnselen kunnen zijn?
Door Lizzy
#3057739
miekjevdv schreef: Ook vandaag een perfect poepje.
Ik hoop dat het na de Naturis maaltijd ook zo blijft.

Ik blijf de probiotica nog even geven.

@ Lizzy
Kan ik die groene leem samen met de probiotica geven?
Hoeveel geef ik aan een hond van 15kg?
Hoelang geef ik die groene leem?
En wat zouden de ontgiftingsverschijnselen kunnen zijn?
Ja, dat kan wel samen.
Ik zou een flinke theelepel per dag geven, door het voer gemengd.
De symptomen varieren enorm. Sommige dieren worden een paar dagen een beetje sloom. Andere krijgen uitvloeiing uit de ogen. Weer andere gaan stinken. De volgende krijgt slijm bij de ontlasting. Weer een ander diarree. En er zijn er ook die alles tegelijkertijd krijgen.
Door miekjevdv
#3057747
OK bedankt lizzy.
Ik heb vandaag mijn bestelling binnen gekregen.

De probiotica ga ik vanaf vandaag geven, de groene leem vanaf morgen. Dit omdat ik vrijdag en tijdens het weekend niet moet gaan werken. Als ik hem zoiets geef ben ik liever zelf ook thuis, zeker in het begin. Je weet maar nooit en mijn ouders (vooral mijn moeder) slaat nogal rap in paniek als hij iets heeft of een beetje anders doet als normaal.

Hoelang geef ik de groene leem het best? 1 week of langer?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door