Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3054835
Ik had zojuist een idee. De zakjes orgaanmix zijn namelijk op, dus tijd om nieuw te maken. Nu had ik het idee om kleine tupperware bakjes te maken en per kat daar de avondmaaltijd voor een maand in te portioneren. Dus vleesbot en orgaan. Maakt het een stuk makkelijker dan nu alles 's ochtends portioneren! Misschien dat ik ook wel meteen spiervlees aan de bakjes toevoeg, als ik toch bezig ben... Maar toch even een controle, zodat ik zometeen niet met een maandvoorraad zit die niet klopt ;)

De percentages zijn:

50% spiervlees -> Pim 75 gr en Gaia 50 gr -> per 28 dagen Pim 2100 gr en Gaia 1400 gr
30% vleesbot -> Pim 45 gr en Gaia 30 gr -> per 28 dagen Pim 1260 gr en Gaia 840 gr
3% nier -> per 28 dagen Pim 126 gr en Gaia 84 gr
5% lever -> per 28 dagen Pim 210 gr en Gaia 140 gr
7% hart -> per 28 dagen Pim 294 gr en Gaia 196 gr
5% kuiken en vis (beide 2x per week)

Poes Gaia krijgt 100 gr per dag, kater Pim 150 gr

Qua vleesbot krijgen ze sowieso kippennek, kipkarkas en kwartelkarkas. Ik denk dat ik ook konijnkarkas toevoeg hoewel dat tot nu toe nog niet populair was. Parelhoen heb ik ook, maar is ook niet populair en vrij hard merk ik aan ze. Eendennekken heb ik volgende maand pas, ik heb nu wel eendkarkas maar dat is ook vrij hard toch?

In de orgaanmix komt deze maand geitenhart, geitenlever en lamsnier. Vorige maand was dat kip en rund. Geitensnippers gaat er hier in als zoete koek, dus denk dat dit wel goed komt.

Spiervlees is geitensnippers en kalkoen wat er in gaat als zoete koek. Kopvlees en paardenvlees heb ik ook maar is minder populair bij de kat. Gaia eet het wel gewoon.

Zit er zo voldoende afwisseling in met de kieskeurige kater en zwakkere kaken dan de pup?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3055212
Als ik jou was zou ik eerst eens testen of ze het orgaan wel lusten. Vooral de geitenlever vonden ze hier echt vergif en geitensnippers en geitenhart vinden ze nochtans heel erg lekker.  Dus ga nergens zomaar vanuit...

Verder moet je toch wel meer dan 2 diersoorten bot hebben. Eend is inderdaad nog harder dan parelhoen of konijn.  Het kan zijn dat ze eraan wennen van wat harder voer te eten en ook smaken kunnen wennen.  Mep je dat bot? Want dat helpt ook.  Ik denk wel niet dat veel katten eendennekken eten zonder dat ze gemept zijn.  Hier alleszinds maar eentje.

Verder, als je aan ander spiervlees raakt, is het nuttig ook even uit te testen.  Het is normaal dat katten niet van mindere kwaliteitsvlees zoals kopvlees houden.  Net als kaal bot of spier met veel vet trouwens.  Ze zijn nogal veeleisend. ;)  Paard koop ik ook niet meer...
Door Ruisje
#3055244
Geitenlever vinden de katten hier ook niet te verteren, maar gelukkig lusten de honden het wel. Kalkoen- en konijnenlever vinden de poezels wel heerlijk!

Parelhoen vind ik persoonlijk zachter bot hebben dan eend. Inderdaad wil platmeppen wel helpen. Je zou ook eens kunnen kijken of ze bijvoorbeeld patrijs lekker vinden. Dat is qua bot en hardheid meer maatje kat. Verder zou ik inderdaad de konijn wel weer proberen en er het lekkerste spiervlees bij doen. ;)

De katers de lusten hier paard, maar de dames niet. Ik geef het niet meer aan de katten. Lamsvlees lusten ze hier ook niet allemaal. Qua spiervlees vinden ze kalkoen, fazant, zwaan, gans, guanaco, hert en (wild) konijn wel allemaal heerlijk.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3055278
Lever is inderdaad héél wat anders dan spiervlees. Hier gaat elk soort spiervlees (danwel met lange tanden) naar binnen, maar als ze lever niet moeten, moeten ze het gewoon niet. Maakt niet uit van welke diersoort. Lever van kleine dieren valt hier beter dan van grote dieren. Hazenlever en konijnenlever wordt hier het best gegeten, de andere levertjes mix ik gewoon door wat lekkers. En dan blijft er af en toe wel wat staan wat ik niet goed genoeg gemixt heb. :P

Fazantenboutjes doen het hier wel erg goed maar heeft echt een tijd geduurd voordat ze dat opkregen. Eendennekken kostten ook even tijd, die knip ik nog steeds in de lengte door en dan gaan ze helemaal op. Verder laat ik ze heel omdat ik anders bang ben dat het te klein wordt. Fazantkarkas vonden ze trouwens qua hardheid beter te doen dan de boutjes, maar de boutjes vinden ze veel lekkerder.

Je zou nog wild konijn kunnen proberen als het er een keer is. Of wilde eend. Dat vind ik qua hardheid wel meevallen (eend dus, rugstuk van wild konijn is nog wel even oefenen ;)).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3055463
Ligaa schreef: Lever is inderdaad héél wat anders dan spiervlees. Hier gaat elk soort spiervlees (danwel met lange tanden) naar binnen, maar als ze lever niet moeten, moeten ze het gewoon niet. Maakt niet uit van welke diersoort. Lever van kleine dieren valt hier beter dan van grote dieren. Hazenlever en konijnenlever wordt hier het best gegeten, de andere levertjes mix ik gewoon door wat lekkers. En dan blijft er af en toe wel wat staan wat ik niet goed genoeg gemixt heb. :P

Fazantenboutjes doen het hier wel erg goed maar heeft echt een tijd geduurd voordat ze dat opkregen. Eendennekken kostten ook even tijd, die knip ik nog steeds in de lengte door en dan gaan ze helemaal op. Verder laat ik ze heel omdat ik anders bang ben dat het te klein wordt. Fazantkarkas vonden ze trouwens qua hardheid beter te doen dan de boutjes, maar de boutjes vinden ze veel lekkerder.

Je zou nog wild konijn kunnen proberen als het er een keer is. Of wilde eend. Dat vind ik qua hardheid wel meevallen (eend dus, rugstuk van wild konijn is nog wel even oefenen ;)).
Jeetje, jij hebt precies wel goede knagers... :o
De helft van wat jij hier opnoemt, gaat bij mij de molen in. Sommige zaken zoals konijnenrug zelfs voor de kater die hier wel goed knaagt. Wild konijn of wilde eendenbout heb ik zelfs nooit geprobeert... Fazantkarkas geef ik wel aan Cuzco, maar daar blijft ook soms nog wat van liggen dat ik dan moet meppen.
Ik heb eendennekken wel nooit in de lengte doorgeknipt want dan had Kleintje er zeker gewoon de zijkant het vlees af geknaagt. Ik ken haar. Bij gemepte eendennek tuft ze de botstukjes ook weer uit. IK heb het dus opgegeven en maal ze nu gewoon voor haar mee (voor Luis moet ik zowiezo malen omwille van verteringsproblemen).
Maar in eerste instantie zou ik altijd eens proberen met meppen hoor, als het wat te hard bot blijkt. ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3055660
pearlsofpassion schreef: Jeetje, jij hebt precies wel goede knagers... :o
De helft van wat jij hier opnoemt, gaat bij mij de molen in. Sommige zaken zoals konijnenrug zelfs voor de kater die hier wel goed knaagt. Wild konijn of wilde eendenbout heb ik zelfs nooit geprobeert... Fazantkarkas geef ik wel aan Cuzco, maar daar blijft ook soms nog wat van liggen dat ik dan moet meppen.
Ik heb eendennekken wel nooit in de lengte doorgeknipt want dan had Kleintje er zeker gewoon de zijkant het vlees af geknaagt. Ik ken haar. Bij gemepte eendennek tuft ze de botstukjes ook weer uit. IK heb het dus opgegeven en maal ze nu gewoon voor haar mee (voor Luis moet ik zowiezo malen omwille van verteringsproblemen).
Maar in eerste instantie zou ik altijd eens proberen met meppen hoor, als het wat te hard bot blijkt. ;)
Haha ach mijn kater eet zelfs wilde ganzennek, dus een eendennekje (tam) of een fazantenboutje lukt dan ook wel. Dat wil zeggen, in 75% van de gevallen. Soms is het toch een te hard boutje en dan eten ze het vlees eraf, of vind ik wat stukjes terug. Wild konijn konden de dames ook best aan maar dat was wel semi-wild, tam heb ik nog nooit gehad. Wilde eend kunnen ze ook wel maar vinden ze niet zo lekker. Als ze hier overgeven gaat het heel rap er weer uit, dat doen ze hier bijvoorbeeld met kuikens (behalve mijn kater) dus die krijgen ze niet. Maar verder eigenlijk nooit echt problemen met overgeven.

Eendennekken zijn hier in 5 minuten hooguit op, als ik ze knip dan. Ik heb ze nog nooit helemaal gegeven, toch eens proberen. ::) Haas laten ze hier trouwens ook liggen, ze proberen het graag maar dat lukt ze gewoon niet. Ribbetjes wel, maar rugstuk zeker niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door