Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#3055189
Klopt, maar niet alle vis hoor, waar ze het over heeft is thiamine/thiaminase, uit mijn hoofd is zalm iig veilig in dat opzicht en verder gewoon niet teveel voeren. Geld overigens ook voor honden  ;)
#3055196
Niet enkel zeevis trouwens, kan ook bij zoetwatersoorten.

Dat is trouwens de reden waarom aangeraden wordt 10% vis te voeren.  Zelfs als dat gehele percentage uit thiaminase-bevattende vis bestaat, zit er genoeg thiamine in het vlees in de rest van hun menu om dit op te vangen. 
Als je daarbij nog een deel uit zalm (of andere vis waar geen thiaminase in zit) laat bestaan, zit je helemaal veilig.
#3057363
Ik geef mijn katten 1x per week 50 gram zalm per kat.
Ik heb ook wel 'ns negatieve dingen over vis als voer voor katten gelezen.

Nou vraag ik me af of ik beter kweekzalm of wilde zalm kan geven.
En ze lusten het rauw, maar liever een beetje gekookt.
Weet iemand wat beter voor ze is?
#3057730
Wilde zalm is altijd gezonder. Gekweekte krijgt niet zo'n goed voer, en het is nog maar te bezien hoeveel omega 3 daar werkelijk in zit.
Met verhitten moet je opletten want bij verkeerde verhitting kunnen de omega 3's omgezet worden in zelfs schadelijke stoffen. Dat geldt voor mensen trouwens net zo goed he.  ;)
#3057964
Oké, maar wilde zalm schijnt door milieuverontreiniging schadelijke stoffen zoals zware metalen en dioxines te bevatten. Daarom geldt voor mensen ook: niet te vaak vis eten.
Ik denk dat ik het voortaan maar rauw geef of even pocheer.
#3058624
Tonijn geef ik om die reden al een tijd niet meer aan mijn katten.
Tilapia en Pangasius is helemaal zwaar verontreinigd, dus dat haal ik nooit in huis.
Zalm bevat minder zware metalen zoals idd kwik, maar weer meer dan de magere vissoorten aangezien de schadelijke stoffen in het vet worden opgeslagen.

Ik koop regelmatig bij de ah biologische kweekzalm uit de diepvries, eigenlijk omdat deze iets goedkoper is dan de rest, maar ik ga dan toch maar voor wilde zalm.
En rauw geven is dus geen probleem begrijp ik.

Thanks!  :)
#3058766
Ja, dat houdt ik ook ongeveer aan. Los van het feit dat ik geen biologische zalm tegengekomen ben.
Ik eet ook zelf geen tonijn. Omdat het niet gezond is, maar merendeel uit principe, omdat het gewoon ecologisch onverantwoord is op alle vlakken.
Ik probeer vaak aan makreel of haring te komen omdat dat van uit onze wateren komt, wild is en gewoon omdat ze dat erg lekker vinden (ale, in visnormen toch).  Zalm weet ik doorgaans niet waar het vandaan komt, moet ik eerlijk zeggen.  Ik krijg wel eens een karkas als mijn schoonvader een hele zalm gekocht heeft en zelf gefileerd (heeft traiteurszaak). Dat is een heel mooi bevleesd karkas, en dus super voor mijn katjes. En dan ga ik niet moeilijk doen over de afkomst, srr.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door