Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3054957
Hoi,

Meestal ben ik een lezer op dit forum en heb dan ook al een hele hoop geleerd van jullie.
Maar nu zou ik toch graag wat advies willen vragen aan jullie.
Onze jongste aanwinst een Tatra pup van nu 14 weken blijkt helaas Giardia te hebben.
Afgelopen dinsdag kreeg ik de uitslag van van het Woud.

We hadden al een beetje een vermoeden omdat ze vaak breiige ontlasting heeft die echt enorm stinkt.
Maar omdat ze een pup is dachten we dat het ook kon komen doordat ze veel dingen oppakt buiten.
Omdat ik haar niet zomaar wilde ontwormen met oog op de toch al niet al te beste ontlasting had ik besloten haar ontlasting op te sturen naar van het Woud.

Het advies van parasitoloog/dierenarts Wicher Holland is om haar 5 dagen te behandelen met Panacur.
Inmiddels zijn we op dag 3 van deze kuur.
Uiteraard heb ik weer veel gelezen en ook mijn eigen dierenarts geraadpleegd.

Wat ik heb begrepen is dat als haar weerstand beter op peil is de Giardia minder of geen kans meer maakt.
Maar omdat zij binnenkort ook gaat wisselen is dit natuurlijk ook weer een aanslag op haar weerstand toch?
Dus maak ik me een beetje druk wat ik nu zou kunnen geven om haar weerstand weer wat op peil te kunnen brengen.

Ik heb ook begrepen dat door stress haar weerstand ook weer lager kan worden en aangezien ze nu in de angstfase zit (dat merken we zeer zeker zo af en toe) geeft dit natuurlijk ook weer wat stress.

Volgens parasitoloog/dierenarts Wicher Holland van van het Woud hoef ik haar geen probiotica te geven.
Maar wat is goed om bij een pup de algehele weerstand weer op peil te brengen?
Ik heb begrepen dat bij homeopatische middelen de kans bestaat bij een pup op een allergie wie weet hier meer over?

Veel vragen ik weet het en corrigeer me aub als ik dingen niet goed heb begrepen want ik vind het erg belangrijk om het goed te doen en die rottige hardnekkige parasiet uit te roeien.

En natuurlijk een fotootje van onze lekkere meid;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door kimber op ma 23 feb 2015, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#3055150
Angelique schreef: Veel vragen ja, maar goed, dat fotootje maakt een hoop goed. Wat een moppie zeg!

Ik zou wel probiotica geven. Dat panacur is ook niet het friste spul, dus die darmen kunnen wel wat hulp gebruiken.
Wss off topic*
Misschien een rare vraag.
Onze bumbleblee had paar maand geleden ook giardia.
Na 5dagen antibiotica hiervoor, wou ik ook zijn darmen op peil brengen.
Dus ik mijzelf potje probiotica besteld.
Het duurde echter 4dagen voordat ik het binnen kreeg en bumble had nergens geen last meer van... :S dusja heb toen ook geen probiotica gegeven.
Is het wetenschappelijk bewezen dat probiotica helpt?
Zijn dieren niet gewoon in staat om hun eigen darmflora weer op peil te brengen?



Sent from my iPhone using Tapatalk
#3055152
Angelique schreef: Veel vragen ja, maar goed, dat fotootje maakt een hoop goed. Wat een moppie zeg!

Ik zou wel probiotica geven. Dat panacur is ook niet het friste spul, dus die darmen kunnen wel wat hulp gebruiken.

Dank je wel voor je reactie.
Ik zal voor haar nog een eigen topic openen om wat meer foto's in te plaatsen waar kan ik dat het beste doen?
#3055155
Inouchka schreef: Wss off topic*
Misschien een rare vraag.
Onze bumbleblee had paar maand geleden ook giardia.
Na 5dagen antibiotica hiervoor, wou ik ook zijn darmen op peil brengen.
Dus ik mijzelf potje probiotica besteld.
Het duurde echter 4dagen voordat ik het binnen kreeg en bumble had nergens geen last meer van... :S dusja heb toen ook geen probiotica gegeven.
Is het wetenschappelijk bewezen dat probiotica helpt?
Zijn dieren niet gewoon in staat om hun eigen darmflora weer op peil te brengen?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Is Bumble ook een pup?
Gelukkig dat Bumble nergens geen last meer van heeft gehad en jammer dat het vier dagen heeft moeten duren voordat je de probiotica binnen had...

Juist omdat Pironka een pup is ben ik extra huiverig, ze is nu volop in de groei wordt een aardig grote hond dus heeft alle energie nodig om tot een mooie grote meid uit te groeien.
Binnenkort gaat ze wisselen ook dat is weer een aanslagje op haar weerstand vandaar dat ik heel erg graag iets wil doen voor haar algehele weerstand.
#3055168
kimber schreef:
Is Bumble ook een pup?
Gelukkig dat Bumble nergens geen last meer van heeft gehad en jammer dat het vier dagen heeft moeten duren voordat je de probiotica binnen had...

Juist omdat Pironka een pup is ben ik extra huiverig, ze is nu volop in de groei wordt een aardig grote hond dus heeft alle energie nodig om tot een mooie grote meid uit te groeien.
Binnenkort gaat ze wisselen ook dat is weer een aanslagje op haar weerstand vandaar dat ik heel erg graag iets wil doen voor haar algehele weerstand.
Bumble is een kruising Maincoon kitten van 6maand. Hij was circa 4maand toen wij erachter kwamen dat hij giardia had.
Het was indd jammer dat het lang duurde voordat ik het binnen kreeg.
Ik snap wel dat je iets extra wil doen voor haar weerstand, wou ik bumble ook geven, alleen loste het zich vanzelf op en hij was er ook behoorlijk slecht aan toe :0
Dus mijn vraag is of het effectief bewezen is dat het helpt, of dieren uit zichzelf in staat zijn om weer een goede darmflora op te bouwen, zonder toevoeging van probiotica en etc.
Zoals je op foto kan zien, het is een grote stevige jongen :D
Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3055410
Ik geef gewoon echinaforce om de weerstand te verhogen.
Bij een giardiabesmetting is het wel heel belangrijk om alles te ontsmetten met chloor en de kleden te wassen op het liefst 90 graden.
Ook na het ontlasten  de achterhand van de honden  te wassen.
Ook moet je de Panaucur herhalen en laten testen of het helemaal weg is.
Het is een hardnekkige parasiet en misschien verstandig om alle dieren te behandelen, niet ieder dier wordt er ziek van maar kan de besmetting wel in stand houden.
sterkte ermee!
#3055847
Enzepens schreef: Ik geef gewoon echinaforce om de weerstand te verhogen.
Bij een giardiabesmetting is het wel heel belangrijk om alles te ontsmetten met chloor en de kleden te wassen op het liefst 90 graden.
Ook na het ontlasten  de achterhand van de honden  te wassen.
Ook moet je de Panaucur herhalen en laten testen of het helemaal weg is.
Het is een hardnekkige parasiet en misschien verstandig om alle dieren te behandelen, niet ieder dier wordt er ziek van maar kan de besmetting wel in stand houden.
sterkte ermee!

Hoi,

Volgens van het Woud is tegen het hele huis ontsmetten en reinigen niet op te boksen maar toch ben ik druk bezig gegaan met wassen en schoonmaken al is het maar voor mijn eigen gevoel.
Ik heb z.g. baby billendoekjes gekocht zodat ik gelijk na het poepen de achterhand kan schoonmaken.
Vandaag is de vijfde en dus laatste dag van de 1e kuur met Panacur dan na 2 weken herhalen we de kuur weer voor 5 dagen.
Dit is in overleg met mijn eigen dierenarts omdat Giardia zo hardnekkig is.

Echinaforce is dat van Vogel? Zou dat ook bij een pup gegeven mogen worden?
#3055865
Die Wicher ::)

Ik zou zeker wel probiotica geven! Want die darmen hebben diverse flinke tikken gehad. Dus een goede probiotica is wel het minste dat je kunt doen nu. Ik zou wel een goede nemen. Ik vind Solgar nog steeds (als ik eerlijk ben) de beste. De Solgar Advanced 40+ Acidophilus. Die van Dr. Mercola, speciaal voor honden, is ook heel goed.

Verder ontkom je er gewoon niet aan de weerstand af en toe naar beneden keldert. Tijdens het wisselen, tijdens stress, tijdens loops worden, etc. Dat soort dingen. Maar als je je hond de beste voeding van de wereld geeft (rauwe verse voeding, liefst zelf samengesteld van goede kwaliteit) en je vult dat aan met gezonde dingen zoals chlorella en spirulina : ben je al een heel end! Dat zou ik dus doen. Gewoon vanaf nu chlorella en spirulina gaan geven voor de komende maanden. Of zo lang ze leeft, mag ook :biggrin2:

Je moet dat wel rustig opbouwen. Dus beginnen met 1 pilletje Chlorella en 1 pilletje Spirulina. En uitkijken waar je deze spullen besteld want Chlorella uit China is troep! Dat is veel te veel vervuild. De Chlorella uit Taiwan is goed en die uit Zuid Korea is goed. De Chlorella van Bloem komt uit Taiwan. En die is wel duur. Maar wel goed. En die van www.leefbewust.com komt uit Zuid Korea en die is ook heel goed (en goedkoper). Maar goed, als je dat dus in huis hebt, begin je met 1 pilletje van beide per dag. Dat geef je een paar dagen, dan ga je 2 pilletjes geven van beide. Weer een paar dagen. Dan naar 3. En dan zou ik doorgaan tot 10 pilletjes chlorella per dag (liefst over 2 keer verspreid - hier eten ze die dingen gewoon uit je hand) en 3 pilletjes spirulina. Als je dat zo een tijdje gegeven hebt, kun je chlorella naar onderhoudsdosis doen. Ik zou denken dat stuk of 6 pilletjes prima zijn.

Verder kun je heel goed 5 keer per week een lekkere lepel biologische extra vergine Kokosolie geven. Erg goed voor de darmen! En je kunt ook kurkuma gaan geven. Dat verhoogd de weerstand, dat ontgift en is heel goed voor de darmpjes! Moet je wel goede hebben... Ik vind die van www.pit-pit.com heel goed, de biologische versie. Hoe je dat verder moet gebruiken staat in de barfplaats bieb. Je moet het in ieder geval combineren met olie (olijf of kokos) en vers gemalen zwarte peper. Hier is de link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 564.0.html. Het doodt ook parasieten, dat spul. Zeggen ze. Ik zou er niet op gokken dat dit echt zo is maar preventief lijkt het me uitstekend.
#3056889
Lizzy schreef: Die Wicher ::)

Ik zou zeker wel probiotica geven! Want die darmen hebben diverse flinke tikken gehad. Dus een goede probiotica is wel het minste dat je kunt doen nu. Ik zou wel een goede nemen. Ik vind Solgar nog steeds (als ik eerlijk ben) de beste. De Solgar Advanced 40+ Acidophilus. Die van Dr. Mercola, speciaal voor honden, is ook heel goed.

Verder ontkom je er gewoon niet aan de weerstand af en toe naar beneden keldert. Tijdens het wisselen, tijdens stress, tijdens loops worden, etc. Dat soort dingen. Maar als je je hond de beste voeding van de wereld geeft (rauwe verse voeding, liefst zelf samengesteld van goede kwaliteit) en je vult dat aan met gezonde dingen zoals chlorella en spirulina : ben je al een heel end! Dat zou ik dus doen. Gewoon vanaf nu chlorella en spirulina gaan geven voor de komende maanden. Of zo lang ze leeft, mag ook :biggrin2:

Je moet dat wel rustig opbouwen. Dus beginnen met 1 pilletje Chlorella en 1 pilletje Spirulina. En uitkijken waar je deze spullen besteld want Chlorella uit China is troep! Dat is veel te veel vervuild. De Chlorella uit Taiwan is goed en die uit Zuid Korea is goed. De Chlorella van Bloem komt uit Taiwan. En die is wel duur. Maar wel goed. En die van http://www.leefbewust.com komt uit Zuid Korea en die is ook heel goed (en goedkoper). Maar goed, als je dat dus in huis hebt, begin je met 1 pilletje van beide per dag. Dat geef je een paar dagen, dan ga je 2 pilletjes geven van beide. Weer een paar dagen. Dan naar 3. En dan zou ik doorgaan tot 10 pilletjes chlorella per dag (liefst over 2 keer verspreid - hier eten ze die dingen gewoon uit je hand) en 3 pilletjes spirulina. Als je dat zo een tijdje gegeven hebt, kun je chlorella naar onderhoudsdosis doen. Ik zou denken dat stuk of 6 pilletjes prima zijn.

Verder kun je heel goed 5 keer per week een lekkere lepel biologische extra vergine Kokosolie geven. Erg goed voor de darmen! En je kunt ook kurkuma gaan geven. Dat verhoogd de weerstand, dat ontgift en is heel goed voor de darmpjes! Moet je wel goede hebben... Ik vind die van http://www.pit-pit.com heel goed, de biologische versie. Hoe je dat verder moet gebruiken staat in de barfplaats bieb. Je moet het in ieder geval combineren met olie (olijf of kokos) en vers gemalen zwarte peper. Hier is de link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 564.0.html. Het doodt ook parasieten, dat spul. Zeggen ze. Ik zou er niet op gokken dat dit echt zo is maar preventief lijkt het me uitstekend.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord Lizzy!
Hier kan ik mee aan de slag gaan :)
Ik ga het allemaal nog eens goed doorlezen ook in de bieb.
#3077431
Even een update; de Giardia is over!!! :D
Ik ben zo ontzettend blij en opgelucht!

Op aanraden van mijn eigen dierenarts na de eerste kuur van 5 dagen met Panacur onze pup twee weken rust gegund en daarna nog een 2e kuur van 5 dagen met Panacur.
Hierna wilden we gaan starten met Diatomeeenaarde maar voor de zekerheid toch eerst de ontlasting nog even laten onderzoeken je weet maar nooit.
Zelf dacht ik niet dat het over zou zijn gezien de verhalen over hoe hardnekkig Giardia wel niet is maar we zagen wel een verandering tijdens de 2e kuur met Panacur aan haar ontlasting; de kleur ervan was weer normaal! niet meer grijs/groenig maar gewoon bruin.
Dus van 3 dagen ontlasting opgevangen en door de dierenarts laten testen dmv een snaptest.

Wauw wat een opluchting!!! Uiteraard ben ik gewezen op de kans op herbesmetting mocht het inderdaad terugkomen dan start ik direct met Diatomeeenaarde ;)

Gelukkig hebben onze andere drie honden en vier katten er geen last van gehad ik hoop dat we er echt helemaal vanaf zijn!

Nu gaan we werken aan een betere darmflora :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door