Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Amanda & Sita
#3053630
Beste Forum Lezers,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Ik ben Amanda, 25 jaar oud en mijn vriend en ik zijn de trotse eigenaar van onze langharige Mechelse Herder Sita. Ik heb me een tijdje geleden al aangemeld hier, maar eigenlijk nog niet echt de tijd gehad me verder te verdiepen in het forum. Vandaar even een nieuwe bericht!

Sita is afgelopen september 2014, 2 jaar geworden. We hebben Sita van mijn ouders overgenomen toen zij ongeveer een jaar was, nu ruim een jaar bij ons en een hele andere hond geworden.

Toen wij Sita kregen, zat zij op brokken (Cavom). Op zich deed ze het hier prima op, en eigenlijk wist ik verder ook niet heel veel van voer af. Het is tenslotte onze eerste eigen hond, vroeger thuis altijd wel honden gehad bij mijn ouders, maar dat is toch anders.

Toen Sita een aantal maanden bij ons woonde, kwamen we erachter dat ze regelmatig ontstoken ogen had. Vooral rode ogen, en meestal na een aantal dagen kwam er ook echt vuil (pus geel/groen) uit haar ogen. Ze heeft het zelfs zo erg gehad dat ze op een keer haar ogen bijna niet open kreeg. Heel zielig. In eerste instantie natuurlijk de standaard dingetjes gedaan (gekookt water en een wattenschijfje, kamille Thee enz.) Op een gegeven moment had ze het regelmatig en ik voelde me er toch niet lekker bij. Ik ben toen met haar naar de DA gegaan en al snel kreeg ik een antibiotica zalfje mee. Met een paar dagen moest het beter zijn. Dit klopt, het werd ook beter. Maar na een maand of twee, begon het weer opnieuw. Kortom in een ongeveer half jaar tijd, had ze al 4 keer oogontstekingen gehad.

Ik ben het internet af gaan speuren en gaan kijken naar welke mogelijkheden er zijn. Het kan duiden op een allergie, het kan duiden op haartjes die irriteren aan haar ogen enz. Maar rauw vlees, daar werd nergens (goed) over gesproken (althans, als het om dierenartsen gaat). De oogtesten heeft Sita gehad, en daar kwam niks uit. Ik kreeg daarom het gevoel dat het toch een allergie / reactie zou zijn, maar ja wat!?

Ik ben me gaan inlezen over rauw vlees. Heel veel positieve en heel veel negatieve reacties gelezen. Uit eindelijk toch besloten om over te gaan op KVV. Doormiddel van hulp via verschillende plekken (hondenpage pagina / zelf inlezen / liefhebbers voor de Mechelse Herder enz) ben ik over gegaan op KVV. Aan het begin heeft het Sita redelijk wat moeite gekost om over te gaan op KVV. Met name de ontlasting was een issue aan het begin. Naar mate ik steeds meer bekend werd met KVV en het lezen erover, ging dit beter, en wist ik een beetje hoe ik hiermee kon variëren (minder bot / meer bot etc.) en hoe ik dit kon veranderen. Op een gegeven moment kreeg Sita tandplak, waardoor haar tanden bruin werden en ik dacht tsjah dat is niet wat ik wil, ze had zo'n mooi gebit!

Uit eindelijk ervoor gekozen om te gaan Barfen. Vooral met de mensen van Liefhebbers voor de Mechelse Herder (facebook pagina) ben ik hierop over gegaan,

Nu ongeveer een ruim halfjaar over op barf en ik moet zeggen, ik wil niks anders meer!

Sita krijgt ongeveer 2,5 % van haar lichaamsgewicht, is ongeveer 600 gram per dag, waarvan ongeveer 333 gram spiervlees, 200 gram bot en 100 gram orgaan.

Aan het begin heb ik alles precies uitgerekend en zelfs afgewogen! Al snel kwam ik erachter dat dit bijna niet te doen is met vlees in kilo's, en daarnaast dacht ik in het wild weegt een wolf ook niet van te voren of wel voldoende is. Ik hou nu ongeveer een richtlijn aan, ik merk dat ze het onwijs goed doet en ik weet wat ze ongeveer wel/niet kan hebben. Ze heeft ook wel een voorkeur, het echte kluifwerk is niet heel erg aan haar besteed, met name zachte botten vindt ze erg lekker.

Spiervlees krijgt ze veelal paard/rundvlees / kalkoen (nu even niet leverbaar) / fazant en lamsvlees
Bot  geef ik veel kippenrugstukjes, eendennekken, paard met bot, lamsnek met bot, kippenvleugels, konijn karkas, kwartel karkas, runder knars

Orgaan in de verhouding (35 % hart, 25 % maagjes, 25 % nieren en 15% lever) mix het allemaal door elkaar (van elk orgaan een ander diersoort) en daarvan 100 gram per dag.

Daarnaast voer ik ook nog 1 a 2 dagen per week KVV waarvan 1 dag runder pens KVV en 1 dag vis KVV (zalm, witvis) gemengd met vlees wat ze niet zo graag in spier/bot eet bijvoorbeeld konijn.

Wat denken jullie voldoende afwisseling? Ik probeer gewoon voldoende af te wisselen. Nu merk ik dat het bot wat lastiger is, hard bot is Sita niet zo'n ven ven, dus dan kom ik al snel uit bij kippenruggen en eendennekken. Maar als ik alleen die twee als bot zou geven, is misschien wat weinig qua afwisseling? Runderknars is ook vrij hard bot toch? Ik weet eigenlijk niet of runderknars, dragende delen zijn? En ik heb ook ergens iets gelezen over dat teveel nekken ook niet goed schijnen te zijn?

Ik hoor graag jullie mening/ervaring/advies!

Groetjes Amanda en een pootje van Sita  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3053938
[quote="Amanda & Sita"]

Spiervlees krijgt ze veelal paard/rundvlees / kalkoen (nu even niet leverbaar) / fazant en lamsvlees
Bot  geef ik veel kippenrugstukjes, eendennekken, paard met bot, lamsnek met bot, kippenvleugels, konijn karkas, kwartel karkas, runder knars

Orgaan in de verhouding (35 % hart, 25 % maagjes, 25 % nieren en 15% lever) mix het allemaal door elkaar (van elk orgaan een ander diersoort) en daarvan 100 gram per dag.

Daarnaast voer ik ook nog 1 a 2 dagen per week KVV waarvan 1 dag runder pens KVV en 1 dag vis KVV (zalm, witvis) gemengd met vlees wat ze niet zo graag in spier/bot eet bijvoorbeeld konijn.

Wat denken jullie voldoende afwisseling? Ik probeer gewoon voldoende af te wisselen. Nu merk ik dat het bot wat lastiger is, hard bot is Sita niet zo'n ven ven, dus dan kom ik al snel uit bij kippenruggen en eendennekken. Maar als ik alleen die twee als bot zou geven, is misschien wat weinig qua afwisseling? Runderknars is ook vrij hard bot toch? Ik weet eigenlijk niet of runderknars, dragende delen zijn? En ik heb ook ergens iets gelezen over dat teveel nekken ook niet goed schijnen te zijn?

Ik hoor graag jullie mening/ervaring/advies!

Groetjes Amanda en een pootje van Sita  :)
[/quote]

Hoi Amanda, welkom hier!

Er zitten wel wat manco's in je menu. Hoeft niet erg te zijn, maar valt wel op.

Je voert 333 gram spiervlees, 200 gram bot en 100 gram orgaan. Dan voer je ruim 50% spier, ruim 15% orgaan en krap 35% bot. Meestal is bot en spiervlees qua percentages precies andersom, of heb je dat per abuis verkeerd genoteerd?
Is de 100 gram met of zonder pens? Met pens zou het iets meer mogen. Zonder pens (ik zie dat je dat in je kvv hebt) is het erg veel. Ik ga uit van 20% orgaan, waarvan de helft pens en de andere helft voornamelijk hart-lever-nier.

Qua bot vind ik paardenbot ongeschikt. Lamsnek licht maar net aan de hardheid. Ik voer beide niet, want ik vind zulke harde botten niet nodig om te voeren. Er zijn ook meer dan genoeg alternatieven, buiten kipkarkas en eendennekken. Je kan van kip, eend, kwartel, konijn, parelhoen, patrijs en duif alles voeren (teveel nek is inderdaad niet aan te raden ivm de schilklieren). Hazenrug is ook vrij algemeen verkrijgbaar, dit is wel wat harder bot, maar naar mijn mening nog prima. Patrijs en duif wordt niet door elke hond smakelijk gevonden, maar qua hardheid in ieder geval geschikt. Lams, geiten en ree ribben kunnen ook heel geschikt zijn, maar vallen al snel weer in harder bot. Het is bij deze ribben belangrijk dat ze van jongere dieren zijn en dus zacht genoeg zijn. Ik zelf voer alleen maar de bovengenoemde botten, ik voer zelden of nooit ribben en niets wat harder is dan dat. Ik vind het eng, niet nodig en op genoemde botten doet onze mechel het al vier jaar prima.
Runderknars weet ik niet zoveel van. Ik heb het nog nooit gevoerd.

Wat je nog als extra kan geven is een of twee rauwe eitjes in de week en groentes. Groentes dienen gepureerd of gekookt te zijn. Wij geven beide, ik pureer eens in de zoveel tijd een prutje en hij krijgt regelmatig van wat we over hebben van ons eigen eten. In de bieb vind je een goede lijst met wat geschikte groentes zijn.
Vette vis zit in je kvv. Witvis voegt niet in het bijzonder iets toe, maar mag wel. Niet meer dan max 10% vis in je menu ivm vitamine B afbraak.

Je afwisseling in soorten is verder over bot en spiervlees genomen prima. Inderdaad niet alleen maar kippenruggen en eendennekken voeren, maar als je van bovengenoemde soorten nog 2 dingen kan voeren, dan zit je hartstikke goed in combinatie met je spiervlees.

Ik ga die facebook groep eens opzoeken, lijkt me ook wel leuk!
Door M@rina
#3054116
Misschien bedoelt ze niet goed bevleesd bot? dan klopt het wel dat er 50% spiervlees in zit.

Qua bot ka je inderdaad denken aan kippenrug, kwartel-, konijn- en haaskarkas etc.

Die 2 dagen kvv is geen enkel probleem lijkt mij.
Verder denk ik dat je deze vraag beter in de barfhoek neer kan zetten in de kvv hoek werkt men niet zo snel met het zelf samenstellen van een menu.
Gebruikersavatar
Door Amanda & Sita
#3054919
[quote="Kaela"]
Hoi Amanda, welkom hier!

Er zitten wel wat manco's in je menu. Hoeft niet erg te zijn, maar valt wel op.

Je voert 333 gram spiervlees, 200 gram bot en 100 gram orgaan. Dan voer je ruim 50% spier, ruim 15% orgaan en krap 35% bot. Meestal is bot en spiervlees qua percentages precies andersom, of heb je dat per abuis verkeerd genoteerd?
Is de 100 gram met of zonder pens? Met pens zou het iets meer mogen. Zonder pens (ik zie dat je dat in je kvv hebt) is het erg veel. Ik ga uit van 20% orgaan, waarvan de helft pens en de andere helft voornamelijk hart-lever-nier.

Qua bot vind ik paardenbot ongeschikt. Lamsnek licht maar net aan de hardheid. Ik voer beide niet, want ik vind zulke harde botten niet nodig om te voeren. Er zijn ook meer dan genoeg alternatieven, buiten kipkarkas en eendennekken. Je kan van kip, eend, kwartel, konijn, parelhoen, patrijs en duif alles voeren (teveel nek is inderdaad niet aan te raden ivm de schilklieren). Hazenrug is ook vrij algemeen verkrijgbaar, dit is wel wat harder bot, maar naar mijn mening nog prima. Patrijs en duif wordt niet door elke hond smakelijk gevonden, maar qua hardheid in ieder geval geschikt. Lams, geiten en ree ribben kunnen ook heel geschikt zijn, maar vallen al snel weer in harder bot. Het is bij deze ribben belangrijk dat ze van jongere dieren zijn en dus zacht genoeg zijn. Ik zelf voer alleen maar de bovengenoemde botten, ik voer zelden of nooit ribben en niets wat harder is dan dat. Ik vind het eng, niet nodig en op genoemde botten doet onze mechel het al vier jaar prima.
Runderknars weet ik niet zoveel van. Ik heb het nog nooit gevoerd.

Wat je nog als extra kan geven is een of twee rauwe eitjes in de week en groentes. Groentes dienen gepureerd of gekookt te zijn. Wij geven beide, ik pureer eens in de zoveel tijd een prutje en hij krijgt regelmatig van wat we over hebben van ons eigen eten. In de bieb vind je een goede lijst met wat geschikte groentes zijn.
Vette vis zit in je kvv. Witvis voegt niet in het bijzonder iets toe, maar mag wel. Niet meer dan max 10% vis in je menu ivm vitamine B afbraak.

Je afwisseling in soorten is verder over bot en spiervlees genomen prima. Inderdaad niet alleen maar kippenruggen en eendennekken voeren, maar als je van bovengenoemde soorten nog 2 dingen kan voeren, dan zit je hartstikke goed in combinatie met je spiervlees.

Ik ga die facebook groep eens opzoeken, lijkt me ook wel leuk!
[/quote]

Hoi Kaela,

Dank voor je reactie en sorry voor mijn late reactie! Ik denk dat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest om aan te geven of het om BARF of NRV gaat. Ik gebruik de percentages van NRV. Ik ben hier eigenlijk mee begonnen, omdat Sita nog al wat moeite heeft met teveel bot. Deze verhoudingen gaan namelijk een stuk beter. Zie hieronder, een stukje gekopieerd vanuit voerwijzer.

Bij NRV zijn de percentages over het algemeen:
NRV op Voernatuurlijk.nl worden NRV-percentages aangehouden. NRV is de afkorting van Natuurlijke Rauwe Voeding of Natuurlijke Rauw voeren en heeft als grondslag de theorie van de Australische dierenarts Tom Lonsdale.
60%-70% spiervlees
15%-20% bot (komt overeen met 30%-40% vleesbot)

En dan staat er nog bij vermeld, dat het veelal gaat om het na bootsen van hele prooidieren, om zoveel mogelijk grote stukken vlees te voeren. Dit doe ik bij Sita niet, aangezien zij het zelf niet zo fijn vindt, om echt te trekken aan stukken vlees, en er heel veel moeite voor te doen.

Volgens de percentages van hierboven zou het dus op zich prima zijn wat ik voer. Maar wellicht dat jij de BARF verhouding voor je nam? Logisch dan ook, want ik had er niks bij gezegd over NRV.

Bedankt voor de tips omtrent de soorten vlees en afwisseling!

15% orgaanvlees (pens niet meegerekend)
Aanvullingen zoals groenten, eieren, zuivel, kefir zijn voor gezonde honden niet nodig. Mag wel!
Gebruikersavatar
Door Amanda & Sita
#3054922
[quote="M@rina"]
Misschien bedoelt ze niet goed bevleesd bot? dan klopt het wel dat er 50% spiervlees in zit.

Qua bot ka je inderdaad denken aan kippenrug, kwartel-, konijn- en haaskarkas etc.

Die 2 dagen kvv is geen enkel probleem lijkt mij.
Verder denk ik dat je deze vraag beter in de barfhoek neer kan zetten in de kvv hoek werkt men niet zo snel met het zelf samenstellen van een menu.
[/quote]

Dank voor je reactie Marina. Het is misschien inderdaad slim om het topic onder BARF hoek te zetten, dat was me in eerste instantie ook nog niet zo opgevallen  dat ik het verkeerd had neergezet. Zou ik deze dan kunnen verplaatsen of verwijderen? Wat een mooie foto heb jij trouwens in je handtekening staan, echt super gaaf! :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3055213
[quote="Amanda & Sita"]
Dank voor je reactie en sorry voor mijn late reactie! Ik denk dat ik misschien niet helemaal duidelijk ben geweest om aan te geven of het om BARF of NRV gaat. Ik gebruik de percentages van NRV. Ik ben hier eigenlijk mee begonnen, omdat Sita nog al wat moeite heeft met teveel bot. Deze verhoudingen gaan namelijk een stuk beter. Zie hieronder, een stukje gekopieerd vanuit voerwijzer.

Bij NRV zijn de percentages over het algemeen:
NRV op Voernatuurlijk.nl worden NRV-percentages aangehouden. NRV is de afkorting van Natuurlijke Rauwe Voeding of Natuurlijke Rauw voeren en heeft als grondslag de theorie van de Australische dierenarts Tom Lonsdale.
60%-70% spiervlees
15%-20% bot (komt overeen met 30%-40% vleesbot)

En dan staat er nog bij vermeld, dat het veelal gaat om het na bootsen van hele prooidieren, om zoveel mogelijk grote stukken vlees te voeren. Dit doe ik bij Sita niet, aangezien zij het zelf niet zo fijn vindt, om echt te trekken aan stukken vlees, en er heel veel moeite voor te doen.

Volgens de percentages van hierboven zou het dus op zich prima zijn wat ik voer. Maar wellicht dat jij de BARF verhouding voor je nam? Logisch dan ook, want ik had er niks bij gezegd over NRV.

Bedankt voor de tips omtrent de soorten vlees en afwisseling!

15% orgaanvlees (pens niet meegerekend)
Aanvullingen zoals groenten, eieren, zuivel, kefir zijn voor gezonde honden niet nodig. Mag wel!
[/quote]

Ja NRV gebruikt andere percentages dan BARF. Als dat voor je hond goed werkt, dan is dat helemaal prima natuurlijk. We houden er hier alleen op bepaalde vlakken dus wel andere ideeën op na. Zoals over groente, die vormen bij BARF wel een onderdeel van je menu, ook bij gezonde honden. Hou er dus rekening mee dat tips en adviezen hieromtrent dus anders kunnen zijn als bij de NRV methode.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3055277
15% orgaan, zonder pens mee te rekenen, vind ik best heel veel. En de verhouding; 35 % hart, 25 % maagjes, 25 % nieren en 15% lever snap ik niet zo goed? En waar reken je pens dan onder, want die geef je wel, maar noem je niet in de percentages
Door Ruisje
#3055361
[quote="Inge en Bono"]
15% orgaan, zonder pens mee te rekenen, vind ik best heel veel. En de verhouding; 35 % hart, 25 % maagjes, 25 % nieren en 15% lever snap ik niet zo goed? En waar reken je pens dan onder, want die geef je wel, maar noem je niet in de percentages
[/quote]
De pens zit in de twee kvv dagen. ;)

15% orgaan is ook een NRV percentage. Maar als ik het goed begrijp wordt het maar 5 dagen per week gevoerd, de andere 2 dagen zijn pens en vis kvv's. Als het dan doorgerekend wordt naar 7 dagen, is het orgaanpercentage 11,5%.

Ervan uitgaande dat de orgaanmix 5 dagen in de week wordt gevoerd èn dat er geen orgaan (behalve pens) in de kvv's zit, zijn dit de percentages in het totale menu:
- 3% nier
- 4% hart
- 3% maagjes
- 2% lever
Zelf zou ik het percentage lever en nier omwisselen zodat je 3% lever en 2% nier voert.
Gebruikersavatar
Door Amanda & Sita
#3055367
Ik geef inderdaad 5 dagen NRV waarvan elke dag 15% orgaan, ongeveer 100 gram per dag. En wat ik doe met de berekening van het Orgaan:

5 dagen per week orgaan is ongeveer 20 dagen per maand. 20 x 100 gram orgaan is 2 kilo. Van die twee kilo neem ik 35% hart, 25% nier, 25 maagjes en 15% lever. Dan kom je op: 35% hart van 2 kilo = 700 gram hart, 25% maagjes van 2 kilo is 500 gram maagjes en het zelfde geldt voor de nieren ook 500 gram en dan 300 gram (15%) lever.

De twee dagen KVV is inderdaad pens en verder geen KVV aan toegevoegd (runder pens heb ik nu besteld, maar wellicht een idee om nog andere pens te bestellen) en 1 dag vis hier zit geen orgaan in. Maar als je volgens de NRV percentages spier/bot/ orgaan aanhoudt dan voer ik niet teveel orgaan toch? Want ik hou die 15% aan. Of hoe zou ik dit dan anders kunnen doen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3055409
[quote="Amanda & Sita"]
Bij NRV zijn de percentages over het algemeen:
NRV op Voernatuurlijk.nl worden NRV-percentages aangehouden. NRV is de afkorting van Natuurlijke Rauwe Voeding of Natuurlijke Rauw voeren en heeft als grondslag de theorie van de Australische dierenarts Tom Lonsdale.
60%-70% spiervlees
15%-20% bot (komt overeen met 30%-40% vleesbot)
[/quote]

en

[quote="Amanda & Sita"]
De twee dagen KVV is inderdaad pens en verder geen KVV aan toegevoegd (runder pens heb ik nu besteld, maar wellicht een idee om nog andere pens te bestellen) en 1 dag vis hier zit geen orgaan in. Maar als je volgens de NRV percentages spier/bot/ orgaan aanhoudt dan voer ik niet teveel orgaan toch? Want ik hou die 15% aan. Of hoe zou ik dit dan anders kunnen doen?
[/quote]

Als je 600 gram per dag voert en je voert 5 dagen 200 gram vleesbot, dan voer je dus maar krap 20% vleesbot, dus maar 10% bot. Dat is zelfs voor NRV begrippen erg laag. Als je hond het er goed op doet prima, maar ben je niet bang dat je dan wel heel erg laag in je calcium ed gaat zitten?

Ik vind je orgaan % niet gek, dat zou je prima zo kunnen laten denk ik.
Gebruikersavatar
Door Amanda & Sita
#3055508
600 gram x 5 dagen = 3 kilo daarvan 35% vleesbot is 1050 gram vleesbot verdeeld over 5 dagen kom je ongeveer op 200 gram per dag ietsjes meer dus dat klopt toch dat je dan 17,5 procent kaalbot voert dus 35 procent vleesbot? Hoe zou ik dat eventueel iets hoger kunnen brengen dan? Minder spiervlees en meer bot?
Gebruikersavatar
Door Amanda & Sita
#3055511
En pens krijgt Sita 1 kilo van op de KVV dag, maar is dat dan alleen orgaan pens waardoor ze dus een kilo orgaan zou krijgen? Dat is dan toch veelste veel of niet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door