Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tintin
#301370
hallo allemaal ik ben nieuwe hier. ik heb 3 perzen, waarvan 2 katers en 1 poes. daarnaast heb ik ook nog 2 honden. een kruizing mechelse herder/rottweiler van 15 maanden en een kruizing jack russel/ malthezer.

ik had eigenlijk een vraag over blaasgruis/voer en hoop dat er iemand is die mij iets meer kan vertellen over het voer wat je aan een kat geeft met blaasgruis.

ik heb 2 jonge katers, silver shadded, van 2 jaar oud die allebei blaasgruis hebben. ( het zijn 2 broertjes ).

ik las op de site over vers voer, dat dat zou helpen ivm de ph waarden. mijn persen kunnen allebei heel slecht tegen vers of blik voer. ze gaan er van aan de dunne.
van mijn dierenarts krijg ik hill`s c/d brokken voer.

is het slim om ze daar op te houden want ik lees en hoor veel verschillende dingen over hill`s c/d brokken.?



met vriendelijke groet,

anita
Door tintin
#301466
Loeka schreef: Brokken? :o :-X :(
ja brokken. van blik voer gaan ze aan de dunne. of weet u misschien iets anders dan?

m vr gr anita
Door Loeka
#301478
tintin schreef: ja brokken. van blik voer gaan ze aan de dunne. of weet u misschien iets anders dan?

m vr gr anita
Ik wil niet flauw doen, maar dit is een vers vlees forum. Bij het woord brokken beginnen er aardig wat mensen te stuiteren hier. Ik ook :-\
Door geer
#301482
Ik zou ze overzetten op versvlees. Het verschil tussen vers en blik/brok is dat vers rauw is, wat inderdaad helpt tegen blaasgruis omdat het lichaam 'zuurder' wordt... (dat PH verhaal dus). Eigenlijk doet vers van nature waar Hills dieetvoer allerlei toevoegingen voor nodig heeft...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#301668
tintin schreef: hallo allemaal ik ben nieuwe hier.
Welkom!
ik had eigenlijk een vraag over blaasgruis/voer en hoop dat er iemand is die mij iets meer kan vertellen over het voer wat je aan een kat geeft met blaasgruis.
Eigenlijk voer je die wat iedere carnivoor zou moeten eten namelijk vers rauw vlees en rauwe botten (voor de kat worden de botjes vaak gemalen ) Blaasgruis wordt veroorzaakt door de zuurgraad van de urine , door de koolhydraten in brokken (granen) is deze zuurgraad vaak ideaal om gruis te veroorzaken. Vaak is een versvlees menu al voldoende om de kristalvorming te stoppen en soms is het nodig om bv nog cranberrie bij te geven om de urine nog wat zuurder te maken.

ik las op de site over vers voer, dat dat zou helpen ivm de ph waarden. mijn persen kunnen allebei heel slecht tegen vers of blik voer. ze gaan er van aan de dunne.
van mijn dierenarts krijg ik hill`s c/d brokken voer.

is het slim om ze daar op te houden want ik lees en hoor veel verschillende dingen over hill`s c/d brokken.?
Dat vers helpt en waarom heb ik hierboven al beschreven, blikvoer is in de verste verte geen versvoer, en heb je wel eens vers gegeven dat je weet dat hij daar niet tegen zou kunnen? en dan bedoel ik echt rauw vlees, heb je wel eens een kvv geprobeerd ? zo ja welke?
(kvv is een kompleet versvoer)

Naar mijn mening is het dus helemaal niet slim om ze op brokken te houden, welke brokken dan ook.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 11 apr 2005, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Francisca
#301675
Hoi welkom. :D
Waar het bij blaasgruis om gaat is dat je de zuurgraad van het lichaam van de kat en daarmee ook de zuurgraad van de urine omlaag brengt zodat ze geen blaasgruis meer vormen. En vers vlees verlaagd de zuurgraad. Granen verhogen juist de zuurgraad en bovendien hebben katten geen voedingsbehoefte aan granen ( maar die zitten wel in alle commerciele voeders, brokken en blik) En vers vlees bevat sowieso vocht, ook belangrijk bij blaasgruis.
Sinds een paar weken woont Max bij ons, een kater met blaasgruisproblemen. We kregen een zak met dieetbrokken erbij maar ik heb Max al snel overgezet op vers vlees, Carnibest en zelfsamengesteld, en Max heeft geen problemen meer.
En toen ik degene waar hij tijdelijk zat mailde dat we hem nu vers vlees geven was ze blij en ook verbaasd dat wij vers voeren. :D Helene geeft haar katten nl ook vers vlees. ;)
Laatst gewijzigd door Francisca op ma 11 apr 2005, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#305434
Precies om die reden (blaasruis, nierstenen, ontstekingen) heb ik mijn katten overgezet op barf. Inderdaad, dat vinden sommige katten dramatisch. Pech voor ze 8) ::) ;D Bij die van mij heeft het echt perfect gewerkt. Ze eten het nu 3,5 jaar, en ongeveer een half jaar geleden kreeg ik van de da een enqueteformulier over een onderzoek naar ouwe katten en nieren/blaasproblemen. Daar hoorde een gratis urineonderzoek en een onderzoek van de katten zelf bij. Ingevuld dus, katten op de bak-met-plastic-kiezeltjes en op naar de da. Uitslag: so heee! Zijn die katten echt zo oud? (11 en 2x14). Wat een conditie! En de plasjes zijn perfect :D :D ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#305449
Kruimel schreef: Precies om die reden (blaasruis, nierstenen, ontstekingen) heb ik mijn katten overgezet op barf. Inderdaad, dat vinden sommige katten dramatisch. Pech voor ze 8) ::) ;D Bij die van mij heeft het echt perfect gewerkt. Ze eten het nu 3,5 jaar, en ongeveer een half jaar geleden kreeg ik van de da een enqueteformulier over een onderzoek naar ouwe katten en nieren/blaasproblemen. Daar hoorde een gratis urineonderzoek en een onderzoek van de katten zelf bij. Ingevuld dus, katten op de bak-met-plastic-kiezeltjes en op naar de da. Uitslag: so heee! Zijn die katten echt zo oud? (11 en 2x14). Wat een conditie! En de plasjes zijn perfect :D :D ;D

Geweldig, heb je ook nog gezegd waardoor het kwam ?
Door Mevroi Kruim
#305493
Yep. Zowel op het enqueteformulier als tegen de da. Geen reactie 8) :P ;D
De da vond het sowieso al totaal mesjogge om ipv zijn geweldige nierdieet (met extra ammoniak tegen het basische effect van de granen) rauw te gaan voeren. En dan nog wel met botten :o
Gelukkig heeft zijn nieuwe collega niet zo'n bord voor d'r kop, die is reuze geinteresseerd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#305724
Kruimel schreef: Yep. Zowel op het enqueteformulier als tegen de da. Geen reactie 8) :P ;D
De da vond het sowieso al totaal mesjogge om ipv zijn geweldige nierdieet (met extra ammoniak tegen het basische effect van de granen) rauw te gaan voeren. En dan nog wel met botten :o
Gelukkig heeft zijn nieuwe collega niet zo'n bord voor d'r kop, die is reuze geinteresseerd.
wat verrassend ::)

Fijn te horen dat die nieuwe collega wat meer open staat voor iets anders dan brokken
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door