Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jantje61
#3053097
Een vriendin van mij haar kat heeft een chronische niesziekte. De kat heeft al 3 keer antibiotica gehad. Wie komt dit bekend voor en heeft er een oplossing? BVD Jantje.
#3053123
Wij hebben een kater die ook chronische niesziekte heeft.
In het begin ook regelmatig AB gegeven, maar daar ben ik mee gestopt.
Het helpt een tijdje en dan kon je weer opnieuw beginnen, dus dat schoot niet op.
Ik geef hem nu, zodra ik in de gaten krijg dat het de kop weer op steekt, een probiotica en dan gaat het goed en is hij er ook zo weer vanaf.
Door paasnini
#3053253
Puur probiotica, Echinaforce (tabletje per dag) en Llycine en hoe vervelend ook maar geen ab meer, zijn weerstand moet hetzelf gaan doen. Mocht de neus verstopt zitten dan druppelen met babyzoutoplossing. Geen spray maar als ze geen druppels hebben hebben ze wel vaak de unidose (pipetten, 1 pipette gebruik je dan een aantal keer).
Ter ondersteuning kun je eventueel een ontstekingsremmer geven.
Zolang de kat geen last heeft van groene snot en niet eten dan het zelf laten doen. Wel groene snot en niet eten dan zou ik eerst de dierenarts een swab laten nemen om te bepalen welke virus/bacterie het is om gerichter te behandelen.

Nies is vaak een virus bij groene snot is er een bacterie gekomen en dan kan pas ab effect hebben, dit werkt nl. niet bij een virus.
Door Jantje61
#3053329
Puur probiotica daarmee bedoelen jullie Yakult oid? En de L-lysine moet dat in een capsule zitten, zodat je het met water kunt mengen?
En waar koop je de L-lysine en de probiotica?
Laatst gewijzigd door Jantje61 op di 06 jan 2015, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3053371
Nee, daarmee bedoelen we geen yakult e.d. dat zet geen zoden aan de dijk, zit veel te weing in om te kunnen werken.
Je hebt probiotica van veel verschillende merken, zoals solgar, puur phytonics en nog veel meer.
Ze zijn iig via internetshops te koop en ook wel bij de betere drogist. Soms ook bij de da.
De ene zijn capsules en de andere weer poedervorm. Meestal kun je de capsules ook wel openmaken en alleen de inhoud geven.
Ik heb zelf poeder en dat meng ik met een beetje warm water en dan over zijn voer.
Door Martine-Tom
#3054256
Voor L-Lysine zou ik even gaan googlen, via de da zal het wel duur zijn, ik heb het via een sport-supplementen site, pot van 500 gram, geloof dat die rond de 7 euro was ofzo, doe je een eeuwigheid mee.
#3055028
Echt stoppen met de AB tenzij het erg en snotterig wordt. 
Gewoon wat oogloop en niezen, is absoluut geen reden om AB te geven, dat kan het enkel maar erger maken in dat geval.

Naast de tips die al gegeven zijn ivm weerstandverhogers, zou ik ook opletten dat tocht vermeden wordt.  Op vochtige en winderige dagen de kat binnenhouden, als dat kan. En op dagen dat het plots merkelijk kouder is dan de dag ervoor, ook even binnen houden of niet te lang buiten laten.  Opletten met tocht van openstaande ramen als er wind staat. Een beetje wind kan natuurlijk geen kwaad, maar echt regen- en tochtig weer kunnen de nies doen oplaaien.
Als mijn meisje erg moest niezen, hield ik ze binnen tot het over was, maar zij heeft het niet erg. Als de kat in kwestie er vrijwel het hele jaar door last van heeft, is dat natuurlijk niet haalbaar.  Tenzij het merkbaar erger is, dan is een paar daagjes uit de wind zeker niet slecht.

Als je het echt aan de kern wil aanpakken kan je laten bepalen welk niesvirus bij hem aanwezig is. Bij bepaalde virussen kan een gerichte behandeling ingezet worden, maar niet bij allemaal.  Het is zeker iets lastigs om nog echt vanaf te raken. 
Door Ruisje
#3055060
Loop- en snotterneus deppen met een watje met Colloïdaal zilverwater. In traanoogjes kun je gewoon een druppel doen. Is het erger, met groene smurrie, dan kun je daarnaast ook een aantal druppels zilverwater door het eten doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door