Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Husky
#3054051
Beste,

Graag zou ik willen weten welke attributen(messen, schaar, bijl) jullie gebruiken om botten, vlees en pens te verdelen. Hoe doen jullie het verder met volledige prooien als kip, kalkoen, kwartel, duiven, ratten etc. Geven jullie die in een keer of hoe delen jullie dit?
Gebruikersavatar
Door zhiva
#3054068
onmisbaar attribuut : de snoeischaar  :biggrin2:
Daarnaast nog een aantal zeer scherpe messen van diverse formaten en een hakbijl  ;)
En dan natuurlijk nog de snijplanken die ik alleen voor het portioneren gebruik.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3054165
Ik gebruikte een snoeischaar, een scherp mes en een hakbijl(om te portioneren)

Kalkoen als prooidier, zou ik niet doen; veel te scherpe botten.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3054172
Hier een hakmes, snoeischaar en gevogelteschaar. Snijplank, weegschaal en bakjes. En niet te vergeten huishoud handschoenen en cupcakevormen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3054209
Weegschaal, snijplank (een gewone dunne en een hele dikke houten), hakbijl, scherpe messen, plastic zakjes, bakjes voor in de vriezer, latex handschoenen, mijn vegetarische partner die alle dingen doet die niet-vegetarische ikke te vies vind zoals vleesbot portioneren.

En voor de katten hebben we een vleesmolen, wat toch soms ook wel handig is om voor de hond te malen als hij ziek is ofzo. Niet echt zeer noodzakelijk, want je kunt ook altijd een keertje kvv achter de hand hebben. Maar nu we hem hebben vind ik zelf malen toch ook wel fijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3054214
Hier een paar flink scherpe messen, plus de spullen om die messen ook echt vlijmscherp te houden.
Snijplank die ik alleen gebruik voor barf, een snoeischaar, een gewone schaar, een digitale keukenweegschaal en handschoentjes.

En dan heb ik sinds kort een vacumeeraparaat dat meteen de zakjes dichtbrand. Ik vind het werkelijk ideaal!
Mijn porties zijn veel kleiner omdat ze geen lucht bevatten en ze echt plat worden. Ik heb geen plastic afval meer daardoor want ik kan het afval van de plastic zakjes gebruiken om het orgaan in te verpakken. Ook voor de kwaliteit van het vlees vind ik het beter want ik heb nooit meer last van vriesbrand.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3054346
Hope schreef: Hier een paar flink scherpe messen, plus de spullen om die messen ook echt vlijmscherp te houden.
Snijplank die ik alleen gebruik voor barf, een snoeischaar, een gewone schaar, een digitale keukenweegschaal en handschoentjes.

En dan heb ik sinds kort een vacumeeraparaat dat meteen de zakjes dichtbrand. Ik vind het werkelijk ideaal!
Mijn porties zijn veel kleiner omdat ze geen lucht bevatten en ze echt plat worden. Ik heb geen plastic afval meer daardoor want ik kan het afval van de plastic zakjes gebruiken om het orgaan in te verpakken. Ook voor de kwaliteit van het vlees vind ik het beter want ik heb nooit meer last van vriesbrand.
Wat een idee! Waar heb je die vandaan en was het duur?

Ik ben nog een beginner  ::) en gebruik een weegschaal, snijplank, mes, schaar en snoeischaar. Iets wat ik ook veel gebruik is de ijsblokjeslade in mijn vriezer. Bakpapier erop en ideaal om dingen los in te vriezen: visjes, scheppen groentemix, kwartelkarkas...
Door ChantalKrijn
#3054358
Hope schreef: Hier een paar flink scherpe messen, plus de spullen om die messen ook echt vlijmscherp te houden.
Snijplank die ik alleen gebruik voor barf, een snoeischaar, een gewone schaar, een digitale keukenweegschaal en handschoentjes.

En dan heb ik sinds kort een vacumeeraparaat dat meteen de zakjes dichtbrand. Ik vind het werkelijk ideaal!
Mijn porties zijn veel kleiner omdat ze geen lucht bevatten en ze echt plat worden. Ik heb geen plastic afval meer daardoor want ik kan het afval van de plastic zakjes gebruiken om het orgaan in te verpakken. Ook voor de kwaliteit van het vlees vind ik het beter want ik heb nooit meer last van vriesbrand.
Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar! Vertel alsjeblieft meer  :biggrin2:
Werkt het snel, en ook met 'natte' zakjes, zoals lever ofzo? Welke heb je?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3054763
Wodans avonturen schreef: Wat een idee! Waar heb je die vandaan en was het duur?

Ik ben nog een beginner  ::) en gebruik een weegschaal, snijplank, mes, schaar en snoeischaar. Iets wat ik ook veel gebruik is de ijsblokjeslade in mijn vriezer. Bakpapier erop en ideaal om dingen los in te vriezen: visjes, scheppen groentemix, kwartelkarkas...
Ik heb hem van de kringloop voor 2 euro  ;D

Het is echt ideaal. Ik zal anders eens foto's maken van hoe het werkt.
ChantalKrijn schreef: Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar! Vertel alsjeblieft meer  :biggrin2:
Werkt het snel, en ook met 'natte' zakjes, zoals lever ofzo? Welke heb je?
Het gaat veel sneller dan knopen. Mijn zakjes plakken ook nooit meer aan elkaar in de vriezer omdat het zo goed lucht dicht is dat het ook niet lekt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3054873
Wat voor zakjes gebruik je dan? Ik heb er ook een, maar die gebruik ik alleen voor zelf gedroogde snacks. Je moet van die speciale zakken gebruiken en die zijn best prijzig.
Door Ruisje
#3055063
Hope schreef: Ik heb hem van de kringloop voor 2 euro  ;D

Het is echt ideaal. Ik zal anders eens foto's maken van hoe het werkt.

Het gaat veel sneller dan knopen. Mijn zakjes plakken ook nooit meer aan elkaar in de vriezer omdat het zo goed lucht dicht is dat het ook niet lekt.
WOW :o Dat is nog eens een 'goeie koop'! ;D
Ben wel nieuwsgierig wat voor een het er is en hoe ie eruit ziet. Weet ik waar ik op moet letten als ik de kringloopwinkels ga afstruinen. :P
Door Barfy
#3055126
Klusschaar van Gardena voor vlees, pens en zachte botten, snoeischaar voor hardere botten en takkenschaar voor het allerzwaarste werk (ribben, schedels). Messen gebruik ik dus niet, knippen doe ik boven de bakken op oude kranten.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3055154
Een snoeischaar voor vleesbot, een oud mes en een schaar voor de velletjes en spiervlees, orgaantjes knip ik ook nog wel eens, boterhamzakjes voor dagporties, plastic winkeltasjes (Action enzo :biggrin2:) voor sorteren per soort en per dier, stickertjes van de Action.. en teveel laden in onze vriezer. Vriendje klaagt nog wel eens dat we zo weinig ruimte hebben voor onszelf.. ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door