Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rebekka
#3053719
Ik ben heel enthousiast begonnen met het geven van kvv aan onze poes. Ze eet al vaak zelf gevangen barf, waar ze vaak misselijk van wordt. (tja als je geen versvoer gewend bent....) Voorheen had onze poes gewoon een bak brokjes staan waarvan ze zoveel kon eten als ze wilde.

Vers is dus een stuk arbeidsintensiever. (ik heb al stress voor de vakanties enzo)

Mijn vraag: Is het gemakkelijk om weer terug te stappen op brok, als het me toch niet bevalt? Of kan ik niet meer terug als ik het even "uitprobeer" hoe het versvoeren bevalt?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3053749
Tja je kan altijd weer terug. Is wel weer een kwestie van wennen waarschijnlijk maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Ik vraag me alleen af wat je zo arbeidsintensief vindt?  ::)

Vakanties is inderdaad even uitzoeken. Vorig jaar hebben wij de buurvrouw gevraagd maar die ging uiteindelijk haar eigen gang met botwerk en vis, dat was niet zo handig. Voor dit jaar zijn we speciaal op zoek gegaan naar iemand die voor een vergoeding de katjes barf wil geven want gemalen willen ze hier bijna niet. Maar als ze KVV goed eet en je kan iemand vinden die dat 1 of 2 keer per dag wil doen, hoeft hij/zij in principe alleen maar een schijfje te ontdooien en in 1/2 keer te voeren toch? En het bakje afwassen en de poezel aaien enzo. :biggrin2: Niet iedereen wil het voeren helaas, dat is wel waar. Maar er moet vast een oplossing te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Door cheeta
#3053752
Natuurlijk kan je terug naar brok, maar waarom? omdat het arbeidsintensiever is?
Als je per portie invriesd is het eenmalig wat meer werk maar daarna niet meer.
Laat je kat beslissen waar hij/zij het beter op doet en wat ze liever eet.
Ook voor de vakantie zijn er vast wel oplossingen te verzinnen, per portie ( of twee) laten ontdooien en in het bakje kiepen, net zo makkelijk als brokjes ;)
Mocht je terug gaan naar brok, pak dan een graanvrije brok :)
Door Martine-Tom
#3053754
Ligaa schreef: Tja je kan altijd weer terug. Is wel weer een kwestie van wennen waarschijnlijk maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Ik vraag me alleen af wat je zo arbeidsintensief vindt? ::)

Vakanties is inderdaad even uitzoeken. Vorig jaar hebben wij de buurvrouw gevraagd maar die ging uiteindelijk haar eigen gang met botwerk en vis, dat was niet zo handig. Voor dit jaar zijn we speciaal op zoek gegaan naar iemand die voor een vergoeding de katjes barf wil geven want gemalen willen ze hier bijna niet. Maar als ze KVV goed eet en je kan iemand vinden die dat 1 of 2 keer per dag wil doen, hoeft hij/zij in principe alleen maar een schijfje te ontdooien en in 1/2 keer te voeren toch? En het bakje afwassen en de poezel aaien enzo. :biggrin2: Niet iedereen wil het voeren helaas, dat is wel waar. Maar er moet vast een oplossing te vinden zijn.
Zelfs daar heb ik een oplossing voor, mijn (oudere) buurvrouw zorgt wel eens voor de katten, ik ontdooi dan (deels tot het snijbaar is) kvv, snij dat in porties, leeg ze op wegwerpschoteltjes en vries ze zo weer in. Enige wat buuf hoeft te doen is 1 schotel neerzetten en de 2e in de koelkast laten ondooien, ik doe er vershoudfolie omheen. Het schoteltje wat er nog staat van het vorige maal kan ze afdekken met de folie en zo weggooien.
Door Rebekka
#3053764
jaja.. ik weet het, het slaat nergens op, maar toch heb ik het even. Vergeet niet: voorheen kroelde ik alleen de kat, verder regelde alles zichzelf. Als ik een weekend weg wilde hoefde ik geen oppas te regelen bijvoorbeeld. Nu moet ik toch twee keer per dag de kat eten geven. Op zich niet erg, wel arbeidsintensiever. Ik ben nu in een wat-als bui. Wat als ik de hele dag niet thuis ben, wat als ik het vergeet. (ben een leeghoofd, haha) wat als het me niet bevalt, wat als de poes het niet bevalt, wat als...etc etc.

Twijfel all over, maar ik zet wel door... Ik moet erbij zeggen dat onze poes het liefst hondevoer eet. Voorheen de brokken van de hond, en nu de barf. Ik had dus bedacht dat zij ook aan het versvoer zou gaan, en ze doet nu een stuk moeilijker. Ze lijkt de brokjes ook te missen. Ik ben nog maar een aantal dagen bezig, maar zij lijkt nu de voorkeur te geven aan brokjes.. :( Dat valt tegen. Zeker omdat mijn motivatie om vers te geven niet de gezondheidsredenen zijn, maar de kwaliteit van leven. Het lijkt me voor een dier zoveel lekkerder om steeds wat anders te eten...
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3053770
Het is ook een kwestie van wennen voor jou he. Hoewel ik nog steeds dagen heb dat ik zelf bijna sta te kwijlen bij de vriezer (zoveel lekkere vleesjes!) en het een feestje vind om wat uit te kiezen, is na een jaar de gewoonte er wel ingesleten. Per seizoen doen we qua ontdooien wat aanpassingen, en de zoektocht naar het mooiste vlees is er ook eentje die niet ophoudt, maar het dagelijks twee keer voeren (van niet 1 maar drie monsters die elkaar ook nog eens het leven zuur maken tijdens het eten ;D) zit er echt wel in. Dat is het eerste waar ik aan denk als ik opsta en het laatste waar ik aan denk voordat ik naar bed ga: eten eruit leggen voor de katjes. En als ik er niet ben hangt er een briefje op de koelkast waar alle hoeveelheden precies opstaan, dus dan leg ik het er wel uit en weegt het vriendje alles wel af per kat. Let maar op, als je een keer een paar weken doorzet en gewoon blijft proberen, went het en dan weet je op den duur niet anders. En als je de voordelen ervan inziet werk je daar met de vakanties ook wel omheen. :) Wij kunnen ook niet zomaar een weekend weg, maar daar heb ik wel dagelijks nog plezier van als ik ze ga voeren, want na een jaar staan ze nog steeds te mauwen als ze eten krijgen. En dat was met brokjes echt anders. ;D :)

Edit: en waarom geef je katlief dan niet gewoon ook barf, als ze dat van de hond zo lekker vindt? ;)
Laatst gewijzigd door Ligaa op wo 07 jan 2015, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rebekka
#3053783
Ligaa schreef:
Edit: en waarom geef je katlief dan niet gewoon ook barf, als ze dat van de hond zo lekker vindt? ;)
Komt nog, ik overzag het even niet. Ik heb vorige week voor het eerst geproportioneerd voor de hond, en dat vond ik behoorlijk heftig, haha. Ik moet nog even kijken wat handig is met de vriezer (plaatsgebrek) etc etc... De hond is ook een paar weken op kvv geweest als overgang, dus vandaar.... Eigenlijk ben ik dus praktisch aan het experimenteren hoe ik alles het beste kan uitvoeren. :o :D ;D
Door hannabelgje
#3053896
Toen ik twee honden en 1 kat had vond ik het juist handig om de kat mee te laten eten met de honden. Gewoon een beetje bij de hinden wegjatten, in stukjes doen en aan de kat voeren.
Brokjes zijn trouwens verslavend voor de kat ivm de koolhydraten dus ik snap dat de kat liever de brokjes heeft.
Door Ruisje
#3053945
Honden en katten hebben een 6e zintuig om jouw gemoedstoestand te lezen. Als jij nu gaat twijfelen, twijfelt poeslief mee. ;) Klinkt zweverig, maar een positieve instelling heeft wel degelijk invloed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3055205
Een dagje of 2 weggaan kan ook zonder oppas hoor, als je gemalen barf of kvv voert.
Hier krijgen ze normaal barf, maar ik maal een menuutje voor op dagen dat we weg zijn. Dan zet ik de portie gewoon neer en weet ik dat ze alles binnen krijgen in de juiste verhoudingen zonder dat er iemand bij moet blijven en ze elk hun eigen bakje moeten krijgen.

Als we 's ochtends vertrekken en 's avonds terug zijn, zet ik gewoon een bakje voldoende voor een dag neer.  Als we een dag en een nacht weg zijn, geef ik hen 's ochtends nog gewoon eten op de normale manier en zet dan een portie voor de rest van de dag neer die nog bevroren is. Ik haal het uit de vriezer wanneer we vertrekken.  Tegen dat ze dan weer honger krijgen ('s avonds) is die portie ontdooit. Pas ontdooit vlees blijft nog wel even goed zolang je het niet in volle zon zet.  ;)
Als we nog langer weg zijn, zet ik het neer in een bakje op een koelelement.  Zo ontdooit het langzamer (de portie is dan ook groter) en blijft zeker goed tot ze het willen eten.  2 porties voor een dag kunnen naast elkaar in het bakje bovenop het koelelement en das meteen ook het langste dat ik wegblijf zonder dat er iemand langskomt.  :)
Door Martine-Tom
#3055211
Er zijn eventueel ook timerbakjes die je in kan stellen op het moment dat je ze wil voeren...en die zijn er zelfs met koelelement  :)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3055285
En hoe weet je dan dat de juiste kat bij het juiste bakje staat? ;D

Het klinkt wel leuk, maar ongetwijfeld dat zodra hij het door heeft, Joep achter elkaar alle bakjes leegvreet. Bevroren eten ze het ook wel als het moet. Dus dan heeft hij een feestmaal en de andere katten een dag honger, lijkt me niet ideaal. :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3055476
Ah ja, ik heb me erbij neergelegd dat Cuzco zich dan inderdaad volvreet.  Daarom staat hij de rest van het jaar doorgaans 'op dieet', maar niet erg stevig hoor.  ;)
Ik leg meer eten neer dan ze normaal krijgen.  Normaal eten ze 360gr per dag, en als ik 1 dag weg ben leg ik 500gr neer.  Dan kan Cuzco al het dubbele eten van wat hij normaal krijgt zonder dat de anderen tekort komen.  Dat de anderen eens een dag wat minder eten, kan niet zo'n kwaad.
Als ik een week of 2 weken weg ga komt mijn ma ze eten geven en krijgen ze ook op deze manier eten (ontdooit dan voor ze het krijgen he). Omdat ik van haar niet kan vragen dat ze het gaat afwegen en elke kat bij zijn bakje zetten.  Dan krijgen ze zo'n 450gr omdat ik gemerkt heb dat Cuzco na twee dagen niet meer zo ontzettend aanvalt als de eerste dagen.  Hij eet uiteraard nog altijd meer dan hij normaal zou krijgen, dus daarom nog steeds wat extra. Maar niet zoveel want dat blijft liggen nadat iedereen voldoende gegeten heeft en dan eet Cuzco het in de twee uur erna in kleine hapjes toch nog op en das nergens voor nodig. 
Ik weet dat Luis de eerste dagen op gemalen altijd wat minder eet, uit zichzelf, en Cuzco dan zoveel hij opkan. Na een dag of twee wordt Cuzco dan rustiger en gaat Luis weer normaal eten. Dus dat balanceert zich mooi uit.  :biggrin2:
Cuzco weet ook dat als er gemalen gezet wordt hij zeker nooit honger zal hebben, en hij vind het dan ook niet erg om het eten te delen (gaat niet grommen en verdedigen) of zelfs zijn beurt af te wachten (Kleintje eet eerst, dat dwingt ze af).
De eerste dag gaat dat niet zo natuurlijk, dan wil Cuzco eerst eten, maar mijn ma vertelt dat het na een paar dagen echt in volgorde gaat. Dan eet Kleintje eerst, als zijn gedaan heeft Luis en Cuzco eet de rest op.  Werkt eigenlijk prima zo dus.  Het verbaasde mijn ma echt dat ze geen ruzie gaan maken en allemaal tegelijk willen eten (wonder van rangorde  :biggrin2:).
Ik heb ook gemerkt dat ze na een dag of twee al prima in het ritme zitten om 1 maal per dag meteen voldoende te eten voor 24u.  Want laten staan gaat natuurlijk niet met Cuzco in de kamer...  ::)  En ze lijken daar geen last mee te hebben.  Als ik thuiskom hebben ze ook niet echt honger tot het moment waarop ze normaal eten kregen van mijn ma. 
Dat zijn allemaal wel zaken waarop ik gelet heb.
Bevroren eten binnenkrijgen gaat echt niet lukken want het is mooi aangedrukt in een berg van 450-500gr.  Ze kunnen er aan de bovenkant wel aan likken tot er wat ontdooit en loslaat, maar dat gaat zo traag, dat vind ik niet erg.  Het is in mijn geval ergens ook een veiligheid dat Cuzco niet meteen wanneer het neerstaat alles kan opeten (want het is nog bevroren) omdat de anderen op dat moment geen honger en dus geen interesse hebben.

Als je je afvraagt hoe het gaat, is het nog het eenvoudigst het eens uit te proberen en een webcam op de voerplaats te richten en het geheel op te nemen. ;)
Maar weet dus dat het ook voor de katten altijd wat aanpassing vraagt en het niet zeker is dat ze gaan blijven reageren zoals ze de eerste keer doen.

Toen ik begon met barfen had ik het hoofd om bij een weekendje weg te werk te gaan zoals Koekje doet: een hele prooi neerleggen en ze laten knagen.  Maar in het begin had ik geen hele prooien die ze lustten.  Duiven lust enkel Cuzco, rat lust niemand en kwartel had ik toen niet.  Nu weet ik ook dat Kleintje het zou vertikken om aan zo'n groot stuk te beginnen en Cuzco kwartel zo lekker vind dat hij er zich echt ziek in zou eten (tot het er weer uit komt)  Kuikens leggen is om dezelfde reden geen optie, want daar gaat Cuzco wel mee slepen en om grommen. 
Dus hier gemalen, daar zijn ze rustiger over.
En ik moet eerlijk zeggen, als dat niet zou gaan, dan zouden er hier op die momenten uitzonderlijk brokken in de bakjes komen.  Maar daar zou iedereen zich dan, omdat ze dat enkel nog als snoepje krijgen, meteen compleet dik in eten om de rest van de tijd honger te lijden...  8)  Dus ik ben wel blij dat het gewoon met gemalen kan en mijn ma het niet erg vind om dat te geven.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3055661
pearlsofpassion schreef: Bevroren eten binnenkrijgen gaat echt niet lukken want het is mooi aangedrukt in een berg van 450-500gr. Ze kunnen er aan de bovenkant wel aan likken tot er wat ontdooit en loslaat, maar dat gaat zo traag, dat vind ik niet erg. Het is in mijn geval ergens ook een veiligheid dat Cuzco niet meteen wanneer het neerstaat alles kan opeten (want het is nog bevroren) omdat de anderen op dat moment geen honger en dus geen interesse hebben.

Als je je afvraagt hoe het gaat, is het nog het eenvoudigst het eens uit te proberen en een webcam op de voerplaats te richten en het geheel op te nemen. ;)
Maar weet dus dat het ook voor de katten altijd wat aanpassing vraagt en het niet zeker is dat ze gaan blijven reageren zoals ze de eerste keer doen.
Hmm je dan heb je het over gemalen, dat moeten ze hier niet. Soms een likje als ik bezig ben maar als ik het ze dan voorzet moeten ze het niet. Ja mijn kater, maar dan hebben de dames niks haha. Dus dan zou ik of alleen spiervlees met hart ofzo moeten geven (dat lusten ze allemaal wel, voor twee dagen is dat misschien geen ramp) of hopen dat ze het goede kiezen. Misschien iets om te overwegen voor een paar dagen een keer inderdaad. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3055999
Niet gemalen barf zou ik nooit doen omdat ze dan inderdaad zouden kiezen wat ze graag eten en de rest laten liggen.  Ze moeten echt hetzelfde krijgen niet kunnen kiezen.
Prooi zou bij jou dan misschien wel een optie zijn.  Kwartels of duiven? Of ratten?
evt een visje? Maar dan mag je weer niet overdrijven zodat als 1 kat alle vis opeet en de rest voor de anderen laat liggen, die kat nog steeds niet teveel binnen heeft...
Je moet ergens wel uitgaan van worst-case-scenario, nl dat ze allen een bepaald onderdeel kiezen en enkel dat eten...

Misschien dat mooi bevleesde bouten of karkasjes ook wel kunnen.  Als  ze zo bevleesd zijn dat ze bot en spier in elkaar zijn en dat toch al in balans is. Als je dan terug bent kan je hen wat meer orgaan voeren zodat de percentage's uiteindelijk kloppen.  Zelfs als ik gewoon thuis ben krijgen ze hier bepaalde dagen enkel bot en spier en andere ook orgaan.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 11 jan 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door