Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#3053722
Omdat ik zoveel toepassingen en goede dingen lees over groene leem, dacht ik het ook eens in huis te halen. En misschien helpt het wel bij Lily's steeds terugkerende oorproblemen.
Maar toen las ik ergens dat het alle lichaamsvreemde stoffen uit het lichaam haalt. En bij 'alle' werden ook kunstheupen en dergelijke genoemd. :o
Nu hebben we geen kunstheup, maar Lily heeft wel een stalen pin in één van haar achterpootjes. Spontaan zag ik allerlei horrorbeelden voor me na een reinigingskuurtje bij m'n allerliefste poedel. :biggrin2:
Identificatiechips zouden geen gevaar lopen. Maar de rest, Is dat waar ??? Voor zover ik me kan herinneren is er hier nooit gewaarschuwd met: "Probeer eens groene leem, maar kijk uit met hulpstukken in je hond, want die worden er ook uitgewerkt!" ;)

In ieder geval is Sergi voor zover ik weet, naast z'n chip, 'puur natuur', dus ik wil het toch eens bestellen. Ik zag hier ergens al een link van prooidier.nl groene leem voorbij komen, maar vanwege verzendkosten bestel ik graag bij webwinkels waar ik nog meer nodig heb. Wij bestellen regelmatig e.e.a. bij de vitaminstore.nl en daar hebben ze ook groene leem. Het is een ander merk dan bij prooidier, maar ook 'superfijn', is deze ook goed? http://www.vitaminstore.nl/magazijn/Argiletz/Klei-superfijn-groen-227701.aspx
Gebruikersavatar
Door Hope
#3053795
Waarom zou een kunstheup wél, en een chip niet eruit komen?
Ik heb er echt nog nooit van gehoord.

Ik denk dat het zo goed ingekapseld is, dat het geen kwaad kan, maar ik ben geen dierenarts.

Groene leem moet je zongedroogd hebben. Hoe fijner het poeder, hoe sterker de werking.
#3053833
Iets heel anders. Maar wel belangrijk om te vermelden over groene leem is dat ik er extreem allergisch voor ben. Ik heb een keer een gezichtsmasker geprobeerd en daarna zat mijn hele gezicht onder de rode bulten en voelde het aan alsof ik in brand stond. Iets om wel rekening mee te houden bij het gebruik van groene leem bij allergische honden.  Nou ben ik voor bijna alles allergisch,  maar ik had niet zo'n extreme reactie verwacht op een natuurlijk middel.
Door Lizzy
#3053838
Goed dat je het zegt Laura! Nou ken ik geen honden die er slecht op reageren maar je weet maar nooit. Helemaal niet verkeerd om eerst een paar dagen bijv. een klein beetje leem te geven en te kijken hoe dat gaat. Ofzo.
#3053845
Laura2004 schreef: Iets heel anders. Maar wel belangrijk om te vermelden over groene leem is dat ik er extreem allergisch voor ben. Ik heb een keer een gezichtsmasker geprobeerd en daarna zat mijn hele gezicht onder de rode bulten en voelde het aan alsof ik in brand stond. Iets om wel rekening mee te houden bij het gebruik van groene leem bij allergische honden. Nou ben ik voor bijna alles allergisch, maar ik had niet zo'n extreme reactie verwacht op een natuurlijk middel.
Was dat puur groene leem? Vaak zitten in kant-en klare producten ook nog andere bestanddelen. Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd allergisch kan reageren.
#3053849
Lizzy schreef: Ja ja, dus een chippie wordt het lichaam niet uitgewerkt maar een kunstheup wel? Ik denk....... een broodje aap.
Denk...weet het wel zeker. Er zijn altijd mensen die niet uit kunnen gaan van een normale werking en overal een overdrijving in moeten maken. En helaas zijn dit dan dingen die maar rond blijven waaien op het internet.
#3053884
Angelique schreef: Was dat puur groene leem? Vaak zitten in kant-en klare producten ook nog andere bestanddelen. Neemt niet weg dat je natuurlijk altijd allergisch kan reageren.
Ja, dat was pure groene leem gemengd met water. Ik heb er zelf een gezichtsmasker van gemaakt. Het was de groene leem die ik in eerste instantie voor de honden had gekocht.
Door Ruisje
#3053900
Het broodje aap komt o.a. van de website van de huisdierendokter (staat er nog steeds) en van daar kwam het ook op BP: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,10169.0/nowap.html?PHPSESSID=82b36f23d002f7048aa1635f24c020b4 (bericht 20 maart 2005, onderaan bij opmerkingen ;)) Verder staat het hier: http://www.paardendrogist.nl/product/105/130/groene-leem-inwendig/103931/25750

Uitwendige leempakkingen mogen o.a. niet op plaatsen waar metalen platen/pennen in de botten geschroefd zijn, schrijft de stichting aromatherapie en op een buitenlandse website vind ik onder 'Caution' The clay used in PINK CLAY BATH SALT and GREEN CLAY BATH SALT may erode metal and plastic. Those with a pacemaker, bone setting pins, or an IUD should avoid using PINK CLAY BATH SALT and GREEN CLAY BATH SALT. Also, using PINK CLAY BATH SALT and GREEN CLAY BATH SALT in bathtubs equipped with a water purifying system may damage its metal fittings. Finally, for long-term storage, keep products in glass or ceramic containers.

En zo zijn er nog vele sites.
Ik vond/vind (twijfel nog ;)) het ook een broodje aap, maar soms is waar rook is echt vuur. Een identificatiechip is van glas, maar stalen pinnen en kunstheupen niet...
Kijk, ik kan het natuurlijk gewoon niet geven, om zeker te zijn. Maar ik ben een nieuwsgierig mens en wil van m'n twijfel af. :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 07 jan 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3053980
Mijn orthopeed had geen enkel bezwaar tegen een kuurtje witte leem. Wij hebben witte leem gebruikt omdat het milder is, maar groene had hij ook prima gevonden. Oscar heeft een titanium plaat in zijn heup.
Door Ruisje
#3054178
Ik had vanavond toch een aantal mailtjes verstuurd om nu eens duidelijkheid te krijgen over het 'broodje aap' dat rondwaart op internet. Ik heb zojuist al één email teruggekregen. :)
Hello Marlene ,

thanks for your email. I see where it can be confusing.. hehe

Okay! to keep it simple and safe:
Internally : no problem ! Your dog can drink clay without any problems . Amount is little, and clay can not affect the metal pin in her leg. that's impossible!.
I don't know what clay you are using ( I don't recall your name , so you probably have clay from another company ) , but you need to make sure you are using a clay fine enough for internal use.
Externally : you can use it externally as a poultice but keep it away from the area with pin. So for example, if you ever need to put clay on her head , ears etc.. no prblem.
But I would keep it away from this particular leg.

I hope this helps Marlene.
Wishing you and your family a wonderful, Happy and healthy 2015!

Thank you Marlene
Walter
http://www.frenchclayforall.com
PS: here is the clay I recommend for your dog
http://frenchclayforall.com/zcart/index ... ducts_id=1
Door Ruisje
#3054605
Groene leem kan zowel inwendig (reiniging, detox) gebruikt worden, alsook uitwendig bij onstekingen en dergelijke. Bij de laatste dus niet gebruiken op plaatsen waar metaal in het lichaam zit.
Ik weet niet alle toepassingen, Kiara, maar het wordt hier regelmatig genoemd. :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 08 jan 2015, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3054672
kan je het vergelijken met drainage? dat ia dan alleen inwenig,ik weet dat je van goene leem een soort pasta kan maken,alleen hoe? Maar vraag mij dus af waar het zoal goed voor is,en is het ook geschikt voor mensen?
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door