Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Rob_D
#3046862
Onze hond, Amy, een kruising tussen van alles, inmiddels 12 1/2jaar oud, heeft sinds 1 1/2 jaar een tumor in haar tepeltje, deze is na haar laatste loopsheid wat groter gegroeit, 3cm. Ze heeft ook al een jaar lang nog 3 andere tumoren, van 2/3mm groot, die niet lijken te groeien, of dan in ieder geval erg langzaam.
Nu wil de dierenarts haar het liefst opereren en de hele melklijst verwijderen. Voor haar leeftijd is ze verder bijzonder levendig, je schat haar snel 5 jaar jonger. We hebben vandaag nog een grote wandeling gemaakt, waar ze ongeveer 15km non-stop achter een bal aan vliegt.

Ik vraag me een beetje af wat zo'n operatie voor invloed op haar leven krijgt. Als ze hierna amper kan rennen en lopen, wat heeft ze nog voor leven dan nog.

We zijn speciaal voor haar naar een andere dierenarts gegaan, en deze was stellig overtuigd van opereren, de leeftijd heeft ze niet eens gevraagd, waarschijnlijk was de levendigheid al genoeg. Een longfoto vonden ze niet nodig, volgens hen was de kans op uitzaaiing vrij klein, eventueel wilden ze dit wel doen, alleen voor de operatie, dus al onder narcose, is dit normaal of kan dit ook zo? (Een foto van haar rug lukte ooit ook goed, wel met mijn hulp overigens)
Een half jaar geleden hebben we nog een bloedonderzoek laten doen, daar waren alle waarden normaal van. Dit voor de operatie nog een keer laten herhalen?

Kortom, wie heeft zo'n operatie bij een hond al eens meegemaakt en wat waren de gevolgen? En wat voor vooronderzoeken hebben ze gedaan.
Door wijkje
#3047044
Mijn hond van 8 heeft een maand geleden deze operatie ondergaan. In eerste instantie is 1 melkklierpakket weggehaald (inclusief tepels). De andere kant is niet direct nodig omdat daar knobbels echt minimaal zijn. Mijn hond heeft beetje pech gehad dat haar herstel niet helemaal vlekkeloos verliep. Maar dat heeft mogelijk te maken dat mijn hond dus verkeerd heeft gereageerd heeft op de antibiotica. Ze had enkele dagen na de operatie oedeem in haar achterpoot. Dit komt eigenlijk bijna niet voor maar ik schrok wel. Het was onduidelijk of er sprake was van infectie op niet omdat ze ook uitslag/wondje had in haar lies. Nadat bleek dat ze geen infectie had en ze mocht stoppen met de antibiotica ging het herstel heel snel. Maar dat is dus belangrijk voor in de toekomst dat ik voorzichtig moet zijn met antibiotica.
'
Als ik nu kijk ; ze is gewoon weer de hond die ze voor de operatie was. Ze kan alles weer en mag alles weer. Ik was bang dat ze beperkt zou worden in haar mogelijkheden na de operatie. Maar ze kan alles weer. Ze springt, rent en lijkt geen last te hebben van het litteken e.d.

Een operatie gaat altijd gepaard met risico's. En het is een vrij ingrijpende operatie. Daarom heb ik ook wel goed nagedacht wat te doen. Ik heb toch knoop doorgehakt om het te doen. Ook omdat ze tepel had die een langere tijd onrustig was.
Ik heb verders geen vooronderzoek laten doen.
Laatst gewijzigd door wijkje op za 27 dec 2014, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rob_D
#3047357
Bedankt voor je verhaal, het stelt me in ieder geval een beetje gerust. Onze hond heeft gelukkig de tumoren allemaal aan één kant, de grootste bij de achterste tepel, daar zitten twee kleine bij, de andere verdeeld over de voorste.

Het voelt voor mij gewoon ontzettend fout om een gezonde hond zo'n zware operatie te laten ondergaan. Dat doet me gewoon ontzettend twijfelen. Aan de andere kant zijn we er nu op tijd bij en is ze nog fit genoeg om een operatie te overleven, je weet nooit hoe het haar over een half jaar gaat.

We hebben het eigenlijk nu al 3 maanden uitgesteld, eerst werd ze net loops, daarna, natuurlijk, schijnzwanger. Nu hebben we maar een afspraak gemaakt voor de eerste week januari, maar toch slaat de twijfeling weer toe.

Was jouw hond overigens al gesteriliseerd? Onze niet, maar de dierenarts adviseerde omdat wel meteen te laten doen, omdat de ontwikkeling van de tumoren kennelijk nogal hormoongevoelig zijn. Tevens schijnen oudere teven nogal veel baarmoederproblemen te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#3047368
Mijn (niet gesteriliseerde) bouvier van nu 13 1/2 heeft sinds haar 11e enkele melkkliertumoren. Ze groeien niet of nauwelijks, kunnen wel tijdens de cyclus in grootte variëren. Ik heb ze, in overleg met de da, gewoon laten zitten. Die vond een narcose op hogere leeftijd een groter risico dan de tumoren. Ook al is ook mijn hond nog erg fit voor haar leeftijd.
Een operatie op gevorderde leeftijd blijft toch altijd een lastige afweging.
Door wijkje
#3047412
[quote="Rob_D"]
Bedankt voor je verhaal, het stelt me in ieder geval een beetje gerust. Onze hond heeft gelukkig de tumoren allemaal aan één kant, de grootste bij de achterste tepel, daar zitten twee kleine bij, de andere verdeeld over de voorste.

Het voelt voor mij gewoon ontzettend fout om een gezonde hond zo'n zware operatie te laten ondergaan. Dat doet me gewoon ontzettend twijfelen. Aan de andere kant zijn we er nu op tijd bij en is ze nog fit genoeg om een operatie te overleven, je weet nooit hoe het haar over een half jaar gaat.

We hebben het eigenlijk nu al 3 maanden uitgesteld, eerst werd ze net loops, daarna, natuurlijk, schijnzwanger. Nu hebben we maar een afspraak gemaakt voor de eerste week januari, maar toch slaat de twijfeling weer toe.

Was jouw hond overigens al gesteriliseerd? Onze niet, maar de dierenarts adviseerde omdat wel meteen te laten doen, omdat de ontwikkeling van de tumoren kennelijk nogal hormoongevoelig zijn. Tevens schijnen oudere teven nogal veel baarmoederproblemen te krijgen.
[/quote]

Ik heb best lang zitten dubben..Een gezonde hond van 8 ; ga je daarin snijden..De tumoren kunnen heel langzaam groeien dat het ook goed gaat. Ik heb het dus wel gedaan omdat ze onrustige tepel had. Volgens dierenarts nog geen tumor, maar ergens klopte het gewoon niet. En ook haar tumoren werden heel langzaam iets groter..Minimaal maar ja..wat doe je dan..Ik heb dus keuze wel gemaakt omdat ze nu nog in goede conditie is. En hoe langer ik wacht hoe groter kans is dat het mogelijk wel kwaadaardige tumoren worden. Of dat ze door ouderdom meer tijd nodig heeft om te herstellen.
Ik heb haar dus ook laten steriliseren. Ook omdat dierenarts aangaf dat bij honden met tumoren er vaker kans is op baarmoederontsteking. Maar ook groei van tumoren in haar andere melkklierpakket beïnvloeden.

De ingreep is heftig. Maar ook weer verbazingwekkend hoe snel ze weer de oude zijn..Dit was wond dag na de operatie..Maar ze huppelt nu al weer de nodige km naast de fiets..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wijkje op za 27 dec 2014, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#3047639
Bij onze eerste hond is op 12,5 jarige leeftijd 1 complete melklijst verwijderd. Operatie is goed gegaan en ze is uiteindelijk 14,5 geworden. Na een week of 2 was ze weer als normaal.
#3047685
Ik kan niet zeggen wat jij moet doen, alleen wat ik gedaan zou hebben.

Ik deed dus niks, want die tumoren groeien dus niet snel. En het gros van deze tumoren is goedaardig en zitten er met wat geluk over 3 jaar nog. Tot nu toe 2x vriendelijk bedankt voor zo'n melklijstverwijdering en bij de ene hond werd het tumortje ontdekt toen ze 9 was en ze overleed 2 maand voor haar 15de verjaardag. De ander was 10 toen we dat ding (erwtje)voelde, ding is ondertussen wat groter (brune boon), de dame is ondertussen 14, dus we geloven het wel.

Het is een pittige operatie en dat oedeem wat eerder genoemd werd komt wel vaker voor hoor. Is heel lastig, moeten er weer drains in, wonden genezen slecht enz. En omdat het toch een erg pittige operatie is kon het herstel wel eens tegenvallen. Maar dat zie je natuurlijk pas als je erin staat. De wond e.d. hoeft naderhand geen belemmering te zijn wat betreft rennen en doen. Als het dicht zit, zit het dicht en moet de hond natuurlijk wel conditioneel herstellen, maar ik heb er nog nooit blijvende schade/hinder van gezien. (uh nee wacht, bij 1tje, die loopt nu ruim een half jaar na de operatie nog op eieren, maar bij die dacht de da, ach ze ligt er toch, doe meteen de andere kant ook maar  :-X) Maar de zwaarte (in de zin van pijn, ongemak en conditionele dreun) van de operatie moet je gewoon niet onderschatten en zo moet je ook niet de conditie van je al op leeftijd zijnde hond overschatten. Ook niet onderschatten natuurlijk. Maar vrolijk en fief rondhuppelen zegt niet meteen dat ze ook zo'n zware operatie nog even fluitend doet.

Vind je het al met al zelf ook een rotding dan zou IK overwegen om enkel dat ene bultje te laten weghalen en direct te ontstokken. Dit omdat die bultjes groeien onder invloed van de hormonen rond de loopsheid. Dat ene bultje kun je dan laten onderzoeken op eventueel kwaadaardigheid. Komen er later weer nieuwe bultjes (dit is wat ze voor willen zijn met zo'n lijstverwijdering) dan hebben die gebaseerd op resultaten uit het verleden nog zo'n 1,5 jaar de tijd om een keer wat groter te worden. Wie dan leeft, die dan zorgt.

Rontgenfoto's van longen om uitzaaiingen op te zoeken vind ik eerlijk gezegd heel erg misleidend. Er moeten toch wel erg grote uitzaaiingen zitten willen die op een rontgenfoto zichtbaar zijn. Standaardbloedonderzoek voor de operatie omdat de hond op leeftijd is....tja, kweet niet wat ik daarvan zeggen moet. Ik heb bij een hele goede internist 3 oudere (12+) laten opereren en slechts bij 1tje vond men een bloedonderzoek noodzakelijk omdat ze per ongeluk een schildkliertumor in wording vonden. De rest is klinisch onderzocht en daarna gewoon geopereerd en dat waren ook pittige operaties.
Door Rob_D
#3047746
Ik heb ze net maar een email gestuurd, wil vooraf eerst nog maar een keer met de opererende dierenarts spreken.
Nu, na haar schijnzwangerschap, lijkt de groei van de tumor inderdaad weer gestopt.
Hij is overigens kwa formaat tussen een boon en een cherrytomaat in.
De rest zijn nog niet de helft van een doperwt.
#3047776
Sjennie, 11jaar geworden. Onze regelmatige gast (hond van mijn schoonmoeder) is sinds vorige maandag ingeslapen. Rond haar 8ste jaar, voelde we bij haar voor het eerst kleine bultjes bij haar tepels. Met de DA toen besproken dat deze best wel konden blijven zitten en zij hier oud mee kon worden. Echter groeide deze bultjes bij haar enorm en werden het grote tumoren. Deze tumoren spreiden zich ook verder uit naar andere plaatsen op haar lichaam, dus ben enigszins wel zeker dat ze inwendig ook tumoren had. Beestje had ook vaak een opgezwollen buik en he merkte toch dat deze bultjes in de weg lagen (pijn deden) ze lag voornamelijk altijd op haar buik en dat werd steeds minder. Sjennie had ook erg veel last van vocht in de buik en tot vorige maandag werd dat alleen erger. Daarnaast had zij last van haar heupen, op het eind had ze echt niets spier meer in haar achterpoten en kwam amper op, dus werd besloten om haar in te laten slapen. Denk als mijn schoonmoeder de operatie kon betalen, dit wel zou gedaan hebben. Nu is 12jaar wel wat ouder dan 8, maar als je hond goed fit is voor haar leeftijd en je hebt financieel de ruimte is het zeker een keuze waard om opereren te overwegen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Rob_D
#3051407
Het gaat een tussenoplossing worden. Oudejaarsdag naar dierenarts geweest. Deze kwam tot de volgende conclusie: Kwaadaardige melkkliertumoren zijn eigenlijk altijd al uitgezaaid bij ontdekking en zinloos te opereren. Na het ontdekken is de levensverwachting ongeveer 2 maanden. In dit geval gaat het vrij zeker om goedaardige gezwellen. Wat men vroeger deed was gewoon de hele melklijst verwijderen. Uiteindelijk ook de beste oplossing, het probleem kan zich niet meer voordoen, helaas voor de hond de meest ingrijpende en niet nodig.

De nieuwe visie is opzoek te gaan naar de oorzaak, en dat is de loopsheid, dus steriliseren. En dan de tumoren zelf te verwijderen.

In haar geval verwijderen ze haar achterste twee tepels, daar zit het grootste gezwel en een aantal kleintjes. De overige kleine gezwellen verwijderen ze, maar laten haar tepels en melklijst verder intact.

Zijn visie over de groei was vooral interessant, een tumor die groeit in een jaar tijd van 2mm naar 2cm heeft een groei in een jaar van en factor 10. Als het zo doorzet zou hij volgend jaar dus 20cm groot zijn. Even iets om over na te denken.....

Maandag is ze de pineut, ik geloof dat dit een goede oplossing is voor een 12 jaar oude hond.
Door Rob_D
#3052992
Gisteren geopereerd, alles goed gegaan, moesten alleen erg lang wachten tot we haar mochten ophalen. Ze wachten bij de dierenarts kennelijk tot ze wat willen drinken. Het is nogal een aparte hond, drinkt altijd 's avonds en 's nachts. Mevrouw was nogal panisch en aan het trillen. Het was meteen allemaal over nadat ze achterin de auto lag. De stress had wel wat minder lang kunnen duren.

Thuis wat zielig aan het doen, niet willen eten etc. Bij rondje wandelen, wilde ze er vandoor sprinten, 's nachts beetje eten en drinken gewoon leeggemaakt. Nu speelt ze weer zielig hondje en hoopt dat we haar met koekjes gaan vol stoppen.

Kosten vielen overigens ontzettend mee, sterilisatie en 20 min. extra operatie tijd. Nog onder de €500,-. Ik had zelf op minimaal het dubbele gerekend. Niet dat overigens een overweging was om haar niet te laten opereren.

Dank voor jullie verhalen!
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3053348
:) wat mooi om te horen dat je toch tot een beslissing bent gekomen. Helemaal mooi om te horen dat alles goed gaat :D. Wens jullie nog veel lange jaren samen toe!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door