Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door labero
#3051964
Ben nu al geruime tijd aan het barfen met mijn meisjes en heb hier voordat ik eraan begon veel gelezen en heel veel goede ideeën opgedaan. Tot op heden sorteer ik het orgaanvlees apart. Steeds weekportie hart,weekportie lever en weekportie nier. Op de een of andere manier zijn ze kieskeuriger geworden. Eerst begon er eentje te miepen met het spiervlees,dat moest ze alleen nog maar gemalen en toen begon de rest ook moeilijk te doen. Nu zat ik me af te vragen,
( binnenkort wordt er weer nieuwe voorraad geleverd ) Kan ik het orgaan niet gelijkertijd bij het spiervlees doen.
Een soort kvv dus maar dan zonder bot. Vleesbot eten ze overigens zonder enig probleem.
Graag jullie advies hierin.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3051982
Orgaan en spiervlees kun je verdelen over de week zoals je wilt. Dus spier en orgaan tegelijk kan prima.
Ik geef 4 dagen spier en 3 dagen orgaan, maar vooral omdat ik dat met portioneren veel makkelijker vind.

Of je meegaat in het gemiep dat ze alleen nog gemalen willen laat ik aan jou  ;)
Door smulpaap
#3051997
pluk schreef: Orgaan en spiervlees kun je verdelen over de week zoals je wilt. Dus spier en orgaan tegelijk kan prima.
Ik geef 4 dagen spier en 3 dagen orgaan, maar vooral omdat ik dat met portioneren veel makkelijker vind.

Of je meegaat in het gemiep dat ze alleen nog gemalen willen laat ik aan jou  ;)


Mee eens . En ik zou bij de nieuwe levering geen spier en orgaan portioneren en/of bij elkaar doen
Ik zou dat pas doen als het in de bakken gaat
Ik lees nl wel vaker dat beginnende barfers dat doen , en dat is het weer dikke stress als de hond(en) iets niet lusten
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3052106
An sich kun je natuurlijk goed zelf een gemalen prakje samenstellen. Ik doe dat hier ook als er pups zijn, of er een andere reden is dat er even gemalen gegeten moet worden. Orgaan in stukjes wordt hier ook niet door iedereen gewaardeerd, hart nog wel, maar lever en nier vinden de meessten een nono en als ik het tesamen met het vlees (of karkas) maal en doormeng dan gaat het zonder geneuzel naar binnen.

Mijn honden zijn verder helemaal geen lasitge eters, dus als er eens iets geweigerd c.q. met lange tanden wordt gegeten, dan probeer ik daar wel iets aan te veranderen. Eten is al jaren een feestje en dat moet het ook blijven. Ik ga dus geen krachtmeting aan in de zin van...jij zult dat orgaan vreten en anders heb je pech. Ik fop ze gewoon door het orgaan dudanig weg te draaien dat ze het zonder mokken opeten. Iedereen blij.
Door labero
#3052579
Als ik eerlijk ben gaat het ook om mijn eigen gemak ! Het zijn kleine hondjes en ik vind het best veel werk om het allemaal in stukjes te snijden.Toen een van de vier moeilijk ging doen en het gemalen wilde en ik bemerkte dat de rest ook met veel meer plezier at als het gemalen was vond ik het wel een uitkomst.Ik gooi het in de vleesmolen en in een wip ben je klaar. Alleen heb ik nu nog alles apart en lijkt het me handig om de nier,lever en hart gewoon mee te malen.
Ze krijgen een dag pens en een dag vis. Wat me bezwaart is het feit of het geen kwaad kan ? Ik moet het natuurlijk goed mengen maar loop ik geen risico dat de ene hond teveel lever of nier naar binnen krijgt en de andere te weinig ?
Aan de andere kant weet je dat met kvv ook niet  en daar heb ik me toen nooit druk over gemaakt.
Lijkt me gewoon zo gemakkelijk,kant en klare pakketjes en niet meer al die rolletjes in mijn vriezer.
Maar ik wil wel het beste voor hun dus als het beter is van niet,daar gaat het nu even om.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3052728
Gewoon goed mengen. En dan zou ik me niet druk maken om eventuele verschillen, dat middelt zichzelf wel uit over een paar voerbeurten.

En als jou hondjes dan met plezier eten en het is voor jou makkelijk om zo te doen, vooral doen. Plezier met eten is ook belangrijk!
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3052739
Ik weeg 1x in de 4 weken spier, orgaan en groente af in dagporties en gaan in een zakje per dag...... De KVV rol gaat in 4 porties van 250 gr, elk in een zakje; idem dito ook met pens en zalmkarkas..... Ook vleesbot per portie van 125 gr...... Zo haal ik elke ochtend 1 of 2 zakjes uit de vriezer voor de volgende dag..... Is even wat werk, dat snijwerk e.d. (Ook groente snijden en koken), maar het is maar 1x in de 4 weken en het is maar voor 1 hondje, dus ik vind het wel te doen.... Zeker als ie gaat logeren, is het voor mn schoonmoeder makkelijk wat ze uit de vriezer moet halen......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door