Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Marijke J. van Heusden
#3052560
Ik ben Marijke en ben al jaren verknocht aan de Drentsche Patrijs. We hebben onze honden (op aanraden van de verschillende dierenartsen) altijd brok gegeven maar na een bezoek aan vrienden in Duitsland ben ik overtuigd geraakt dat vers toch veel beter is. Onze hond Luna is 9 jaar oud heeft sinds we haar hebben heel vaak blaasontstekingen gehad (zeker 2x per jaar aan de AB) en er is ook al een keer een blaassteen verwijderd. Omdat ook speciale brokvoeding niet hielp en onze vrienden zo enthousiast waren over vers ben ik na flink wat inlezen overgestapt op vers. Ik moet zeggen Luna doet het er prima op, ze glanst weer mooi en tot op heden gaat het met haar blaas ook goed. Nu is onze huidige dierenarts ook een goede vriend en die heb ik vanzelfsprekend gezegd dat we onze hond vers voer geven (in de verhoudingen die op barfplaats.nl gegeven worden). De laatste keer dat we hem spraken begon hij echter over dat vers voer eigenlijk verboden moest worden omdat je als leek geen goede voeding kunt samenstellen en het meeste vlees besmet is met long en hartwormen en er heel veel honden daardoor ernstig ziek worden. Ik ben het zeker over zijn standpunt mbt het samenstellen niet eens. Je kunt alles leren en er is zeker op Barfplaats.nl heel veel informatie te vinden. Maar over de wormen weet ik te weinig en kan er eigenlijk ook niet veel over vinden. Mijn vraag is die kans er en zo ja hoe groot is die kans en kun je die besmetting voorkomen door al het vlees goed in te vriezen (het meeste vlees wordt al ingevroren geleverd). En hoe zit het met Nederlands wild? Ik hoop dat er iemand is die hier meer over weet. Bedankt en groet, Marijke
Gebruikersavatar
Door doranto
#3052565
Mijn hond is ooit besmet geweest met Franse hartworm. Voor zover ik weet heeft een besmetting niets met het soort voer te maken wat je geeft. Althans deze besmetting niet. Franse hartworm pikken ze nl. op uit de omgeving en dan maakt het eten niets uit.
Volgens mij komen andere hart/long wormen in Nederland helemaal niet voor.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3052569
Van longwormen geen idee..
We zijn van de zomer naar Frankrijk op vakantie geweest, dus na die tijd volledig ontlastingsonderzoek, met 2 jaar vers eten nog steeds geen hartworm  :o

Ik weet dat besmettingen van hartworm gebeuren via slakken / gras waar slakken in hebben gezeten. Nog nooit van gehoord dat dat in vlees zou zitten..
Door Lizzy
#3052572
Marijke J. van Heusden schreef: Ik ben Marijke en ben al jaren verknocht aan de Drentsche Patrijs. We hebben onze honden (op aanraden van de verschillende dierenartsen) altijd brok gegeven maar na een bezoek aan vrienden in Duitsland ben ik overtuigd geraakt dat vers toch veel beter is. Onze hond Luna is 9 jaar oud heeft sinds we haar hebben heel vaak blaasontstekingen gehad (zeker 2x per jaar aan de AB) en er is ook al een keer een blaassteen verwijderd. Omdat ook speciale brokvoeding niet hielp en onze vrienden zo enthousiast waren over vers ben ik na flink wat inlezen overgestapt op vers. Ik moet zeggen Luna doet het er prima op, ze glanst weer mooi en tot op heden gaat het met haar blaas ook goed. Nu is onze huidige dierenarts ook een goede vriend en die heb ik vanzelfsprekend gezegd dat we onze hond vers voer geven (in de verhoudingen die op barfplaats.nl gegeven worden). De laatste keer dat we hem spraken begon hij echter over dat vers voer eigenlijk verboden moest worden omdat je als leek geen goede voeding kunt samenstellen en het meeste vlees besmet is met long en hartwormen en er heel veel honden daardoor ernstig ziek worden. Ik ben het zeker over zijn standpunt mbt het samenstellen niet eens. Je kunt alles leren en er is zeker op Barfplaats.nl heel veel informatie te vinden. Maar over de wormen weet ik te weinig en kan er eigenlijk ook niet veel over vinden. Mijn vraag is die kans er en zo ja hoe groot is die kans en kun je die besmetting voorkomen door al het vlees goed in te vriezen (het meeste vlees wordt al ingevroren geleverd). En hoe zit het met Nederlands wild? Ik hoop dat er iemand is die hier meer over weet. Bedankt en groet, Marijke
Hoi Marijke, welkom op Barfplaats!

Liefst schrijf ik in zo'n geval "waar heeft deze dierenarts zijn diploma gekocht?" maar dat klinkt zo onaardig. Bovendien kan het zijn dat jullie elkaar niet goed begrepen hebben... Maar als dit echt is wat hij denkt, moet ie toch even opnieuw de boeken in hoor!

Er zijn twee soorten hartworm. De Dirofilaria Immitis. Honden kunnen in iets Zuidelijke Europese landen gestoken worden door bepaalde muskieten, deze kunnen besmet zijn met larfjes van de hartworm. En die larfjes groeien binnen een paar maanden uit tot volwassen wormen van zo'n 20 cm lang. Deze wormen gaan in hart of longslagaders zitten. Meer over deze worm: http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/b ... n/hartworm. Dan heb je nog de Franse hartworm. En dat wordt ook wel de long worm genoemd. Die kwam vroeger in NL niet voor maar deze rukt op. Hier alles over de Franse hartworm: http://wormbestrijding.nl/hond_worm7.html maar via rauw vlees vindt er geen besmetting plaats.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door