Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3052463
Hallo, ik ben Anne uit Belgie.  Ik heb een dobermann van 8 jaar (Fangio) die vorige week de diagnose kreeg van chronische nierinsufficientie.  De dierenarts heeft brokken van Royal Canin renal en blikvoer gegeven maar dat eet hij compleet niet.  Ik heb er al af en toe wat gekookte kip bij gedaan maar weet niet of dit goed is.

Hij heeft altijd KVV gegeten maar mij werd nu gezegd dat dit niet meer mocht.  Ik ben nu op zoek naar KVV speciaal voor nierpatienten.  Ik heb het merk Bandit wel gevonden maar omdat je dit nergens gewoon in een winkel kan kopen en de leveringstermijn 2-3 weken is, is dit voor nu niet echt een optie.  Fangio is 8 kg vermagerd en moet echt wel terug aansterken.  Hij neemt ook vrij zware medicatie dus wil dit niet op een lege maag geven.

Enkel bij Duck heb ik nog een variant voor de nieren gevonden maar niet bij de andere KVV.  Barf is voor mij echt geen oplossing.

Van de DA heb ik nu een nierdieet gekregen (homemade) wat bestaat uit gemalen rundsvlees, witte rijst, 1 hardgekookt ei, calciumcarbonaat, vitamine preparaat. 

maar welk rundvlees dan - ik heb al ergens gelezen dat mager rundsvlees niet goed is.  Ergens anders zeggen ze geen rood vlees, maar wel gevogelte. 

kan iemand mij wat tips geven ?
#3052634
Wat vervelend dat je hond zo ziek is. Ik kan je helaas niet helpen met dit probleem, maar de link naar het nierdieet zelf samenstellen is heel nuttig.
KVV is ook rauw, dus in dat opzicht maakt dat weinig uit. Je kan natuurlijk beginnen met Duck en dat geven tot je ingelezen bent.
Succes!
#3053410
Bij mijn vorige hond is begin april 2013 ook chronische nierinsufficiëntie vastgesteld.

Mijn hond was toen 12 jaar en had al die jaren brokken gegeten. (ik heb nu spijt dat ik KVV/barf niet vroeger tegen ben gekomen)

Ik kreeg toen ook een zak Royal Canin renal mee en ook blikvoer. Het blikvoer hebben we toen gedwongen gevoerd en de brokken hebben we toen in soep geweekt, om hem terug aan het eten te krijgen.
Maar toen hij later terug zelf wou eten gingen er de brokken en het blikvoer helemaal niet in.

Mijn hond is toen van een goede 25kg afgevallen naar 18kg.

Ik heb toen nog verschillende andere merken nierdieet brokken gegeven, maar geen enkel merk wou hij eten.

Toen ben ik dagen lang op het internet aan het zoeken geweest naar een nierdieet voor honden.
En toen kwam ik hier terecht.

Een zekere Nicole heeft mij toen verder geholpen en ik ben haar daar nog altijd zeer dankbaar voor.
Ook al heb ik mijn hond na 8 maanden moeten laten inslapen, door de KVV heb ik toch nog 8 zeer mooie maanden gehad, die ik met brokken nooit gehad zou hebben.

Wat ik toen geleerd heb is dat je vooral moet kijken naar een KVV met een laag Fosfor-gehalte (Haaksbarf Eend en Tinlo Lam bevatten weinig Fosfor, hierdoor kreeg mijn hond toen 2x Haaksbarf Eend per week)
-extra groenten geven (ongeveer 25% van het weekmenu aan groenten: de groenten in de kvv meegerekend) (rauwe groenten, gepureerd met de blender)
-5% van het weekmenu aan vis. verspreid over 2 dagen, met daartussen een lage fosfor KVV.
-maximum 2 rode vleessoorten per week en 1 pensdag (ik gaf toen lamspens).
- 2x per dag voeren.
- extra visolie geven.
- merken die ik gaf: Haaksbarf, Alaska dogfood; Tinlo barfmenu
- probeer een lage fosfor dag, af te wisselen met een (iets) hogere fosfor dag.

Mijn weekmenu was toen:
-Maandag: Alaska Kip + visolie
-Dinsdag: Haaksbarf Eend
- Woensdag: Alaska Zalm en Alaska Konijn
-Donderdag: Tinlo Lam
-Vrijdag: Alaska Zalm en Alaska konijn of Alaska Fazant
-Zaterdag: Haaksbarf Eend
-Zondag: Lamspens + visolie


Ik bestelde/ bestel mijn KVV bij een online shop die het naar huis brengt.

Ondertussen hebben wij een nieuwe hond en die krijgt nu vanaf hij hier is komen wonen KVV en in het weekend 1 of 2 barfdagen.
En dat bevalt mij en hem zeer goed. Hij is heel gezond, heeft tonnen energie, ruikt niet naar hond.

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen verder helpen. Veel sterkte en het zal wel lukken.
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik ze graag.
#3064512
Sorry dat ik al zo lang niet meer hier ben geweest maar ben voor mijn werk aan het reizen geweest de voorbije 2 weken.  Onze Fangio doet het sinds een 2tal dagen slecht.  Hij wil niet meer eten.  Ik ga vanavond al de Duck Therapy halen en hoop dat hij dat wel wil eten.  Ik had gisteren zelfs gewoon gekookte kalkoen en dat wou hij zelfs niet.  Heeft uiteindelijk klein beetje gegeten en deze morgen helemaal niets.

Het probleem met kvv in diepvries is dat je hiervan zeer weinig in winkels vindt en bestellen via internet is niet echt een optie als je niet thuis bent om dit onmiddellijk in de diepvries te steken.

Bij gewone kvv is het eiwitgehalte altijd veel te hoog.  Ik zou graag bandit proberen maar vind gewoon geen enkel verkooppunt.
#3064587
Fangio schreef: Sorry dat ik al zo lang niet meer hier ben geweest maar ben voor mijn werk aan het reizen geweest de voorbije 2 weken.  Onze Fangio doet het sinds een 2tal dagen slecht.  Hij wil niet meer eten.  Ik ga vanavond al de Duck Therapy halen en hoop dat hij dat wel wil eten.  Ik had gisteren zelfs gewoon gekookte kalkoen en dat wou hij zelfs niet.  Heeft uiteindelijk klein beetje gegeten en deze morgen helemaal niets.

Het probleem met kvv in diepvries is dat je hiervan zeer weinig in winkels vindt en bestellen via internet is niet echt een optie als je niet thuis bent om dit onmiddellijk in de diepvries te steken.

Bij gewone kvv is het eiwitgehalte altijd veel te hoog.  Ik zou graag bandit proberen maar vind gewoon geen enkel verkooppunt.
Tenzij de nierproblemen heel ernstig zijn, is eiwit is je probleem niet. Het probleem zit 'm wel in de fosfor. Dat moet wel verlaagd worden. En helaas bevatten de meeste eiwitrijke voedingsmiddelen ook veel fosfor. En daarom beperk je eiwit. Nieren kun je niet ontzien door minder eiwit te gaan voeren. Echter, honden kunnen door nierproblemen misselijk worden en als je dan minder eiwit voert, verdwijnt soms de misselijkheid.

Zijn de nierproblemen ernstig?

Als je nou eens een basis KVV neemt, en je gaat daarvan minder voeren en je neemt een KVV met zo min mogelijk bot en zo min mogelijk orgaanvlees (All Animal bijvoorbeeld - die zou voor jou qua percentages gunstig zijn). En je vult dat aan met: 20% groentes en fruit, wat extra pens, zeg 10%, 5% vetten visolie, biologische extra vergine kokosolie, olijfolie en 15% koolhydraten (eventueel mag je dit verhogen) in de vorm van pasta, zoete aardappel, pompoen en witte rijst (witte rijst is beter dan zilvervliesrijst omdat zilvervliesrijst meer fosfor bevat), dan komen die delen zelf samengesteld samen op 50% en dan geef je dus voor de andere helft KVV.

Het liefst voer je dus een KVV met een laag vleesbot percentage. En geen bot van gemalen grote dieren zoals paard, lam, geit, etc. Dus gemalen bot van kip, eend, parelhoen, etc. En liefst 10% a 15% kaal bot. Liefst voer je ook een KVV met een laag orgaanvlees percentage. Liefst voer je maar 5% orgaanvlees. Alle KVV's bevatten veel meer, daar durf ik een eed op te leggen maar All Animal bevat (denk ik) het minst.

Nou, koolhydraat is natuurlijk normaal gesproken helemaal geen aanrader.... Toch kan dat bij nierproblemen handig zijn omdat koolhydraten energie leveren en sommige laag in fosfor zijn. Hoog is fosfor zijn volle granen zoals spelt, tarwe en havermout dus dat moet je vooral niet voeren. En omdat je minder eiwit voert (om het fosforgehalte te beperken, niet vanwege het eiwit zelf!) en je ook niet oneindig veel vet kunt voeren (diarree en gevaar voor alvleesklierontstekingen) is koolhydraat een fijne aanvulling op het dieet. Te meer ook omdat veel honden gekookte pompoen bijv. echt heerlijk vinden en je daarmee misschien ook de eetlust weer wat terug kunt toveren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 28 jan 2015, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#3064651
miekjevdv schreef: Ik bestel mijn kvv altijd bij een winkel in Aartselaar. (ik ga even reclame maken. ;)

Die verkopen de meeste merken kvv en hebben ook bandit nierdieet.

Je kan je bestelling zelf afhalen of ze leveren ook aan huis. Dit enkel op zaterdag.

De website is:
http://Www.natuurvoedingvoorhondenkat.be

Zijn heel vriendelijke mensen.
Zou interessant zijn maar ik woon niet in hun leveringsgebied  :-[
#3064670
Bedankt voor je reactie Lizzie.  Ja, de nierproblemen zijn vrij ernstig: ureum: 49 en crea 499.  Fosfor weet ik niet meer van buiten maar was te hoog.  Hij zou moeten calciumcarbonaat bijnemen om fosfor te verlagen maar hij wil dit onder geen enkele vorm nemen.  is een poeder dat over zijn eten moet gestrooid worden en hij wil niet eten.  Wij hebben het al eens gemengd met wat yoghurt, maar wil het niet eten.

All Animal ken ik niet en is weeral niet verkrijgbaar in de regio waar ik woon (heb eens gekeken op hun website)

Heb wel eens nagekeken en als je zegt geen bot of orgaanvlees dan kan Jolipet ook wel in aanmerking komen - volgens hun site is er geen bot in (calcium bron is supplement) en verhouding vlees - bot - orgaanvlees is 50 - 0 - 0.  eiwitgehalte 8.3 /100 g en fosfor 0.11. Als ik andere kvv vergelijk zit het eiwit en fosforgehalte toch altijd veel hoger. 

Dan zal ik op zoek gaan naar pompoen.  Maar waar haal ik pens ?  (sorry als dit een domme vraag is) - gewoon bij de slager vragen ?  want dat is toch iets dat niet voor de mens wordt verkocht of wel ?
#3065075
miekjevdv schreef: @Fangio

Mag ik vragen waar je juist woont?
Dan kan ik misschien nog helpen zoeken.


Ikzelf heb toen eigenlijk nooit bandit nierdieet gegeven.
Ik heb toen gewoon gekeken en gezocht naar de KVV's met het laagste fosfor gehalte.
Ik woon in Scherpenheuvel en ik werk in Leuven, dus in die regio.  Gisteren Duck Therapy gaan halen maar onze Fangio wil het absoluut niet eten, zelfs gewone kalkoen niet, zelfs zijn snoepjes (die hij niet mag eten) niet, zelfs geen stukje worst.  Hij neemt niets meer aan.  Ik ben ten einde raad.  Ik ga deze avond naar DA
#3065103
Lizzy schreef: Sterkte. Ik hoop dat het goed gaat. Kun je anders niet beter gaan zelf samenstellen? Dan ben je tenminste niet afhankelijk van KVV's......
Ik weet het maar ik heb daar absoluut geen ervaring mee en hij is dat ook niet gewoon om te eten.  Ik vind dat daar ook altijd dingen bij zitten dat ik denk: en waar moet ik dat gaan halen? 

Hij wil nu absoluut niet meer eten.  Zelfs niet zijn snoepjes die hij vroeger graag at.  Hij nam het aan en liet het terug vallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door