Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3051884
Ik weet dat Barfplaats niet echt een gedrag-forum is, maar ik probeer het toch.

Mijn hondje Lou is ongeduldig. Het is geen drama, want het is verder een lief, vrolijk, energiek en super leuk hondje. Maar zijn ongeduldigheid weerhoudt mij er soms toch van om hem bijvoorbeeld mee te nemen ergens naartoe. Hij is al ongeduldig sinds ik hem heb, dus het hoort echt bij hem, denk ik. En ik heb er al veel aan proberen te doen. Maar toch wil ik graag om tips vragen. Misschien heb ik ergens nog niet aan gedacht. Ik zal wat voorbeelden noemen van zijn gedrag:

- In het openbaar vervoer. Al vanaf pup neem ik hem vaak mee in de tram of bus. Nog steeds houdt hij het maar een paar haltes vol zonder te gaan piepen omdat hij eruit wil. Wat ik doe is hem iets om op te kauwen geven zodra we gaan zitten. Wanneer hij op een gegeven moment gaat piepen, negeer ik dit. Maar dit heeft dus eigenlijk nooit geholpen. Hij is overigens niet bang in de tram/bus.

- Als hij vindt dat ik te lang aan het werk ben (ik werk thuis) gaat hij vaak naast mij zitten en zachtjes piepen. Ik probeer hem mee naar buiten te nemen voor hij de kans krijgt dit te doen en we lopen zeker 4 keer op een dag. Maar toch komt het regelmatig voor. Aan de ene kant vind ik het logisch gedrag: hij verveelt zich binnen en wil naar buiten: dus zeurt hij hierom. Maar andere honden die ik ken wachten gewoon stilletjes tot het tijd is om naar buiten te gaan.

- Ook aan kleine dingetjes merk ik dat hij ongeduldig is. Als ik het ritsje van de fietsmand open doe, gaat hij ongeduldig met zijn pootje er tegenaan vegen, of piepen (ik zeg dan 'nee' en wacht met open doen tot hij gestopt is). Op de hondenschool heeft hij nooit goed kunnen wachten op zijn beurt, etc.

Is dit gewoon zijn karakter en moet ik ermee leren leven? Kan het te maken hebben met onvoorspelbaarheid en het gebrek aan een vast patroon/dagindeling? Moet ik er op een heel andere manier mee omgaan? Ik wil heel graag nog wat proberen, omdat ik rond juli een tweede hondje erbij krijg en bang ben dat dit hondje 'slecht' gedrag zal overnemen.

Het enige punt, trouwens, waarbij wel wel succes hebben geboekt is het wachten bij het afrekenen in een winkel. Daar gaat hij braaf zitten wachten tot ik zeg 'kom maar mee'.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3051887
Je zult er snel achter komen dat hier juist veel experts op hondengedrag hier op bp zitten O0
Door bloemetje
#3051891
Wat gebeurt er als je dit gewoon negeert?  Ik vind t namelijk claimen. Ze mogen van mij gerust aangeven wat ze willen maar nee is toch echt nee.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3051894
Zou het ipv ongeduldigheid niet meer onrust zijn?
Dat hij zijn rust op sommige plekken niet kan vinden en dan begint te miepen? Of doet hij het thuis ook steeds?

Je zou kunnen proberen te gaan belonen op rust. Dus als je hondje lekker rustig ligt, zit of staat gewoon een koekje erin. Heb ik ook een tijdje gedaan en dat hielp echt.
Door Borke
#3051895
Hoe oud is Lou, want dit gedrag bij 3 maanden of bij 4 jaar vind ik een groot verschil?
Door sella
#3051896
Hij heeft een duidelijk eigen plek?
Nu ik de plek van mijn hyper de pieper nog meer eigen heb gemaakt, gaat hij daar zelf in liggen als de spanning te hoog op loopt voor hem en is hij meestal binnen een paar tellen diep in dromenland.
Door Martine-Tom
#3051915
Voor OV zou ik geen grote snack geven, neem kleine snoepjes mee en geef die op het moment dat ie stil is, en koppel een commando aan het verlaten van trein/bus/metro enz. Negeer gepiep en beloon op het moment dat ie stil is.
Op het moment dat je bijna bij je halte bent geef je een commando "einde" of wat je ook een handig woord vind, en dan sta je gelijk op, als hij gaat staan en braaf wacht geef je weer een snoepje, loopt ie braaf mee...snoepje....gaat ie braaf mee naar buiten, snoepje.
Het kan ook helpen om een klein fleecje ofzo mee te nemen waar hij standaard op ligt in het OV.
Overigens gaat mijn hond heel vaak mee in het OV, trein, metro en tram vind ie prima, auto en bus vind ie niks, ik denk dat dat meer schommelt ofzo.

Voor Tom geld dat het ook deels zijn karakter is, dus dat ie wat hupsig en ongeduldig is heb ik mee leren leven  ;) Maar in het OV wil ik niet dat ie ongedurig is en piept/blaft oid omdat ik daar niet alleen zit  ;) en dat heb ik er nu ook wel uit, al kijkt ie bij de bus bij elke halte heel hoopvol of ie er al uit mag  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051965
Ik zou het ook eerder onrustig dan ongeduldig willen noemen. En dat is op zich jammer, want ongeduld is vrij makkelijk te trainen met beheersingsoefeningen.

Onrust komt naar mijn idee meer voor uit verveling of overprikkeling. Je loopt 4 keer per dag met hem, wat voor wandelingen zijn dit? Blokje om in de buurt of ook langere wandelingen? Doe je iets aan hondensport, fiets je wel eens, ravotten met vriendjes, dat soort dingen. Doe je thuis nog iets met hem als spelen, hersenwerkjes, zoekspelletjes oid?
Met de antwoorden op deze vragen kun je gaan kijken of je genoeg met hem doet. Markiesjes zijn actieve hondjes, die hebben wel wat uitdaging nodig. Maar teveel is ook een valkuil, dus ik ben heel benieuwd.

Wat ik zelf altijd doe om rust te creeren is een vast rustpunt. Voor Oscar is dit een bench. We hebben een stoffen bench in de auto en die zetten we overal neer. Op visite, op training, op workshops. En daar gaat Oscar in en je hoort hem niet meer. In het OV is een bench natuurlijk wat onpraktisch, maar het kleedje wat Martine noemt kan precies hetzelfde werken. Leer je hond daar lekker op te liggen. Eerst thuis in rust, daarna onder omstandigheden met meer prikkels.
Afbakenen van bezigheden is ook een goede. Een duidelijk signaal voor wanneer je uit de bus gaat stappen, een duidelijk signaal wanneer je klaar bent met werken. Zolang dat signaal nog niet is geweest, blijf je in de bus zitten of doorwerken. Dit geeft duidelijkheid. Geef dit signaal als je contact met hem hebt, dus in de bus zijn naam zeggen, zorgen dat ie echt even naar je kijkt en dan je eindsignaal geven.

Over verveling. Naar mijn idee vervelen honden zich niet zo snel. Hou in gedachte dat ze zo'n 16 uur per dag horen te slapen. Die andere 8 uur hoeven echt niet van A tot Z gevuld te zijn met actie en vermaak. Jou idee dat hij zich verveelt zou zomaar de reden kunnen zijn dat hij het gedrag blijft vertonen. Omdat je dan zelf toch elke keer stiekem denkt "oh jee hij verveelt zich". Door na te gaan of zijn dagelijkse leven te druk is of juist te weinig stimulatie bevat, kun je dit ondervangen.
Door Juul
#3052125
Leonie. schreef: Ik weet dat Barfplaats niet echt een gedrag-forum is, maar ik probeer het toch.

Mijn hondje Lou is ongeduldig. Het is geen drama, want het is verder een lief, vrolijk, energiek en super leuk hondje. Maar zijn ongeduldigheid weerhoudt mij er soms toch van om hem bijvoorbeeld mee te nemen ergens naartoe. Hij is al ongeduldig sinds ik hem heb, dus het hoort echt bij hem, denk ik. En ik heb er al veel aan proberen te doen. Maar toch wil ik graag om tips vragen. Misschien heb ik ergens nog niet aan gedacht. Ik zal wat voorbeelden noemen van zijn gedrag:

- In het openbaar vervoer. Al vanaf pup neem ik hem vaak mee in de tram of bus. Nog steeds houdt hij het maar een paar haltes vol zonder te gaan piepen omdat hij eruit wil. Wat ik doe is hem iets om op te kauwen geven zodra we gaan zitten. Wanneer hij op een gegeven moment gaat piepen, negeer ik dit. Maar dit heeft dus eigenlijk nooit geholpen. Hij is overigens niet bang in de tram/bus.

- Als hij vindt dat ik te lang aan het werk ben (ik werk thuis) gaat hij vaak naast mij zitten en zachtjes piepen. Ik probeer hem mee naar buiten te nemen voor hij de kans krijgt dit te doen en we lopen zeker 4 keer op een dag. Maar toch komt het regelmatig voor. Aan de ene kant vind ik het logisch gedrag: hij verveelt zich binnen en wil naar buiten: dus zeurt hij hierom. Maar andere honden die ik ken wachten gewoon stilletjes tot het tijd is om naar buiten te gaan.

- Ook aan kleine dingetjes merk ik dat hij ongeduldig is. Als ik het ritsje van de fietsmand open doe, gaat hij ongeduldig met zijn pootje er tegenaan vegen, of piepen (ik zeg dan 'nee' en wacht met open doen tot hij gestopt is). Op de hondenschool heeft hij nooit goed kunnen wachten op zijn beurt, etc.

Is dit gewoon zijn karakter en moet ik ermee leren leven? Kan het te maken hebben met onvoorspelbaarheid en het gebrek aan een vast patroon/dagindeling? Moet ik er op een heel andere manier mee omgaan? Ik wil heel graag nog wat proberen, omdat ik rond juli een tweede hondje erbij krijg en bang ben dat dit hondje 'slecht' gedrag zal overnemen.

Het enige punt, trouwens, waarbij wel wel succes hebben geboekt is het wachten bij het afrekenen in een winkel. Daar gaat hij braaf zitten wachten tot ik zeg 'kom maar mee'.
Ik denk het. Wat ik zo lees vind ik nog niet zo dramatisch. Falco trok in zijn jonge jaren gewoon volledig zijn scheur open als iets hem te lang duurde. Terras of ergens anders.  Bezighouden met een kluif of i.d. is een goed idee. Gewoon volhouden en het wordt met de jaren wel wat minder. Eigenlijk moet je hem voor zijn en dingen met hem gaan doen/aandacht geven als hij juist rustig en ontspannen is, niet als hij  dingen gaat eisen. Dat lukt wss niet in alle situaties, maar in thuissituaties zou het moeten kunnen.
Laatst gewijzigd door Juul op zo 04 jan 2015, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3052224
Bedankt voor alle reacties! Ik heb er zeker wat aan. Ik zal proberen de vragen te beantwoorden.

Ik negeer dit zeurgedrag (al heb ik een korte periode ook telkens 'nee Lou!' gezegd, maar dit hielp uiteraard ook niet), maar hij kan het erg lang volhouden. Ook als hij uiteindelijk opgeeft, doet hij de volgende keer weer hetzelfde. Ik heb wel eens een uur zitten werken met een miepende hond naast me. Ik ben het er wel mee eens dat het, met name in huis, claimgedrag is.

Lou is 2,5 jaar.

Continu snoepjes geven wanneer hij rustig stil zit in het OV heb ik ook geprobeerd. Dan blijft hij wel stil. Een commando voor 'einde' in de bus vind ik een goed idee. Misschien moet ik dat gaan oefenen door weer steeds korte stukjes met hem in de bus of tram te gaan. Zodat hij dat commando door gaat krijgen. Een kleedje gaat hij denk ik niks vinden, maar misschien met een specifiek kleedje en dan eerst thuis oefenen...?

Inderdaad is het gedrag misschien beter onrust te noemen, in de meeste situaties.

Ik weet niet of hij zich 'terecht' verveelt. Overprikkeld is hij denk ik ook niet. Ik ga meestal 1 keer per dag lang naar het bos of park. Dat is heel actief, zwemmen, spelen, oefeningetjes, balletje gooien. De andere wandelingen zijn door de buurt. Hij kan daarbij meestal deels los. Het zijn meestal geen saaie wandelingen, we komen hondjes tegen, hij mag snuffelen, we gaan weleens bij iemand langs of naar een winkel, etc. Thuis doen we 1 of 2 keer per dag een hersenwerkje, spelletje, of bijv snoepjes zoeken in de tuin. Het is ook zeker wel eens meer of minder hoor.

Het is inderdaad niet dramatisch, maar soms irriteert het me. Ik moet zeggen dat ik het ook leuk vind om aan gedrag te werken, dus ik wil graag aanpakken wat ik niet heel prettig vind.
Door bloemetje
#3052376
T is ook irritant. Theo kan ook zo claimen. Hij gebruikt zijn voeten om aan me te trekken of hij gaat ons aantikken met zijn neus. Maar hij is een rare. Deze activiteit op een dag is voor hem teveel. Hij gaat dan erger claimen en raakt mega snel overprikkeld.  De andere drie zouden t weer prima aankunnen. Elke hond is anders. Theo kent het woord nee. Als we geen zin in hebben zeggen we simpelweg nee en negeren hem zetten hem desnoods in een andere ruimte als hij door gaat. Dat gaat hier goed. Hij stopt nu direct. Maar we moeten wel consequent blijven want meneer onthoudt alles.
Door sella
#3052381
Ik zie het wel als overprikkeld zijn, nu die claim piepmiep shay graag in zijn mand gaat liggen slapen ipv te piepen en janken, dooft het gedrag razend snel weg. Ik spreek over vanaf 23 december.
Door smulpaap
#3052394
Ik heb ook een dame die binnen graag de dienst uit wil maken . Ze kan ook erg goed claimen .
Deze dame heeft hier binnen dus een duidelijk programma
En ik maak uit wanneer dat van start gaat en wanneer het afgelopen is
Dat werkt met haar prima , na haar speelmomenten weet ze , nu is het afgelopen en gaat rustig liggen
Zou ik dit niet toepassen dan raakt ze overprikkelt
Ik begon dat al te merken toen ze nog pup was . Ze heeft om die redenen ook tot op 1,5 jarige leeftijd een aantal benche momenten gehad
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3052430
Ik vind je dagprogramma niet schokkend druk, maar voor een prikkelgevoelige hond zou het mogelijk teveel kunnen zijn. Ik vind het gedrag ook niet echt dramatisch klinken. Is het claimen? Tja, misschien. Maar uiteindelijk zijn onze honden ook gewoon levende wezens met een eigen wil. En als jij de enige in zijn omgeving bent bij wie hij dat kwijt kan, dan komt ie natuurlijk bij jou. Of dat dan claimen is, ik weet niet hoor, volgens mij is het meer omdat het op dat moment nou eenmaal zo is.

Wat ik over-all het meeste denk, is dat jij denk dat.... En dat jou hondje daar op reageert omdat het hem iets oplevert. Als hij bij jou komt miepen terwijl jij werkt en jij gaat je "rot" voelen omdat je denkt dat hij zich verveeld of tekort komt, dan hou je daarmee het gedrag in stand. Als jullie in de bus zitten en jij maakt je druk over dat ie gaat piepen, dan kan je dat gedrag daar misschien juist mee stimuleren. Wat mij dus boven alles de beste oplossing lijkt, is voor jezelf uitmaken wat nu feitelijk de situatie is en welke keuze je daarin maakt. Als jij stevig in je schoenen staat in hoe je met hem omgaat, dan hoef je je daar niet meer rot over te voelen of over te twijfelen. En bouw je dan ook nog wat duidelijke punten in, zoals het einde commando in de bus, dan schep je voor jezelf en je hond duidelijkheid.
Door Lizzy
#3052436
Leonie. schreef: Ik weet dat Barfplaats niet echt een gedrag-forum is, maar ik probeer het toch.

Mijn hondje Lou is ongeduldig. Het is geen drama, want het is verder een lief, vrolijk, energiek en super leuk hondje. Maar zijn ongeduldigheid weerhoudt mij er soms toch van om hem bijvoorbeeld mee te nemen ergens naartoe. Hij is al ongeduldig sinds ik hem heb, dus het hoort echt bij hem, denk ik. En ik heb er al veel aan proberen te doen. Maar toch wil ik graag om tips vragen. Misschien heb ik ergens nog niet aan gedacht. Ik zal wat voorbeelden noemen van zijn gedrag:

- In het openbaar vervoer. Al vanaf pup neem ik hem vaak mee in de tram of bus. Nog steeds houdt hij het maar een paar haltes vol zonder te gaan piepen omdat hij eruit wil. Wat ik doe is hem iets om op te kauwen geven zodra we gaan zitten. Wanneer hij op een gegeven moment gaat piepen, negeer ik dit. Maar dit heeft dus eigenlijk nooit geholpen. Hij is overigens niet bang in de tram/bus.

- Als hij vindt dat ik te lang aan het werk ben (ik werk thuis) gaat hij vaak naast mij zitten en zachtjes piepen. Ik probeer hem mee naar buiten te nemen voor hij de kans krijgt dit te doen en we lopen zeker 4 keer op een dag. Maar toch komt het regelmatig voor. Aan de ene kant vind ik het logisch gedrag: hij verveelt zich binnen en wil naar buiten: dus zeurt hij hierom. Maar andere honden die ik ken wachten gewoon stilletjes tot het tijd is om naar buiten te gaan.

- Ook aan kleine dingetjes merk ik dat hij ongeduldig is. Als ik het ritsje van de fietsmand open doe, gaat hij ongeduldig met zijn pootje er tegenaan vegen, of piepen (ik zeg dan 'nee' en wacht met open doen tot hij gestopt is). Op de hondenschool heeft hij nooit goed kunnen wachten op zijn beurt, etc.

Is dit gewoon zijn karakter en moet ik ermee leren leven? Kan het te maken hebben met onvoorspelbaarheid en het gebrek aan een vast patroon/dagindeling? Moet ik er op een heel andere manier mee omgaan? Ik wil heel graag nog wat proberen, omdat ik rond juli een tweede hondje erbij krijg en bang ben dat dit hondje 'slecht' gedrag zal overnemen.

Het enige punt, trouwens, waarbij wel wel succes hebben geboekt is het wachten bij het afrekenen in een winkel. Daar gaat hij braaf zitten wachten tot ik zeg 'kom maar mee'.
Ik zie er toch wel veel "ik WIL dit" in hoor. Ik geloof niet in onder of overprikkeling in dit geval. Ik geloof dat hij en hardnekkig is maar vooral goed heeft geleerd dat piepen helpt.

En mijn ervaring is dat dit heel moeilijk is om eruit te halen. Het is een combinatie van dat ze zo wel in elkaar steken en dat ze er te lang teveel te vaak succes mee hebben gehad, met dit gedrag. En het werkt nog steeds. Jij zit te werken, hij piept en jullie gaan naar buiten. Jullie zitten de in bus, hij piept en uiteindelijk gaan jullie toch de bus uit.

Ik heb bij Brutus (mijn inmiddels overleden Dalmaat) alles geprobeerd. Maar hij had gewoon een langere adem dan ik. Ik ben een keer de auto in gestapt (in de auto piept hij op standje 10) en dacht "ik blijf net zo lang rijden totdat die hond zijn tetter dicht houdt" (ik had al 20 andere dingen geprobeerd). Ik had in 1 stuk door naar Noord Zweden door kunnen rijden. Ik vermoed dat wij hem van jongs af aan hebben geleerd (ik weet het niet meer, het is 20 jaar geleden) dat piepen helpt. En sommige honden zijn hier gewoon 100 keer hardnekkiger in dan anderen.

Als je hier echt wat mee wilt, moet je beginnen met gewoon echt niet meer te reageren op zijn gepiep. Als jij zit te werken en hij gaat piepen, loop je naar boven met je laptop en gaat daar verder werken (als dat kan). Of je legt hem ergens anders in de bench. Waar jij hem NIET kan horen. En hem eruit haalt wanneer het jou uit komt en niet hem. Maar zolang jij hem hoort piepen en je je er toch aan stoort of je schuldig voelt: blijft hij dit doen. Want het werkt.

Dat is in de bus natuurlijk lastig. Dus hier zal hij (als je het mij vraagt) de rest van zijn leven blijven piepen. Tenzij jij echt hele intensieve training erop los zou laten, die ik niet kan bedenken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door