Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3051806
Mijn Markiesje Lou van 2,5 jaar eet al maanden erg slecht.

De eerste periode van zijn leven kreeg hij dagelijks Darf Eko. Op een gegeven moment ging hij slechter eten, maar als ik hem maar 1 keer per dag eten gaf, at hij dat nog wel op. Nu lust en eet hij bijna niks meer.

Over het algemeen krijgt hij verschillende varianten Smuldier, of Darf. Zo'n beetje de helft van de dagen neemt hij er geen hap van. Heel af en toe eet hij zijn bak leeg (er zit dan maar zo'n 100-150 gram in) en vaak neemt hij een paar happen. Inmiddels heb ik ook zo'n beetje alle andere KVV merken geprobeerd en zelf een aantal varianten natvoer, maar zonder succes. Verse pens vindt hij nog wel te doen. Bot daar kauwt/kluift hij niet op. Gezonde brok lust hij niet. Hij lust ook weinig snacks, maar gedroogde kip vindt hij fantastisch en een aantal specifieke snoepjes. Ook de mini Royal Canin brokjes die ik wel eens gebruik bij clickertraining vindt hij zalig. Maar goed, ik wil niet steeds zoveel vlees weggooien en ik wil dat hij beter gaat eten. Wat kan ik doen?

- Geen snacks meer geven? (Dit zou echt afzien worden, want we trainen met voertjes en doen hersenwerk en spelletjes waarbij snoepjes beloning zijn)
- Stug elke dag hetzelfde blijven geven?
- Ongezonde brok gaan voeren?
- Op zoek naar iets anders? Naar wat?

Wat me trouwens ook opvalt is dat vroeger zijn ontlasting altijd perfect was en nu is het veel dunner, helemaal als hij wel zijn bak leeg heeft gegeten. Als hij bij de oppas (eens per maand ongeveer) bijvoorbeeld een kuipje Yarrah heeft gegeten, ziet het er veel beter uit. Hoe kan dit?

Alvast veel dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3051840
Is je hond verder gezond, goed op gewicht, glanzende vacht, etc? Geen gebitsproblemen waardoor eten lastig is?
Oftewel, geen fysieke oorzaak voor het niet eten?

bij reuen kunnen loopse teefjes ook nog weleens tot slecht eten leiden, maar kan me niet voorstellen dat dit 2,5 maand duurt.

Dus denk ik dat Lou je voor de gek houdt :biggrin2:
Waarschijnlijk heeft ie uitgevonden dat hij wat anders krijgt als hij z'n eten laat staan.

Ik zou voor de zekerheid fysieke oorzaken uitsluiten en daarna hetzelfde voer blijven aanbieden tot hij normaal eet. Bijv. Darf. Zet het neer, eet hij niet binnen een paar minuten? Dan haal je het weg en gaat het terug in de koelkast. Bij de volgende maaltijd zet je het weer neer, enzovoort.

Als je omwille van training beloningssnoepjes nodig hebt zou ik die ook beperken tot 1 soort. En dan alleen inzetten ter beloning en niet extra oefeningen gaan doen omdat hij dan tenminste iets eet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051847
Je geeft aan dat hij als hij eet, maar 100-150 gram eet.

Hoe zwaar is je hondje en hoe zwaar zou zijn ideaalgewicht zijn? Is hij afgevallen, is hij ziekig of juist hartstikke vrolijk en tierig?
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3051863
Oh ja, goeie vragen.

Lou is op zich gezond, ik vind zijn vacht wel minder glanzend dan een half jaar terug. Er is even geleden nog naar zijn gebit gekeken, dat is prima.

Ik zet 's avonds zijn eten neer en als hij het niet op eet doe ik het in de koelkast of gooi ik het weg. Hij krijgt daarna niets anders. Ja nog een snoepje bij het wandelen, maar dit krijgt hij hoe dan ook.

150 gram is op zich genoeg voor hem. Hij is 7 kilo en dat is ook een goed gewicht. Hij is de laatste tijd juist wat 'uitgezwaard'. Bij de jonge honden keuring afgelopen april werd hij omschreven als jeugdige reu die nog volledig in ontwikkeling staat. Nu is zijn lichaam meer als een volwassen Markiesje. Hij is dus niet lichter geworden, maar op hetzelfde gewicht gebleven, terwijl hij minder eet.

Ik zal in elk geval heel streng proberen te zijn in het belonen en kauwbotjes geven. Wat minder geven en zeker niet zomaar iets geven.

Edit: Oh ja, hij is vrolijk en tierig over het algemeen ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3051871
Dat honden als ze niet meer groeien minder gaan eten is op zich heel normaal.
Ik denk dat je gewoon een beetje overbezorgd bent  ;)
Zolang hij zich goed voelt en niet te mager wordt, zou ik me niet druk maken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051877
150 gram is ruim 2%. Het kan zijn dat dit simpelweg meer dan genoeg is voor jou hondje. Zeker als het wat vetter is (kvv wil nog wel eens wat vetter zijn), kan het zijn dat zijn energiebehoefte lager is dan die ruime 2%.

Aangezien hij gezond en tierig is en zijn gebit is nagekeken, zou ik wel durven denken dat ie miept met zijn eten. Ik zou hem een dagje laten vasten, ook geen snackjes, niets niet. Even op jou innitiatief honger kweken. En dan 100 gram gaan voeren. Neerzetten, niet eten, weghalen. Geen extra's (dan maar heel even niet trainen, eerst dit weer op de rit). Tot hij goed eet. Dan kun je, als 100 gram te weinig is, altijd weer gaan verhogen.
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3051886
Dat is wel een goed idee. Ik denk niet dat hij veel nodig heeft inderdaad. 100-150 was altijd al genoeg (dit krijgt hij nu dus bij lange na niet meer binnen). Maar denk je dat hij na zo'n dagje (of twee) vasten echt weer op de rit kan komen en de smaak te pakken zal krijgen?

Ik ga het in elk geval proberen, morgen vast-dag!
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3051893
Doranto schreef: Ik denk dat je gewoon een beetje overbezorgd bent  ;)
Haha, waarschijnlijk wel ja ;)
Al ben ik dat vlees weggooien wel zat!
Door daisy_boy
#3051908
Ik heb hier in huis ook 1 die geen makkelijke eter is en die krijgt barf, kvv en 1x per week pakje smuldier en het is maar net hoe zijn pet staat van of hij wel of niet gaat eten.
In het begin stak ik er ook vrij veel energie in en deed ik alles eraan om hem maar te laten eten en het eten zo lekker mogelijk te maken. Eerst een beetje zelf gekookte kippenbouilon erdoor en dat deed wonderen tot na 2 weken hij dat ook niet meer moest . en ook moeilijk ging lopen doen.
terwijl hij het allemaal wel gewoon lust want hij zit al wat aantal jaartjes op barf.
Dus wat ik toen ben gaan doen is het botwerk in wat kleinere stukjes gaan knippen en hem het eten aangeboden. At hij niet haalde ik zonder wat te zeggen de bak weg en zette ik het in de koelkast. En de volgende dag weer het zelfde eten gewoon weer neergezet en at hij niet gewoon weer weg halen zonder maar wat te merken aan de hond. En na een dag of 2 a 3 begon hij uit zich zelf te eten en hij probeert het nu nog regelmatig om niet te eten kijken wat ik dan ga doen maar ik hoef maar naar de bak te lopen of hij gaat al uit zich zelf eten.
Gebruikersavatar
Door Leonie.
#3052540
Vandaag meteen succes geboekt: om 15u al eten gegeven en hij heeft zijn bak leeg! Was wel lekkere Smuldier pens, wat hij een tijdje niet gehad had.
Misschien kan hij gewoon een stuk minder op dan een half jaar geleden. En moet ik hem dus geen extraatjes geven, of in elk geval niet voor hij zijn bak leeg heeft. En dan misschien 's avonds een kauwstokje en overdag alleen wat van die minisnoepjes in geval van erg goed gedrag ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door