Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3051722
Mijn honden eten enorm gevarieerd, gelukkig. Ik zal voor wie dat echt wil en graag veel leest ( :biggrin2: ) hieronder straks wel opnoemen wat ze eten, maar wat nog een beetje knaagt in mijn achterhoofd: ze eten geen rauwe lever. Terwijl hier werd gezegd dat ik dat toch echt moest toevoegen aan hun dieet, toen ik een keer mijn barfdieet hier deelde ter beoordeling. Maar het gaat echt niet: welke diersoort ik ook probeer. Ze hebben al heel wat geweigerd wat ik na lang proberen er tóch door heb weten te drukken, maar lever in hun bak gaan ze desnoods dagen voor in hongerstaking en dat kan onze oudste hond niet aan dus in dit geval geef ik toe. Gedroogd eten ze het overigens wél, maar goed, dat zie ik altijd als snack en niet echt als serieus maaltijdonderdeel: ik heb toch het idee dat door het dehydreren heel wat voedingswaarde verloren gaat.

Nu is mijn vraag dus: moeten ze dit nou echt eten bij een verder gevarieerd menu? En zo ja, waarom, en kan ik dat ook vervangen door gekookte lever, gedroogde lever, of een supplement of zo?




Voor de die-hard lezers. Okay, hierbij wat ze wel eten.
* Diersoorten waarvan ze onderdelen eten:
Kip, eend (tam), kalkoen, rund/kalf, schaap/lam, geit, konijn, haas (wild), ree (wild), zalm, sardientjes, makreel
* Orgaan:
Milt gaat ook maar moeizaam en weigeren ze vrijwel altijd maar heel soms nemen ze dat wel. Niertjes, longen, hart, testikels, pens, boekmaag: dat alles gaat probleemloos. Ongeveer een derde van het orgaanvlees is pens en/of boekmaag, maar ik heb wel pens van zowel geit, rund als lam en wissel dat af voor de variatie. Binnenkort krijg ik ook hersenen binnen en ga dat erbij voeren en ik wil nog een keer een tong proberen zodat ze zo compleet mogelijk het hele dier eten.
* Spier:
Ik heb ze nog geen enkele spiersoort zien weigeren.
* Vleesbot:
Van kip en eend alles behalve de kop
konijn alles behalve kop en dragende botten
haas in zijn geheel maar dan grof gemalen
reeribben (van jonge dieren)
rund/kalf: alleen softbones en af en toe een staartwerveltje (uit de punt, niet te groot)
schaap/lam/geit: ribben, borstbeen, karkas (=wervelkolom in lengte doorgesneden met aanzet ribjes), schouderbladen indien jong, nek indien jong en met enige moeite dus meer recreatief dan maaltijd. En schapenstukjes met been van SW, daar zit van alles bij maar over het algemeen eten ze ook daarvan elk bot probleemloos.
* Extra's:
Ik heb 3 soorten groentemixen die ik afwissel, bijna elke dag krijgen ze groente. Ook vinden ze af en toe een ongemalen schijfje wortel of komkommer erbij lekker. Regelmatig (1 tot 2 keer per week) een vers eitje van onze eigen kippen. Ongeveer 1x per week een eetlepel lactosevrije yoghurt per hond. Ongeveer 1x per 2 weken een ruime theelepel honing per hond. Sardientjes uit blik in zonnebloemolie, niet te vaak, ongeveer eens per maand erbij. Ze krijgen ook al eens per 10 dagen zalm of makreel namelijk. Kippenstaartjes met vetklier en schapenvet (zelf uitgesmolten dus zooivrij) doe ik erbij als ik heel mager vlees geef want mijn oudste hond van 9 1/2 jaar oud heeft de neiging sneller magerder te worden. Verder geef ik behoorlijk veel variatie aan zelfgedroogde snacks, maar zoals ik al zei: dat tel ik amper mee qua voedingswaarde.
#3051726
Lazy Garfield schreef: Nou nou als ik dit zo lees hebben je honden niet te klagen, eten gevarieerd genoeg lijkt me.
Tja alleen geen lever, dat is dan jammer maar ze komen niks tekort.
En daar maak je je druk over?
Druk maken gelukkig niet echt, nee, maar ik wilde het toch graag even zeker weten. Dit omdat vorige keer toen ik mijn dieet hier liet checken er toch gezegd werd dat er wel lever bij moest. Ik heb dat toen aangenomen zonder eigenlijk door te vragen waarom precies, dus ik vroeg me af of ze iets specifieks tekort komen als ze geen rauwe lever eten. Daarbij komt dat ik een 'late bekeerling' ben, hihihi.... mijn honden hebben het grootste deel van hun leven op brok geleefd en ik barf pas driekwart jaar met ze. Ik zie alle voordelen en verbeteringen aan mijn honden, maar blijf mezelf ervan bewust dat ik geen ervaren barfbaas ben. Dus even checken hier kan dan nooit kwaad ;)
#3051727
Lothlórien schreef: Druk maken gelukkig niet echt, nee, maar ik wilde het toch graag even zeker weten. Dit omdat vorige keer toen ik mijn dieet hier liet checken er toch gezegd werd dat er wel lever bij moest. Ik heb dat toen aangenomen zonder eigenlijk door te vragen waarom precies, dus ik vroeg me af of ze iets specifieks tekort komen als ze geen rauwe lever eten. Daarbij komt dat ik een 'late bekeerling' ben, hihihi.... mijn honden hebben het grootste deel van hun leven op brok geleefd en ik barf pas driekwart jaar met ze. Ik zie alle voordelen en verbeteringen aan mijn honden, maar blijf mezelf ervan bewust dat ik geen ervaren barfbaas ben. Dus even checken hier kan dan nooit kwaad ;)
Ik ben ook geen ervaren barfer, ik voer KVV van diverse merken, met 1 keer in de week een barfhapje voor het kauwwerk.
Heb het idee dat mijn hond niks te kort komt, maar wellicht heb je gelijk.
Ben benieuwd naar de andere antwoorden.  ;)
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 04 jan 2015, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3051729
Mocht je toch lever willen voeren (al is het maar om de voorraad op te maken):

Scott weigert altijd om nier te eten. Klein snijden en verstoppen in pens? Nee hoor, nier werd gewoon weer uitgespuugd  ::) Nier in een karkasje? Dan eet ik gewoon het hele karkas niet.
Ik heb de nier continue rauw aangeboden en bij weigering de volgende maaltijd opnieuw gegeven maar dan licht gebakken (1-2 tellen per kant). Dan vrat ie het ineens wel!
Vanochtend weer nier in de bak en hij eet het ineens gewoon op  ;D

Dus, even in de pan en kijken wat ze dan doen. Overigens is biologische lever de beste keus, omdat lever veel afvalstoffen bevat.

Edit: lever bevat heel veel vitamine A en daarom wordt aanbevolen dit te voeren.
Laatst gewijzigd door pluk op zo 04 jan 2015, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#3051731
Licht aangegaard (door kokend water gehaald voor een paar seconden) heb ik al geprobeerd en helaas, dat hielp niet.

Ah, vitamine A is dus de clou. Even googlen leert dat dat ook in zuivel, vis en eigeel zit. Dat eten ze alle drie dus dan ga ik er maar van uit dat ze daarvan genoeg binnen krijgen. Aangezien het een vetoplosbare vitamine is (daarvan kan je eerder hypervitaminose krijgen dan van wateroplosbare vitamine) wil ik ook zeker niet gaan overdoseren. Ik kan eventueel de porties yoghurt en ei nog verder ophogen. Visaandeel hoog ik liever niet meer op omdat vissen ook veel zware metalen bevatten en ik bij hogere doses vis de voordelen niet langer tegen de nadelen vind opwegen.
Door Lizzy
#3051740
Vitamine A en D is dus de clou. En daarom is lever toch wel heel aardig. Hoeveel vitamine A een hond nodig heeft, staat hier berekend in een ouder topic. Hoeveel vitamine D een hond nodig heeft via de voeding hangt af van vele factoren. Zoals : Hoe vaak en hoe lang komt je hond buiten? Hoe dik is de vacht? Maar je kunt er gerust vanuit gaan dat het verstandig is ook vitamine D via de voeding te verstrekken en wel via de natuurlijke manier want teveel vitamine D is zeer schadelijk (zie artikel medische bieb). En omdat lever rijk is aan vitamine A en D is het wel erg nuttig om er toch zo'n zeker 2% van te voeren.

Mijn honden eten geen lever van dieren uit de bio-industrie maar eten wel biologische lever. Heb je dat al eens geprobeerd?

Heb je wel eens gedroogde lever geprobeerd? Een van de pups uit mijn nest eet absoluut geen lever (heel grappig, hij at het hier wel - ik meng het met groenten en pens en laat het een halve dag op het aanrecht door elkaar geroerd staan. Beetje kokosvet erbij en het ging naar binnen als ketellapper. Sommige honden geven dan nog de dikke vinger maar als je er dan een sardientje in olijfolie, nooit zonnebloem/sojaolie, uit blik doorheen prakt lukt het ineens ook weer wel. En heeeeeeeeeeeeel fijn snijden, dat helpt ook). Maar goed, thuis eet hij geen lever en zijn baas droogt het op de droger en dan eet hij het wel.

Maar stel, je  hond weegt 20 kg. En je voert 2% van het lichaamsgewicht. Dat is per dag 400 gram aan voer, per week 2800 gram aan voer. Daar 2%  van is 60 gram. Het zou dus leuk zijn als je hond (met deze fictieve gewichten natuurlijk) 60 gram lever per week eet, minimaal. Dan heb je vitamine A en D in de meeste gevallen al aardig gedekt, zeker als je ook vette vis en ei voert. Zuivel vind ik overigens voor mensen niet gezond, voor honden ook niet. Voegt in mijn ogen eigenlijk niks nuttigs toe. Vis moet je inderdaad niet ophogen, vanwege vitamine B1. Maar goed, in dit voorbeeld zou je dus 60 gram per week moeten voeren, verdeel je dat over 7 dagen, praten we over 8 gram per dag. In mijn ogen moet het toch zelfs bij een hond die het niet moet mogelijk zijn om op een of andere manier 8 gram lever per dag naar binnen te krijgen.
Door Lizzy
#3051742
Cairn Terriers :)

Goed, zeg je honden wegen 7 kg en eten 3% van hun lichaamsgewicht, praten we over 30 gram lever dat ze zeker per week zouden moeten eten. Dat is 4 gram lever per dag (verdeeld over 7 dagen). Stel je droogt dat, onttrek je 50% vocht uit de lever, 'moet' je in gedroogde (biologische) vorm 2 gram naar binnen zien te werken. Zou zelfs dat niet lukken?

Of dus 4 gram geprakt met pens, groenten, sardientjes op olijfolie of water (zonnebloemolie bevat veel te veel omega 6 vetzuren en daar krijgen je honden echt al teveel van naar binnen, moet je niet willen geven) en een schep bio extra vergine kokosolie en dat een halve dag op kamertemperatuur laten komen, zou zelfs dat niet lukken?
#3051784
De meest simpele oplossing heeft zich al aangediend, zoals ik in mijn eerste post aangaf eten ze het namelijk wel gedroogd. Dus... probleem opgelost, de restvoorraad de dehydrator in en klaar! Dank je!

Ook bedankt voor de tip over de sardines, juist al die tijd gedacht dat ze geen olijfolie mochten omdat dat te laxerend kan zijn, zat ik er dus mooi naast. Dus dubbel dank je!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3051845
Lothlórien schreef: Licht aangegaard (door kokend water gehaald voor een paar seconden) heb ik al geprobeerd en helaas, dat hielp niet.
Even dichtschroeien in wat kokosolie of olijfolie geeft toch wel echt een ander effect.
Maar gelukkig heeft Lizzy al aangegeven dat drogen ook gewoon kan.
Door Lizzy
#3051851
Lothlórien schreef: De meest simpele oplossing heeft zich al aangediend, zoals ik in mijn eerste post aangaf eten ze het namelijk wel gedroogd. Dus... probleem opgelost, de restvoorraad de dehydrator in en klaar! Dank je!

Ook bedankt voor de tip over de sardines, juist al die tijd gedacht dat ze geen olijfolie mochten omdat dat te laxerend kan zijn, zat ik er dus mooi naast. Dus dubbel dank je!
Ja, ik zag later ook dat ze het gedroogd wel eten en toen dacht ik nog "ik had met mijn laatste reactie voldoende antwoord gegeven".
Gebruikersavatar
Door pike
#3053328
Ik heb bij PIke indertijd de lever eerst gekookt, want die lustte hem ook niet. Dus niet door kokend water gehaald, maar echt gekookt, 10 minuten lang. Toen at hij hem met smaak op. De week erna (hij kreeg -en krijgt- 1x per week lever) ging er twee minuten kooktijd af. En een week later weer twee minuten. En zo door totdat ik hem, nadat de week met 2 minuten koken gepasseerd was hem door het kokend water haalde. En toen een week later kreeg hij hem rauw. Nooit meer problemen met lever gehad.  ;)
#3058702
RuBep schreef: Om weer niet een nieuw topic te openen  :P van welke diersoorten geven jullie de lever?
Konijn, geit, kalkoen, soms biologische runderlever en de levertjes die ik uit hele dieren haal; wilde gans, wild konijn, etc. Ik heb meestal 2 soorten in de vriezer liggen; konijn en een van de anderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door