Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#3051682
Hoi allemaal,

Kom ik weer aan met vragen hoor.... :-X

Mijn hondje (17 februari wordt ze 1 jaar) heeft al een tijdje last van jeukplekken/verkleuring op haar buik en in haar oksels, ook heeft ze erg vaak vieze oren (ze had 2 weken geleden ook oorontsteking, hiervoor zijn we naar de DA geweest. Dit is nu opgelost, maar nou heeft ze alweer smerige oren  :-\ ).
Ze kijkt/likt ook vaak aan haar poepertje.
Ik weet niet hoe het zit bij jullie honden met verharen, maar die van mij verhaart nu nog steeds erg (echt overal zwarte haren), ik borstel haar nu 2x per week en elke keer zit de hele borstel onder de haren....

Ik zit te denken aan een allergie ivm de jeukplekken en zo...

Kan ik ook elimineren met haas (ze barft sinds augustus)?
Ze heeft namelijk al veel diersoorten gehad (paard, rund, kip, geit, konijn, fazant, patrijs, kangoeroe, gans, lama, kwartel, hert, parelhoen, sprotjes, ze heeft maar een paar x lam, eend en sneeuwhoen gehad. Ze kon de lam en eend niet zo goed verdragen, ze kreeg er spuitdiarree van).

Ik heb nu nog bosduif liggen, maar ik weet niet of ze dat eet + ik weet niet of daar ook organen en spiervlees van te verkrijgen zijn.

Nog een paar foto's van dr buikje (het is al minder rood en korsterig geworden):
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties  :)
Laatst gewijzigd door Becky op zo 04 jan 2015, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3051748
Becky schreef: Hoi allemaal,

Kom ik weer aan met vragen hoor.... :-X

Mijn hondje (17 februari wordt ze 1 jaar) heeft al een tijdje last van jeukplekken/verkleuring op haar buik en in haar oksels, ook heeft ze erg vaak vieze oren (ze had 2 weken geleden ook oorontsteking, hiervoor zijn we naar de DA geweest. Dit is nu opgelost, maar nou heeft ze alweer smerige oren  :-\ ).
Ze kijkt/likt ook vaak aan haar poepertje.
Ik weet niet hoe het zit bij jullie honden met verharen, maar die van mij verhaart nu nog steeds erg (echt overal zwarte haren), ik borstel haar nu 2x per week en elke keer zit de hele borstel onder de haren....
Teveel borstelen stimuleert haaruitval, serieus waar. Ik zou echt niet vaker dan 1 keer per week gaan borstelen even.

Bovenstaande symptomen zouden kunnen wijzen op een allergie. Voor vlooien (kun je met zekerheid zeggen dat ze die niet heeft?), voor iets in de omgeving en voor voeding.
Ik zit te denken aan een allergie ivm de jeukplekken en zo...

Kan ik ook elimineren met haas (ze barft sinds augustus)?
Ja hoor, dat kan. Het mooiste is wel als je dan alles van haas kunt voeren, dus bot, spiervlees en orgaanvlees. Als je alleen aan haaskarkas kunt komen, is dat wel een probleem want die zijn namelijk te kaal om dat als enige te voeren. Maar waarom denk je aan iets in de voeding? Op zich is dat niet heel erg aannemelijk. Een voedsel allergie komt eigenlijk maar heel weinig voor bij honden en zeker bij honden die zoveel verschillende diersoorten eten. Het kan wel, maar ik vind een allergie voor iets in de omgeving ook aannemelijk. En dat kan ook echt van alles zijn hoor. Van een plant in de woonkamer tot een nieuwe plant in de tuin, ander wasmiddel, schoonmaakmiddel, vlooien, vlo-pipetten, huisstofmijt, etc. etc.
Ze heeft namelijk al veel diersoorten gehad (paard, rund, kip, geit, konijn, fazant, patrijs, kangoeroe, gans, lama, kwartel, hert, parelhoen, sprotjes, ze heeft maar een paar x lam, eend en sneeuwhoen gehad. Ze kon de lam en eend niet zo goed verdragen, ze kreeg er spuitdiarree van).

Ik heb nu nog bosduif liggen, maar ik weet niet of ze dat eet + ik weet niet of daar ook organen en spiervlees van te verkrijgen zijn.
Aha, zo te lezen kun je die van haas dus wel krijgen, spier en orgaan. Dat is mooi. Ja, je kunt dus prima met haas elimineren.
Nog een paar foto's van dr buikje (het is al minder rood en korsterig geworden):
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties  :)
Dit ziet er niet erg dramatisch uit. Maar jeuk is erg vervelend... En oorontsteking ook.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3051753
Waarom had je haar op barf gezet, had ze klachten? Of gewoon omdat barf veel gezonder is dan welke brok dan ook?

Ik ging nog miet elimineren. Ik gooide er eerst eens een kuurtje groene leem in.
Hoe is jou hond ingeent en ontwormt? Heeft hij veel gif gekregen? Denk aan pipetten voor ontvlooien etc.
Heb je iets veranderd in huis? Ander kleedje, schoonmaakmiddel, geurverfrisser?

Wat voor snackjes krijgt je hond? Zelfgedroogd? Of hondenkoekjes? Snaait ze wel eens iets van straat, krijgt ze ooit een stukje brood of iets anders uit jou hand?
Gebruikersavatar
Door Onix
#3051811
Uit ervaring kan ik zeggen dat een atopie (allergie voor omgevingsfactoren) zich zeker zo kan uiten, ook de plek waar het zich uit is er heel suggestief voor (oksels, liezen, buik, oren en vaak ook de voeten) en de tijd waarop het zich uit (tussen het eerste en het 3e levensjaar) Er is een heel goed allergieprotocol wat de meeste dermatologen zich ook aanhouden. 1. Uitsluiten parasieten, gisten en schimmels dmv afkrabsels, afdrukpreparaten en kweken. Niks gevonden of  geen verbetering na behandeling -> 2. Uitsluiten voedingsallergie door een strikt eliminatie dieet gedurende minimaal 8 weken. Geen verbetering -> 3. atopie uitsluiten dmv bloed- en huidtest.

natuurlijk kun je ook eerst ontgiften, maar persoonlijk denk ik niet dat dat gaat helpen. Wacht iig niet te lang met het zoeken naar de oorzaak. Allergieën kunnen vreselijk snel ontaarden met heftige huidontstekingen tot gevolg. En daarbij is jeuk vele malen erger dan pijn.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3051854
@Lizzy
Ik zal haar minder gaan borstelen ( t was meer om het haar op te vangen, maar het kan dus meer kwaad dan goed?) Ik heb nog nooit een vlo bij haar kunnen ontdekken (onze andere hond had wel eens last van vlooien, maar heb ook bij haar sinds de zomer niets meer gezien). Ik kan inderdaad spier, bot en orgaan van haas krijgen (tis wel helaas gemalen...) ;)
Het wondje op haar buik is al bijna genezen, 2-3 dagen geleden was het nog erg rood en zat er om de buitenkant heen een korst (een soort rondje om het rode gedeelte, heb daarvan geen foto gemaakt, als ze nog eens zo'n wondje krijgt zal ik er vaker foto's van maken). Dus op de foto kan je eigenlijk alleen de grootte en de plaats zien :-X

@Hope
Ik heb haar inderdaad op BARF gezet omdat het veel beter is dan brokken. Ze is volledig ingeent. Ik ga komende week op controle bij de DA (voor de oorontsteking), ik zal hem naar een ontwormingskuurtje vragen (ze is het laatst ontwormt op 29 augustus).
Van de zomer had ze last van teken, daarvoor heeft ze een pilletje gehad, ze is ontwormt en ingeent toen ze nog echt pup was (6 maanden). Er is verder niets verandert in huis.
Ze krijgt zelfgedroogde snacks. Ze eet wel eens van de straat ( poep en fruitresten, verder niet, ik probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen door goed op te letten waar de meeste poep ligt en gelijk wegtrekken als ik zie dat ze ergens iets langer blijft staan met d'r snuit naar beneden). Van mij en de overige familieleden krijgt ze geen brood, hooguit krijgt ze een klein stukje appel of banaan.
Door bloemetje
#3051873
Vraag eens bij een trimmer om je door het verharen heen te helpen.
Ik adviseer je om eerst een ontlastingonderzoek te doen ipv er een wormenkuur in te gooien btw. Je hondje is nog jong. Ik zou idd groene leemkuur doen en ontlastingonderzoek en verder geen gif meer. Dat heeft ze dit jaar genoeg gehad.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3051898
Als ik een groene leem kuur ga doen, moet dit dan op de wondjes gesmeerd worden of door het eten?
Waar halen jullie het?
Hoeveel gebruiken jullie hiervan?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3052133
Becky schreef: @Hope
Ik heb haar inderdaad op BARF gezet omdat het veel beter is dan brokken. Ze is volledig ingeent. Ik ga komende week op controle bij de DA (voor de oorontsteking), ik zal hem naar een ontwormingskuurtje vragen (ze is het laatst ontwormt op 29 augustus).
Van de zomer had ze last van teken, daarvoor heeft ze een pilletje gehad, ze is ontwormt en ingeent toen ze nog echt pup was (6 maanden). Er is verder niets verandert in huis.
Ze krijgt zelfgedroogde snacks. Ze eet wel eens van de straat ( poep en fruitresten, verder niet, ik probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen door goed op te letten waar de meeste poep ligt en gelijk wegtrekken als ik zie dat ze ergens iets langer blijft staan met d'r snuit naar beneden). Van mij en de overige familieleden krijgt ze geen brood, hooguit krijgt ze een klein stukje appel of banaan.
Liever niet! Laat eerst een ontlastingsonderzoek doen. Dit kan je doen bij Het Woud bijvoorbeeld. Ontwormen als er geen wormen zijn is zinloos, dan stop je voor niets gif in je dier (en het milieu!). Door eerst te kijken of er wel wormen zijn, kan je gericht ontwormen. Het zal je verbazen hoe vaak uit een ontlastingsonderzoek blijkt dat de hond wormvrij is en dus helemaal niet ontwormt hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3052431
Je zit een beetje met het feit dat jou jonge hond al giga veel gif heeft gehad. Logisch, want dat is wat je da adviseerd, maar tel al dat gif eens bij elkaar op en je kan je voorstellen dat het niet gezond is.
Welke entingen heeft hij gehad?

Ik ging niet ontwormen nu. Of in elk geval niet zonder goed wormonderzoek, om de redenen die hierboven al worden uitgelegd.
En ik ging ontgiften met groene leem. Laat je even niks aansmeren door je da. Je pup heeft echt meer dan genoeg rommel gehad nu!

Groene leem doe je over het voer. 1 x daags een losse eetlepel.
En ik zou je hond een keer goed wassen met een milde, liefst hypoallergene shampo.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3052507
Ze heeft nu rabies, puppy dp ( hondenziekte en parvo), cpv lepto (parvo en leptospirose, 2x) en DA2Pi ( hondenziekte, leverziekte, kennelhoest) gehad. Ook heeft ze dus een pilletje tegen teken gehad, en antibiotica voor de oorontsteking.
Dus er zit idd erg veel in....

Is deze leem goed? http://prooidier.nl/node/4613
Laatst gewijzigd door Becky op ma 05 jan 2015, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3052848
Becky schreef: Ze heeft nu rabies, puppy dp ( hondenziekte en parvo), cpv lepto (parvo en leptospirose, 2x) en DA2Pi ( hondenziekte, leverziekte, kennelhoest) gehad. Ook heeft ze dus een pilletje tegen teken gehad, en antibiotica voor de oorontsteking.
Dus er zit idd erg veel in....

Is deze leem goed? http://prooidier.nl/node/4613
Ja die leem is super!
Dat is heel veel gif ja. Ik zou niet uitsluiten dat de jeuk daarvan komt.
Ik liet deze hond niet meer inenten. Voor niks niet.
Rabies alleen als het écht niet anders kan.
Laatst gewijzigd door Hope op ma 05 jan 2015, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3053267
Oké super, ik ga vrijdag of maandag ff langs prooidier (winkel in Hilversum, waar ik dus de leem kan halen). Ze hebben daar ook een 'ontwormingskit' net zoals bij Het woud ( zou best hetzelfde laboratorium kunnen zijn ivm dezelfde tekst?) http://prooidier.nl/node/4478
Gebruikersavatar
Door pluk
#3053355
Aan de foto te zien is dat inderdaad een worm checkkit van t Woud.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door