Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3051541
Kent iemand het boek 'Rodeltraining voor uw hond' van Mirko Tamasini?

Ik heb het gekregen met kerst en ondertussen ook al uit. Het werken met lichaamstaal is iets wat ik bij de paarden dagelijks doe, maar wat volledig nieuw is in communicatie met de hond. Ik train altijd volgens de methode van MG. Mij lijkt de methode van Mirco zo negatief overkomen? Belonen door het weghalen van druk en niet door het aanbieden van een positieve bekrachtiger als bijvoorbeeld een brokje.

Op zich ben ik tevreden over MG, al is het voor een puberende reu niet altijd fijn. De wereld is nou eenmaal leuker dan dat koekje.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051544
Ik ken de hele methode niet. Maar het valt me gelijk op dat je aangeeft "belonen door het weghalen van druk". Dat is natuurlijk geen beloning. Het toevoegen van druk om gedrag toe te doen laten nemen is een negatieve bekrachtiger. De hond gaat bepaald gedrag vertonen om iets wat hij niet fijn vindt te voorkomen of te laten stoppen.

Ik vind dat geen prettige manier van omgaan met mijn hond. Natuurlijk gebruiken we het allemaal wel eens en geen hond valt er van om. Maar om het als uitgangspunt te gebruiken, dat vind ik onprettig. Zeker als er geen gebruik mag worden gemaakt van positieve bekrachtigers (wat dus véél meer is als alleen brokjes voeren!). Het zou voor mij dus staan of vallen met hoe dit gegeven tot uiting komt binnen de methode.

Op het moment dat je hond pubert en je koekje is niet leuk genoeg, dan is het een kwestie van voorkomen en je beloning leuk genoeg maken. Zorg áltijd voor succes, voorkom dat het misgaat en zorg ervoor dat je het succes ook echt goed beloond en de moeite waard maakt. Zoals ik hiervoor al zei, belonen is zoveel meer dan een koekje! Ga na wat Nelson écht leuk vindt en ga dit gebruiken. Lekkerdere koekjes zullen lastig zijn met zijn jeuk. Maar om een voorbeeld te noemen: Oscar vindt sinds kort balletje apporteren echt he-le-maal leuk en dat is nu mijn super unieke top beloning bij Hoopers. Ik gebruik hem alleen daar, hij krijgt hem alleen als hij heel goed zijn best heeft gedaan en is dan een super groot feest. Dát motiveert!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3051560
Belonen door het wegnemen van druk herken ik wel als trainingsmethode voor paarden. Dat is de manier waarop ik altijd paarden train. Je vraagt iets door bijvoorbeeld een teugel aan te nemen of een been aan te leggen. Op het moment dat het paard daarop reageert neem je de druk weg.
Voor honden ken ik het niet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3051632
Doranto schreef: Belonen door het wegnemen van druk herken ik wel als trainingsmethode voor paarden. Dat is de manier waarop ik altijd paarden train. Je vraagt iets door bijvoorbeeld een teugel aan te nemen of een been aan te leggen. Op het moment dat het paard daarop reageert neem je de druk weg.
Voor honden ken ik het niet.
Precies.
In mijn werk als GT voor paarden werk ik heel bewust met het wegnemen van druk. Het loslaten van de druk op het halster, het stoppen van het vragen van een oefening, het stoppen met draaien van een lijn. Maar enkel om een paard in een aanleerfase ergens te kunnen brengen, en altijd met gebruik van positieve bekrachtigers als voer, stem etc. Nou is een paard een heel ander dier en dan nog probeer je altijd zo min mogelijk druk te geven. Maar de basis is en blijft de positieve bekrachtiger.
Kaela schreef: Ik ken de hele methode niet. Maar het valt me gelijk op dat je aangeeft "belonen door het weghalen van druk". Dat is natuurlijk geen beloning. Het toevoegen van druk om gedrag toe te doen laten nemen is een negatieve bekrachtiger. De hond gaat bepaald gedrag vertonen om iets wat hij niet fijn vindt te voorkomen of te laten stoppen.

Ik vind dat geen prettige manier van omgaan met mijn hond. Natuurlijk gebruiken we het allemaal wel eens en geen hond valt er van om. Maar om het als uitgangspunt te gebruiken, dat vind ik onprettig. Zeker als er geen gebruik mag worden gemaakt van positieve bekrachtigers (wat dus véél meer is als alleen brokjes voeren!). Het zou voor mij dus staan of vallen met hoe dit gegeven tot uiting komt binnen de methode.

Op het moment dat je hond pubert en je koekje is niet leuk genoeg, dan is het een kwestie van voorkomen en je beloning leuk genoeg maken. Zorg áltijd voor succes, voorkom dat het misgaat en zorg ervoor dat je het succes ook echt goed beloond en de moeite waard maakt. Zoals ik hiervoor al zei, belonen is zoveel meer dan een koekje! Ga na wat Nelson écht leuk vindt en ga dit gebruiken. Lekkerdere koekjes zullen lastig zijn met zijn jeuk. Maar om een voorbeeld te noemen: Oscar vindt sinds kort balletje apporteren echt he-le-maal leuk en dat is nu mijn super unieke top beloning bij Hoopers. Ik gebruik hem alleen daar, hij krijgt hem alleen als hij heel goed zijn best heeft gedaan en is dan een super groot feest. Dát motiveert!
Juist, daar kan ik me in vinden.
Het idee van werken met duidelijke lichaamstaal vind ik een goede, maar het werken met druk vind ik niet prettig als het niet perse hoeft.
Gebruikersavatar
Door Onix
#3051636
Kaela schreef: Ik ken de hele methode niet. Maar het valt me gelijk op dat je aangeeft "belonen door het weghalen van druk". Dat is natuurlijk geen beloning. Het toevoegen van druk om gedrag toe te doen laten nemen is een negatieve bekrachtiger. De hond gaat bepaald gedrag vertonen om iets wat hij niet fijn vindt te voorkomen of te laten stoppen.

Ik vind dat geen prettige manier van omgaan met mijn hond. Natuurlijk gebruiken we het allemaal wel eens en geen hond valt er van om. Maar om het als uitgangspunt te gebruiken, dat vind ik onprettig. Zeker als er geen gebruik mag worden gemaakt van positieve bekrachtigers (wat dus véél meer is als alleen brokjes voeren!). Het zou voor mij dus staan of vallen met hoe dit gegeven tot uiting komt binnen de methode.

Op het moment dat je hond pubert en je koekje is niet leuk genoeg, dan is het een kwestie van voorkomen en je beloning leuk genoeg maken. Zorg áltijd voor succes, voorkom dat het misgaat en zorg ervoor dat je het succes ook echt goed beloond en de moeite waard maakt. Zoals ik hiervoor al zei, belonen is zoveel meer dan een koekje! Ga na wat Nelson écht leuk vindt en ga dit gebruiken. Lekkerdere koekjes zullen lastig zijn met zijn jeuk. Maar om een voorbeeld te noemen: Oscar vindt sinds kort balletje apporteren echt he-le-maal leuk en dat is nu mijn super unieke top beloning bij Hoopers. Ik gebruik hem alleen daar, hij krijgt hem alleen als hij heel goed zijn best heeft gedaan en is dan een super groot feest. Dát motiveert!
+1.

In de africhting (IPO) is het een veel gebruikte methode. En daar zie je dat vaak terugkomen op een examen. Een hond die geleerd heeft (bijv met clickeren) dat je steeds hogere eisen stelt aan het gedrag voordat er een beloning volgt, zal op een examen (als de beloning niet gegeven mag worden) nog beter zijn best gaan doen. Een hond die geen correctie krijgt heeft niks om te vermijden en zal dus juist minder zijn best gaan doen. Want daar heeft hij geen reden toe, de negatieve prikkel is er niet. Bovendien zie je het altijd in de lichaamshouding van een hond. Dieren die positief getraind worden laten een veel hogere, vrijere lichaamshouding zien dan honden die getraind worden met negatieve bekrachtiging.

Nieuw is het niet, ook niet in de hondentraining. Voordat MG over ging naar de clicker werd er door hem ook zo getraind en ook CM traint op deze manier.
Door Lil
#3051664
Onix schreef: +1.

In de africhting (IPO) is het een veel gebruikte methode. En daar zie je dat vaak terugkomen op een examen. Een hond die geleerd heeft (bijv met clickeren) dat je steeds hogere eisen stelt aan het gedrag voordat er een beloning volgt, zal op een examen (als de beloning niet gegeven mag worden) nog beter zijn best gaan doen. Een hond die geen correctie krijgt heeft niks om te vermijden en zal dus juist minder zijn best gaan doen. Want daar heeft hij geen reden toe, de negatieve prikkel is er niet. Bovendien zie je het altijd in de lichaamshouding van een hond. Dieren die positief getraind worden laten een veel hogere, vrijere lichaamshouding zien dan honden die getraind worden met negatieve bekrachtiging.

Nieuw is het niet, ook niet in de hondentraining. Voordat MG over ging naar de clicker werd er door hem ook zo getraind en ook CM traint op deze manier.
Eens! Menig keer gewonnen omdat mijn hond trots en kwispelend met een grijns op zijn bekje liep. Iets dat bij IPO helaas niet standaard is, maar ook bij andere sporten niet. Kost wel zoeken naar de juiste beloning. Zo kwam ik bij GG bij een oefening op een punt dat worst en bal niet voldeden. Kreeg van iemand de tip om de behendigheid tunnel als beloning in te zetten. Ik had een hele goede leermeester aan de lijn: beetje druk prima zak maar in de gut. Beloning ik ga tot het gaatje en nog verder. Lichaamstaal is daarbij ook belangrijk heel belangrijk. Bij een workshop over belonen liet hij zien dat mijn enthousiasme meer voor hem betekende dan lievelingsvoer of spel. Maar ook een paard gereden dat verpest was door druk. Heb toen deels clickertraining ingezet waar zij erg wars was geworden van de standaard methode druk geven en wegnemen. Dus omzetten geleerd met stapje voor stapje net als de hond. Keek je naar haar achterhand dreigde ze, wees je ernaar kreeg je al een trap. Dus dat moest toen ook druk vrij geleerd worden ook al is het een paard.
Gebruikersavatar
Door Sher
#3051668
Ik ken het boek niet en de methode ook niet, dus ik ben misschien wel heel erg bevooroordeeld, maar bij het woord roedel haak ik eigenlijk al af. Druk uitoefenen op mijn honden doe ik al helemaal liever niet. Als mijn hond iets niet kan leren op een fijne positieve manier, vraag ik me nog liever af of het wel zo nodig is dat mijn hond datgene leert. Wat hebben we nodig om gelukkig en tevreden met elkaar te zijn. Voor mij is dat in de eerste plaats op een respectvolle manier met elkaar omgaan.  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051745
Hope schreef: Juist, daar kan ik me in vinden.
Het idee van werken met duidelijke lichaamstaal vind ik een goede, maar het werken met druk vind ik niet prettig als het niet perse hoeft.
Natuurlijk is lichaamstaal belangrijk! Super belangrijk. En jou gemoedstoestand en alles. Dus wat dat betreft kun je die aspecten gebruiken. Ik ben totaal geen fan van Cesar Milan, maar als ik zelf onrustig of zenuwachtig wordt, dan gebruik ik wel de "calm, assertive packleader" als mantra. Niet omdat ik packleader wil zijn, maar wel omdat ik een stabiele, veilige begeleider van mijn hond wil zijn.
Onix schreef: +1.

In de africhting (IPO) is het een veel gebruikte methode. En daar zie je dat vaak terugkomen op een examen. Een hond die geleerd heeft (bijv met clickeren) dat je steeds hogere eisen stelt aan het gedrag voordat er een beloning volgt, zal op een examen (als de beloning niet gegeven mag worden) nog beter zijn best gaan doen. Een hond die geen correctie krijgt heeft niks om te vermijden en zal dus juist minder zijn best gaan doen. Want daar heeft hij geen reden toe, de negatieve prikkel is er niet. Bovendien zie je het altijd in de lichaamshouding van een hond. Dieren die positief getraind worden laten een veel hogere, vrijere lichaamshouding zien dan honden die getraind worden met negatieve bekrachtiging.

Nieuw is het niet, ook niet in de hondentraining. Voordat MG over ging naar de clicker werd er door hem ook zo getraind en ook CM traint op deze manier.
Dit vind ik leuk om te lezen. En dit lijkt mij ook een énorme motivator om juist in de IPO positiever te gaan trainen. Wat als je ergens een hond wil die zijn uiterste best doet en tot het naadje gaat, juist tijdens examens, dan is het daar toch wel!

Het niet zo hun best meer doen als de dreiging van correctie wegvalt vind ik zelf ook een heel duidelijk signaal. Was toen ik als tiener op de gewone hondenschool met de slipketting trainde ook het grote probleem. Lessen gingen goed, examens aan de lopende band mis omdat de honden dan veel minder goed presteerden. Of ze gingen aan het feestvieren.
Door Nadia
#3051763
[quote="Kaela"]
Ik ken de hele methode niet. Maar het valt me gelijk op dat je aangeeft "belonen door het weghalen van druk". Dat is natuurlijk geen beloning. Het toevoegen van druk om gedrag toe te doen laten nemen is een negatieve bekrachtiger. De hond gaat bepaald gedrag vertonen om iets wat hij niet fijn vindt te voorkomen of te laten stoppen.
[Quote]

Het weg nemen van druk kan wel een beloning zijn. Of het een goede is zeg ik niet. Maar hij bestaat wel. Of ja 'beloning' dit noemen ze negatieve correctie. Je meent iets weg wat niet prettig is.
Bij honden kan dit bijvoorbeeld gebruikt worden bij het leren van 'zit' druk op de heupen. Je voegt iets toe. Hond doet het beloning is dat je hand weg gaat.
Even he.. Ik zeg niet dat dit een goede manier is. Enkel even uitleggen ;)
Het wordt ook wel gebruikt bij honden die uitvallen. Uitvallen =stil staan. Rustig blijven = afstand vergroten dus druk van andere hond weg nemen. Al zou dit ook positieve bekrachtiging kunnen zijn. Je voegt immers iets toe. Afstand.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door