Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Wil
#3051307
Wij hebben sinds april een herplaatshond Donna van nu bijna 2 jaar die aan beide kanten van haar onderkaak de 3e en 4e premolaar mist.
Naast haar hoektanden zitten alleen de 1e en 2e premolaar en dan komt er een enorm leeg stuk van minimaal 3.5 cm. en daarna de knipkiezen.

Ze krijgt nu kwartels, kippenvleugels die ik in moet knippen omdat ze alles heel doorslikt. Gisteren zelfs een klein kwarteltje  ???  Ik had wat Bibi erbij gegeven om de juiste hoeveelheid te krijgen maar hap slik weg kwartel want stel je voor dat ik dat vlees weg zou halen :-\ verder krijgt ze wel veel afwisseling in vlees soorten in combinatie met BIBI, of Haaksbarf.

We willen haar graag helemaal op Barf zetten maar ik vind het bij haar best eng ten eerste omdat ze zo'n schrok op is en ten tweede durf ik geen grote stukken vlees met bot of alleen bot te geven omdat ik bang ben dat die botten dat tandvlees beschadigen. Laatst had ze een parelhoenkarkas maar toen ze klaar was had ze allemaal kleine wondjes op die tandeloze  ruimtes.

Sally en Missy kregen hun hele leven Barf i.c.m.vers maar bij Donna kom ik wat betreft het bot niet verder dan pluimveekarkassen,  en -nekken, kipkarbondes, kwartels of vis
De karkassen en kipdelen sla ik tegenwoordig zelfs plat of knip ik klein. Wat denken jullie? Is het echt nodig dat ik die karkassen kleinknip en kan ik haar wel wat grotere botten of bijv. een geitje geven
Door Lizzy
#3051341
Pinkel miste aan 1 kant ook een P3 en een P4. Die at gewoon barf. Ik hield nergens rekening mee en ze had ook nooit wondjes. Misschien dat die plekken zich verharden? Enniewees, ik zou gewoon barf gaan voeren, de lichtere vleesbotten geven en de stukken vlees in stukken van ongeveer max. 10 cm snijden. Dan moet het lukken hoor!
Door Wil
#3051506
Dank je Lizzy, dan ga ik het toch maar proberen.

Wat voor grotere lichte botten zou ik haar kunnen geven om te beginnen? ik denk aan schouder of nek van een jong dier of zo?? dat lijkt me niet zo makkelijk om in 1 keer naar binnen te werken. Wat denk jij?  Mijn vorige honden Sally en Missy gaf ik ook wel struisvogelkarkas dat vonden ze geweldig maar die heb ik al heel lang niet meer gezien.

Wil
Door Lizzy
#3051509
Wil schreef: Dank je Lizzy, dan ga ik het toch maar proberen.

Wat voor grotere lichte botten zou ik haar kunnen geven om te beginnen? ik denk aan schouder of nek van een jong dier of zo?? dat lijkt me niet zo makkelijk om in 1 keer naar binnen te werken. Wat denk jij?  Mijn vorige honden Sally en Missy gaf ik ook wel struisvogelkarkas dat vonden ze geweldig maar die heb ik al heel lang niet meer gezien.

Wil
Ik denk toch dat je geen zware vleesbotten kunt geven. Voorlopig niet althans. En ik zou dus kiezen voor de kleineren karkassen en deze voorlopig even pletten met een vleeshamer. 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051570
Wil schreef: Dank je Lizzy, dan ga ik het toch maar proberen.

Wat voor grotere lichte botten zou ik haar kunnen geven om te beginnen? ik denk aan schouder of nek van een jong dier of zo?? dat lijkt me niet zo makkelijk om in 1 keer naar binnen te werken. Wat denk jij?  Mijn vorige honden Sally en Missy gaf ik ook wel struisvogelkarkas dat vonden ze geweldig maar die heb ik al heel lang niet meer gezien.

Wil
Struisvogelkarkas  :o, hoe groot is dat wel niet?

Ik heb er geen ervaring mee bij honden, maar wel bij paarden. Het tandvlees wordt inderdaad harder na verloop van tijd en dan gaat eten prima. Dus rustig opbouwen met zachte beginnersbotten en dat voorzie ik geen problemen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3051577
Kaela schreef: Struisvogelkarkas  :o, hoe groot is dat wel niet?

Ik heb er geen ervaring mee bij honden, maar wel bij paarden. Het tandvlees wordt inderdaad harder na verloop van tijd en dan gaat eten prima. Dus rustig opbouwen met zachte beginnersbotten en dat voorzie ik geen problemen.
Nou, laat ik het zo zeggen...ooit nam iemand met best een ruime auto voor wat mensen een paar struisvogelkarkassen mee en ze moesten proppen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051581
Angelique schreef: Nou, laat ik het zo zeggen...ooit nam iemand met best een ruime auto voor wat mensen een paar struisvogelkarkassen mee en ze moesten proppen  :biggrin2:
Ik heb geloof ik wel een beetje beeld  ;D
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3051584
Lizzy schreef: de stukken vlees in stukken van ongeveer max. 10 cm snijden.
;D ;D ;D Dat zou hier betekenen dat ze gelijk al hun vlees voor de hele week gehad hebben... ;D ;D ;D
Door Wil
#3051693
[quote="Kaela"]
Struisvogelkarkas  :o, hoe groot is dat wel niet?

Best wel groot maar vrij makkelijk te verdelen en de botten zijn heel licht en luchtig. Een beetje als crunchy.

Het is ook al een jaar of 10  geleden dat ik het gehaald heb in Mill bij Uden in de buurt en ik kan me het me niet meer precies herinneren maar ik geloof dat het al in delen was die ik zelf in gewenste stukken heb gemaakt.
 
Ik heb nog wel een paar foto's van in stukken verdeeld karkas alleen weet ik niet hoe ik die hier moet plaatsen
Door Lizzy
#3051751
Dwarreltje schreef: ;D ;D ;D Dat zou hier betekenen dat ze gelijk al hun vlees voor de hele week gehad hebben... ;D ;D ;D
;D ;D ;D

Ik dacht dat ik bij Wil een wat groter model hond in de mand zag liggen :biggrin2:
Door Wil
#3051790
Ja hoor dat klopt. De hond op de foto is Missy, een drentsche patrijshond :). Sally was ook een drentsche patrijshond. Ze zijn inmiddels beide op een respectabele leeftijd overleden en Donna is weer een drentsche patrijshond, een herplaatsertje deze keer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door