Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Vlekje2
#3051236
Hallo allemaal,
Vlekje, onze stoere kitten kater van 7 maanden eet vanaf het moment dat we hem in huis hebben Carnibest compleetvoer. Hij vindt dit erg lekker.  Hij is dan ook stevig gegroeid. Op dit moment  is hij 5,4 kilo!  En er is zelfs een hangbuikje zichtbaar.  Het lijkt mij dat dit niet normaal is?! Volgens de verpakking mag hij 60-80 gram per kilo per dag maar dit geven we bij lange na niet. Het maximale wat we gegeven hebben is 2 porties van 70 gram dus 140 gram per dag. Nu geven we iets minder nl. 130 gram per dag. Maar hij zou dus eigenlijk 350 gram per dag mogen krijgen! Hoe kan dit verschil zo groot zijn en waarom is Vlekje zo groot en fors? We geven hem ook een bodempje Whiskas juniorbrokjes voor als we overdag weg zijn en deze eet hij meestal ook op. We willen niet meteen een dikke kat van Vlekje maken.....iemand tips? Kan een hangbuikje nog weggaan?
Door Ruisje
#3051244
Welkom op Barfplaats!

Volgens mij heb ik hier al eens gelezen dat Carnibest vetter is geworden dan het was toen ik het nog voerde. Maar ook (al is het maar een bodempje) de brokjes van Whiskas zitten vol granen en die zetten ook aan.

Je zou eens een paar andere kvv's kunnen proberen in plaats van Carnibest of erbij zodat je af kunt wisselen. De brokjes zou ik schrappen of, als je persé iets wil om de dag door te komen, een brok ZONDER graan.
Door Martine-Tom
#3051260
Ik vind CB inderdaad erg vet, mijn hond gaat acuut aan de race als hij het eet en waar de katten het 2 jaar geleden graag aten halen die hun neus er voor op.
Probeer eens een ander merk en laat de brokjes voor wat ze zijn  ;)
Als een kat 2 keer per dag eet heeft ie tussendoor niks nodig dus die brokjes zijn overbodig, en al helemaal de Junior, daar zitten nog meer Kcal in als in de gewone...dus laat die (en alle andere) brokken lekker in de winkel.
Door Vlekje2
#3051286
Nee hij heeft buiten geen extra eethuis....en hij is nog nooit met prooi thuisgekomen. Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad dat CB vet is. Stel je voor dat ik de voorgeschreven hoeveelheid geef!....Ik zal eens de vetpercentages vergelijken met andere merken. Het is wel jammer want hij vindt het wel lekker en heeft goede drollen.....Brokjes gaan we mee stoppen, kijken of dat effect heeft. Maar wat vinden jullie van het gewicht? Het is voor 7 maanden echt een forse kater....
Gebruikersavatar
Door koekje
#3051311
Mijn Otje is een hele slanke den van 3,5 kilo. Ook zij heeft een hangbuikje, zo'n lellend velletje. Als het echt een kwab vet is, gaat dat vanzelf weg met een beetje afvallen. Is het gewoon losse huid - wat de meeste katten hebben-  is dat niet kwalijk. Dit losse stukje huid is nodig bij hoge sprongen enzo, dat rekt de buik erg mee.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3051321
Lotgering is volgens mij niet een hele goede. Ik heb het zelf nog nooit gevoerd, maar wel gelezen dat het juist wel erg vet is.
Hier voer ik aan Ot momenteel Tinlo en worsten van Henk (degomeat-NL). Haaksbarf en Bandit waren ook altijd goede merken.
Door De huismeester
#3051351
Die van mij zijn 9 maanden en wegen rond de 5,8 kilo, en dik zijn ze niet.
Ze eten momenteel 200 tot 250 gram per dag, maar zijn wel zeer aktief.
Wat voor ras is het?
Want je heb inderdaad grote rassen?
Laatst gewijzigd door De huismeester op za 03 jan 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3051389
Vlekje2 schreef: Nee hij heeft buiten geen extra eethuis....en hij is nog nooit met prooi thuisgekomen. Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad dat CB vet is.
Weet je dit 100% zeker? Ik bedoel, als je kat buiten komt (dus echt buiten, niet in een afgeschermde tuin) kan je dat nooit zeker weten toch?
Er zijn mensen die standaard een bakje kattenbrokken in de tuin hebben staan. Onze ex-zwerver werd ook steeds dikker en dikker totdat we posters door de buurt hebben opgehangen of mensen hem niet meer wilden voeren. En een prooi kunnen ze ook ter plekke opeten, dat hoeven ze niet perse mee naar huis te nemen.
Maar als hij niet verder kan dan jullie eigen tuin dan kan je dat inderdaad uitsluiten.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3051408
In t begin aten ze bij mij ook cb, maar moesten ze al gauw niet meer, destijds overgestapt naar Haaksbarf, makkelijk verkrijgbaar en betere samenstelling dan Lotgering. Onze Pjotr woog met een maand of zeven ook wel rond de vijf en is nu twaalf maanden en zit nu tegen de zes, maar ook geen gram teveel! Heel erg actief en eet samen met Waszlav, achttien maanden en tegen de zeven kg. ongeveer 250 gr per maaltijd
Door Vlekje2
#3051420
Bedankt voor de tips. Ik weet het bijna zeker dat hij buiten geen prooien vangt, hij is nooit ver van huis.
Het is geen raskat maar een europese korthaar. Hij komt van een paardenstal. Eens kijken hoe ik een fotootje kan bijvoegen....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door