Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door KellyBeer
#3051026
Dag Allemaal!

Wij hebben een Berner Sennen pup van bijna 9 weken in huis, hij krijgt sinds afelopen dinsdag KVV. Bij de fokker zat hij op Royal Canin dus hij heeft nu wel wat minder ontlasting, en diaree. Het liefste zou ik hem natuurlijk BARF voeren, maar dat durf ik nog niet, mag hij nog niet en ik heb niet zo veel zin in met dier-bedekte-spachtelputz.

Wat hij deze week gekregen heeft is;

Dinsdag; Kivo Eend
Woensdag; Kivo Complete Maaltijd
Donderdag; Kivo Complete Maaltijd en Pens
Vandaag; Kivo Pens en vanavond Rund
Morgen; Kivo Rund en Compleet Vis
Zondag; Kivo Compleet Vis

Hij krijgt momenteel 375g verspreid over 3 maaltijden, ik heb ook het idee dat het te weinig is voor hem. Ik moet hem nog wegen, bij de fokker woog hij 7,5 kilo.

Wat ik momenteel in de vriezer heb liggen is;

Tinlo;
500g Vis
1000g Konijn

Carnis; Alle 500g
Rund
Paard
Eend
Kalkoen-Eend
Lam
Kip-Rund

Kiezebrink; Alle 1000g

Duivenmix
Hazenmix
Organenmix
Fazantenmix
Vette Vismix

Degomeat;

500g Hert
500g Geit

Als tussendoortjes/beloning krijgt hij; Carnivoer Hap-Slik-Weg, Ropadog Konijnenoren met vacht, Carnis Lamslong, Runderkophuid.

Het zijn geloof ik allemaal (op die van kivo na) enkelvoudige mixen, en als ik het goed heb moet hij dan 5 diersoorten per week krijgen om te zorgen dat ik compleet voer. Ik ben hier nog allemaal nieuw in en zou dus graag wat informatie krijgen hoe ik het het beste aan moet pakken. Qua andere merken kan ik vrijwel alles aankomen.

Alvast Bedankt!
#3051038
Welkom op Barfplaats  :)
Wat super dat je je hond vers geeft!!
Qua kvv merken kan ik je geen advies geven... Geen ervaring met deze merken.
Maar ik denk dat er nog wel anderen zullen reageren...

Lees dat je je pup 375 gram per dag geeft. Ik denk dat jouw pup minstens het dubbele nodig heeft.
Een pup geef je tussen de 5 a 10% van zijn lichaamsgewicht.
Ik zou de maaltijden dan verdelen over 4x per dag.
Zodra je pup is gewend aan vers, kun je al heel snel overschakelen op barf.  :)
Succes!
Door KellyBeer
#3051041
Dankjewel!  :)  Ik vond 5% inderdaad al erg weinig, het word namelijk een hele Beer onze Meneer Beer :D
Ik ga hem gewoon op 500g per dag zetten en dan 4 porties van 125g ipv 3 van 125g, wat zal die blij worden haha, hij vind zijn KVV menu helemaal het einde.
#3051043
Hij is waarschijnlijk al wel gegroeid sinds hij bij jullie is?! Dus ook al wat aangekomen...
Mij lijkt 500gr per dag nog weinig.
Ik had vorig jaar een pup en die kreeg op leeftijd van 9 weken 750 gr per dag en al heel snel 1000 gr per dag.
Je kunt beter iets te veel eten geven dan te weinig... Ze groeien maar één keer op!
#3051049
Meneer Beer weet wel wat goed is voor hem ;D ;D ;D

Het is goed om op het oog te voeren. Als hij hongerig blijft of hij is schraal, dan zou ik gerust meer geven!
En omgekeerd ook, wordt hij wat mollig dan geef je minder...
Ik heb Doris een maand kvv gegeven en ben toen over gegaan op barf. Dat was helemaal feest!!!
Door fransbulletje
#3051060
Wat een droppie  :smitten:

Wat de Carnis betreft hou er rekening mee dat de lam, rund en paard strotten bevatten. Hier zit minder calcium in dan in karkassen , belangrijk voor een hond in de groei.
Door KellyBeer
#3051068
Dat las ik dus inderdaad, vandaar dat ik me af vroeg hoe ik het menu het beste aan kon pakken. Wie weet wat (griekse?) yoghurt toevoegen op dagen dat hij Carnis zonder bot krijgt? :) Ik wil het beste voor ons meneertje, zonder tekort komingen. Ga van Carnis ook de Groente Variatie kopen, de meningen zijn alleen verdeelt over het geven van groentes.  (Carnis bevat dan wel prei, en ik weet niet of ze dat mogen. Mijn ratten mogen het niet ivm gasvorming)

Even nog kort voorstellen;
Ik heet Kelly en woon samen met mijn vriend, we zijn beide 23 jaar. Ik heb vroeger thuis altijd honden gehad waaronder 2 Berners, keuze was voor ons dus erg snel gemaakt. Ook hebben wij 6 rattenmannen (ook met stamboom hihi) en zij krijgen ook geen commercieel voer, wel voer zonder vitamines en mineralen die moet ik dus nog toevoegen dmv Calcivet en Daily Essentials supplementen. Als tussendoortjes krijgen zij Hazelnoten in dop, gedroogde vis en insecten, antos (wat de hond ook mag :P ) en dagelijks verse groentes, de groentes die hun krijgen kan ik alleen niet aan onze Meneer Beer geven want zij krijgen voornamelijk Boerenkool, Maar wie weet kan ik hun groentes wel samen bereiden, beide voor hen koken en invriezen.
Door Martine-Tom
#3051102
Leuk dat je kvv voert!

Als ik zo je menu bekijk zie ik volgens mij best veel pens en vis, dat zou kunnen verklaren waarom ie aan de diarree is (er staan geen hoeveelheden bij dus tis een gok maar dacht ik fiets hem er toch even in  ;) eend is nl ook best een vette diersoort dus alles bij elkaar zou net teveel kunnen zijn).
Die groentemix zou ik dan laten staan als er prei in zit en zelf een mix maken, hier op de site vind je wel lijsten met geschikte groente hiervoor, je kan ze of koken en geven of malen/pureren net wat je handiger vind.
Ik zou de carnis gewoon 1 maaltijd per week geven, en geen yoghurt erbij doen, en als er idd geen bot verder in zit zou ik die in het vervolg niet meer nemen, 1 maaltje per week kan niet zoveel kwaad  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051149
Kiezenbrink zijn geen volledige voedingen. Ik weet niet precies hoe het per mix is, maar vaak mist er (deels) spiervlees of orgaan. Sommige mixen zijn echt alleen gemalen karkassen en zonder spiervlees toe te voegen krijgt je pup dan echt moeite met poepen.
Op de site van kiezenbrink kun je precies lezen wat er per mix inzit. Je mag uitgaan van 40-50% vleesbot, 30-40% spiervlees en 15-25% orgaan. Het is niet erg als die percentages iets afwijken, maar stel dat er 80% vleesbot en 20% orgaan inzit, dan mis je dus echt spiervlees en moet je dat aanvullen.

Als je de overstap naar barf wil gaan maken, dan kun je tzt al eens een nekje of karkasje en wat spiervlees gaan geven en zo langzaam wennen. Ik kan me best voorstellen dat je je daar nog even voor in wil lezen en voorbereiden. Maar wat bedoel je met dat mag de pup nog niet? Pups kunnen prima barf eten, vanaf een weekje of 6 a 7 lukt ze dat al!

Leuke foto's, knap pupje!
Door KellyBeer
#3051166
Bedankt voor de antwoorden!

Ik ga nu meteen opzoeken hoeveel er precies in iedere mix zit, mochten er te kort komingen zijn wat kan ik dan doen om het op te vullen?
En hoe zit het dan met eend en pens? Ik weet dat er 1x in de week vette vis bij moet zitten, maar dan ben ik benieuwd hoe ik de rollen die nu in de vriezer liggen moet gaan samenstellen. Ik hoef namelijk niet zo gek veel te halen gezien Dieza hier 3 minuten vandaan zit haha :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door