Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Stacey1987
#3050562
Hallo allemaal,

Ik krijg over een week of 3 alle spullen geleverd om een barfmenu te kunnen maken. Ik heb een pup van nu 17 weken welke afgespeend is op kvv en barfhapjes. Bij mij krijgt zij ook vanaf het begin kvv en zo nu en dan heeft ze wat spiervlees en kipdrumsticks gehad. Dit gaat allemaal prima.
Nu heb ik een menu in elkaar gezet en zou graag willen weten wat jullie hier van vinden.


Groetjes Stacey


Vleesbot: kipdrumstick  eendennek  reerib  lamsrib parelhoenkarkas
Spiervlees: paard  rund  geit  lama
Orgaan: kiplever  konijnenmix (lever, hart, long, luchtpijp)  runderpens  niertjes(van?)
Vis:         zalm
Extra: groentemix  ei kokosolie yoghurt


Maandag:
150 gram kipdrumstick
70 gram konijnenmix orgaan
75 gram paard
15 gram groentemix

Dinsdag:
150 gram eendennek
70 gram runderpens
75 gram geit
15 gram groentemix

Woensdag:
150 gram reerib of lamsrib
70 gram kippenlever
75 gram rund
15 gram groentemix

Donderdag:
150 gram parelhoenkarkas
70 gram runderpens
75 gram paard
15 gram groentemix

Vrijdag:
150 gram kipdrumstick
70 gram niertjes
75 gram geit
15 gram groentemix

Zaterdag:
75 gram eendennek
1 eetlepel yoghurt
1 eetlepel kokosolie
65 gram groentemix
75 gram lama

Zondag:
75 gram eendennek
1 rauw ei
65 gram groentemix
150 gram zalm
70 gram runderpens
 
heb het menu aangepast. Ga nu uit van gemalen verse pens van lotgering, dus heb 1 extra dag toegevoegd zodat het 10% hart lever nier (long en luchtpijp) is en 10% pens.  Verder heb ik Amy geprobeerd een haring te geven maar dat wilde ze niet eten dus qua vis ga ik voorlopig alleen even uit van zalm want dit vind ze wel lekker.
Laatst gewijzigd door Stacey1987 op ma 12 jan 2015, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#3050852
Je wisselt goed af in diersoorten maar qua vleesbot zou ik het anders doen.
Ribben van grote dieren zijn erg hard en niet geschikt voor een pup. Ook zou ik niet drie keer in een week eendennekken voeren maar ook een keer karkas of vleugels.
Verder zou ik alleen kippenlever voeren als het biologische is.

Onze volwassen hond heeft geen probleem met een dag wat meer en een dag wat minder eten maar dat verschilt per hond en het kan dat een pup er meer problemen mee heeft.
Je percentages lijken te kloppen maar wat heb je precies aangehouden?
Qua vis zit je ook goed, daarbij wordt 5-10% aangeraden.
Door Lizzy
#3050883
[quote="Stacey1987"]
Hallo allemaal,

Ik krijg over een week of 3 alle spullen geleverd om een barfmenu te kunnen maken. Ik heb een pup van nu 17 weken welke afgespeend is op kvv en barfhapjes. Bij mij krijgt zij ook vanaf het begin kvv en zo nu en dan heeft ze wat spiervlees en kipdrumsticks gehad. Dit gaat allemaal prima.
Nu heb ik een menu in elkaar gezet en zou graag willen weten wat jullie hier van vinden.


Groetjes Stacey


Vleesbot: kipdrumstick  eendennek  reerib  lamsrib
Spiervlees: paard  rund  geit  lama
Orgaan: kiplever  konijnenmix (lever, hart, long, luchtpijp)  runderpens
Vis: sardientjes zalm
Extra: groentemix  ei kokosolie yoghurt


Maandag:
150 gram kipdrumstick
70 gram konijnenmix orgaan
75 gram paard
15 gram groentemix

Dinsdag:
150 gram eendennek
70 gram runderpens
75 gram geit
15 gram groentemix

Woensdag:
150 gram reerib
70 gram kippenlever
75 gram rund
15 gram groentemix

Donderdag:
150 gram lamsrib
70 gram runderpens
75 gram paard
15 gram groentemix

Vrijdag:
150 gram kipdrumstick
70 gram konijnenmixorgaan
75 gram geit
15 gram groentemix

Zaterdag:
75 gram eendennek
1 eetlepel yoghurt
1 eetlepel kokosolie
65 gram groentemix
75 gram lama

Zondag:
75 gram eendennek
1 rauw ei
65 gram groentemix
150 gram sardines/zalm
 
De pens is gedroogd, vroeg mij af of ik dan uit kan gaan van 70 gram of dat ik iets minder moet geven? Verder twijfel ik over de weekenddagen, of ze dan aan voldoende voeding komt? En of de hoeveelheid vis goed is?
[/quote]

Ik heb eigenlijk exact hetzelfde als mijn voorganger.

Ik zou zelf ook niet 3 keer per week eendennek geven. Ik vind dat teveel nek en zou dat niet vaker dan 2 keer per week geven. Ik zou zelf ook niet 2 keer per week ribben geven. Want pup moet nog een end groeien en beide bevatten erg veel calcium. Ik zou dus maximaal 1 keer per week ribben geven, of zelfs 1 keer per 2 weken. En daarnaast zijn ze inderdaad vaak te hard voor pups.

Ik zou dus nog iets anders qua vleesbot proberen erbij te geven. Bijv. konijnkarkas of parelhoenkarkas. Zoiets.

De hoeveelheid vis mag de 10% van het totaal niet overstijgen omdat veel rauwe vissoorten vitamine B1 afbreekt. Voor details, zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2981174
Gebruikersavatar
Door Stacey1987
#3050920
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de volgende percentages aangehouden: 50% vleesbot,  orgaanvlees 10 % en dan apart pens 6.6% (dit ivm dat het gedroogd is en ik er dus vanuit ben gegaan dat een lager percentage gedroogd gelijk staat aan een hoger percentage vers) Dan 25% spiervlees en 10% groentes. Dit komt uit op een totaal van 101,6% van 300 gram. Maar mijn hond mag eigenlijk iets meer dan 300 gram per dag hebben en 300 gram gaf mooie getallen per dag dus vandaar.
De kippenlever is biologisch. Verder klopt het dat er geen nier bij zit, over het hoofd gezien. Dus ga kijken of ik aan niertjes kan komen en deze wil ik dan mengen met de kiplever. Of heb ik dan nog steeds te veel lever in het menu omdat er in beide mixen dan lever zit?

Ik heb voor deze vleesbotten gekozen omdat ze 'onherkenbaar' zijn en ik karkassen etc toch een beetje luguber vind nog. De reerib komt van floris24 en hij gaf aan dat deze voor een pup goed te doen moet zijn.
Amy krijgt nu ook wel wisselende hoeveelheden per dag. Ze eet per 3 dagen 1 kilorol kvv en ik weeg de hoeveelheden niet af. De ene keer krijgt ze daar dan ook nog dingen bij als een eitje en yoghurt en andere dagen niet, dus denk dat ze er op zich niet veel problemen mee heeft als ze eens een dagje wat minder te eten krijgt. Verder is de eendennek in het weekend 1 portie die over 2 dagen verdeeld is. Dus qua hoeveelheid kom ik dan wel uit op 2 keer per week nek, ik heb dit gedaan omdat ik had begrepen dat sommige honden diarree krijgen als ze een dag alleen vis etc krijgen, dus vandaar wat vleesbot erbij. Ik ben trouwens van plan om tot mijn KVV op is Amy ff ene week barf en de andere week 6 dagen KVV te geven en dan een dag vis met groentes en de andere extra's te geven en dan weer een week barf.
Laatst gewijzigd door Stacey1987 op vr 02 jan 2015, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#3050971
[quote="Stacey1987"]
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de volgende percentages aangehouden: 50% vleesbot,  orgaanvlees 10 % en dan apart pens 6.6% (dit ivm dat het gedroogd is en ik er dus vanuit ben gegaan dat een lager percentage gedroogd gelijk staat aan een hoger percentage vers) Dan 25% spiervlees en 10% groentes. Dit komt uit op een totaal van 101,6% van 300 gram. Maar mijn hond mag eigenlijk iets meer dan 300 gram per dag hebben en 300 gram gaf mooie getallen per dag dus vandaar.
De kippenlever is biologisch. Verder klopt het dat er geen nier bij zit, over het hoofd gezien. Dus ga kijken of ik aan niertjes kan komen en deze wil ik dan mengen met de kiplever. Of heb ik dan nog steeds te veel lever in het menu omdat er in beide mixen dan lever zit?

Ik heb voor deze vleesbotten gekozen omdat ze 'onherkenbaar' zijn en ik karkassen etc toch een beetje luguber vind nog. De reeerib komt van floris24 en hij gaf aan dat deze voor een pup goed te doen moet zijn.
Amy krijgt nu ook wel wisselende hoeveelheden per dag. Ze eet per 3 dagen 1 kilorol kvv en ik weeg de hoeveelheden niet af. De ene keer krijgt ze daar dan ook nog dingen bij als een eitje en yoghurt en andere dagen niet, dus denk dat ze er op zich niet veel problemen mee heeft als ze eens een dagje wat minder te eten krijgt. Verder is de eendennek in het weekend 1 portie die over 2 dagen verdeeld is. Dus qua hoeveelheid kom ik dan wel uit op 2 keer per week nek, ik heb dit gedaan omdat ik had begrepen dat sommige honden diarree krijgen als ze een dag alleen vis etc krijgen, dus vandaar wat vleesbot erbij.
[/quote]

Niet elke hond doet het even goed op 50% vleesbot, veel honden hebben dan krijtpoep. Voor mijn pup houd ik aan: 45% vleesbot, 10% pens, 10% hart, lever, nier, 25% spiervlees, 10% groente. En dan nog 2 eieren en 2x vis per week
Door Ruisje
#3050996
[quote="Stacey1987"]
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de volgende percentages aangehouden: 50% vleesbot,  orgaanvlees 10 % en dan apart pens 6.6% (dit ivm dat het gedroogd is en ik er dus vanuit ben gegaan dat een lager percentage gedroogd gelijk staat aan een hoger percentage vers) Dan 25% spiervlees en 10% groentes. Dit komt uit op een totaal van 101,6% van 300 gram. Maar mijn hond mag eigenlijk iets meer dan 300 gram per dag hebben en 300 gram gaf mooie getallen per dag dus vandaar.
De kippenlever is biologisch. Verder klopt het dat er geen nier bij zit, over het hoofd gezien. Dus ga kijken of ik aan niertjes kan komen en deze wil ik dan mengen met de kiplever. Of heb ik dan nog steeds te veel lever in het menu omdat er in beide mixen dan lever zit?

Ik heb voor deze vleesbotten gekozen omdat ze 'onherkenbaar' zijn en ik karkassen etc toch een beetje luguber vind nog. De reerib komt van floris24 en hij gaf aan dat deze voor een pup goed te doen moet zijn.
Amy krijgt nu ook wel wisselende hoeveelheden per dag. Ze eet per 3 dagen 1 kilorol kvv en ik weeg de hoeveelheden niet af. De ene keer krijgt ze daar dan ook nog dingen bij als een eitje en yoghurt en andere dagen niet, dus denk dat ze er op zich niet veel problemen mee heeft als ze eens een dagje wat minder te eten krijgt. Verder is de eendennek in het weekend 1 portie die over 2 dagen verdeeld is. Dus qua hoeveelheid kom ik dan wel uit op 2 keer per week nek, ik heb dit gedaan omdat ik had begrepen dat sommige honden diarree krijgen als ze een dag alleen vis etc krijgen, dus vandaar wat vleesbot erbij. Ik ben trouwens van plan om tot mijn KVV op is Amy ff ene week barf en de andere week 6 dagen KVV te geven en dan een dag vis met groentes en de andere extra's te geven en dan weer een week barf.
[/quote]
Ik begrijp je redenatie dat je van gedroogde pens minder geeft, maar ik vraag me af of de voedingswaarde van gedroogde pens gelijk is aan verse? Ik denk het niet!

Waarom wil je de nier weer met lever mengen! Je kunt het gewicht van de niertjes ook in mindering brengen van de lever of konijnorgaanmix. Dan ga je ook niet over je 10% heen. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 02 jan 2015, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051232
[quote="Stacey1987"]
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de volgende percentages aangehouden: 50% vleesbot,  orgaanvlees 10 % en dan apart pens 6.6% (dit ivm dat het gedroogd is en ik er dus vanuit ben gegaan dat een lager percentage gedroogd gelijk staat aan een hoger percentage vers) Dan 25% spiervlees en 10% groentes. Dit komt uit op een totaal van 101,6% van 300 gram. Maar mijn hond mag eigenlijk iets meer dan 300 gram per dag hebben en 300 gram gaf mooie getallen per dag dus vandaar.
De kippenlever is biologisch. Verder klopt het dat er geen nier bij zit, over het hoofd gezien. Dus ga kijken of ik aan niertjes kan komen en deze wil ik dan mengen met de kiplever. Of heb ik dan nog steeds te veel lever in het menu omdat er in beide mixen dan lever zit?

Ik heb voor deze vleesbotten gekozen omdat ze 'onherkenbaar' zijn en ik karkassen etc toch een beetje luguber vind nog. De reerib komt van floris24 en hij gaf aan dat deze voor een pup goed te doen moet zijn.
Amy krijgt nu ook wel wisselende hoeveelheden per dag. Ze eet per 3 dagen 1 kilorol kvv en ik weeg de hoeveelheden niet af. De ene keer krijgt ze daar dan ook nog dingen bij als een eitje en yoghurt en andere dagen niet, dus denk dat ze er op zich niet veel problemen mee heeft als ze eens een dagje wat minder te eten krijgt. Verder is de eendennek in het weekend 1 portie die over 2 dagen verdeeld is. Dus qua hoeveelheid kom ik dan wel uit op 2 keer per week nek, ik heb dit gedaan omdat ik had begrepen dat sommige honden diarree krijgen als ze een dag alleen vis etc krijgen, dus vandaar wat vleesbot erbij. Ik ben trouwens van plan om tot mijn KVV op is Amy ff ene week barf en de andere week 6 dagen KVV te geven en dan een dag vis met groentes en de andere extra's te geven en dan weer een week barf.
[/quote]

Ik geloof gelijk dat Floris zegt dat ze voor een pup goed te doen zijn, maar dan zal hij bedoelen dat ze ze letterlijk wel opgegeten krijgt. Dat neemt niet weg dat ze veel meer calcium bevatten dan kleinere karkassen en dat je daardoor teveel calcium voert.

Je voert nu 4 keer per week eendennek. Ook al zijn dat gehalveerde nekken, je voert ze wel 4 keer en dat is 2 keer meer dan we hier aanraden. Ik begrijp wel wat je bedoeld met de herkenbaarheid van karkassen. Kwartelkarkasjes zijn naar mijn idee makkelijk. Lekker klein en als je ze hup uit de zak in zijn bak gooit ook weinig herkenbaars aan. Als je ribben durft zijn de konijnkarkassen van degomeat ook wel te doen. Die zijn wel vrij kaal, dus ik zou die als 40% vleesbot en dan wat meer spiervlees erbij geven als je ze voert. En zo wen je er dan langzaam aan, dat komt wel goed.

Je idee om barf en kvv nog even af te wisselen is op zich prima. Wat je ook zou kunnen doen is van je barfdagen 1 keer de dag met ribben en 2 keer de dag met nek kunnen schrappen en dan een kvv geven. Dan heb je even de tijd om te wennen en naar andere botsoorten te zoeken.
Gebruikersavatar
Door Stacey1987
#3051455
De eendennekken staan nu 3 keer op het menu maar qua hoeveelheid is het 2 porties dus ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waar het probleem dan in zit? Maar als ik de ene week KVV voer en de andere week 2 keer in de barfdagen rib trekt dat dan het gemiddelde aan calciumhoeveelheid niet recht of gaat het erom dat ze niet teveel calcium in een x mag binnenkrijgen ivm stapeling? Verder ga ik dan qua orgaan 1 x kiplever, 1 x konijnenmix en 1 x niertjes in de barfweek voeren. Qua pens, ik vind dit al verschrikkelijk stinken dus vandaar dat ik geen verse pens wil geven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om haar de gedroogde pens te geven en dan iets van probiotica om toch die goede bacteriën binnen te krijgen?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3051483
[quote="Stacey1987"]
De eendennekken staan nu 3 keer op het menu maar qua hoeveelheid is het 2 porties dus ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waar het probleem dan in zit? Maar als ik de ene week KVV voer en de andere week 2 keer in de barfdagen rib trekt dat dan het gemiddelde aan calciumhoeveelheid niet recht of gaat het erom dat ze niet teveel calcium in een x mag binnenkrijgen ivm stapeling? Verder ga ik dan qua orgaan 1 x kiplever, 1 x konijnenmix en 1 x niertjes in de barfweek voeren. Qua pens, ik vind dit al verschrikkelijk stinken dus vandaar dat ik geen verse pens wil geven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om haar de gedroogde pens te geven en dan iets van probiotica om toch die goede bacteriën binnen te krijgen?
[/quote]

Je geeft een keer 150 gram nek en twee keer 75 gram. Dus dan kom je inderdaad op 2 porties. Dat is dus de max.
Of de calcium stapelt weet ik niet. Maar als Lizzy adviseert om niet meer dan 1 keer per week, liefst 1 keer per 2 weken, dan zit je dus ook daarmee aan de max. Stel je neemt kwartelkarkasjes in je menu om daar 1 keer ribben en 1 keer nek mee te vervangen, dan zit je niet meer aan die max. En dat lijkt mij met een opgroeiende pup wel zo verstandig.

Pens stinkt inderdaad. Ik koop graag kleine rolletjes gemalen pens, bij degomeat bijvoorbeeld. Die zijn 250 gram. Ik zie dat je twee keer 70 gram pens voert, die 70 gram is het gedroogde gewicht? Dan zou je die kleine rolletjes verse pens kunnen doen. In zo goed als bevroren toestand even halveren, in een bakje doen en dan ontdooid alleen bakje open en op de grond zetten. Dat moet wel lukken  ;). Ik vind gedroogde pens geen vervanging voor verse pens. Ook niet in combinatie met probiotica.
#3051512
De verse pens lijkt mij inderdaad ook niet optioneel. Is trouwens desnoods ook van smuldier gemalen te krijgen in elke supermarkt. De geur is de reden dat sommige mensen een pensdag inlassen, zodat je het maar 1x hoeft te geven per week, maar 1 keer de geur hebt
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door