Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarkK
#3047990
Ik voer nu krap aan een week BARF en tot dusver gaat alles goed en wordt alles nog zonder twijfel gegeten :) ik vraag me alleen wel af wanneer ik mijn menu kan uitbreiden / aanpassen  en dus ook andere (hardere) diersoorten kan introduceren? Het betreft nog wel een pup van 15 weken, ik weet niet of dit ook nog van invloed is? Ik voer nu aan bot;
Kipkarkas
Kipnekjes
Eendennekjes
Reeribben
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3048017
Ribben zijn wat mij betreft geen beginnersbot.

Je voert beginnersbot tot de hond het echt goed verteerd. Je kan al makkelijk extra soorten toevoegen, zoals parelhoenkarkas, kwartelkarkas en konijnkarkas. Gaat dat een paar weken goed, dan kun je wat hardere soorten gaan geven. Maar geen haast, een hond kan heel prima altijd beginnersbotten blijven eten, er zit niets in hardere botten wat ie op beginnersbotten tekort zou komen.
Door Suzanne
#3048265
ah, dit vind ik zelf ook wel een goeie om te lezen. Ik weet dat botten van verschillende dieren afwijken; maar vind het geruststellend dat je ook in beginnersbot voldoende afwisseling kunt creeeren.

Suzanne
Door Lizzy
#3048282
Sterker nog, in botten van grote dieren zit erg veel calcium. En vaker dan eens per twee of zelfs drie weken zou ik die zeker niet geven. Mijn pups krijgen zelfs tot hun eerste jaar nauwelijks vleesbot van grotere dieren (lam, geit, etc). Dus wel van kip, konijn, parelhoen, kwartel, eend, fazant, etc.
Door Cindy de Wolf
#3048286
Ik voer sinds 2 jaar (bijna) geen vergevorderd bot meer. Te vaak doodsangsten uitgestaan of hele scherpe stukken terug gevonden in de ontlasting. Hier krijgen ze met name kip, eend en konijn. Voor nu heb ik ook weer wat lamsribben liggen maar die waren heul duur, maar wel boterzacht en dik bevleesd. (parelhoen en kwartel blieven ze niet). Ik denk dat je na 2 a 3 maanden barf weleens wat harder mag voeren, maar niet te vaak, ivm het hogere calcium gehalte.
#3048437
Ik merk dat mijn herderpup van bijna 5 maanden de parelhoenkarkas nog hard zat vindt, dan doet hij een kwartier over een maaltijd. Totdat hij dat als een zacht bot beschouwd, gaat hij nog niet verder naar meer gevorderde botten
Door Lizzy
#3048622
Wodans avonturen schreef: Ik merk dat mijn herderpup van bijna 5 maanden de parelhoenkarkas nog hard zat vindt, dan doet hij een kwartier over een maaltijd. Totdat hij dat als een zacht bot beschouwd, gaat hij nog niet verder naar meer gevorderde botten
Dit vind ik gewoon heel verstandig!

En nogmaals, pups en botten van grote dieren: sowieso vanwege het hoge calcium gehalte helemaal niet zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3049170
Duidelijke verhalen :) begin nu wel te twijfelen om weer terug te gaan naar de KVV. Het vlees snijden was een berg werk en nu ligt het allemaal wel leuk in de vriezer maar je kan niks weer vinden :-X

Ik heb geen overzicht van wat er aan wat nog precies is, met de KVV was dit appeltje eitje. Ook het portioneren van de KVV kan je aanpassen van dag tot dag, waar je het echte vlees al ruim van te voren moet portioneren en het tussentijds moeilijker kan aanpassen imo. KVV blijft altijd nog beter dan brok voeren, dat is een feit :) denk wel dat er dan een antischrans bak moet komen want hij vreet het sneller dan het licht op ::)

Misschien dat KVV ook wel af te wisselen is met zo nu en dan een stuk vleesbot en wat spiervlees maar niet meer zoals nu want dit werkt absoluut niet in de huidige situatie.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3049172
Dat went! Zoek voor jezelf een systeem waardoor je overzicht houdt. Schijf bijvoorbeeld op hoeveel kilo je in hoeveel porties hebt verdeeld en vink af wat je voert. Of doe per onderdeel dingen in een tas. Ik heb in mijn vrieskist van de grote supermarkttassen en dan heb ik een tas spiervlees, een tas vleesbot en een tas orgaan+pens+vis. Zo zie ik snel genoeg welk onderdeel op begint te raken.

Wat ook helpt is min of meer compleet inkopen en dan voeren tot het op is. Dus voor bijvoorbeeld 4 weken compleet kopen en verpakken in bijvoorbeeld die tassen of dozen ofzo doen (wat je meer hebt dan die vier weken apart in een tas doen) en dan weet je van te voren al dat je over 4 weken weer voor een compleet menu moet gaan zorgen.

Ja, het lijkt nu een hoop gedoe en het is even puzzelen. Maar geloof me, als je je draai erin hebt gevonden, dan wordt het stukken makkelijker!
#3049426
MarkK schreef: Duidelijke verhalen :) begin nu wel te twijfelen om weer terug te gaan naar de KVV. Het vlees snijden was een berg werk en nu ligt het allemaal wel leuk in de vriezer maar je kan niks weer vinden :-X

Ik heb geen overzicht van wat er aan wat nog precies is, met de KVV was dit appeltje eitje. Ook het portioneren van de KVV kan je aanpassen van dag tot dag, waar je het echte vlees al ruim van te voren moet portioneren en het tussentijds moeilijker kan aanpassen imo. KVV blijft altijd nog beter dan brok voeren, dat is een feit :) denk wel dat er dan een antischrans bak moet komen want hij vreet het sneller dan het licht op ::)

Misschien dat KVV ook wel af te wisselen is met zo nu en dan een stuk vleesbot en wat spiervlees maar niet meer zoals nu want dit werkt absoluut niet in de huidige situatie.
Ik moet bekennen dat die gedachte van kvv ook door mijn hoofd is gegaan. Het kost inderdaad erg veel tijd nog. Zou al enorm schelen als het alleen voor de pup is, maar ik heb ook direct 2 katten overgezet. Ik kijk het nog een tijdje aan, of het sneller zal gaan. En misschien nog wat verschillende dingen proberen, zoals 's ochtends voor de hele dag portioneren. Wat ik vooral lastig vind is dat ik bijvoorbeeld een maand terug orgaanmix geportioneerd heb, maar dat die getallen nu niet meer kloppen omdat hij nu meer te eten krijgt... Maar goed, dat is tijdelijk denk ik dan maar, dat zal met een jaar, max 2 wel vaste hoeveelheden zijn. En nog een snoeischaar halen, dat zal ook helpen met portioneren!
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3049440
Zolang je nog geen vaste porties hebt en de porties nog groter worden kun je misschien gewoon voor die 'overgangsdagen', dat hij dus weer iets meer moet hebben, twee dagen eruit leggen steeds. Dus de ene dag bijv. twee porties spiervlees, de ene opvoeren en een beetje van de ander en dan weer een nieuwe portie erbij uitleggen. Het oude eerst opvoeren met een beetje van het ander etc.

Heb(ben) je/jullie alles los in de vriezer zitten trouwens? Met stickertjes ofzo? Ik heb gewoon een la voor orgaan, een la voor spier, eentje voor botwerk en eentje voor overig (vis, kuikens, iets wat ik zo gauw niet kwijt kon). In de lades heb ik weer plastic tassen met diersoorten, en als ik zie dat ik overal nog maar 3/4 porties van heb moet ik weer aanvullen. Vaak houd ik dan wel in mijn achterhoofd van 'oke de kip was al bijna op, nu is ook eend op en heb ik nog maar twee soorten ruim op voorraad, ik moet weer aanvullen'. Ik heb ook nooit van alles evenveel in de vriezer liggen, ik bestel wat op is en als het interessant is bestel ik ook wat anders erbij, of ik dat nou nodig heb of niet. Als het in de vriezer past is het goed. ::)

Ik heb trouwens maar 25 kg opslagruimte dus het ligt er zelden langer dan 3 maanden.
#3049467
Door chronisch overschatten van m'n vriezercapaciteit zaten m'n vriezers overvol, dus zorgen dat het paste was even belangrijker. Slim plan van de tas per diersoort! Binnenkort m'n vriezers maar eens sorteren! Ik heb trouwens geen probleem met het vinden van de juiste zakjes (juist doordat het zo verspreid ligt maakt het niet uit welke lade ik opentrek  ;)), alleen pens is nog wel eens zoeken :)
Door Suzanne
#3049516
Lizzy schreef: Sterker nog, in botten van grote dieren zit erg veel calcium. En vaker dan eens per twee of zelfs drie weken zou ik die zeker niet geven. Mijn pups krijgen zelfs tot hun eerste jaar nauwelijks vleesbot van grotere dieren (lam, geit, etc). Dus wel van kip, konijn, parelhoen, kwartel, eend, fazant, etc.
Joh!
Zo had ik er niet eens over nagedacht! Goed te lezen, dank!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door MarkK
#3049550
Dat is het hem juist, er zijn geen lades :P het is gewoon 1 bak en alles ligt gestapeld. En je raad het al, wat je nodig hebt ligt altijd onderop >:( als het lades waren, was het inderdaad een stuk makkelijker. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk te noteren op de zakjes maar dit werkt ook slecht. Ik heb er al rekening mee gehouden dat hij meer moest krijgen, zo heb ik voor 2 weken geportioneerd en erna heb ik grotere porties gemaakt. Het niet hebben van vaste porties en het hebben van een 'onhandige' vriezer maken het er inderdaad niet makkelijker op. Daarom is het misschien handiger om kleine hoeveelheden per keer te hebben maar dit staan de lijntjes hier in de regio niet toe volgens mij. Met KVV is het overzichtelijker (elke rol heeft een ander kleurtje etc). En je kan er per dag gewoon een complete rol uitleggen en portioneren (indien nodig).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door