Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door De huismeester
#3043285
Goedemorgen,

Ik heb 2 kittens van 9 maanden, en 1 is er nu echt een moeilijke eter en lust niks meer van kvv, terwijl ze opgevoed zijn met kvv.
Tot 8 maanden was er niks aan de hand, maar de laatste maand is de 1 nu echt moelijk.
Merken die we al geprobeerd hebben zijn:

Bandit bio vleesmix, wild en vismix
Bibi natuurmix
Carnibest natuurvoer
Darf natuur
Natuur en dier paardmix
Tinlo barfmenu cattery

Momenteel nog in de vriezer ook de merken Lotgering vers vlees en natuur en dier kip,rund,lam en Carnivoer rund  om uit te proberen.

Uiteraard ook nog vis, en als we die koken moet die het wel, rauw moet die het niet.

Weten jullie nog wat ik kan doen om hem weer te doen eten?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3043299
Onze katten waren met kvv ook altijd aan het miepen. Sinds we zelf malen is het gemiep over. Ze eten álles, ik verbaas me er elke keer weer over. Het is een hele klus om zelf te malen en ik kan me voorstellen dat het niet het antwoord is waar je op hoopt  :biggrin2:, maar dit is wel onze ervaring.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3043378
Sorry, maar ik heb ook die ervaring.

Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets aan de receptuur van de kvv is veranderd. Dat er niet genoeg afwisseling was (lijkt me niet, maar toch). Dat ze aan het wisselen zijn. Dat ze ziekig zijn.
Maar meestal betreft het een algehele truttigheid.
Door Too
#3044269
Vindt 'de moeilijke' zelf kauwen misschien spannender dan een makkelijke prak?
Probeer anders s een keer met een stukje vanteenofander: vleesje, stukje kwartel,kippennek, eendagskuiken
Door De huismeester
#3044287
Kwartel, kippennek had ik al geprobeerd maar dat moet die ook niet hebben.
Ook gevogelte of wild wil die niet als smaak in zijn kvv.
Maar nee moeilijk is die niet hoor.  :biggrin2:
En met 13 weken at die alles, dat is het vreemde, hij was juist de beste eter dat is het vreemde.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3044606
Ik herken je verhaal meteen: mutsen met het eten, zo vervelend! Smaken die ze van tevoren lekker vonden worden ineens niet meer gegeten...Waar ik ze mee voor de gek kan houden is gedroogde sprotjes of spierinkjes of hoe heten die dingen in stukjes er doorheen doen, en van die gedroogde kipreepjes, scoort hier ook.

In mijn zoektocht naar andere kvv ook tegen Tammenga aangelopen, vijf smaken in een pakje, en die vinden ze hier super lekker! Ook van Degomeat lusten ze alles behalve de kalkoen. Als ik gewoon filet door de kvv doe vissen ze die eruit, raar genoeg met de visjes niet!
Door Ruisje
#3044614
De huismeester schreef: Nou ik was al bang dat ik zelf moest malen ja, want ik raak uit merken kvv. ;D
Hier dezelfde ervaring als Kaela en Koekje; zelf malen! En ze lusten echt ALLES! ;)
Ik maak elke 3 à 4 weken een mix en die is niet steeds hetzelfde, maar ze eten het altijd heel graag. Wel zitten er 5-6 diersoorten in elke mix. Poosje terug voor het eerst fazant en patrijs erdoor gedaan, no problem, lekker! Beetje pens erdoor, aanvalluh!
Geen idee wat er in die kvv's zit, maar je zou toch denken 'vlees=vlees', blijkbaar denken veel katten daar anders over... ;)
Door De huismeester
#3044652
Darf eet die nu alsof het het lekkerste is wat er bestaat, terwijl die het al een maand niet meer moet.
Katten je word er gek van.  :biggrin2:

Maar dat zelf malen klinkt interessant.
Alleen een goede mixer die ook botten aan kan kost aardig wat heb ik gezien.
Door NoaKaj
#3044663
Ik herken het, met het verschil dat de miepende poes (nu 5,5 maand) een ziekteperiode achter de rug heeft, daarbij slecht at en is "verwend" met liflafjes (uit wanhoop zelfs brokjes). Zie ze daar maar weer eens vanaf te halen. Bijkomend probleem is dat een van de andere katten een rundvleesallergie blijkt te hebben en veel KVV-soorten vallen nu af. Ik lees even mee over het zelf malen.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3048366
Als je voor katten wil malen met een handmolentje, en je wil ook botten malen maar niet al te harde (geen haas of gans ofzo) dan kom je met een Westmark 10 een eind. Tenminste, die hebben wij en we malen zonder al teveel problemen kleine dingen als kip (nek en karkas), eend (tam, maar wild zal ook wel gaan), ganzennek, fazant (boutjes), parelhoen, kwartel etc. Inmiddels trouwens ook niet meer na 2 maanden succes, want meneer vreet ineens wél weer hele stukken bot waar hij me drie weken geleden nog aankeek alsof ik hem wilde vergiftigen.. Ik word af en toe ook een beetje moe van het schakelen want ze miepen natuurlijk alledrie op een ander moment. :-X Dus denk je de ene weer goed aan het eten te hebben wil de rest ineens geen kip/fazant weet ik het wat meer. Of je denkt iets gevonden te hebben wat katerlief wél eet, maakt enthousiast porties voor drie (allemaal dus) en na twee keer zegt hij ook weer 'bleh, eet dat zelf maar op'. :'(

Het wil nog wel eens helpen om iets te geven wat ze heel lekker vinden en daar dan letterlijk alles mee te mengen, maar als ze weinig lusten kun je moeilijk alles uit gaan proberen.. Kangoeroe is hier een topper maarja dat is wel erg duur voor even proberen. Haas ook maar daar moet je ook net aan kunnen komen. Als hij voorlopig dit lust kun je misschien weer opbouwen/uitbouwen naar wat meer smaakjes. 8)
Door De huismeester
#3048631
Hartstikke bedankt,  :)
Misschien dat ik eerst de Westmark kan proberen, en als het ze bevalt kan ik altijd nog overstappen op een elektrische.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3048656
De huismeester schreef: Darf eet die nu alsof het het lekkerste is wat er bestaat, terwijl die het al een maand niet meer moet.
Katten je word er gek van. :biggrin2:

Maar dat zelf malen klinkt interessant.
Alleen een goede mixer die ook botten aan kan kost aardig wat heb ik gezien.
Wij hebben een clatronic van ongeveer 40 euro. Met het idee om het uit te proberen en eventueel een duurdere te kopen. Maar we zijn nu anderhalf jaar verder en het ding doet het nog steeds prima. Als we voor de katten malen, doen mijn vriend en ik dat altijd samen. Hij hakt met een bijltje alle vleesbot in kleine stukjes en ik haal het dan door de machine en verdeel het over de bakjes. Het is dus wel een klus en ik denk dat als je het vleesbot niet flink voorbewerkt, dat deze molen er veel meer moeite mee zou hebben. Maar voor ons werkt het uitstekend, met een goede anderhalf uur hebben we 12-13 kilo gemalen en verpakt en kunnen we er weer een maand of 2 tegenaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3049007
Persoonlijk ben ik ook met een handmolen begonnen, maar ik zou dat niet meer aanraden.
Een kg eendennekken was al een paar uur werken en ging zo lastig.  Zelfs mijn man vond dat toch al snel te hard werk.  En je moet ook een plaats hebben waarop je hem goed kan vastschroeven. Een oudere tafel of zo, want het laat wel markeringen achter.  Bij hardere zaken zoals eendennekken, moest ik hem ook steeds weer vastdraaien want wrikte die zich toch weer los.   
Hij liep ook elke 5 min vast, ik had nochtans een 18mm schijf erbij.  Ale bon, ik was er niet zo over te spreken, maar het kan aan mijn molen gelegen hebben.  ::) Heb de wokkel moeten laten vervangen, en toen het hendel het dan ook liet afweten, was voor mij de maat vol...  ;)

Maar er zijn wel mensen hier die er heel tevreden mee zijn en maandelijks mee malen.  Al geloof ik dat de Pockerts in den regel ietsje beter en vooral degelijker zijn.  Wel iets duurder, maar als je van plan bent met de hand te blijven malen, zou ik eerder voor een grote pockert gaan.  Mowgli kan je helpen met waar je die het goedkoopst en best kan bestellen.

Zelf blijf ik bij mijn elektrische molen, wel ook met schijf met extra grote gaten.  ;)


Tov kvv blijven voeren, heb je de prijs van een molen er altijd wel relatief snel uit, want als je een beetje rondkijkt, is barf in den regel goedkoper voor dezelfde kwaliteit dan kvv.  Je zal wel de neiging hebben betere kwaliteit vlees aan te kopen dan doorgaans in kvv gedraaid wordt, maar dat is ook niet negatief he. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 29 dec 2014, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3049166
pearlsofpassion schreef: Persoonlijk ben ik ook met een handmolen begonnen, maar ik zou dat niet meer aanraden.
Een kg eendennekken was al een paar uur werken en ging zo lastig. Zelfs mijn man vond dat toch al snel te hard werk. En je moet ook een plaats hebben waarop je hem goed kan vastschroeven. Een oudere tafel of zo, want het laat wel markeringen achter. Bij hardere zaken zoals eendennekken, moest ik hem ook steeds weer vastdraaien want wrikte die zich toch weer los.
Hij liep ook elke 5 min vast, ik had nochtans een 18mm schijf erbij. Ale bon, ik was er niet zo over te spreken, maar het kan aan mijn molen gelegen hebben. ::) Heb de wokkel moeten laten vervangen, en toen het hendel het dan ook liet afweten, was voor mij de maat vol... ;)

Maar er zijn wel mensen hier die er heel tevreden mee zijn en maandelijks mee malen. Al geloof ik dat de Pockerts in den regel ietsje beter en vooral degelijker zijn. Wel iets duurder, maar als je van plan bent met de hand te blijven malen, zou ik eerder voor een grote pockert gaan. Mowgli kan je helpen met waar je die het goedkoopst en best kan bestellen.

Zelf blijf ik bij mijn elektrische molen, wel ook met schijf met extra grote gaten. ;)


Tov kvv blijven voeren, heb je de prijs van een molen er altijd wel relatief snel uit, want als je een beetje rondkijkt, is barf in den regel goedkoper voor dezelfde kwaliteit dan kvv. Je zal wel de neiging hebben betere kwaliteit vlees aan te kopen dan doorgaans in kvv gedraaid wordt, maar dat is ook niet negatief he. ;)
Ik had de prijs (ongeveer €235) van mijn alles malende electrische molen er na 1 jaar uit! Wel iets meer katten, maar veel ouder (dus eten minder) dan de 2 katten van De huismeester. ;)
De kwaliteit van zelfgemalen barf is echt veel beter dan kvv en dat durf ik te zeggen zonder in een kvv-fabriek gekeken te hebben. Plus dat je het precies zo kan maken waar je eigen katten het het beste op doen en lekker vinden, èn meer diersoorten/smaken. :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 30 dec 2014, 05:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door