Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3049095
Hallo, Ik heb nog maar net besloten dat ik de hond aan het barfen zet. Oudejaarsdag ga ik mijn eerste bestelling ophalen. Hij is al een paar weken aan het kvv-en. Nu bedacht ik me dat dat helemaal niet eerlijk is t.o.v. ons poesje, dus eigenlijk wil ik voor haar ook een menuutje maken.
Nu heb ik daar over nagedacht, maar eigenlijk durf ik niet zo goed. Misschien kunnen en jullie me helpen.

Het gaat over Pip. Ze is een klein poesje van anderhalf, maar sinds haar sterilisatie eigenlijk wat te dik aan het worden. Ik heb haar gewogen en ze is 3 kilo. Pip, half bengaaltje, speelt graag buiten en komt heel vaak met eigen gevangen barf aan, haha. muisjes, vogeltjes etc. Nu heeft ze gewoon een bakje brokjes staan waar de zoveel als ze wil van kan eten. De vogeltjes die ze helemaal opeet komen  er meestal in de zelfde vaart er weer uit na een kwartiertje ofzo. Pip doet niets met een kattenbak, dus ze doet ergens buiten haar behoeftes. Ik heb haar een tijd binnen gehouden, maar het beestje werd daar echt ongelukkig van. Naar buiten leverde  weer een vrolijk beestje op. Ik wil haar dus ook niet meer binnen houden.

In dat laatste zie ik dan ook gelijk het probleem. Ik kan dus geen ontlasting controleren. Ik weet dan dus toch ook niet hoe de balans van het voer is? Hoe doen jullie dat?
Dat afwegen is natuurlijk ook leuk, maar als ze nog een hoop buiten vangt, dan zal ze meer binnen krijgen.
En dan nog een vraag... uitgerekend moet Pip zo'n  20 gram vleesbot hebben (2x pd) . Dat is wel een heel klein stukje. Knippen jullie gewoon zo'n klein stukje af van bijvoorbeeld een kipvleugeltje?

Is KVV voor een kat niet handiger en misschien wel beter?

Ik hoop dat jullie me een beetje op gang kunnen helpen..
Door Martine-Tom
#3049096
Leuk! Even heel simpel, als er vogeltjes gevangen worden en muizen en ze die opeet...dan is dat compleet, althans zo mag je dat beschouwen dus dat hoeft een barfmenu niet in de weg te staan, sterker nog...wat is er meer barf dan dat?  :)
#3049098
Welkom!

Ontlastingcontrole is maar 1 manier om te kijken hoe het menu bevalt. Je kan het ook wel zien aan de vacht en conditie etc.
Ik geef overigens 1x per dag vleesbot, om te zorgen dat het niet van die ministukjes worden. Kipvleugels hak ik soms in 2, nekken blijven heel. Karkassen hak ik meestal in repen.
#3049105
Is het slim om met haar ook te beginnen met kvv? en dan met gekookt water even blancheren. En daarna pas naar het echte barf?

Kwa afwegen bedoel ik eigenlijk: dan bedenk ik dat de 90 gram mag per dag ofzo en dan eet ze nog een keer 90 gram buiten...  :oBeestje wordt dan mss wel tonnetje rond.  ::)  Deze kat heeft in tegenstelling tot onze vorige katten aanleg om dik te worden.

Wat betreft barf:  dus je geeft dan bijvoorbeeld in de ochtend het vleesbot en in de avond het orgaan en spiervlees?
#3049125
Rebekka schreef: Is het slim om met haar ook te beginnen met kvv? en dan met gekookt water even blancheren. En daarna pas naar het echte barf?

Kwa afwegen bedoel ik eigenlijk: dan bedenk ik dat de 90 gram mag per dag ofzo en dan eet ze nog een keer 90 gram buiten... :oBeestje wordt dan mss wel tonnetje rond. ::) Deze kat heeft in tegenstelling tot onze vorige katten aanleg om dik te worden.

Wat betreft barf: dus je geeft dan bijvoorbeeld in de ochtend het vleesbot en in de avond het orgaan en spiervlees?
90 gram is wel erg weinig voor een jonge kat die ook nog graag buiten komt! En ik zou er niet vanuit gaan dat ze ook nog 90 gram zelf vangt.
Ze krijgt nu brokjes, straks met barf zal haar gewicht redelijk normaal worden. Je moet even uitrekenen en een menuutje maken ZONDER eventuele zelfgevangen prooitjes. ;) Kwartel(karkasjes), konijnenribbetjes, kippennekjes zijn makkelijke vleesbotjes om mee te beginnen (en erin te houden ;)) Hou een vleesbotpercentage aan tussen de 30- en 40%, niet meer!
Blijkt poeslief nu flink bij te vangen buiten (met name voorjaar/zomer) dan kun je altijd minder voeren.
Ikzelf geef 's morgens het vleesbot met het orgaanvlees en ietwat spiervlees en 's avonds de rest van het spiervlees.
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 29 dec 2014, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#3049145
Ruisje schreef: 90 gram is wel erg weinig voor een jonge kat die ook nog graag buiten komt! En ik zou er niet vanuit gaan dat ze ook nog 90 gram zelf vangt.
Ze krijgt nu brokjes, straks met barf zal haar gewicht redelijk normaal worden. Je moet even uitrekenen en een menuutje maken ZONDER eventuele zelfgevangen prooitjes. ;) Kwartel(karkasjes), konijnenribbetjes, kippennekjes zijn makkelijke vleesbotjes om mee te beginnen (en erin te houden ;)) Hou een vleesbotpercentage aan tussen de 15% en 20%, niet meer!
Blijkt poeslief nu flink bij te vangen buiten (met name voorjaar/zomer) dan kun je altijd minder voeren.
Ikzelf geef 's morgens het vleesbot met het orgaanvlees en ietwat spiervlees en 's avonds de rest van het spiervlees.
Je zegt dat 90 gram te weinig is, maar hoeveel raad je dan aan?
Ik ben uit gegaan van de 3 procent van het lichaamsgewicht, zoals de richtlijnen zijn. (3 a 4 procent) Ik neem de gevangen prooien niet mee in de berekeningen. De dierenarts raadde me aan om minder voer te gaan geven na de sterilisatie (ivm hormoonhuishouding geloof ik) Vandaar 3 procent en niet 4 procent. Ik zie idd dat ze behoorlijk aangekomen is en dat er wel wat af mag. Mocht ze nou te veel afvallen, dan kan ik toch altijd alsnog verhogen. Of bedenk ik dit helemaal fout?

zoals jij het doet met de verdeling van vlees, orgaan en bot op een dag ga ik het ook doen. lijkt me een goed idee.. ga ik ook doen
#3049148
hannabelgje schreef: Aangezien ze al prooi eet zou ik niet met gekookt water gaan werken. Ik zou wel kvv gaan geven en de brokjes weghalen. Kan goed zijn dat ze haar buitenbarf uitspuugt omdat ze ook brokjes eet. Dat vloekt nogal met elkaar.
owkee... ga ik doen, thanx!
#3049154
Rebekka schreef: Je zegt dat 90 gram te weinig is, maar hoeveel raad je dan aan?
Ik ben uit gegaan van de 3 procent van het lichaamsgewicht, zoals de richtlijnen zijn. (3 a 4 procent) Ik neem de gevangen prooien niet mee in de berekeningen. De dierenarts raadde me aan om minder voer te gaan geven na de sterilisatie (ivm hormoonhuishouding geloof ik) Vandaar 3 procent en niet 4 procent. Ik zie idd dat ze behoorlijk aangekomen is en dat er wel wat af mag. Mocht ze nou te veel afvallen, dan kan ik toch altijd alsnog verhogen. Of bedenk ik dit helemaal fout?

zoals jij het doet met de verdeling van vlees, orgaan en bot op een dag ga ik het ook doen. lijkt me een goed idee.. ga ik ook doen
Onze B'Elanna weegt 3,2 kilo (vorige week gewogen) en ze is in augustus 11 jaar geworden, ze is gecastreerd en komt in de winter niet buiten.
Ze eet 145/150 gram per dag. ;)

Ik zou er tussenin gaan zitten voorlopig. Je zegt dat ze graag buiten is, ook nu het kouder is. Ze is dus een jonge en actieve kat.

Edit: Ik had m'n vorige post aangepast omdat ik het percentage kaalbot ipv vleesbot had vermeld. Dus 15-20% moet 30-40% zijn. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 30 dec 2014, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
#3049289
150 gram bij net 3 kg? Mijn kater van 5 kg eet 150/160.. Laat het hem niet horen, dan voelt hij zich echt genaaid. :biggrin2: Mijn kleine dame van nog geen 4 kg eet zelfs 'maar' 120/125 gram. Zijn ook buitenkatten trouwens, en prima op gewicht. Als ze wat meer honger hebben leg ik een kuiken of wat vis te ontdooien voor de nacht (als ik het heb, anders gaan ze lekker zelf maar wat vangen).

Ik voer ook 's morgens vleesbot (meestal, tenzij ze dat van die dag ervoor nog hebben liggen) en 's avonds spiervlees met orgaan. Als ik lever (tenzij hazenlever :D) of nier bovenop hun vleesbot leg (eronder idem) hoeven ze het beiden niet meer, maar er zullen vast ook katten zijn die dat wel lekker vinden.

Van KVV zou ik wel wat meer geven.
#3049328
Ligaa schreef: 150 gram bij net 3 kg? Mijn kater van 5 kg eet 150/160.. Laat het hem niet horen, dan voelt hij zich echt genaaid. :biggrin2: Mijn kleine dame van nog geen 4 kg eet zelfs 'maar' 120/125 gram. Zijn ook buitenkatten trouwens, en prima op gewicht. Als ze wat meer honger hebben leg ik een kuiken of wat vis te ontdooien voor de nacht (als ik het heb, anders gaan ze lekker zelf maar wat vangen).

Ik voer ook 's morgens vleesbot (meestal, tenzij ze dat van die dag ervoor nog hebben liggen) en 's avonds spiervlees met orgaan. Als ik lever (tenzij hazenlever :D) of nier bovenop hun vleesbot leg (eronder idem) hoeven ze het beiden niet meer, maar er zullen vast ook katten zijn die dat wel lekker vinden.

Van KVV zou ik wel wat meer geven.
Onze 'jongens' van 5 kilo krijgen maar 120gr, dus jouw kater hoeft zich helemaal niet genaaid te voelen. :biggrin2:
Maar het geeft gewoon aan dat de ene kat de andere niet is. Het blijft voeren met de ogen. ;) Hier zijn alle katten ook mooi op gewicht, maar wel senioren en komen in de winter minder buiten.
#3049333
Ik zal hem vertellen dat hij de volgende keer dat hij zijn neus ergens voor optrekt, eens moet denken aan die arme kerels van jou die dat heeeeel graag zouden willen hebben. ;D

Ik schommel trouwens ook nog wel eens wat met de hoeveelheden, als het echt heel koud is en ze zijn alleen maar wakker om te eten (en ik moet ze ook nog zelf gaan halen 8)), hebben ze soms niet eens zin in zo'n bak vol eten (in die koude keuken, aaahh). En geef ze eens ongelijk. Dan doen ze wel eens anderhalve dag over een dagportie, schuif ik het door naar de volgende ochtend. Maar ik denk dat je het wel aan gaat voelen als je het zelf gewoon gaat voeren, ergens beginnen en dan bijstellen waar nodig.
#3049356
Rebekka schreef: okee... even voor deze beginneling. wat is een wijze start? toch 90 a 100 gram?
Pip is 3 kilo, 1,5 jaar jong en is graag buiten... Ik zou toch, ook omdat het nu winter is, beginnen met 110-120 gram. Brokjes wel weghalen, hè. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door