Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lianneke
#3046574
Hallo, wie kan mij de juiste dosering van kurkuma, zwarte peper en kokosolie geven voor een hond van 60 kilo?
En ik had gelezen dat quercetine ingezet kan worden bij jeuk, samen met bromelaine.
Weet iemand ook hier de dosering van?
Het betreft een hond met seizoensgebonden jeuk, die nu jeukvrij is, maar in februari/maart begint het gelazer weer en ik wil hem extra weerstand geven vanaf januari ongeveer.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3046581
Curcuma houd ik 0,165 gram per 5 kilo lichaamsgewicht aan. Voor jouw hond zou dat dan dus 2 gr. zijn.
Ik maak voor mijn honden altijd voor 6 dagen ineens. Dat vind ik makkelijker.
Ik doe dat als volgt:
voor 6 dgn.: 20gr. olijfolie, 18gr. curcuma, ca. 120gr. water, 10min. zachtjes koken, na beetje afkoelen 40 gr. kokosolie toevoegen en al roerend verder afkoelen.
Dit is in totaal voor ca. 90 kilo lichaansgewicht. (Al mijn hondjes samen). Je zou het dus even om moeten rekenen naar jouw hond.
Ik kook de curcuma altijd omdat dat wordt geadviseerd (dan zou het beter werken).
Quercetine met bromelaine geef ik onze hond Harrie sinds kort. Hij weegt 45 kilo en ik geef hem 's-ochtends en 's-avonds 1 capsule minimaal een half uurtje voor zijn eten.
Hij heeft op dit moment jeuk. Ik denk dat voor jouw hond, als hij geen jeuk heeft dan misschien 1 tablet per dag genoeg zou moeten zijn, maar dat is gevoelsmatig.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 26 dec 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lianneke
#3046590
Dankjewel, doe je er ook zwarte peper door?
En ik heb geen grammenweger, kun je ongeveer zeggen hoeveel theelepels het is?
Lastig he ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3046593
[quote="lianneke"]
Dankjewel, doe je er ook zwarte peper door?
[/quote]

Soms, als ik er aan denk  ::), maar dan geef ik een draai of 2 à 3 aan de molen, op een mengsel van 6 dagen, dus volgens mij is dat te verwaarlozen.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat de peper voor toegevoegde waarde heeft.
Maar misschien weet iemand anders dat wel en reageert hier wellicht ook even....

Ik zal ff wegen hoeveel 2 gram ongeveer is. Kom daar zo op terug.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3046597
Heb het net ff gewogen. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je lepeltje is. Ik heb een koffielepeltje genomen, die zijn ietsje groter dan een theelepeltje.
2 gram is dan een afgestreken lepeltje.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3047921
Hier helpt kurkuma niet tegen de jeuk. Wel helpt het super tegen het voorkomen van ontstekingen aan de huid.

Quercitine en bromelaine helpen hier top. Ik geef voor mijn hond van 28 kg een halve humane dosering.
Voor jou hond gaf ik gewoon de dosering voor volwassenen.
Door lianneke
#3051794
[quote="Doranto"]
Curcuma houd ik 0,165 gram per 5 kilo lichaamsgewicht aan. Voor jouw hond zou dat dan dus 2 gr. zijn.
Ik maak voor mijn honden altijd voor 6 dagen ineens. Dat vind ik makkelijker.
Ik doe dat als volgt:
voor 6 dgn.: 20gr. olijfolie, 18gr. curcuma, ca. 120gr. water, 10min. zachtjes koken, na beetje afkoelen 40 gr. kokosolie toevoegen en al roerend verder afkoelen.
Dit is in totaal voor ca. 90 kilo lichaansgewicht. (Al mijn hondjes samen). Je zou het dus even om moeten rekenen naar jouw hond.
Ik kook de curcuma altijd omdat dat wordt geadviseerd (dan zou het beter werken).
Quercetine met bromelaine geef ik onze hond Harrie sinds kort. Hij weegt 45 kilo en ik geef hem 's-ochtends en 's-avonds 1 capsule minimaal een half uurtje voor zijn eten.
Hij heeft op dit moment jeuk. Ik denk dat voor jouw hond, als hij geen jeuk heeft dan misschien 1 tablet per dag genoeg zou moeten zijn, maar dat is gevoelsmatig.
[/quote]

Sorry maar ik heb nog een vraagje,
Ik heb het goedje gemaakt, jou recept verdubbeld dus voor 12 dagen, voor 90 kilo hond.
(Heb er ook nog een van 30 kilo), maar hoeveel geef jij per dag hiervan?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3051846
[quote="lianneke"]
Sorry maar ik heb nog een vraagje,
Ik heb het goedje gemaakt, jou recept verdubbeld dus voor 12 dagen, voor 90 kilo hond.
(Heb er ook nog een van 30 kilo), maar hoeveel geef jij per dag hiervan?
[/quote]

Ik vind het altijd handig om nadat je het prutje klaar hebt, precies te wegen hoeveel je hebt overgehouden. (Er verdampt ook altijd wat vocht natuurlijk). Dat wat ik overhoud deel ik dan door het aantal dagen. ;)
Bedoel je dat je nu voor 12 dagen ineens hebt gemaakt, of begrijp ik dat niet goed? Ik weet niet hoelang je het goed kunt houden, maar persoonlijk maak ik liever wat eerder vers.

ps. van de daghoeveelheid, geef je dan je ene hond 2x zoveel als de andere omdat die 2x zoveel weegt.
Laatst gewijzigd door doranto op zo 04 jan 2015, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lianneke
#3051862
Ik heb het verdubbeld, en met 90 kilo hond zou het idd voor 12 dagen zijn.
En de grote krijgt 2 maal zoveel ja. Ik ga gewoon proberen de helft in te vriezen, kijken of dat lukt.
Bedankt, zo kom ik er wel uit.
Ben benieuwd. ;)
Door Janny
#3052105
[quote="Doranto"]
Soms, als ik er aan denk  ::), maar dan geef ik een draai of 2 à 3 aan de molen, op een mengsel van 6 dagen, dus volgens mij is dat te verwaarlozen.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat de peper voor toegevoegde waarde heeft.
Maar misschien weet iemand anders dat wel en reageert hier wellicht ook even....

Ik zal ff wegen hoeveel 2 gram ongeveer is. Kom daar zo op terug.
[/quote]


De zwarte peper werkt als een soort katalisator, zonder zwarte peper wordt de kurkuma niet opgenomen....voor de juiste verhoudingen moet je echt en googlen, die weet ik zo niet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door