Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sky.Daro
#3047715
Valt Eendennek onder beginners of iets zwaarder vleesbot?  mijn honden hebben 2 maanden kvv gegeten als voorbereiding op barf. Met de zwaardere kvv zoals lam met vrij hoog bot percentage hebben ze nog wel moeite. Ik merk dat ze met Eendennek toch ook wel moeite hebben. Ze krijgen 40% vleesbot 50 spiervlees etc. 
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3047755
Eendennek is een beginners bot, kijk alleen wel even naar de hond. Pup/puber/volwassen, kleine/middelmaat/grote hond!! Een Maltezer zou meer moeite kunnen hebben dan herder bv. Als je er niet zeker van bent zou je hem altijd kunnen plat slaan met een vuistje of een vleeshamer. Hou er alleen wel rekening mee dat je niet teveel nek voert, ik voer nek zelf 2x per week.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Sky.Daro
#3047771
Gaat om een border van 9 maanden en een volwassen mechelaar.
Ze krijgen naast Eendennek ook kwartel,  kippenrug,  kipkarbonade, duif.  Van vlees krijgen ze hert, paard,  rund, geit. Lam. Van vis schol, zalm, dorade en sardien. 
Orgaan,  lever hart nier, krijgen ze 10% en pens 2 dagen als complete maaltijd.  Hebben er geen hele dunne ontlasting van veder. Groente ei etc krijgen ze er gewoon bij en niet in de percentages mee gerekend
Gebruikersavatar
Door pluk
#3047773
Scott eet al eendennek vanaf 6 maanden en zonder enig probleem.
En waar hebben je honden moeite mee? Met knagen, verteren of poepen?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3047780
Sky.Daro schreef: Gaat om een border van 9 maanden en een volwassen mechelaar.
Ze krijgen naast Eendennek ook kwartel,  kippenrug,  kipkarbonade, duif.  Van vlees krijgen ze hert, paard,  rund, geit. Lam. Van vis schol, zalm, dorade en sardien. 
Orgaan,  lever hart nier, krijgen ze 10% en pens 2 dagen als complete maaltijd.  Hebben er geen hele dunne ontlasting van veder. Groente ei etc krijgen ze er gewoon bij en niet in de percentages mee gerekend
Kwa variatie vind ik het er goed uitzien, al zou je met vleesbot ook wat meer andere karkassen kunnen toevoegen zoals parelhoenders, eend KK, konijn, haas (is wel hard), wild kan ook, maar ook dit is behoorlijk hard), je zou dan eerst eventueel bio kip kunnen proberen, kijken of dit goed gaat. Als je even verder zoekt op BP, is ergens wel een lijst met allemaal vleesbotten (beginners botten). Je zou eventueel om nieuwe dingen te proberen eens informeren bij andere barfers bij jou in de buurt of zij eventueel wat hebben om eerst te proberen, of het wel in de smaak valt. Kira hier eet geen vleesbot van wilde dieren wat ze wel heel graag eet van wilde dieren is orgaan en spiervlees. Het is met vleesbot vooral belangrijk hoe ze het erop doen, knagen ze het goed, wordt het goed verteerd of voel je toch nog kleine stukjes in de poep (handig om piepzakje te gebruiken daarvoor xD) kijk goed of ze ook geen moeite hebben met poepen (te droog of pijnlijk).
De discussie over groenten er wel of niet bij is geheel aan jezelf, hier krijgen ze ook niet altijd groeten. (Vergeet ze wel eens uit te nemen.) Dus vermoed niet dat dat zo'n ramp is. Eitje hoef je niet mee te rekenen. Ik zie het meer als een late avond snack :D zoals wij wel eens graag een chipje eten :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3047817
Eendennek valt onder beginnersbot. Maar voer je 2 dagen pens als complete maaltijd? Pens is niet compleet hoor, daarmee trek je de verhoudingen behoorlijk scheef  :)
Door Sky.Daro
#3047833
Pens krijgen ze idd als hele maaltijd.  Op sommige sites staat dat je het tot wel 3 x in de week als complete maaltijd kan voeren en op andere dat je 10% mag voeren.  Ik geef 2 x in de week.

Ik merk dat ze wat moeite hebben met de ontlasting dus ook vertering. 
Ze gaan idd ook andere karkassen krijgen hoor. Dit had ik in de eerste lading barf producten. 
Ei groente etc krijgen ze overigens niet iedere dag hoor. Gewoon wanneer het zo uit komt. Ik hou wel maximale hoeveelheden aan. Voor de herder van 30 kilo bijvoorbeeld max 4 eieren per week. Groente over het algemeen 250 gr p/W etc
Laatst gewijzigd door Sky.Daro op za 27 dec 2014, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3047837
Pens is geen complete maaltijd dus 2 keer per week vind ik ook wel wat veel eigenlijk...Hier 1 keer in de 2 weken een pensdag.

En voor een border van 9 maanden is eendenek idd een prima bot om te geven als beginner  :)
Door Sky.Daro
#3047890
Imo is er niet 1 methode per definitie juiste. Barf rekent pens als orgaan en nrv als compleet wat zelfs 3 x per week gegeven mag worden. Ik ga in het midden op 2 x zitten. 

Ik heb wel voor de komende 5 dagen om uit te proberen alles verdeeld. Geef normaal 3 x barf 2 x pens 2 x kvv in de week. Nu 5 dagen gehusseld waardoor het totaal bot over 5 dagen iets meer word maar per dag minder namelijk 30% per dag want bij 40% poepen ze krijt poeder. Gaan de komende dagen kijken of het beter gaat wanneer ze iedere dag vleesbot, vlees, orgaanmix en pens krijgen. 
Door Lizzy
#3047909
Sky.Daro schreef: Imo is er niet 1 methode per definitie juiste. Barf rekent pens als orgaan en nrv als compleet wat zelfs 3 x per week gegeven mag worden. Ik ga in het midden op 2 x zitten. 

Ik heb wel voor de komende 5 dagen om uit te proberen alles verdeeld. Geef normaal 3 x barf 2 x pens 2 x kvv in de week. Nu 5 dagen gehusseld waardoor het totaal bot over 5 dagen iets meer word maar per dag minder namelijk 30% per dag want bij 40% poepen ze krijt poeder. Gaan de komende dagen kijken of het beter gaat wanneer ze iedere dag vleesbot, vlees, orgaanmix en pens krijgen.
Ja, ze kunnen het wel als compleet rekenen, maar het is gewoon niet compleet.....

Maar goed ieder z'n ding. Eendennek aten ze hier vanaf 6 weken al.
Door Martine-Tom
#3047997
Sky.Daro schreef: Imo is er niet 1 methode per definitie juiste. Barf rekent pens als orgaan en nrv als compleet wat zelfs 3 x per week gegeven mag worden. Ik ga in het midden op 2 x zitten. 

Ik heb wel voor de komende 5 dagen om uit te proberen alles verdeeld. Geef normaal 3 x barf 2 x pens 2 x kvv in de week. Nu 5 dagen gehusseld waardoor het totaal bot over 5 dagen iets meer word maar per dag minder namelijk 30% per dag want bij 40% poepen ze krijt poeder. Gaan de komende dagen kijken of het beter gaat wanneer ze iedere dag vleesbot, vlees, orgaanmix en pens krijgen.
Je kan op deze site de voedingswaarde vinden van wat er in pens zit, dan zal je zien dat het gewoon niet compleet is  ;)
Maar idd wat Lizzy zegt, ieder zijn ding.

Als je zegt dat je honden het op het huidige menu niet goed doen zou ik toch eens aan gaan passen, door meer pens te geven trek je je verhoudingen scheef, nu zouden ze van pens eigenlijk eerder aan de dunne moeten gaan, maar mss is het zo dat ze door zoveel pens niet zo goed tegen het bot kunnen, 40% is best laag (mijn hond eet 50%).
Heb je de rekenhulp hier al gevonden?
Probeer daar eens een menu mee te maken en die hier te plaatsen, kunnen we meedenken  ;)
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op zo 28 dec 2014, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door