Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#3047002
Hoi allemaal,

Komende zomer (duurt nog even, weet ik  :P ) gaan we met onze 2 (kleine, ongeveer 17-18 kilo hond bij elkaar) honden naar Noorwegen.
Aangezien er daar niet op elke straathoek een winkel is die onze producten verkoopt en gezien dat het er afschuwelijk duur is als je iets kan vinden, vroeg ik mij af of ik ook alles kan drogen (dus vleesbot, orgaan en spiervlees) ?
Ook kunnen we geen extra vriezertje meenemen, we zijn met de caravan en reizen veel (= geen stroom onderweg).
We zullen 3,5 week in Noorwegen blijven.

Als het wel allemaal gedroogd kan worden kan ik dan voor het vleesbot bijvoorbeeld kippennekken, konijnenribjes, kwartelkarkas gebruiken (ik heb een Excalibur droogoven die je vanaf ongeveer 30-40 graden kan instellen) ?
Hoeveel moet je dan geven (het is natuurlijk gedroogd, dus minder gewicht)?
Moet het dan nog weken of kan je het gewoon zo geven?
Kan je ook kvv drogen of is dat te vet?

Als ik wat (betaalbaar) voer voor de honden kan vinden geef ik dat wel.... ;)

Alvast bedankt voor de reacties  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3047021
Het is al een wat ouder topic, maar misschien heb je er wat aan:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg814005


Ik ben nooit met een hond in Noorwegen geweest dus ik heb echt geen idee wat daar te krijgen is. Ik weet alleen dat ik in Zweden goed kon barfen, en ook in Denemarken is dat geen probleem. Het is wat duurder dan thuis maar het is maar voor een paar weken en dat wordt dus gewoon ingecalculeerd. En voor de eerste  dagen neem ik altijd mee van huis. Zowel in Denemarken als in Zweden zijn in de supermarkten volop kippenbotten uit de vriezer te koop. Afgelopen jaar lag in Denemarken de prijs van een kilo kippenbouten met rugstuk rond de 4 euro.  Waarom zouden ze in Noorwegen geen kippenbotjes hebben??
Gebruikersavatar
Door Becky
#3047027
Handig toppic !
Wij gaan meestal naar de wat meer afgelegen plekken (onze bestemming is de lofoten) en daar hebben ze meestal weinig winkels op de camping ed. en wij hebben niet altijd tijd om naar de supermarkt in een naburig dorp te gaan.
Gebruikersavatar
Door pike
#3047611
Becky schreef: Handig toppic !
Wij gaan meestal naar de wat meer afgelegen plekken (onze bestemming is de lofoten) en daar hebben ze meestal weinig winkels op de camping ed. en wij hebben niet altijd tijd om naar de supermarkt in een naburig dorp te gaan.
Ow dat lijkt me mooi  :D
Ik weet wel dat je botten kan drogen maar de temp. of duur daar weet ik niets van. Misschien staat er wat in de snackhoek over?
Gebruikersavatar
Door Becky
#3047717
Hoi,
Ik heb wat info opgezocht over het invoeren van vlees in Noorwegen:

Vlees, vleesproducten, melk en melkproducten

Vlees, vleeshoudende producten, kaas en levensmiddelen (behalve diervoeder), in totaal 10 kilo vanuit EG landen.

Iets verder op in het verhaal staat dit :
Etenswaren mag je invoeren met als limiet 10kg. Van deze 10 kg mag maximaal 3 kg bestaan uit vlees/vleesproducten. 
(bron : http://www.vakantienaarnoorwegen.nl/overig.html#douane bijgewerkt op 15 november 2014)


Nog een andere site:
Vlees, vleesproducten, melk en melkproducten
Vlees, vleesproducten, kaas en levensmiddelen (behalve honden- en kattenvoer), in totaal 10 kilo vanuit EEA-landen. Voor landen buiten de EEA is het verboden om vlees, vleesproducten, melk en melkproducten in de bagage mee te nemen. Zulke producten moeten worden ingevoerd via een veterinair grenscontrolestation en deze goederen moeten zijn voorzien van een gezondheidscertificaat.
(bron : http://www.visitnorway.com/nl/over-noor ... epalingen/ bijgewerkt op 30 juni 2014).

Bedoelen ze met diervoeder, honden en kattenvoer dat je het onbeperkt mag invoeren of ook maar 3-10 kilo?
Gebruikersavatar
Door pike
#3047757
Je kan je natuurlijk afvragen wat ze onder honden- en kattenvoer verstaan. Want waarschijnlijk valt barf onder vleesprodukten ook al neem jij het voor je hond mee en denken ze bij honden en kattenvoer eerder aan blikvoer  :-\
Door Lizzy
#3047908
Ik zou zelf gewoon lekker K9Natural meenemen :biggrin2:. Ja, persoonlijk denk ik dat dit makkelijker is. Want als je de boel niet op een hoge temperatuur droogt en echt door en door droogt, schiet de schimmel erin voor je het weet. Ik heb een keer eendennekken gedroogd en die waren met 4 dagen rot dat de schimmel erop stond.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3047995
Dat is ook een idee !  :biggrin2:
Hoe zijn de reacties daarover?
Bevalt het, vinden de honden lam of rund lekkerder?

Zou ik eventueel ook kvv plakjes kunnen drogen (Haaksbarf) of komt daar ook snel schimmel op (drogen bij 40 graden?)?

Wij willen ook gaan zeevissen, mogen de honden dan ook een beetje verse vis?
Laatst gewijzigd door Becky op zo 28 dec 2014, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Becky
#3048416
Zou het heel erg zijn als ik die 3,5 week alleen K9 rund geef qua eenzijdigheid (als ik wat betaalbare kip/vis kan vinden geef ik dat, ik neem ook gedroogde snacks mee van verschillende diersoorten)?

Wordt de 3,6 kilo echt 14,4 kg als je alleen water toevoegd?
Moet je met K9 evenveel voeren als van kvv/barf (in mijn geval ongeveer 250 gram per hond)?
Door Martine-Tom
#3048420
Nee hoor dat eenzijdig is niet zo erg, en ja het word idd zoveel als je het water toevoegd, en in mijn ervaring moest ik er wel iets meer van voeren, maar er zijn ook mensen die die ervaring niet hebben  :)
Ik voerde zo'n 15 tot 20% meer...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door